Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö se muka paikkaansa, että AMK:hon menevät lukiossa keskinkertaisesti ja amiksessa hyvin menestyneet?

Vierailija
14.02.2018 |

Meneekö se muka niin, että jos menestyy hyvin lukiossa, niin oletetaan automaattisesti, että menee yliopistoon?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeaan pääsee pelkkien työstä saatujen pisteiden ja haastattelun perusteella

Vierailija
2/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään mene niin. Menee sinne, mikä ala kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kyllä valitsin kouluni sen perusteella mikä kiinnosti henk.kohtaisesti. 

Vierailija
4/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan jokainen menee sinne mihin haluaa jos vaan paperit riittää. Sitten ne joilla on huonot paperit joutuu valitsemaan mistä tahansa jatkokoulusta ne linjat/paikkakunnat jonne on helppo päästä.

Vierailija
5/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan noinkin.Huonoilla lukiopapereilla tai edes keskinkertaisilla amispapereilla ei halutuille AMK- linjoille pääse.Ei pääse edes todistamaan soveltuvuuttaan pääsykokeisiin, koska niitä keskinkertaisia lukiolaisia ja huippu amislaisia riittää viemään pääsykoepaikat.Ei millään AMKilla ole nykymäärärahoilla varaa kutsua pääsykokeisiin kaikkia halukkaita.

Vierailija
6/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se tietenkään mitenkään ehdottomasti, aina ja automaattisesti noin mene, mutta on tuossa väitteessä mielestäni kyllä hieman perääkin. Uskallan väittää, että yliopisto-opiskelijat ovat menestyneet lukiossa keskimäärin paremmin kuin AMK-opiskelijat. Paljon kertoo sekin, että yliopistossa on käytännössä mahdotonta pärjätä pelkällä amistaustalla, kun taas AMK:ssa monet amiksen käyneet ovat pärjänneet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Vierailija
7/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin L,L,E,E,E eli mielestäni hyvät paperit. Olen aina pärjännyt joka koulussa hyvin. Lähdin opiskelemaan AMK:hon ja olen siis insinööri.

Mun pikkusisko on sosionomi ja pärjäsi lukiossa myös hyvin. Nuorin siskomme on meistä ollut ns huonoin koulussa. Taisi juuri ja juuri päästä ylioppilaaksi. Hän opiskeli lukion jälkeen matkaoppaaksi ammattikoulussa.

Vierailija
8/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainen voi olettaa mitä haluaa.

Itse valmistuin lukiosta 9,3 keskiarvolla ja menin AMKhon. Alaani ei voi yliopistossa edes opiskella. Olen valintaani tyytyväinen :).

Vierailija
9/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pärjännyt lukiossa kovin hyvin. Opiskelu ei innostanut. Ylppäreissä sain yhden C:n ja lopu B:tä. Sosionomiksi en päässyt edes pääsykokeisiin.

Yliopistoon pääsin ekalla yrittämällä lukemaan hallintotieteitä ja valmistuin 2013.

Vierailija
10/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan myös kotitausta vaikuttaa asiaan osittain. Vanhemmat, jotka eivät ole itse käyneet yliopistoa, eivät välttämättä osaa niin kauheasti tukea ja kannustaa jälkikasvuaan akateemisiin opintoihin ja niissä pärjäämiseen. Ei tietenkään aina näin, mutta usein.

Vierailija
11/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:hon menevät keskinkertaiset ja huonosti motivoituneet ja lahjattomat. Tiedän tämän omasta kaveripiiristä. Ne joita ei "nappaa".

Vierailija
12/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hallintotieteilijät ollaan vissiin vähän oma porukkamme, koska meissä on paljon sellaisia, jotka eivät ole muualle päässyt, heh.

En päässyt ammattikorkeaan ja hain insinööriksi.

Yliopistoon ekalla ja nyt on graduvaihe menossa. Mun opiskelukavereissa on kaksi lähihoitajaa ja pari merkonomia ja muut tietämäni tyypit ovat lukiosta.

Vierailija
13/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutuimmille aloille AMK:hon on paljon vaikeampi päästä kuin joihinkin koulutusohjelmiin yliopistoon. Esim. veljeni pääsi yliopistoon varasijalta 22. metsätieteelliseen lukematta pääsykokeisiin. Ja menestyi lukiossa keskinkertaisesti. Eli sinne ainakin suhteellisen helppo päästä, mikäli vertaa joihinkin AMK aloihin, joista ei toivoakaan päästä varasijalta ja pääsykokeissa pitää oikeasti olla hyvä ja yo-arvosanojen tulee olla hyviä.

Vierailija
14/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomiksi hain kaksi kertaa ja en päässyt. Yliopistoon pääsin ensimmäisellä yrittämisellä lukemaan LTO:ksi, mutta lopetin vuoden jälkeen. Hain tradenomiksi ja kauppatieteelliseen ja en päässyt kumpaankaan ekalla. Kolmannella kerralla pääsin molempiin ja olen nyt kauppatieteiden maisteri vuosimallia 2016.

Vierailija
15/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin haluun opiskella hallintotieteitä! mutta tajusin tämän vasta vuosia valmistuttuani amk:sta.. Onneks avoimessa voi opiskella ja hakea sitten myöhemminkin amk:n jälkeen yliopistoon. 

Vierailija
16/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opiskelee porukkaa, jotka eivät ole edes päässeet AMK pääsykokeisiin. Menneet sitten yliopistoon, kun eivät muualle päässeet. Eli ei mene todellakaan noin.

Vierailija
17/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan kiinni siitä, mikä kiinnostaa. Jos ylioppilaaksi kirjoittaa, niin ei varmasti voi olla kovin tyhmä, vaan ihan fiksu ja halutessaan pääsee kyllä mihin vain.

Mä opiskelen hammaslääkäriksi ja en ole ylioppilas. Olen lähihoitaja. Lääkiksessä kyllä suurin osa on lukion käyneitä. Mä tiedän ainoastaan yhden ainoan mun lisäksi, joka ei ole ylioppilas.

Vierailija
18/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt opiskelemaan ammattikorkeaan ympäristötekniikkaa. Hain kaksi kertaa. Lähdin sitten yliopistoon :) terveisin farmaseutti

Vierailija
19/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HHhenna kirjoitti:

Se on varmaan kiinni siitä, mikä kiinnostaa. Jos ylioppilaaksi kirjoittaa, niin ei varmasti voi olla kovin tyhmä, vaan ihan fiksu ja halutessaan pääsee kyllä mihin vain.

Mä opiskelen hammaslääkäriksi ja en ole ylioppilas. Olen lähihoitaja. Lääkiksessä kyllä suurin osa on lukion käyneitä. Mä tiedän ainoastaan yhden ainoan mun lisäksi, joka ei ole ylioppilas.

Ylioppilaaksikin voi päästä niin monella eri tavalla. On aivan eri asia, saako L:n vai E:n paperit.

Vierailija
20/42 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ollut lukiossa hyvä. Keskinkertainen. Matemaattiset aineet olleet aina vaikeita. Lyhyt matikka oli 6. Kielissä olin ihan ok. Lukiossa kasin tasoa. Olisin ollut koulussa parempi, jos olisin viitsinyt opiskella enemmän.

Lukion jälkeen pidin välivuoden ja sitten hain oikeustieteelliseen ja ihme ja kumma pääsin ekalla sisään. Opinnot kesti mulla lopulta 7 vuotta, koska olin vähän laiska suoraan sanoen. Nyt työelämässä.

Olen kuullut, että sosionomiksi on vaikea päästä opiskelemaan.