Milloin herätään toden teolla lemmikkien pitämisen ympäristöongelmiin?
Iso koira syö sellaisen määrän lihaa vuorokaudessa, että se on valtava ympäristöongelma. Koiria on maailmassa noin 400 miljoonaa jonkun arvion mukaan.
Kommentit (68)
Te jotka oikeasti olette sitä mieltä että lemmikin pitäminen on ympäristöongelma. Toivottavasti teillä ei ole lapsia ja toivottavasti ette ainakaan kertakäyttövaippoja niillä käytä tai käyttäneet.
Eiköhän ihmiset toimiin aika hyvin olla herätty. Mutta se ei oikeastaan liity tähän keskusteluun. En tiedä miksi lemmikkieläimet ovat niin pyhä asia, kaiken arvostelun yläpuolella. Onko kenelläkään esittää mitään faktaa sen puolesta, että lemmikkieläimet ei kuormittaisi voimakkaasti luonnonvaroja? Lemmikkieläimet eivät ole osa luontoa. Ne palvelevat ainoastaan ihmisen itsekkyyttä.
Lemmikit parasta mielenterveyslääkettä. Ilmankos mt potilailla ja muilla junteilla on järjestään koira ja kissa tarhat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liha on jämiä siitä lihasta, joka tuotetaan ihmisille.
siitä samasta jämästä tehdään jauhelihaa ihmisille
Sisäelimistä vai? Kissanruuat ainakin ovat pääasiassa teurasjätettä. Maistuisko sullekin?
Voihan tähän keskusteluun epätoivoisesti yrittää riipiä kaikki maailman epäkohdat kun ei uskalla tai osaa puhua itse aiheesta, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin söpöä, että ihminen pohtii eläimen olevan "valtava ympäristöongelma".
Lemmikkieläin on vain ihmisen tarpeisiin. Nämä sadeasuihin puetut, oman teollisuuden haaransa saaneet eläimet ovat ympäristöongelma ja eivät verrattavissa luonnoneläimiin.
Tykkään minäkin koirista, mutta ymmärrän hyvin näkökulman. Koiraakin voi pitää niin eri tavoin. Mutta nämä Mustissa ja Mirrissä ravaavat tädit saastuttavat enemmän kuin tiedostavat.
Millaisessa maailmassa me eläisimme jos kaikki tuollainen "turha" ja ympäristöä saastuttava, kurmittava poistettaisiin? Lopulta tajuaisimme kun mitään muuta ei ole enää jäljellä että ihminen itse aiheuttaa ne suurimmat ongelmat. Milloin voimme todella katsoa peiliin ja nähdä että meidät pitäisi tuhota. Ihminen loi lemmikit, kantakoot siitä nyt vastuun
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmiset toimiin aika hyvin olla herätty. Mutta se ei oikeastaan liity tähän keskusteluun. En tiedä miksi lemmikkieläimet ovat niin pyhä asia, kaiken arvostelun yläpuolella. Onko kenelläkään esittää mitään faktaa sen puolesta, että lemmikkieläimet ei kuormittaisi voimakkaasti luonnonvaroja? Lemmikkieläimet eivät ole osa luontoa. Ne palvelevat ainoastaan ihmisen itsekkyyttä.
Miten tämä herääminen konkreettisesti näkyy? Niin, ei juuri mitenkään. Paljon puhetta, mutta vähän tekoja. Ja ilmastonmuutos senkun etenee.
Vierailija kirjoitti:
Iso koira syö sellaisen määrän lihaa vuorokaudessa, että se on valtava ympäristöongelma. Koiria on maailmassa noin 400 miljoonaa jonkun arvion mukaan.
Ihmisiä on jo 9miljardia joten se määrä pitää vähentää muutamaan miljoonaan, ihmisiä on aivan liikaa.
Toivottavasti tulee joku iso katastrofi ja toiveeni toteutuu ja maailma pelastuu myös kasvit ja eläimet kittäävät.
Kyllä monet pyrkivät vaikuttamaan omilla valinnoillaan ympäristöön. Mutta lemmikkiaihetta ei voi edes nostaa keskusteluun. Se on erikoista. Minä lennän ja syön lihaa. Ymmärrän, että se kuormittaa luontoa. Miksei lemmikin omistaja voisi myöntää samaa?
Minä ymmärrän myös pointin. Tässä maailmassa saa tuntea huonoa omaatuntoa lähes kaikesta. Lihansyönnistä, matkustelusta, kuluttamisesta jne. Miksei siis tunnistettaisi ja tunnustettaisi myös lemmikinpitämisen ympäristövaikutukset. Vegaanit lähiruokailijaluomuihmiset nostavat itseään toisten yläpuolelle ja usein heillä on paljon lemmikkejä. Tasapainoista?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet pyrkivät vaikuttamaan omilla valinnoillaan ympäristöön. Mutta lemmikkiaihetta ei voi edes nostaa keskusteluun. Se on erikoista. Minä lennän ja syön lihaa. Ymmärrän, että se kuormittaa luontoa. Miksei lemmikin omistaja voisi myöntää samaa?
Koska lemmikkien aiheuttama ympäristökuorma ei ole millään tavalla verrattavissa ihmisten lihansyönnin ja matkustelun aiheuttamaan ympäristökuormaan. Vaikka se sesse kuormittaa jollain tavoin luontoa niin se ei poista sitä faktaa, että se sessen kulutus ei tuhoa tätä luontoa vaan ihminen tuhoaa. Ehkäpä siksi halutaan kiinnittää huomiota niihin asioihin joiden muuttamisella oikeasti saisi jotain aikaan.
Ja ei, en omista koiraa. En omista mitään lemmikkieläimiä.
Olen ruokkinut koiriani vuosia Defu-merkkisellä luomukoiranruualla. Defua voi ostaa esimerkiksi Zooplussalta.
http://tamapaiva.blogspot.fi/2018/01/lemmikit-ja-itsekas-ekologisuus.ht…
Erittäin hyvä kirjoitus.
Tuo edellä mainittu blogikirjoitus oli hyvä ja kiihkoton. Näinhän se on. Me vaadimme muita tekemään ekotekoja, mutta itselle tärkeistä asioista emme ole valmiita luopumaan. Sitten heittelemme pöytään paniikissa kaikkia "no entäs kertakäyttövaipat"-kommentteja, koska pelottaa katsoa itseään kriittisesti.
Ei ikinä. Kukaan ei ole niin itsekeskeinen kun "eläinrakas" ihminen.
Olen odottanut tätä ketjua uskaltamatta sitä kuitenkaan itse tehdä. Hienoa nähdä, että on muitakin ihmisiä, jotka ovat tähän ongelmaan havahtuneet. En vihaa eläimiä - päin vastoin - enkä halveksi lemmikkien omistajia, mutta kyllä lemmikin pitoon liittyy monia ekologisia ja eettisiä ongelmia, jotka on syytä tiedostaa.
Suomessa menee roskiin aivan järkyttävä määrä käyttökelpoista ruokaa. Koira vähentää tehokkaasti sitä.
Milloin herätään toden teolla ihmisen aiheuttamiin ympäristöongelmiin?
Siinä pahin muiden lajien riistäjä ja maapallon paskantaja.