Lapsille uskonnonvapaus myös vanhempiensa uskonnosta
Suomessa on uskonvapaus joka ei kuitenkaan koske lapsia. Lapset kastetaan kysymättä vanhempiensa uskoon jo vauvoina ja otetaan seurakuntaan jäseniksi. Sellainen toiminta pitää kieltää.
Myös rippilahjoja ei pidä antaa jotta nuoret eivät menisi rippikouluun vääristä motiiveista. Nuorille pitää antaa lahja jos he eivät mene rippikouluun.
Vanhempien uskonnontuputus pitää kieltää lailla ja lapsilta kysytään täysi-ikäisinä mihin uskontokuntaan he haluavat liittyä jos ylipäätään haluavat liittyä.
Kommentit (98)
Uskonnonvapauteen kuuluu myös se ettei lapselle tuputeta ateismia.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on jumaluskon puutetta. Miten sitä tuputetaan?
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että ketään ihmistä ei saisi liittää mihinkään uskonyhteisöön ennen kuin hän on täysi-ikäinen ja itse tehnyt päätöksen liittymisestään. Kouluista uskonnon opetus (onko sitä enää nykyään tuolla nimellä?) pitäisi poistaa kokonaan ja opettaa vain elämänkatsomustietoa, mikä käsittelee kaikkia uskontoja tasa-arvoisesti.
Olen ollut tätä mieltä siitä asti, kun itse olin vielä lapsi. Mut on kastettu ev. lut. kirkon jäseneksi vauvana, kuten suurin osa, ja rippikoulukin pakotettiin käymään, vaikken olisi halunnut. Erosin kirkosta heti, kun tulin täysi-ikäiseksi, enkä kuulu edelleenkään mihinkään srk:aan, lahkoon tai muuhun vastaavaan. Mulla siis omat aivot toimineet pienestä saakka, mutta kaikilla ei näin ole, mistä syystä lasten aivopesu pitää lopettaa.
Sinänsä mulla ei ole mitään uskontoja/uskovia vastaan niin kauan kuin
1) pitävät uskonsa omana tietonaan, eivätkä tule tuputtamaan sitä muille
2) eivät vahingoita muita ihmisiä uskonnon varjolla.
Kas... Molempia tapahtuu edelleen ympäri maailman. Eli ehkä mulla sittenkin on jotain uskovia vastaan. Usko sinänsä on ok, ja uskoa saa vaikka kivijumalaan, mutta sitä omaa vakaumusta ei saa pakottaa muille, eikä varsinkaan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistiksi jeesustelet hienosti. Ateismi on uskoa ettei jumalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että ketään ihmistä ei saisi liittää mihinkään uskonyhteisöön ennen kuin hän on täysi-ikäinen ja itse tehnyt päätöksen liittymisestään. Kouluista uskonnon opetus (onko sitä enää nykyään tuolla nimellä?) pitäisi poistaa kokonaan ja opettaa vain elämänkatsomustietoa, mikä käsittelee kaikkia uskontoja tasa-arvoisesti.
Olen ollut tätä mieltä siitä asti, kun itse olin vielä lapsi. Mut on kastettu ev. lut. kirkon jäseneksi vauvana, kuten suurin osa, ja rippikoulukin pakotettiin käymään, vaikken olisi halunnut. Erosin kirkosta heti, kun tulin täysi-ikäiseksi, enkä kuulu edelleenkään mihinkään srk:aan, lahkoon tai muuhun vastaavaan. Mulla siis omat aivot toimineet pienestä saakka, mutta kaikilla ei näin ole, mistä syystä lasten aivopesu pitää lopettaa.
Sinänsä mulla ei ole mitään uskontoja/uskovia vastaan niin kauan kuin
1) pitävät uskonsa omana tietonaan, eivätkä tule tuputtamaan sitä muille
2) eivät vahingoita muita ihmisiä uskonnon varjolla.Kas... Molempia tapahtuu edelleen ympäri maailman. Eli ehkä mulla sittenkin on jotain uskovia vastaan. Usko sinänsä on ok, ja uskoa saa vaikka kivijumalaan, mutta sitä omaa vakaumusta ei saa pakottaa muille, eikä varsinkaan lapsille.
Itse olet pakottamassa kaikkia lapsia, myös uskovien lapsia, ateismiin. Häpeä.
Periaatteessa hyvä ajatus, mutta vaatimus olla siirtämättä maailmankatsomustaan lapsilleen on täsmälleen yhtä realistinen kuin vaatimus kasvattaa lapset 18 v. ikään asti ilman äidinkieltä. Että saavat sitten valita itselleen kielen.
Itse asiassa tuollaista tulee edes ajatelleeksi vain ateistisen kasvatuksen saanut henkilö, joka olettaa että se on jonkinlainen universaali standardi.
Juu, samaa mieltä. Minun lastani ei kasteta kirkon jäseneksi vauvana. Hyi olkoon. Sellainen ei voi olla minun päätettävissäni, vauvahan ei tuossa voi antaa suostumustaan. Hirveää miten Suomessa lapset kastetaan ihan noin vain edelleen asiaa sen enempää ajattelematta. Nyt asiaan pitäisi herätä oikeasti ja siitä pitäisi puhua myös valtamedioissa, jotta ihmiset miettisivät. Lapsi saa itse päättää isompana, haluaako kuulua johonkin kirkkoon vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kertomalla joka välissä ettei usko jumaliin. Ihan samalla tavalla kuin veganismia tai cross fit-harrastusta tuputetaan.
Uskovaisena olen lapseni kasvattanut niin, että olen kertonut heille uskon olevan jokaisen oma asia, ja että maailmassa on eri lailla uskovia ja niitä, jotka eivät usko Jumalaan ollenkaan. Ja että tuo kaikki on okei. Ja että lapsillanikin on oikeus uskoa tai olla uskomatta, vaikka minä heidän vanhempanaan uskonkin. En ole kasvattanut lapsiani kuitenkaan arvotyhjiössä eli se mitä luonnostaan olen, on näkynyt kodissamme.
Kuopus on juuri riparilla ja jotain se jupisi, että aivot poksahtaa. En kuitenkaan pakottanut häntä leirille. Saatesanoiksi vaan sanoin, että ei riparin käyminen ja asioiden opiskelu kenestäkään tee uskovaista, se on edelleen hänen oma asia. Mutta on ihan hyvä tietää asioista, kun kristinusko nyt kuitenkin on vaikuttanut Suomessa myös yhteiskuntaan ja se nyt vaan on osa suomalaista sielunmaisemaa, halusi tai ei/uskoi tai ei. Se, että tekeekö asiasta ongelman, on ihan jokaisen oma asia. Ei tartte tehdä eikä siitä ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukisit muutakin kuin uskonnollisia pamfletteja. Mikä olisi sitten se oikea jumala, johon uskomiseen pitää lapsi aivopestä? Anna kun arvaan, juuri se johon sinut on kasvatettu uskomaan lapsikasteen, pyhäkoulun, pakollisen uskonnon opetuksen ja rippikoulun avulla. Luuletko tosiaan, että sinulla oli aito uskonnon vapaus?
Vierailija kirjoitti:
Juu, samaa mieltä. Minun lastani ei kasteta kirkon jäseneksi vauvana. Hyi olkoon. Sellainen ei voi olla minun päätettävissäni, vauvahan ei tuossa voi antaa suostumustaan. Hirveää miten Suomessa lapset kastetaan ihan noin vain edelleen asiaa sen enempää ajattelematta. Nyt asiaan pitäisi herätä oikeasti ja siitä pitäisi puhua myös valtamedioissa, jotta ihmiset miettisivät. Lapsi saa itse päättää isompana, haluaako kuulua johonkin kirkkoon vai ei.
Niinhän se lapsi saakin päättää. Ja jos kasteeseen ei usko, niin mitä ihmeen hyi olkoon -juttua se on? Se, että on lapsena valeltu päätä vedellä ja siunattu (toivottu hyvää)? Voi hirveetä mikä vääryys, kun tosiaan täysi-ikäisenä on ihan omalla ilmoituksella oikeus erota kirkosta, ja aiemminkin vanhemman suostumuksella. Ja vaikka olisikin nimellisesti jäsen, ei ole pakko uskoa kirkon oppiin. En ymmärrä, miten jotkut ateistit kuvittelevat jonkun, johonka he eivät edes usko, vahingoittavan heitä? Pään kastelun vedellä? Ei siinä vedessä myrkkyä ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukisit muutakin kuin uskonnollisia pamfletteja. Mikä olisi sitten se oikea jumala, johon uskomiseen pitää lapsi aivopestä? Anna kun arvaan, juuri se johon sinut on kasvatettu uskomaan lapsikasteen, pyhäkoulun, pakollisen uskonnon opetuksen ja rippikoulun avulla. Luuletko tosiaan, että sinulla oli aito uskonnon vapaus?
Uskonnonvapautta on myös vapaus uskoa, vaikka se ssinusta olisi miten aivopesua tai jotain. Turhaa on paatoksesi. Kehoitan että jokainen pitäisi vaan huolen omasta uskostaan/uskomattomuudestaan, eikä vaivaisi päätään muiden vastaavilla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hyvä ajatus, mutta vaatimus olla siirtämättä maailmankatsomustaan lapsilleen on täsmälleen yhtä realistinen kuin vaatimus kasvattaa lapset 18 v. ikään asti ilman äidinkieltä. Että saavat sitten valita itselleen kielen.
Itse asiassa tuollaista tulee edes ajatelleeksi vain ateistisen kasvatuksen saanut henkilö, joka olettaa että se on jonkinlainen universaali standardi.
Mutta sinulle on luonnollista, että koulussa "opetetaan" uskontoa pakollisena aineena yhteisillä varoilla. Uskonnollinen kasvatus pitäisi hoitaa kotona eikä yhteiskunnan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei alta 18-vuoitiailla ole monia muitakaan vapauksia.
Eli mielestäsi on ihan ok, että 15-vuotias on pakolla seurakunnan jäsen? Hän saa päättää omista rahoistaan, mutta ei vakaumuksestaan?
Ap: Samaa mieltä. Meidät on kaikki aivopesty eli kastettu viattomina pikkupiltteinä... En kuulu enää kirkkoon.
"Mutta sinulle on luonnollista, että koulussa "opetetaan" uskontoa pakollisena aineena yhteisillä varoilla."
Voi senkin lopettaa. Huuhaatahan se on.
Miksi uskonnon oletetaan lähtökohtaisesti tuottavan ahdisusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapset "altistuvat" vanhempiensa ajatuksille, uskomuksille ja arvomaailmalle eikä tätä voi, eikä tule kieltää.
Pitääkö sallia lasten istuminen autossa kun äiti tupakoi, tai pitääkö lasten altistua isän alkoholinkäytölle?
Uskonto ei ole sen kummempi asia.
Arvovapaata sosiaalista ympäristöä ei ole olemassakaan. Jokaikinen meistä altistuu niille arvoille, tavoille, moraalille, elämänkatsomumksille joita meidän ympärillä olevilla ihmisillä on, Uskonto on vain yksi asia tässä isossa kokonaisuudessa. Uskonto taas voi näkyä tosi monella eri tavalla - se riippuu ihan taas niistä ihmisistä miten he uskontoaan tuovat julki; onko se ihan piilossa niin ettei siitä voi edes puhua, onko se luonteva osa elämää, tuleeko uskonnon vuoksi törmäyksiä muussa elämässä jne. Uskonto voi olla jollekin tosi tärkeä asia rituaaleineen, jatkuvuuden ajatuksena, perinteenä, elämänkatsomuksena, moraalisten raamien antajana, filosofiana, yhteisönä, turvana jne jne jne.
Musta on tosi outoa miten jotkut pitävät (tai esittävät pitävänsä) uskontoja yksiselitteisesti pahana juttuna ja jonain sellaisena asiana jonka voisi pyyhkäistä pois olemasta ihan vaan jollain poliittisella päätöksellä. No, onhan sellaista joissain yhteiskunnissa tehtykin. Se mitä uskonnon tilalle on näissä kokeiluissa tullut, ei ole ollut välttämättä kovin tervettä. Arvotyhjiöitä ei ole olemassa.
Arvotyhjiötä ei tietenkään ole mutta ei omia arvoja tyrkyttäviä vanhempia pidä tukea.
Kaikki vanhemmat tyrkyttävät omia arvojaan lapsille. Tämän palstan perusteella harvassa tuntuvat olevan sellaiset ateistitkaan, jotka eivät tyrkyttäisi lapsille ateismia. Sitähän täytyy pakotaa muidenkin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Pitäisikö sinun ottaa tällaisista perusasioista selvää ennen kun teet itsestäsi totaalisen pellen?
Uskonto on syntiä ja Herralle kauhistus!