Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö se muka paikkaansa, että AMK:hon menevät lukiossa keskinkertaisesti ja amiksessa hyvin menestyneet?

Vierailija
14.02.2018 |

Meneekö se muka niin, että jos menestyy hyvin lukiossa, niin oletetaan automaattisesti, että menee yliopistoon?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tuttavapiirini perusteella sanoisin, että riippuu tosiaan osittain myös perhetaustasta. Tuntemieni AMK-opiskelijoiden vanhemmista suurin osa on amiksen tai vanhan opistoasteen käyneitä, kun taas yliopisto-opiskelijoiden vanhemmat ovat pääosin itsekin akateemisia.

Vierailija
22/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin ällän paperit ja menin ammattikouluun (en edes hakenut muualle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin päässyt Yliopistoon pelkillä papereilla. Menin silti AMK koska vastaavaa alaa ei ollut opistossa.

Vierailija
24/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ammattikorkeakouluhon jaksaa hämmentää mua kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
25/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin ällän paperit ja opiskelin ensin yliopistossa alaa, jonne todella vaikea päästä. Myöhemmin hain AMKiin ja pääsinkin, ja ainakin meidän ryhmässä on muitakin koulussa erittäin hyvin pärjänneitä. Esim. Tamkiin taitaa olla turha edes yrittää suosituimmille aloille, esim terveydenhoitajaksi, ellei paperit ole erinomaiset.

Vierailija
26/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:hon menevät keskinkertaiset ja huonosti motivoituneet ja lahjattomat. Tiedän tämän omasta kaveripiiristä. Ne joita ei "nappaa".

Niin no ei täällä yliopistollakaan kaikki vaikuta olevan ihan sata lasissa mukana. Fuksivuosi puolessavälissä ja osa jo jättänyt leikin kesken.

Vierailija
27/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan myös kotitausta vaikuttaa asiaan osittain. Vanhemmat, jotka eivät ole itse käyneet yliopistoa, eivät välttämättä osaa niin kauheasti tukea ja kannustaa jälkikasvuaan akateemisiin opintoihin ja niissä pärjäämiseen. Ei tietenkään aina näin, mutta usein.

Niin sitä luulis. Pääsi ekalla kerralla hgin lääkikseen.

Vierailija
28/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää minulle mikä juttu toi on , että ylioppilas menee ammattikouluun. Silloinkun minä opiskelin lukiossa ei kukaan tietenkään ollut ammattikoululaisten kanssa. Ne polttivat punaista Norttia ketjuna ja vetivä viikonolput viinaa. Osa pyöri aina Helsingin asemalla, nehän kaikki kuolivatkin pois jo alta 40 -vuotiaina. Silloin ei ollu vielä huumeitakaan täällä. Jotkut kävivät tarkkisluokkaa ja siellä olivat vaan välillä, heille annettiin vain armoviitosia toditukseen, että heistä päästiin eroon. Osa oli kasvatuslaitoksissa ja tytöt jossain koulukodeissa.  Pojat jatkoivat sieltä vankilakierteeseen. Kyllä sieltä joku nousi sitten vielä asumaan kunnanvuokrataloon ihan normaali-ihmiseksi. Kesä viettivät Kivinokan mökkikylässä, jossa oli vaikeaa löytää edes keskiluokkaista seuraa, mutta saivathan lapset olla uimassa. Ja isät makkaraa. Sellaista oli pääkaupungissa ennen, hurjasti huonoa seuraa.

Vierailija
29/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle mikä juttu toi on , että ylioppilas menee ammattikouluun. Silloinkun minä opiskelin lukiossa ei kukaan tietenkään ollut ammattikoululaisten kanssa. Ne polttivat punaista Norttia ketjuna ja vetivä viikonolput viinaa. Osa pyöri aina Helsingin asemalla, nehän kaikki kuolivatkin pois jo alta 40 -vuotiaina. Silloin ei ollu vielä huumeitakaan täällä. Jotkut kävivät tarkkisluokkaa ja siellä olivat vaan välillä, heille annettiin vain armoviitosia toditukseen, että heistä päästiin eroon. Osa oli kasvatuslaitoksissa ja tytöt jossain koulukodeissa.  Pojat jatkoivat sieltä vankilakierteeseen. Kyllä sieltä joku nousi sitten vielä asumaan kunnanvuokrataloon ihan normaali-ihmiseksi. Kesä viettivät Kivinokan mökkikylässä, jossa oli vaikeaa löytää edes keskiluokkaista seuraa, mutta saivathan lapset olla uimassa. Ja isät makkaraa. Sellaista oli pääkaupungissa ennen, hurjasti huonoa seuraa.

Miltä vuosisadalta nuo jutut on. Minä kävin lukiota 70-luvulla ja kyllä tunsin ammattikouluun menneitä. Eivät olleet sen kummempia. Silloin oli huumeitakin liikenteessä, tosin en ole itse koskaan kokeillut mutta kyllä viina ja tupakka lukiolaisillekin maistuivat. Helsingissä siis.

Vierailija
30/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan noinkin.Huonoilla lukiopapereilla tai edes keskinkertaisilla amispapereilla ei halutuille AMK- linjoille pääse.Ei pääse edes todistamaan soveltuvuuttaan pääsykokeisiin, koska niitä keskinkertaisia lukiolaisia ja huippu amislaisia riittää viemään pääsykoepaikat.Ei millään AMKilla ole nykymäärärahoilla varaa kutsua pääsykokeisiin kaikkia halukkaita.

Mulla oli lukion päästötodistuksen keskiarvo 6,9, kirjoitin c:n paprut (20 vuotta sitten) ja pääsin hyvin ammattikorkeakouluun.

Vierailija
31/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ammattikorkeakouluista on vaikeampi päästä kuin osaan yliopistoista.

Vierailija
32/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Jonnekin fysioterapiaan varmasti vaikeampi päästä kuin esim. matikalle yliopistoon. Pois pääsy sen sijaan on toinen juttu

Vierailija
33/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jopa niin että kampaajalinjalle on vaikempi päästä kuin yliopistoon... ja tämä sitten kertoo mistä 😂

Opintojen vaikeudestako? Tulevasta työllisyystilanteesta? Palkasta?

Hilpeitä vertailuja...

Vierailija
34/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan noinkin.Huonoilla lukiopapereilla tai edes keskinkertaisilla amispapereilla ei halutuille AMK- linjoille pääse.Ei pääse edes todistamaan soveltuvuuttaan pääsykokeisiin, koska niitä keskinkertaisia lukiolaisia ja huippu amislaisia riittää viemään pääsykoepaikat.Ei millään AMKilla ole nykymäärärahoilla varaa kutsua pääsykokeisiin kaikkia halukkaita.

Mulla oli lukion päästötodistuksen keskiarvo 6,9, kirjoitin c:n paprut (20 vuotta sitten) ja pääsin hyvin ammattikorkeakouluun.

Riippuu linjasta ja koulusta.

Esimerkiksi itselläni oli ammattikoulusta melkein kolmosen paperit kun arvosteluasteikko oli 1-3.

Hain pk-seudulla ammattikorkeaan sosionomi-linjalle, ja pisteet riitti niukinnnaukin edes pääsykokeisiin asti. Silloin sai vielä viisi lisäpistettä ekasta hakuvaihtoehdosta, joka sitten pelasti ja rimaa hipoen pääsin pääsykokeeseen.

Hyvä niin, sillä pääsin sisään ja valmistuminen koittaa pian 👌

Vierailija
35/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen AMK:ssa nk. kutsumusalaa, jonne pääsee kyllä, mutta sekaan mahtuu näitä useasti yrittäneitä. Itse pääsin sisälle ekalla ja pääsykokeisiin osallistuin kerran elämässä kokemuksena. Opiskelemassa on näitä hyvin menestyneitä lukion suorittaneita ja sitten ammattikoulupohjalta. Onhan se hiukan haastavaa ammattikoulusta ponkaista monen sivun mittaisia esseitä, mutta vielä on selvitty ja kaikki on suoritettu, joten ei tämä mahdotonta ole, vaikka on perhe ja yrityskin, eli aikaakin rajoitettu määrä.

Vierailija
36/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pätee ainakin niin että vähintään noin pärjänneet menevät amk:hon, sitten tietysti on linjoja, joille on vähemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Eihän yliopistoissakaan kaikille aloille ole tungosta. Omassa kotikaupungissani Mikkelissä on vain amk ja kaupungin henki on ollut vähän se että oman kotikaupungin amk:hon jos vain sopiva ala löytyy ja jos vain pääsee. Tämä meidän amk onkin rankattu yhdeksi Suomen parhaista ammattikorkeista.

Vierailija
37/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pätee ainakin niin että vähintään noin pärjänneet menevät amk:hon, sitten tietysti on linjoja, joille on vähemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Eihän yliopistoissakaan kaikille aloille ole tungosta. Omassa kotikaupungissani Mikkelissä on vain amk ja kaupungin henki on ollut vähän se että oman kotikaupungin amk:hon jos vain sopiva ala löytyy ja jos vain pääsee. Tämä meidän amk onkin rankattu yhdeksi Suomen parhaista ammattikorkeista.

Jatkan vielä: Lisäksi tutkintomme on osatutkinto ylempiin yliopisto- ja amk-tutkintoihin Suomessa ja ulkomailla. En tiedä onko kaikissa ammattikorkeissa sama mutta Xamk on panostanut kansainvälisyyteen ja tutkintojen jatkokelpoisuuteen voimakkaasti.

Vierailija
38/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jopa niin että kampaajalinjalle on vaikempi päästä kuin yliopistoon... ja tämä sitten kertoo mistä 😂

Hilpeitä vertailuja...

Riippuu ihan alasta. Osa AMK-ammateista on paremmin työllistäviä ja palkattuja kuin osa yliopistoammateista. Vaikeuteen en ota kantaa, kun en ole opiskellut kuin toisessa.

Vierailija
39/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilpeitä vertailuja...

Mistä lähtien kampaajat on koulutettu ammattikorkeakoulussa?

Vierailija
40/42 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ehkä hieman alastakin. Näilla aloilla, joilla on "vastine" myös yliopiston puolella (insinööri, tradenomi jne.) ehkä on keskimäärin juuri noin, mutta on myös AMK-linjoja, joihin on todella vaikea päästä.