Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pesette pyykkiä?! t. uusavuton

Vierailija
15.02.2018 |

Olen aina pessyt pyykkiä vähän niin ja näin. Muutin nyt miehen kanssa yhteen ja haluan tehdä kaiken oikeaoppisesti! Erottelen likapyykistä minun ja miehen sukat, alusvaatteet ja sukkaho
usut ja pesen ne 60 asteen ohjelmalla? Sitten paidat, housut yms muun väripyykin 40 asteessa? Valkoiset vaatteet erikseen 40-60 asteessa? Lakanat 60? Missä asteessa pyyhkeet pestään ja onko totta, että niitä ei kannata pestä lakanoiden/muiden vaatteiden kanssa jos käyttää huuhteluainetta koska se heikentää pyyhkeiden imukykyä?
Kuinka usein kahden henkilön taloudessa pyörii pyykkikone? Kuinka monta pyykkikoria teillä on, jos vain yksi, eikö ole ärsyttävä jättää ne valkoiset vaatteet sinne pyörimään kunnes niitä on tarpeeksi pesuun?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 aikuista. Pesen vain kolmenlaisia koneellisia: tummat 40 ja 60 ja vaaleat 60. Tummat 40: tpaidat, joissa on painatuksia, tai muuten herkän oloiset, farkut ja useimmat muut pitkät housut (puuvillaiset keittiöhousut saa mennä myös 60, jos sen aika on ensin), urheilutekstiilit. Sukat, alkkarit, lakanat ja pyyhkeet aina 60. Kaikki vaaleat 60. Jos eivät kestä tämän huushollin tapoja, niin muuttavat tekstiilikierrätykseen.  Rintsikat pesupussissa, huuhteluainelokeroon vähän etikkaa.

Vierailija
142/147 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lastenvaatteet pitää pestä kuudessakympissä. Päiväkodeista ja kouluista on jatkuvasti tarjolla täitä, kihomatoja ja syyhyjä! Nämä öttiäiset sietääkin päätyä kuumaan käsittelyyn pyykkikoneessa! Totta on se, että lastenvaatteisiin mahtuu painettua kuvaa ja muuta, mitkä voi lähteä kun kuumassa pyykkää, mutta asiat tärkeysjärjestykseen. Enemmän loistartunta harmittaa kun paidasta pesussa lähtenyt kuva!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo, että tummat ja vaaleat erikseen, mutta mun vaatteet ei ikinä värjäänny.

Alushousut ja sukat plus lakanat pesen 60 astetta, muut 40.

Pitää paikkansa enkä meinannut uskoa ennen kuin kokeilin. Lapsuudesta muistan, että vaatteet todellakin saattoi värjääntyä pesussa mutta ilmeisesti värit ja pesuaineet ovat kehittyneet niin, että pesussa irtoava väri ei herkästi siirry toiseen vaatteeseen 

Vierailija
144/147 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukat ja alkkarit pestään aina 60 asteessa. Muu on epähygieenistä.

Lakanat ja pyyhkeet samoin 60 astetta. 

Siivousliinoillekin riittää 60 astetta. Ei tarvi 90 astetta.

Toisinaan pesen valkoiset lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa valkopyykille tarkoitetulla pesuaineella niin pysyvät valkoisina. 

Vierailija
145/147 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen poikkeus ja olen valmis ottamaan vastaan alapeukut! Pesen kaiken mikä vain kestää kuin sairaalassa 95 asteessa enkä erottele kuin tummat ja vaaleat jos on uudempia väriä vuoavia. Siinä menee siivousrätit, lakanat ja kalsarit samassa ja koiranpyyhkeet samoja kuin omat koska pesen ne niin kuumassa. Likaisinta pyykkiä ovat varmasti pikkuhousut koska ovat lähellä peräaukkoa, ja en missään tapauksessa pesisi neljässäkympissä niitä.

Pesen 60 asteessa kun on vuorossa urheilurintsikat (joita pesen myös käsin ja muita rintsikoita en omista), kauluspaidat,  suorat housut ja kevyesti likaiset (etenkin printti-)hupparit ja paidat, uudemmat sukat sekä urheilutrikoot, neuleet yms. Kun sukat alkaa olla pohjista loppusuoralla niin menevät jo 95 asteeseen koska joustojen ei tarvitse kestää enää kauaa. 

Takkejakin pesen kuudessakympissä ja peittoja, mutta ovat omissa koneellisissaan kun ovat isoja. Sohvan suojana olevat täkit 95 astetta.

Villapyykki toki erikseen, jopa käsin joskus. Harvoin tarvitsen 40 ohjelmaa. 

Minä en juuri osta sellaisia vaatteita jotka eivät kestä kunnon pesua, ja jos joskus joku levähtää niin sitten ollut hutiostos ja saa mennäkin, ja vaikka kuminauhat/resorit jonain päivänä löystyy niin luultavasti olen jo muutenkin käyttänyt niin pitkään että on nuhjuiset. esim. huppareissa on jo hihat rispaantuneet ja kollareissa persus kulunut.  Käytän vaatteet loppuun ja ovat useita vuosia vanhoja, suurin osa käytettyinä hankittuja. Pikamuotia en harrasta. Sähkölaskuni on keskimääräistä pienempi, vaikka pesen kuumassa. Pesen kuitenkin täysiä koneellisia. Kun kuivausrumpu oli käytössä, oli sähkölasku isompi. Se oli iän kaiken vanha, ehkä uudet vie vähemmän sähköä. Koneessa olisi kuivaus mutta se on hidas, kuumentaa koko koneen haisevaksi? eikä poista nukkaa joten en käytä. 

En laita paljon pesuainetta ja pistän usein lisähuuteluita jos ollut likaisuuden vuoksi isompi pesuaineannostus. Iho ei kestä mitään pesuainejäämiä. 

Käytän nestemäistä hajustamatonta Ecoveria jota ei testata eläimillä. Huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa huuhtelulokero täyteen. Pesupähkinöitä ja kastanjoita käytän välillä; tuntuvat sopivan iholle, mutta eivät ole yhtä tehokkaita jos on tahroja tai sukkapyykkiä. Usein laitan mukaan värinpoistoliinoja, etenkin jos menee tummia ja vaaleita sekaisin.

Ennenhän pyykit keitettiin. Haluan sellaista laatua, joka sietää vastaavan käsittelyn. 

Vierailija
146/147 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen poikkeus ja olen valmis ottamaan vastaan alapeukut! Pesen kaiken mikä vain kestää kuin sairaalassa 95 asteessa enkä erottele kuin tummat ja vaaleat jos on uudempia väriä vuoavia. Siinä menee siivousrätit, lakanat ja kalsarit samassa ja koiranpyyhkeet samoja kuin omat koska pesen ne niin kuumassa. Likaisinta pyykkiä ovat varmasti pikkuhousut koska ovat lähellä peräaukkoa, ja en missään tapauksessa pesisi neljässäkympissä niitä.

Pesen 60 asteessa kun on vuorossa urheilurintsikat (joita pesen myös käsin ja muita rintsikoita en omista), kauluspaidat,  suorat housut ja kevyesti likaiset (etenkin printti-)hupparit ja paidat, uudemmat sukat sekä urheilutrikoot, neuleet yms. Kun sukat alkaa olla pohjista loppusuoralla niin menevät jo 95 asteeseen koska joustojen ei tarvitse kestää enää kauaa. 

Takkejakin pesen kuudessakympissä ja peittoja, mutta ovat omissa koneellisissaan kun ovat isoja. Sohvan suojana olevat täkit 9

Ok, saat toki pestä omat vaatteesi noin, mutta pyöriikö koneessa myös muiden vaatteita ja sopiiko heille se, että peset ne ohjeista piittaamatta 95 asteessa? Omaa kokemusta on, koska lapsuudessa vanhempieni ilta- ja matkatöiden takia arkeen mahtui varmasti yli 10 eri au-pairia ja muut apulaista, ja olen varma että osa heistä pesi pyykit juuri tuolla tavalla. Vaatteita värjääntyi, haalistui ja printtejä lähti. 

Vierailija
147/147 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan kaikki vaatteet samaan koneeseen, 40 astetta enkä erottele mitään. En jaksa eikä vaatteille koskaan käy mitään niin miksi sitä stressaisi. Sitten toiseen koneelliseen lakanat ja pyyhkeet 60 astetta. Ja siinä on mun viikon kaksi koneellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän