Milloin herätään toden teolla lemmikkien pitämisen ympäristöongelmiin?
Iso koira syö sellaisen määrän lihaa vuorokaudessa, että se on valtava ympäristöongelma. Koiria on maailmassa noin 400 miljoonaa jonkun arvion mukaan.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin että jos ihminen lakkaisi syömästä lihaa, koirillekin syötettäisiin papumuhennosta? Eli ihmisen lihansyönnin vika, että koira syö lihaa? Okei.
Ja mielenterveysvaikutus? Mites jos pihvin syönti tekee mut onnelliseksi? Paitsi ettei tee, olen kasvissyöjä. Enkä omista koiraa. Rakastan eläimiä.
Tuo nyt on täysin typerä argumentti, kun ottaa huomioon kattavat tutkimukset joiden perusteella on täysin oikeutettua sanoa, että lemmikillä on positiivinen vaikutus ihmisten mielenterveyteen ja hyvinvointiin.
Ainoa oikeasti kestävä ratkaisu olisi vähentää 2/3 ihmispopulaatiosta. Siinä vähenisi niin lihan tuotanto, lemmikit, kuin liikennekin.
Milloin herätään toden teolla lasten hankkimisen aiheuttamiin ympäristöongelmiin? Sanopa se.
Ps. Itsellä ei ole koiraa eikä kyllä lastakaan.
Milloin herätään toden teolla, että ihminen on ongelma? Täytyy olla todella tyhmä, kun kauhistelee lemmikkien ympäristöongelmia ja ei nähdä, että missähän se ongelma oikeasti on.
Minulla on lemmikki sen takia, koska ihmiset ovat käyttäytyneet kuin psykoopatit ja mitkäkin perslävet, niin että minusta on tullut misantrooppi, joka ei siedä toisia ihmisiä enää.
Mielenterveyteni takia minun on pakko pitää lemmikkiä.
Minä en matkustele, en omista autoa, en shoppaile juuri mitään, kierrätän, en syö lihaa, en tee lapsia jne.
Jos joku oikeasti tulisi päin naamaani mäkättämään lemmikistäni, niin minä repisin siltä ihmiseltä silmät päästä samantien ja suolestaisin hänet puuhun roikkumaan.
Ihmisten väheneminen ja lisääntymättömyys ovat parasta lääkettä maapallolle.
Lemmikkikoirille ja lemmikkihepoille ei ole mitään perusteltua syytä olla olemassa. Työkoirat ja työhepat ymmärtää, mutta en näe mitään järkeä lemmikissä, jonka tarkoituksena on toimia viihdykkeenä omistajalleen. Koirahan ei tajua kuitenkaan mitään ja on ohjelmoitu tyydyttämään omistajansa hoivahalua ellei sitten kyseessä ole esimerkiksi huume- tai rahakoira. Lemmikkikoiran rooli on sama kuin vähän höntin ja yksinkertaisen ihmisen eli olla toisen höynäytettävissä tajuamatta itse asiaa. Lemmikin pitäminen on säälimätöntä avuttoman luontokappaleen hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Iso koira syö sellaisen määrän lihaa vuorokaudessa, että se on valtava ympäristöongelma. Koiria on maailmassa noin 400 miljoonaa jonkun arvion mukaan.
Oletko varmaa että näissä koiran ja kissan ruokapapanoissa on lihaa? Korkeintaan 0,01 g
Jotain luu- ja soijajauhetta se on.
Todellinen ympäristöongelma on tuhansien lemmikkien ulosteet, jotka pilaavat pohjavesistöä ynnämuuta luontoa
"Tässä on kuitenkin takana tiettylogiikka: olemme hyvin huonoja luopumaan itsellemme tärkeistä asioista. Jos rakastat lemmikkejäsi ja et voi kuvitella ettet hankkisi uusia, on varmasti hankalaa myöntää realiteettiä että nämä lemmikin edistävät ilmastonmuutosta varsin raskaasti.
On paljon helpompi vaatia muita tekemään muutoksia omaan elämäänsä kun tehdä niitä itse. Jos et omista citymaasturia, on helppo vaatia muita ajamaan pienipäästöisillä autoilla. Jos et omista autoa, on helppo vaatia muitakin luopumaan autoista. Samalla tavalla tietysti jos et omista lemmikkejä (täällä!), on helppo vaatia muita luopumaan lemmikeistään.
Ilmastonmuutoksen torjuminen tulee kuitenkin vaatimaan globaalia työtä ja todennäköisesti myös merkittäviä uhrauksia. Osa tätä taistelua tulee olemaan varmasti lihankulutuksen vähentäminen ja autoilutottumusten muuttaminen, mutta myös lemmikkeihin on alettava suhtautumaan eri tavalla. Emme voi ummistaa silmiä miltään tekijältä, varsinkaan miltään näin suurelta.
Jos sinulla on lemmikkejä, niistä luopuminen ei ole jotain mitä vaatisin. Muutenkin niiden luovuttaminen muille ei muuttaisi tilannetta ja lopettaminen tuntuu epähumaanilta. Älä kuitenkaan hanki uusia kun aika lemmikeistäsi jättää. Ja jos hankit, harkitse hankkisitko jotain pienempää. Suuren koiran sijaan hanki pienempi koira. Tai ehkä älä koiraa ollenkaan, vaan jokin kasviksia syövä lemmikki.
Älä kuitenkaan elättele harhaluuloja siitä ettei sinunkin pitäisi luopua jostain itsellesi tärkeästä. Joudumme todennäköisesti kaikki tekemään uhrauksia elinympäristömme säilyttämiseksi ja osa niistä uhrauksista voi tulla olemaan varsin kipeitä."