Tinea Versicolor tai savipuoli kokemuksia??
Hei löytyisikö täältä kohtalotovereita?
Minulle ilmestyi pigmenttihäiriön näköisiä valkoisia läikkiä yläselkään ja hartioihin yht äkkiä keskellä talvea. Olin vielä kesällä ihan tasaisesti ruskettunut ei mikään läikkiä missään. Läikät tulivat siis esiin koska minulla on vielä kesästä yläselässä rusketusta jäljellä ja kun laitoin itseruskettavaa ne korostuivat. Läikät muodostavat rykelmissä vähän isompia vaaleita alueita. Niitä ei toistaiseksi esiinny vartalossa muualla.
Olin varma että kyseessä on ns savipuoli ja söin Sporanox kuurin. Oletin vaivan häipyvän tällä sekä Lamisil suihkeella. Kuurista on nyt 2 kk ja läiskät ovat yhä näkyvillä. Ne eivät ole lisääntyneet eivätkä ole täysin valkoisia mutta ne ovat selkeästi yhä siellä. Kävin ihotautilääkärillä koska aloin pelkäämään vitiligoa. Lääkäri ei osannut sanoa varmaa ja ihosta otetiin biopsia, joka osoitti että ihossa on melaniinipigmenttiä mutta vain vähän joten diagnoosi yhä epäselvä. Sientä ei ihosta enää löytynyt. Ei siis tiedetä onko kyseessä savipuolesta jäänyt pigmenttihäiriö vai vitiligo vai mikä. Rasittaa kun oireet ovat vitiligolle epätyypilliset (yläselkä, nopea ilmestyminen, ikä + 40v) mutta sitten taas eivät häivy niinkun savinpuolen pitäisi!
Englanninkielisiltä saiteilta löysin kohtalotovereita joilla läiskät eivät sienen poistumisesta huolimatta häivy samantien. Nyt kyselisin löytyiskö suomesta ketään joka olisi kokenut samaa?
Kommentit (6)
jäähän ne läiskät toki pitkäksi aikaa näkyviin, vaikka savipuoli olisi jo parantunut, kun terve iho on kerännyt enemmän rusketusta
Vierailija kirjoitti:
jäähän ne läiskät toki pitkäksi aikaa näkyviin, vaikka savipuoli olisi jo parantunut, kun terve iho on kerännyt enemmän rusketusta
Onko tästä sulla omaa kokemusta? Kiinnostaisi että kuin kauan kesti että läikät häipyi?
Hjälp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä sulla omaa kokemusta? Kiinnostaisi että kuin kauan kesti että läikät häipyi?
No en nyt tarkkaan muista mutta kyllä ne pitkälle talveen näkyi, seuraavana kesänä iho ruskettui tasaisesti. Savipuoleen auttaa muuten hyvin tuo hilseshampookin, jonka joku edellä jo mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Hjälp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tarkkaan muista mutta kyllä ne pitkälle talveen näkyi, seuraavana kesänä iho ruskettui tasaisesti. Savipuoleen auttaa muuten hyvin tuo hilseshampookin, jonka joku edellä jo mainitsi.
Juu sitä sientä mulla ei siis enää ole (biopsia) mutta noi hemmetin läikät ei vaan häivy!
Mulla oli kerran savipuoli yläselässä ja se meni pois hilseshampookäsittelyllä.