Menenkö sairaalaan että lapsiperheellisenä saan sairastaa rauhassa?
Mulla kuumetta 39 astetta ja mies on sitä mieltä että hän ei voi töistä lähteä ja tulla lapsia hoitamaan koska lapset eivät ole kipeitä ja minä voin ottaa lääkettä. Joo voin kyllä ja olen ottanut jo kaiken mahdollisen. Piirretyt pyörii mutta lapset huomaavat että en ole kunnossa ja haluavat koko ajan huomiota, syliä yms ja ovat juuro nyt erittäin haastavia koska en jaksa kunnolla. Mies onkin näköjään naimisissa työnsä kanssa eikä minun. Menenkö lasten kanssa sairaalaan ja soitan miehelle että tulee hakemaan lapset koska heitä ei voi sinne hoitoon ottaa, vai mitä teen että saan levättyä ja paranneltua??
Kommentit (170)
Ja sitten aloittajan kaltaiset naislapset naureskelee palstalla "miesflunssalle".
Miehillähän kaikki flunssataudit ovat oikeasti jopa vaarallisia, toisin kuin naisilla.
Pin kirjoitti:
Mä varmaan ainakin uhkaisin tehdä niin. Soittaisin itkuisena, että me lähdetään nyt sitten, lapset varmaan viedään. Jos siis mieheni kehtaisi jättää mut niin pahassa jamassa yksin lasten kanssa. Mä en todellakaan kykenisi noin kovassa kuumeessa hoitamaan lapsia, joten mies joko tulisi kotiin, tai hommaisi hoitajan tänne. Eihän tuollaiset kuumeet edes kestä yleensä paria päivää pidempää jos sitäkään, joten olisiko nyt niin kova uhraus jättää hetkeksi se työ, ja antaa äidin parantua?
Miten vaikea on aikuisen ymmärtää, että töistä ei yksinkertaisesti voi olla pois ilman lupaa vaikka kuinka vaimo uhkailee. Sekö olisi teidän perheelle parasta että sen vuoksi mies irtisanotaan kun ollut luvatta pois töistä? Palkatonta voi toki hakea mutta sitten tosiaan menetätte sen päivän ansiot ja työnantajan ei ole sitä pakko myöntää.
Minkä ikäisiä lapsia sulla on?
En tarkoita pahalla, mutta mikset ole kasvattanut heitä (tai aloita viimeistään nyt) niin, että sinullakin on välillä omaa aikaa?
Itse yh:na (no on isä toki, mutta asuu sen verran kaukana ettei ole extempore-avuksi) olen jo hyvin varhain pyrkinyt opettamaan, että äitikin saa levätä välillä. Nykyään, kun lapsi on jo 3,5-vuotias, on toki helppoa kun ihan tavallisinakin arkipäivinä klo 17-18 (Pikku Kakkonen) on "äidin omaa aikaa", eli lapsi kattoo ja itse lepään/teen ruokaa/selaan vaikka puhelinta. Ja kipeänä (olen myös ollut helvetillisen kipeänä, mm. ruusu, kohtutulehdus) etenkin selitän, että nyt äiti on kipeä, äiti joutuu lepäämään aika paljon. Välillä katsellaan yhdessä lastenohjelmia sängyssä, välillä torkun ja lapsi leikkii itsekseen.
Toki siis paljon, hyvin paljon olen hänenkin kanssaan, mutta en todellakaan ole pitänyt sitä pahana että olen opettanut, ettei aina tarvitse olla vaatimassa. Toki olen AINA saatavilla, kun olen kipeänäkin niin saa könytä kainaloon, mutta hyvin tuo lapsi ymmärtää jos sanon että nyt äidin täytyy hetki saada makoilla.
Hotellihuone maksaa 75e yö, sanot miehelle että ambulanssi haki pneumonian takia teholle ja meet hotelliin. Sanot että oot eristyksessä eikä pääse katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Mä varmaan ainakin uhkaisin tehdä niin. Soittaisin itkuisena, että me lähdetään nyt sitten, lapset varmaan viedään. Jos siis mieheni kehtaisi jättää mut niin pahassa jamassa yksin lasten kanssa. Mä en todellakaan kykenisi noin kovassa kuumeessa hoitamaan lapsia, joten mies joko tulisi kotiin, tai hommaisi hoitajan tänne. Eihän tuollaiset kuumeet edes kestä yleensä paria päivää pidempää jos sitäkään, joten olisiko nyt niin kova uhraus jättää hetkeksi se työ, ja antaa äidin parantua?
Miten vaikea on aikuisen ymmärtää, että töistä ei yksinkertaisesti voi olla pois ilman lupaa vaikka kuinka vaimo uhkailee. Sekö olisi teidän perheelle parasta että sen vuoksi mies irtisanotaan kun ollut luvatta pois töistä? Palkatonta voi toki hakea mutta sitten tosiaan menetätte sen päivän ansiot ja työnantajan ei ole sitä pakko myöntää.
Oletin, että tällainen on ap:n miehelle mahdollista joko palkattomana tai palkallisena, kun sanoi asiaa pyytäneensä? Meillä se olisi täysin mahdollista, ja siksi suuttuisinkin aika lailla, jos ei tulisi tuollaisessa tilanteessa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten aloittajan kaltaiset naislapset naureskelee palstalla "miesflunssalle".
Miehillähän kaikki flunssataudit ovat oikeasti jopa vaarallisia, toisin kuin naisilla.
Noup, kyllä mullakin on aikamoinen "miesflunssa", jos kuumetta on sen 37,5 astetta, mutta sinnittelen kyllä lastenkin kanssa tuossa vaiheessa. 39 on jo kuolema, epätoivoinen verinen itku ja maailmanloppu...
Joo haista ap paska. Siskoni tappoi itsensä heti sen jälkeen, kun oli saanut "pakit" psykiatriselta osastolta. Ei ollut tarpeeksi sairas, kun oli ollut vain itsetuhoisia ajatuksia, ei tekoja. Millä järjellä siis ap:lle pitäisi saada sairaalapaikka?
Vierailija kirjoitti:
Ei töistä voi olla pois siksi että puoliso on kuumeessa.
Kyllä mun mies on ollut. Toki sitä on usein se tilanne että ensin on lapset kipeenä ja sitten se tulee itelleki.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole pöiväkodissa koska kello on puoli seitsemän ja pöiväkoti on KIINNI. Tietääkseni puolison äkillisen sairastumisen takia saa palkatonta.
Se edellyttää että sairaus on vaikea ja sairastunut ihminen ei mitenkään pärjää yksin/tekee kuolemaa.
Työnantajan ei tarvitse suostua siihen, että puoliso lähtee kotiin koska toisella on flunssa.
Oma esimieheni ei sallisi sellaista.
AP: voisitko pyytää apua kaverilta? Palkkaa MLL:n hoitaja?
Vähän armoa nyt ap:lle, hänellä on varmasti aivan kamala olo tällä hetkellä, ja mieli tekee varmasti lysähtää lattialle itkemään räkä poskella. Jututkin voi olla aika "uhrit" siinä vaiheessa eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Oikeasti, mies voi sanoa töissä että lapsetkin ovat sairaana, vaimo sairaana sängyn pohjalla, joten hänen työnantajansa pitää antaa hänen olla kotona sen kolme päivää.
Neuvolaan laittaa sähköpostia ja pyytää kirjottamaan todistuksen töihin.
Kotona makaavat äitylit on aika todellisuudesta vieraantuneita näköjään, jos kuvittelevat että kotona makaavan naislapsen kuume on syy miehelle olla poissa töistään.
Eniten ihmetyttää miten ap voi palstailla jos on ihan kuoleman kielissä. Itselläni jos on korkea kuume niin en todellakaan jaksa palstailla.
Vierailija kirjoitti:
No täältähän löytyikin hienosti vertaistukea, kiitos kaikille empatiasta! Ei ole ketään sukulaista 500km säteellä. Ap
Onhan tuo ikävä tilanne, muttei todennäköisimmin antaisi miehelle syytä lähteä töistä. Pakottava tilanne olisi se, että sinulle ihan oikeasti sattuu jotain sellaista, ettet kykene huolehtimaan lapsista. Eli joudut sairaalaan tms.
Kuume on inhottava, muttei tee sinusta täysin kykenemätöntä hoitamaan lasta. Raskasta on, tiedän sen liiankin hyvin. Olin viime talvena influenssassa, kuumetta oli pahimmillaan melkein 40 astetta ja olin aivan seis. Miehellä oli pitkät iltavuorot, joten olin kaksistaan vuoden ikäisen taaperon kanssa.
Iskin lattialle sohvatyynyjä ja vilttejä, ja makasin puolihorroksessa katsellen ettei taapero tee mitään vaarallista. Päikkärit nukuttiin yhdessä. Koko energia meni siihen, että sai laitettua lapselle ruoat ja vaihdettua vaipat.
Kyllä on taas sakkia täällä. Kun kotiäiti sairastaa, hänen on hoidettava koti ja lapset siinä samalla. Kun työisä sairastaa, hän saa jäädä kotiin täyden palvelun taloon, jossa kotiäiti hoitaa lapset, kodin ja miehenkin. Työssäkäyvällä isällä on harvoin mitään käsitystä millaista on hoitaa lapsia pitkät päivät yksin, kun on itsekin sairaana. Etenkin pieniä lapsia, jotka tarvitsevat apua kaikessa tai joita saa alati vahtia, etteivät loukkaa itseään.
Lapset 6kk ja melkein 2v Näiden kanssa ei paljoa neuvotella. Mutta ilmeisesti valitan turhasta, mittari lähentelee 40, kävin äskeoksentamassa ja esikoinen ehti kaataa maidot siskon päälle ja maistamaan vessaharjaa ja siinä vaiheessa tulin vessasta paikalle kun esikoinen hakkasi siskoa tällä vessaharjalla. Mutta kyllä me pärjätään! Olimpas hölmö kun ajattelin että mies joutaisi apuun. Tajunnan taso on välillä vähän huono, mutta sain tämän viestinkin kirjoitettya niin kyllä tää tasta.
Täytyy olla provo. Ei kukaan voi oikeasti kuvitella, että sinne sairaalan osastolle vaan mennään kun itse siltä tuntuu, kuumeen takia. Voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas sakkia täällä. Kun kotiäiti sairastaa, hänen on hoidettava koti ja lapset siinä samalla. Kun työisä sairastaa, hän saa jäädä kotiin täyden palvelun taloon, jossa kotiäiti hoitaa lapset, kodin ja miehenkin. Työssäkäyvällä isällä on harvoin mitään käsitystä millaista on hoitaa lapsia pitkät päivät yksin, kun on itsekin sairaana. Etenkin pieniä lapsia, jotka tarvitsevat apua kaikessa tai joita saa alati vahtia, etteivät loukkaa itseään.
Tää myötätunnon puute on täällä aivan käsittämätön aina, kun kyseessä on kotona oleva äiti, joka kehtaa valittaa mistään... Täältä on kyllä kenenkään turha hakea mitään lohtua, paskaa sakkia liikaa. Jonkun kuolemakin sysätään jo jonkun random av-mamman niskoille!? Oikeasti ihmiset, jotain rajaa...
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla provo. Ei kukaan voi oikeasti kuvitella, että sinne sairaalan osastolle vaan mennään kun itse siltä tuntuu, kuumeen takia. Voi luoja.
Oli provo tai ei, mutta hemmetin paha olo teillä suurimmalla osalla täytyy olla itsenne kanssa, kun ette osaa kuin päätä aukoa.
Voi ystävä hyvä, kun ne ei huoli sua sinne sairaalaan.