Taloyhtiö ja asukkaan sisäkatossa olevan kosteusvaurion jälki -epäselvyys kuluje korvaajasta
Eli ylimmän kerroksen huoneistossa on sisäkatossa selkeät koskteusvaurion jäljet. Taloyhtiön edustaja oli käynyt katon aiemmin korjanneen yhtiön kanssa katsomassa asunnon kattoa, ja väittää nyt, että katossa olevien jälkien maalaaminen ei kuulu kyseiselle yhtiölle, eikä muka taloyhtiölle.
Sitä, että jäljet ovat vuotamisen tulos ei koitettu kiistää. Vastauksessa vain luki, että ne ovat ehkä peräisin jostain "aiemmasta vuodosta", vaikka mistään "tietystä vuodosta" ei ole kysymys. Vastauksessa luki, että katto on nyt kuiva.
Asunnossa on ollut vuokralainen ja laki lähtee siitä, ettei osakkaalla ole velvollisuutta käydä tarkkailemassa asuntoa, eikä velvoittaa vuokralaistakaan tarkkailemaan.
Isännöitsijän vastaus siis oli, ettei ole taloyhtiön vastuulla. Miten vesien vuotaminen katolta voisi olla osakkaan vastuulla? Asuntoni kattoa on kaikenlisäksi aiemminkin maalattu siksi, että katolta on vuotanut vettä.
Jos katto on nyt kuiva, niin ei muka aiheuta toimenpiteitä taloyhtiön puoleleta? Olin ehdottanut, että katon maalaus menisi taloyhtiön piikkiin.
Jos löytyy tietoa, millä perusteella isännöitsijä olisi muka oikeassa, se kiinnostaisi.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/nelja-erilaista-ongelmatilannetta-tied…
"Jos asunnon sisäosat ja pinnoitteet vahingoittuvat taloyhtiön vastuulle kuuluvan vian vuoksi, taloyhtiö korvaa myös pintamateriaalien korjauksen."
Ja niinkuin tiedätkin, vesikatto kuuluu yhtiölle eli olet oikeassa, siitä ei ole pienintäkään epäilystä.
Miksi tapella muutaman kymmenen euron maalipurkista? Itse mukisematta ostin maalipurkin ja maalasin katon, kun korjattiin kosteusvaurio. Taisi maali maksaa 30€, yhteensä 50€ teloineen. Aikaa meni pari tuntia kun muutamaan kertaan maalasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos asunnon sisäosat ja pinnoitteet vahingoittuvat taloyhtiön vastuulle kuuluvan vian vuoksi, taloyhtiö korvaa myös pintamateriaalien korjauksen."
Ja niinkuin tiedätkin, vesikatto kuuluu yhtiölle eli olet oikeassa, siitä ei ole pienintäkään epäilystä.
Kiitos! Aika ankeaa homman hoito muutenkin, ja firma kuitenkin iso kotimainen kiinteistönhoitoyhtiö. Kattoa oltiin käyty katsomassa käsitykseni mukaan jo ties milloin ja nyt noin kolme viikkoa sen jälkeen (ellei lie enemmänkin) sain kauhean tinkaamisen tuloksena vastauksen. Ei muka heille kuulu. En ymmärrä, miten joku kattoa korjanneen firman vastuu tähän kuuluu edes. Katossa on vesivaluman jälkiä, miten isännöitsijä kuvittelee, etten vaatisi niiden maalaamista taloyhtiöltä.
Harmi vain, että asia venyy, kun asunnossani on muutenkin meneillään huoneistoremontti juuri nyt. Kun tuon ois saanut samaan syssyyn ois ollut kaikille osapuolille helpompaa ja ehkä halvempaakin.
ap
Vielä lisään noihin edellisiini, isännöitsijätkin yrittävät joskus saada osakkaan katoamaan ongelmineen, vaikka eivät itse olisi maksumiehenä vaan taloyhtiö. Pääsee vaan niin paljon helpommalla. Pariin otteeseen olen sähköpostitse (jää todiste) ilmoittanut, kuinka asia lain mukaan menee ja kumma kyllä, vahinkoa ollaan tultu katsomaan ja myös korjattu se. Mm. katolla olevan huippuimurin tiiviste on vuotanut.
Kolmoselle: jos kattoa pitää paikkamaalata, se tulee kyllä maalata kokonaan, näkyy muuten selvästi. Plus jos ei itse osaa/halua, on hinta kyllä enemmän kuin muutama kymppi.
t. 1 ja 2
Vierailija kirjoitti:
Miksi tapella muutaman kymmenen euron maalipurkista? Itse mukisematta ostin maalipurkin ja maalasin katon, kun korjattiin kosteusvaurio. Taisi maali maksaa 30€, yhteensä 50€ teloineen. Aikaa meni pari tuntia kun muutamaan kertaan maalasin.
Just joo :) Kahden huoneen katossa näkyy jälkiä, ja remonttifirma veloittaa 800e niiden laitosta. Luulenpa, että tuo on vielä suht halpa tarjous pk-seudulla. Tai aivan sama, minkä hintainen on, koska en sitä itse maksa. Katon maalaus on sieltä itsestään, en tosiaankaan tekisi sitä itse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Aika ankeaa homman hoito muutenkin, ja firma kuitenkin iso kotimainen kiinteistönhoitoyhtiö. Kattoa oltiin käyty katsomassa käsitykseni mukaan jo ties milloin ja nyt noin kolme viikkoa sen jälkeen (ellei lie enemmänkin) sain kauhean tinkaamisen tuloksena vastauksen. Ei muka heille kuulu. En ymmärrä, miten joku kattoa korjanneen firman vastuu tähän kuuluu edes. Katossa on vesivaluman jälkiä, miten isännöitsijä kuvittelee, etten vaatisi niiden maalaamista taloyhtiöltä.
Harmi vain, että asia venyy, kun asunnossani on muutenkin meneillään huoneistoremontti juuri nyt. Kun tuon ois saanut samaan syssyyn ois ollut kaikille osapuolille helpompaa ja ehkä halvempaakin.
ap
Tuohonkin ongelmaan on olemassa vastaus ja ratkaisu. Taloyhtiön on korjatta/korjautettava vika kohtuullisen ajan kuluessa sen ilmaantumisesta. Jos se ei sitä tee, osakas voi korjauttaa omalla kustannuksella ja periä maksun yhtiöltä jälkikäteen.
Epäilen, että muut osakkaat eivät halua jättää yhtiölle osoitettua laskua maksamatta, voipi tulla lisäkuluja, kun lähdetään eteenpäin tappelemaan. Tietty tämä ei sunkaan kannalta ole järkevää, kun kyse on pienehköstä summasta. Yleensä kyllä riittää, kun laitat (kirjallisesti taas, todiste) postia lakipykälistä, ennakkopäätöksistä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kattoja ei niin vaan mennäkkään maalaamaan. Ainakin joissakin 70-luvun taloissa on käytetty menetelmää, jossa katon piinnoitteen maalaaminen väärällä maalilla saatta tuhota koko pinnan, toisin sanoen rappaukset tippuu.
Taloyhtiön asia, ei osakkaan. Eikö teillä ole jaettu vastuujakolistaa/taulukkoa? Osakas vastaa yhtiövastikkeella tietysti katon maalauksesta, mutta ei yksin maksaen, vaan yhtiön varoista, juuri niistä vastikkeesta kertyvistä.
Sun kannattaa liittyä Taloyhtiö.Nyt:iin. Siellä on mm. lakimies vastaamassa kysymyksiin veloituksetta plus voit lukea aiempia vastauksia, varmaan joka ongelmaan on vastattu.
t. 1,2,5 ja 7
Täysin taloyhtiön vastuulla hoitaa asia ap:n suhteen (se karhuaako taloyhtiö kulut sitten urakoitsijalta ei kuulu tähän). Ainut poikkeus olisi, jos katossa olisi joku jälkikäteen laitettu erikoismateriaali, kallis paneeli tms. niin se pitäisi korvata itse jos haluaisi saman. Ja kotivakuutus korvaisi sen. Mutta taloyhtiön pitää korjata yhtiön asuntojen perustasoon se katto. Ihan mukisematta.
T. LKV
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa liittyä Taloyhtiö.Nyt:iin. Siellä on mm. lakimies vastaamassa kysymyksiin veloituksetta plus voit lukea aiempia vastauksia, varmaan joka ongelmaan on vastattu.
t. 1,2,5 ja 7
Kiitos. Voisin harkitakin. Tässäkin harmittaa nyt asian venyminen, ilmoitin jäljistä 5.1. ja tänään sain siis ensimmäisen kommentin itse ongelmaa, tässä välissä käyty vain s-postinvaihtoa sihteerityyppisen henkilön kanssa ja odoteltu isännöitsijää lomilta. Palasi töihin tämän viikon maanataina, ja soitin sinne silloin ja eilen ja tänään sain tuon kahden lauseen "tiedotteen", ei edes minkäänlaista raporttia.
Ja olen pyytänyt saada puhua isännöitsijän kanssa, että tilanne välittyisi hänelle sellaisena kuin se on ilman välikäsiä, niin ei. Korotin jo vähän ääntäni tänään, huomenna mun on parasta saada hänet langan päähän. Ja siis ääntä en korottanut siksi, että olisin ollut vihainen, mutta heille pitää osoittaa, että olen kuitenkin tosissani. Enkä enää kauaa kärsivällinen!
ap
Vierailija kirjoitti:
Maalia vesivaurion päälle? No ei ihme, että suomessa on homeongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Anteeks vaan ap, mutta SINULLE ja VUOKRALAISELLESI nimenomaan KUULUU tarkkailla asunnon sisäpuolta.
Meinaatko aikuisten oikeasti, ettei sinulla tai vuokralaisellasi olis esim. Velvoitetta ilmoittaa kenellekään esim. Vuotavasta vesikalusteesta?
Yllätys tuleekin olemaan sitten teille melkoinen, kun laskun saatte.
Mistä noin älyvapaita mielipiteitä edes tulee, ettei tarvitsisi valvoa?
Jessus sentäs.
Sinä muka osakkeen omistaja vielä?
Luoja varjelkoot tuota taloyhtiötä. Ei muuta sanottavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalia vesivaurion päälle? No ei ihme, että suomessa on homeongelmia
No, kerroppas neropatti, mitä tuolle apn kuivuneelle vesivauriolle sit tehdään?
Ihan normaalia on, että jos se katto tuosta valumakohdasta on kuiva, niin siihen todellakin lyödään maalia päälle.
Jos rupeat rapattua kattoa ottamaan alas, niin tajuatko yhtään mikä työ siinä on?
Ihan selvästikään et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apAnteeks vaan ap, mutta SINULLE ja VUOKRALAISELLESI nimenomaan KUULUU tarkkailla asunnon sisäpuolta.
Meinaatko aikuisten oikeasti, ettei sinulla tai vuokralaisellasi olis esim. Velvoitetta ilmoittaa kenellekään esim. Vuotavasta vesikalusteesta?
Yllätys tuleekin olemaan sitten teille melkoinen, kun laskun saatte.Mistä noin älyvapaita mielipiteitä edes tulee, ettei tarvitsisi valvoa?
Jessus sentäs.
Sinä muka osakkeen omistaja vielä?
Luoja varjelkoot tuota taloyhtiötä. Ei muuta sanottavaa...
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/110610/Tuomas_Tikkanen.pd…
Lue sivun 11 alusta. "Osakkaalla ei ole kuitenkaan huoneistonsa säännöllistä tarkastusvelvollisuutta. Esimerkiksi huoneiston ollessa vuokrattu (on), ei osakkaalla ole velvollisuutta suorittaa säännöllisiä tarkastuskäyntejä". Ja tässä vahingon havaitseminen ei ole oleellisesti pahentanut sen laajuutta tai sitä muutenkaan, jos kattokin on nyt kuiva.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 1,2,5 ja 7
Kiitos. Voisin harkitakin. Tässäkin harmittaa nyt asian venyminen, ilmoitin jäljistä 5.1. ja tänään sain siis ensimmäisen kommentin itse ongelmaa, tässä välissä käyty vain s-postinvaihtoa sihteerityyppisen henkilön kanssa ja odoteltu isännöitsijää lomilta. Palasi töihin tämän viikon maanataina, ja soitin sinne silloin ja eilen ja tänään sain tuon kahden lauseen "tiedotteen", ei edes minkäänlaista raporttia.
Ja olen pyytänyt saada puhua isännöitsijän kanssa, että tilanne välittyisi hänelle sellaisena kuin se on ilman välikäsiä, niin ei. Korotin jo vähän ääntäni tänään, huomenna mun on parasta saada hänet langan päähän. Ja siis ääntä en korottanut siksi, että olisin ollut vihainen, mutta heille pitää osoittaa, että olen kuitenkin tosissani. Enkä enää kauaa kärsivällinen!
ap
Anteeks, mutta huutonaurut joutui vetämään.
Oikeinko olet tormakkaana siis komennellut "sihteerityyppistä" henkilöä.
Itse toimin kiinteistösihteerinä ja jos kaltaisesi kukkoilija käyttäytyy noin asiattomasti, niin a) todellakin lennät "jonon päähän" tapauksesi kanssa
b) saisit luurin korvaasi aika nopeasti.
Sillä isännöitsijällä on muitakin taloyhtiöitä varmasti ja sun kattoepisodisi ei takuulla ole siellä listaykkösenä. Jos sulla ei edes äly riitä seuraamaan, mitä omistamassasi asunnossa tapahtuu, niin turha tulla itkemään, kun se vahinko on päällä.
Olette kyllä pahimpia mielensäpahoittajia ja valittajia kyllä ja teidät tunnistaa todella helposti.
Sitten sellainen pikku juttu, että ei noita selvitellä kuukaudessa. Eikä selvitellä kahdessakaan. Hitaammaksi menee, mitä enemmän auot sitä pikku päätäsi jokaiselle.
Kukaan ei viitsi nähdä vaivaa tuollaisen "minäolentärkein" tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 1,2,5 ja 7
apAnteeks, mutta huutonaurut joutui vetämään.
Itse toimin kiinteistösihteerinä ja jos kaltaisesi kukkoilija käyttäytyy noin asiattomasti, niin a) todellakin lennät "jonon päähän" tapauksesi kanssa
b) saisit luurin korvaasi aika nopeasti.Sillä isännöitsijällä on muitakin taloyhtiöitä varmasti ja sun kattoepisodisi ei takuulla ole siellä listaykkösenä. Jos sulla ei edes äly riitä seuraamaan, mitä omistamassasi asunnossa tapahtuu, niin turha tulla itkemään, kun se vahinko on päällä.
Olette kyllä pahimpia mielensäpahoittajia ja valittajia kyllä ja teidät tunnistaa todella helposti.
Sitten sellainen pikku juttu, että ei noita selvitellä kuukaudessa. Eikä selvitellä kahdessakaan. Hitaammaksi menee, mitä enemmän auot sitä pikku päätäsi jokaiselle.
Oho. Kerro vielä, mistä isännöintifirmasta olet, niin tiedetään, ettei meidän taloyhtiölle koskaan vahingossakaan oteta noin "asiakaspalvelualtista" firmaa.
Asunnossa asuvan pitää ilmoittaa, jos havaitsee vuotoja. Mutta jos ei havaitse, niin sitten ei havaitse. Ei voida velvoittaa tutkimaan joka päivä suurennuslasin kanssa kaikkia paikkoja läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 1,2,5 ja 7
apAnteeks, mutta huutonaurut joutui vetämään.
b) saisit luurin korvaasi aika nopeasti.Sillä isännöitsijällä on muitakin taloyhtiöitä varmasti ja sun kattoepisodisi ei takuulla ole siellä listaykkösenä. Jos sulla ei edes äly riitä seuraamaan, mitä omistamassasi asunnossa tapahtuu, niin turha tulla itkemään, kun se vahinko on päällä.
Et ilmeisesti itse osaa korottaa ääntäsi pysyen asiallisena? Olen itse asiakaspalvelualalla ja minua palvellaan surkeasti niin se ei jää palautteetta jonka annan mieluiten heti, enkä rustaa jotain säälittäviä kirjeitä sähköpostiin ja kelle muulle palautteen anna, kuin sille, joka minua palvelee? Hänen vikansa ei isännöitsijän toiminta tietenkään ole, mutta kun sanoin haluavani puhua isännöitsijän kanssa ja hän ei oikein tuntnut ymmärtävän, että se on nyt jo vaatimus, niin tehostin asiaa äänensävyllä. Ja siis mulla ei ollut häntä vastaan hetkeäkään mitään, ja hän tajusi sen kyllä.
ap