Miten pesette pyykkiä?! t. uusavuton
Olen aina pessyt pyykkiä vähän niin ja näin. Muutin nyt miehen kanssa yhteen ja haluan tehdä kaiken oikeaoppisesti! Erottelen likapyykistä minun ja miehen sukat, alusvaatteet ja sukkaho
usut ja pesen ne 60 asteen ohjelmalla? Sitten paidat, housut yms muun väripyykin 40 asteessa? Valkoiset vaatteet erikseen 40-60 asteessa? Lakanat 60? Missä asteessa pyyhkeet pestään ja onko totta, että niitä ei kannata pestä lakanoiden/muiden vaatteiden kanssa jos käyttää huuhteluainetta koska se heikentää pyyhkeiden imukykyä?
Kuinka usein kahden henkilön taloudessa pyörii pyykkikone? Kuinka monta pyykkikoria teillä on, jos vain yksi, eikö ole ärsyttävä jättää ne valkoiset vaatteet sinne pyörimään kunnes niitä on tarpeeksi pesuun?
Kommentit (147)
Rintaliivit voi pestä käsin, mutta jos pesee koneessa, alhainen lämpötila. Ja kaarituelliset ehdottomasti pesupussiin. On tapauksia jossa kaarituki on irronnut ja rikkonut koko pesukoneen.
Lipeää, suopaa ja avannolle. Ulos naruille kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen melkein kaiken 60 asteessa. Valkkaan värin mukaan suurin piirtein mitä samaan koneelliseen. Todella helppoa kun muistaa että jonkin aikaa pesin käsin pyykit. Jonkin isomman tai uuden minkä epäilen päästävän väriä saatan laittaa yksinään koneeseen.
Jos jokin ei edes 90 asteen pesulla lähde puhtaaksi niin se lähtee roskiin.
Suurin osa vaatteista ei kyllä kestä 60 saati sitten 90 asteen pesua.
Ok! Mä pesen viiden hengen talouden vaatteet kaikki 60 -asteessa ja mikään ei oo koskaan menny pilalle!
Meillä pyyhkeet ja lakanat 95°, muu pyykki villa/silkkiohjelmalla 30° (kaiken väriset vaatteet sekaisin). Farkut erikseen (30°). Pyykinpesuaineena LV:n kirjopesuneste, joka sopii myös villa/silkki sekä Gore Tex vaatteille.
Onko tosiaankin olemassa ihmisiä, jotka eivät pese alusvaatteita 60 asteessa? Jotta kaikki bakteerit lähtevät vaatteesta, se tulee pestä vähintään 60 asteessa. Pyyhkeet, lakanat ja alusvaatteet pesen aina 60 asteessa. Suurimman osan muistakin vaatteista laitan 60 asteeseen eikä koskaan ole mikään piloille mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallatte pestä rintaliivit 60 asteessa? Muita vaatteita en juurikaan varo, minulla ei ole oikein mitään arkoja vaatteita, mutta rintaliivejä en jotenkin uskaltaisi noin kuumaan laittaa. Ne on kuitenkin helposti 50-75€/liivit, tulee kallis paukku jos ne menee kerrasta tärviölle.
Pesen melkein kaikki 40 asteessa, mutta siteet ja pyyhkeet ja miehen alushousut 60 asteessa. Omissa alushousuissa on ohje 40 astetta, niin en uskalla ainakaan jatkuvasti pestä 60 asteessa. Samaten kaikissa puuvillatrikoopaidoissa on se 40 enkä jotenkin uskalla uhmata sitä vaikka olen kuullut että ne kestää 60 astetta.
Miten tuollaiset muoviset urheilupaidat joissa ohje on 30 astetta? Olen pessyt 40 asteessa sillä logiikalla, että täytyyhän niiden käytössäkin kestää 40-asteista hikeä. Mutta pesettekö niitäkin 60 asteessa?
Alushousut kestää kyllä 60 astetta ja jos ei kestä niin sellaisilla alushousuilla ei tee mitään. Bakteerit ei lähde alushousuista 40 asteessa.
Pesen kaiken 40 asteessa. Meil on yhteinen pesukone kerrostalossa, jonne pitää kolikoita nakata, nii ei oo varaa ruveta monta koneellista pesemään samana päivänä. Yks pesu siis 1.50 - 2€. Haluaisin oman koneen mut ei mahu minun pieneen kylppäriin. Tulis liian ahasta olla suihkussa.. villasukat koitan pestä 30 asteessa tai sit jos joku uus kallis paita/huppari. Tosin en raaski pestä yhtiä villasukkia koneessa yksinään, nii saatan viiä äitin luokse pesuun jos silläki on villapesulle tarvis 🙄
T. Köyhä opiskelijatyttönen.
Kysymys pyykin kuivauksesta!
Miten te kerrostalossa elävät kuivaatte isoja pyykkejä, esim lakanoita?
Itse pesen tällä hetkellä 1 lakana/pesu ja levitän kuivumaan. Eikö ole parempaa tapaa? Rumpu tietty mutta olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Miten yhteenmuutto liityyy sinun puyykinpesutapoihisi: et kai vaan pese toisen pyykkejä?
Tarkoitan vain sitä, että jokaisen kannattaa pestä pyykkinsä itse. Ei kannata ruveta passaamaan miestä.
Olen tällä hetkellä työtön ja töissä oleva mies kustantaa melkein kaiken, haluan antaa mahdollisimman paljon takaisin työlläni kotona. :D
Onpa tullut ssivukaupalla vastauksia! Jätin huuhteluaineen käytön pois, kiitos vinkeistä. Tuota etikkaa voisi seuraavaksi ostaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölypunkit kuolee 60 asteessa.
Jos pyykki muhii korissa kauan, on se likaisempaa kuin jos pestään heti käytön jälkeen. Puuvillavaatteet kestää 60 astetta, tekokuituiset 40.
Teknisen urheilupaidan saatan pesaista käsin heti treeneistä tultua, henkarille kuivumaan ja on jo aamulla kuiva. Paidat voi muutenkin kuivattaa henkareilla, kuivuu nopeammin ja suoraksi, jos rumpukuivainta ei ole.Suomessa ei ole pölypunkkeja.
Jos suomessa ei ole pölypunkkeja, miten siskoni on niille allerginen? Ja on todistetusti testattu. Ja on saanut oireita viime vuosinakin ennenkuin muutti toiseen asuntoon.
Pölypunkit ovat kuolleet sukupuuttoon jo kymmenen vuotta sitten. Siskosi on luultavasti allerginen jollekin ihan muulle - esim. pesuaineelle tai vaikkapa patjojensa materiaalille... Tai sitten hänellä on ollut edellisessä asunnossaan liian kosteaa /kosteusvaurio.
https://yle.fi/uutiset/3-5829289Pölypunkit kuolleet lähes sukupuuttoon Suomessa
Pölypunkit ovat kuolleet Suomessa lähes sukupuuttoon. Oulun yliopiston hyönteistutkijan Juhani Itämiehen mukaan pölypunkit ovat kadonneet nykyisten patja- ja peittomateriaalien vuoksi.
Kotimaa
31.3.2008 klo 06:06
Punkit tarvitsevat kosteutta ja syötävää lisääntyäkseen. Itämiehen mukaan punkkeja oli suomalaisissa makuuhuoneissa viimeksi sodanjälkeisinä vuosina, jolloin makuuhuoneissa oli vielä jouhipatjoja ja huoneet olivat hataria.- Nykyisissä kuivissa, steriileissä, keinokuituisissa ja keinomateriaaleja sisältävissä asunnoissa on työ ja tuska löytää pölypunkkeja, Itämies sanoo.
Niin mutta uutisessa oli että LÄHES ja että on työn ja tuskan takana löytää pölypunkkeja, mutta ei sano etteikö niitä löytyisi mistään enää ollenkaan, joten niitä edelleenkin ON jossain Suomessa. Harvinaisia, mutta varteenotettava allergeeni jos mitään muuta ei löydy asunnosta ja oireet vaan jatkuu sekä allergiatestissä tulee positiivinen. Siskoni asui ennen 40-luvulla rakennetussa kivikerrostalossa nyttemmin asuu uudemmassa, ei oireita kun kaikki petivaatteet ja patjat ja tekstiilit vaihdettiin muutossa tai pestiin 60 C
Mistä teitä oikein sikiää? Mikään todiste ei kelpaa.
Jaa mikä todiste ei kelpaa? Sinulle ei siis kelpaa se todiste että siskoni on allergiatestissä todettu allergiseksi pölypunkille, mistä hän olisi sille tullut allergiseksi jos niitä ei muka Suomessa missään ole? Siskoni on alle 40v.
Minä en ole koskaan 20-vuoteen pessyt kuin lakanat ja pyyhkeet ja siivousrätit 60 asteessa. Turhaa energiantuhlausta. Myös huuhteluaine on turhaa.
Eli erottelen vain tummat ja vaaleat vaatteet ja pesen ne erikseen 40 asteessa.
Lisäksi annostelen tarkasti pesuaineen niin etten laita liikaa.
Pesun jälkeen kuivausrumpuun ne vaatteet jotka sen kestävät.
Kylläpäs on saatu pyykinpesusta ongelmaa aikaiseksi. Monella tuntuu unohtuvan se, että pyykkiaineita ja huuhteluaineita on hajusteettomia versioita. On pulveria, nestemäistä, tablettia. Sitten on vielä etikat ,pesupähkinät sunmuut. Jokaiselle jotakin siis. Nyrkkisääntönä pyykinpesuun:
-Tummat, vaaleat ja kirjot omanaan
-Vaatepyykki 40-60
-Lakana /Pyyhepyykki 60-95
-Siivousliinat 60-95
-Silkki, villa yms arat tekstiilit omassa ohjelmassaan
Lämpötila valitaan sen mukaan,kuinka likaista pyykki on, materiaalin mukaan yms. Aina ei tarvitse käyttää pitkiä pyykkiohjelmia. Ekopesut unohtakaa, ei puhdista tekstiilejä hyvin ja rikkoo koneen hyvinkin äkkiä. Johtuen siitä vähäisestä veden määrästä.
Isossa perheessä sukkien ja alusvaatteiden pesu erikseen käyttövaatteista onnistuisi paremmin, mut entä yksineläjät? Joutuisi oottaa parinviikon alkkarit, että olisi järkevä määrä pestä ne. sitten ne joutuisi pesemään pitkällä ohjelmalla ja korkeassa lämpötilassa. Onko tuo sitten ekologista?
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen tällä hetkellä 1 lakana/pesu ja levitän kuivumaan. Eikö ole parempaa tapaa? Rumpu tietty mutta olen köyhä.
Ovien päällä vaa 😑😊 nehä kuivuu siinä muutamassa tunnissa. Ois meillä kuivaushuonekki tuolla pesutuvassa mut en tykkää jättää niitä sinne ku joutuu sit ees taas ravata hakemaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Taitan kaksinkerroin ja asetan telineen päälle, kun kuivahtaa niin vedän.
Pääsääntoisesti kaikki 60 astetta.
Miksi pesette alusvaatteet ja sukat erillään? Ymmärrän kyllä, että hienot pitsiset alusvaatteet pestään käsin tms. Mutta eikö esim. sloggi-alushousut voi laittaa lakanapyykin sekaan? Tai sukat normaalin kirjopyykin sekaan?
Sama tilanne!
Minulla on iso, "siivekkeellinen" kuivausteline ja paljon henkareita. Lakanat voi myös taitella vaikkapa henkareille (tai levittää ovien päälle, jos kunnon puuovet). Kuivausrummussa lakanat turhaan rypistyvät.
Kesällä kuivaan parvekkeella, talvisin makuuhuoneessa, koska huoneilma on niin kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Peruspyykki, puuvillat, viskoosit, keinokuitusporttivaatteet (sis urheilurintsikat), arkisemmat pikkarit 50 astetta. Lähtee hiki, mut kuidut kestävät.
Pitsisempi lingerie 40 hienopyykki.
Villat ja silkit omalla aineellaan 40 villapyykki.
Pyyhkeet 70 astetta, runsas vesi.
Lakanat ja tyynyliinat 70 astetta.
Mustat, punaiset ja violetit yhteen.
Harmaat ja siniset yhteen.
Ruskeat ja vihreät yhteen.
Tytön pastellisävyiset omassa koneellisessaan 40 astetta, lyhyempi ohjelma kuin omalla peruspyykillä.
Mun lempparikotityö. :)
Miksi juuri nämä väriyhdistelmät? Miksi esim. harmaat ja siniset eivät käy ruskeiden ja vihreiden kanssa? Pesetkö täysiä koneellisia?
Miten voi noin mennä tunteisiin tällainenkin asia?