Joku näyttelijä väittää, että Suomessa jätetään lapsi vaunuihin kadulle nukkumaan kahvilassa käynnin ajaksi
Kuka jättää? En ole moista kuullutkaan saati nähnyt.
Kommentit (88)
Aikaisemmin se oli ihan normaalia, kaupan edessä saattoi olla 4-5 vaunut rinnakkain.
Vuonna 81 kun esikoiseni syntyi olin kaupassa ja oma vauvakin vaunuissa ulkona kaupassa kuulutettiin: Ruskeissa vaunuissa nukkuva vauva kaipaa äitiään!
Siitä tiesi että jonkun vauva oli alkanut itkemään ja piti käydä hakemassa.
Hullut, varkaat, lapsen kaappaajat, lumet, kissat, hiiret. Voi olla, että mitään ei satu. Joillekin on sattunut. Ei kahvilassa asioidessa näköyhteys voi olla koko ajan kahvilan ulkopuolella. Täytyyhän siinä pukea, riisua, valita syötävät, tilata, keskustella henkilökunnan kanssa, syödä, jne. Jotkut ovat kovin luottavaisia.
80-luvulla eräs tuttu nainen jätti lapsensa kerrostalon pihaan nukkumaan ha lähti kaupungille ostoksille Tampereella.
Kyllä myös cafe Tarinan ikkunan alla on monet vaunut ja niissä lapset nukkumassa. Vanhemmat istuvat ikkunan ääressä.
Vierailija kirjoitti:
En jättänyt edes 90-luvulla eikä kukaan kaverikaan jättänyt. Jossain Perähikiällä ehkä? Mut ei perähikiällä ole kahviloita.
Tytär syntyi -91 Tampereella. Lapsen jätin monta kertaa kaupan eteen vaunuissa. Asuttiin keskustan reunamilla.
Nykyään en valitettavasti uskalla jättää edes koiraa kaupan eteen.
Esikoinen nukkui ulkopäikkärit kerrostalon parvekkeella, nuorempi taas rivitalon keittiön ikkunan alla ja olin usein vielä siinä vastapäisell'ä hiekkalaatikolla vanhemman lapsen kanssa. Tosin nykyään enää jättäisi, kun rotta tms repi ulkona tuulettumassa olleen ison Nalle Puh-pehmon! :O
Kaupan tai kioskin eteen en jättäisi ikinä. Äitini jätti minut 80-luvun alussa ja silloin oli kuulemma normaalia , että neljätkin vaunut rivissä ja vauvat vetelivät sikeitä sillä välin kun äidit tekivät ruokaostoksia.
Ei osattu pelätä hulluja lapsikaappareita tai vaunuihin tunkevia kissoja.
Ennen oli ennen. Nykyisin ei kukaan järkevä ihminen jätä vauvaansa tai koiraansa kaupan eteen. Onhan näitä nähty, että koiratkin viedään...
En ikinä luottaisi siihen, ettei joku hörhö heitä vaikka palavaa tumppia vaunuihin ohi kulkiessaa tai törkkää vaunuja kumoon, koska oli piripäissään...
Taitaa olla tämä tyyppi kotoisin jostakin maalta suomesta, kylästä jossa kaikki tietävät toisensa. :) siitä kertoo tuo vanhanaikainen tapa jättää lapsi ulos ja myös se, ettei tällä tyypillä ollut henkkareita mukana. Tiedän monia suomalaisia, jotka eivät kanna mukanaan mitään henkkaria, elleivät mene alkoon tai matkoille. Ulkomailla viedään helposti putkaan, jos ei ole näyttää papereita. Mitenhän tämä tyyppi pääsi eroon siitä paikallisesta poliisista? Noh, ulkomaat opettaa tämänkin tyypin tajuamaan, että maailmalla ei toimita samoin kun suomessa.
Nykyään se on kyllä lasun paikka. Hylätä lapsi, jotta pääsee kahville - aika alhaista.
En jättäisi mihinkään missä liikkuu vieraita ihmisiä. Oman talon pihalle ikkunoiden alle jätän, mutta asutaankin hiljaisella ja rauhallisella omakotitaloalueella. Silloinkin on lapsella tietty itkuhälytin ja näen koko ajan vaunut. Eniten pelkään hyönteisiä ja kissoja, mutta sitä varten on aina hyönteisverkko.
Itse olen Aina jättänyt vaunut ulos kun menen lounaalle tai kahville. Tottakai lapseen näköyhteys koko ajan mutta aika harvinaista että lapsia ryöstetään, menee hysteeriseksi homma nykyään. Ja huom mammat: tämä ruotsin malmössä!
Sanoisin, että parvekkeella ylimmissä kerroksissa tämän uskaltaa tehdä, mutta ei nykyään uskalla esim. maantasalla olevalla parvekkeella lasta jättää yksin vaunuihin nukkumaan puhumattakaan että uskaltaisi jättää kahvilan ulkopuolelle oli sitten miten hyvä näkyvyys vaunuihin. Ei sen takia, että lapsi paleltuisi vaan siksi kun on noita sieppaajia ja pervoja ja takaa, että vaikka ikkunasta näkee, että nyt se lapsi viedään, että ennätää yleensä tehdä mitään. Ja voihan joku vaikak motata naamaan, kun nykyään tää maailma on niin kovin sairas paikka. Ikävä kyllä :(
Jotkut raahaavat lapsen kahvilaan, että saavat tekosyyn esitellä rintojaan julkisella paikalla imetyksen verukkeella. Kotona voi sitten antaa vaikka pulloa, kun kukaan ei ole näkemässä. Muuten se rääkyjä olisi asiakkaiden vuoksi parempi jättää vaunuihin.
Näin joskus Tukholmassa ravintolan edessä vauvan nukkumassa vaunuissa, ihmettelin sitä silloin. Oli varmaan joku suomalainen asialla.
Onhan tuo nyt jotenkin lapsellista ja outoa jättää vauva ulos vaunuihin ja mennä itse sisälle. Jotenkin niin suomalaista ja naiivia.
Vuosia sitten näin Helsingin Kampin Motivuksen alakerrassa kun kaksi nuorta jumpassa ollutta äitiä nappasi portaikon alta mukaansa vauvojen kopat. En tiedä vieläkään oliko niissä lapset sisällä. Olin niin hämmentynyt, että en tajunnut tehdä mitään tai kysyä mitä puuhaavat. Kiinnostaa yhäkin tietää, olivatko todella jättäneet portaikkoon pienet vauvat nukkumaan. Nyt soittaisin poliisille jos näkisin saman.
Munkkiniemen puistotien varrella on kolme kahvilaa ja joka päivä näen monia vaunuissa nukkuvia lapsia ja vanhemmat ovat sisällä kahvilla. Ihan normaalia.
Omassa kaupungissa olen myös nähnyt perhekahvilan suuren ikkunan edessä rattaita, joissa vauvoja nukkumassa. Ei ihmetyttänyt minua.
kannattaako sitä tälläasialla rehvastella kuinka suomessa uskalletaan jättää kaupungissakin lapset kaduille rattaisiin nukkumaan kun itse menee sisälle kahville? minusta kertoo vain junttiudesta. 70-luku lienee hieman eriasia kun suomi oli muutenkin silloin perähikilä että ihmiset sokeesti luotti muihin. Ei tulisi nykyään mieleenkään jättää lasta kadulle rattaisiin kun itse on kahvilassa tai lounaalla ja katsoisin pitkään jos näin joku muun tekisi. oma piha tai parveke on nyt eriasia kun siellä harvemmin muita näkyy.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kauppojen edessä oli rivi vaunuja ja oli tuolloin normimeininkiä, mutta nykyään en todellakaan jättäisi !
Mikä logiikka tuossa on? Tiedät varmaan, että nykyään Suomi on selvästi turvallisempi ja vähemmän väkivaltainen kuin 1970-luvulla.
Näin just viikonloppuna Punavuoressa Primulan edessä rattaat ja ei siinä kyl vanhemmat ehi kissaa sanoa vaikka olis kuinka ikkunan edes istumassa jos joku ohiajava auto päättää pysähtyä ja napata vauvan kyytiinsä...
Sunnuntaina olin brunssilla Ekbergillä ja ikkunan edessä oli kaksi lasta nukkumassa. Toinen nukkui melkein koko ajan. Vanhemmat olivat ikkunapöydissä.