Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi leipäjonossa ei jaeta terveellistä ruokaa?

Vierailija
14.02.2018 |

On epäterveellistä mussuttaa joka päivä punaistalihaa, vehnäleipää ja possumunkkeja. Itse toivoisin että ruoka-avussa jaettaisiin terveellisiä peruselintervikkeita. Omalla kohdalla lopetin ruoka-avussa käymisen, sillä salaatit, kauramaidot, kananmunat, hedelmät ja vihannekset jouduin yhä ostamaan kaupasta, mutta se ruokakassin sisältö meni suoraan roskiin esim muumuassa sen takia että leivissä oli hometta ja liha oli jo kertaalleen pakkasesta sulatettua. Surullista ruoka-avun alennustila.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeä provo

Mutta veikkaan jotta iso osa jonossa kävijöistä ei söisi edes niitä terveellisiä ruokia.

Olen paljon tekemisissä tuen tarpeessa olevien perheiden kanssa ja lapset ei käytännössä kasviksia suuhunsa laita kuin kurkkua korkeintaan.

Ketsuppia ei voi laskea kasviksen asemaan... Sitä laitetaan kaikkeen!

Valtaosa lapsista eivät syö kasviksia.

Miksi muuten kaupoissa myytäisiin kasvispastoja, esimerkiksi?

Miten lapset oppisi syömään kasviksia, jos niitä ei ole tarjolla eikä aikuiset näytä muutenkaan mallia? Monissa leipäjonosta ruokansa hakevissa perheissä kasviksista voi vain haaveilla. Päivähoitoa on rajoitettu ja vaikkei olisikaan, siellä kasvikset on piilotettu keittoihin, kiisseleihin ym. Ja kun kasviksiin tottumaton lapsi menee kouluun, tarjolla on jotain iänikuista kaali-porkkanaraastetta päivästä toiseen.

Lapset ei opi syömään kasviksia, jos niitä ei edes yritä opettaa siihen. Aikuiset katsokoon peiliin, etenkin lapsen vanhemmat. Asennekasvatus on tärkeintä ja vanhempien vastuulla on opettaa lapsensa arvostamaan kasviksia. Mutta ei, iltapäivälehdissä itketään ettei ole varaa viedä lasta edes jätskikiskalle, kun rahat kuluu hevosen kokoisiin koiriin ja moneen muuhun ylimääräiseen.

Ei mikään ihme ettei lapset opi syömään kasviksia, jos se jätskikiska on niin tärkeä vanhemmilleen. Itkisi ennemmin sitä ettei lapselle pystytä ostamaan tuoreita mansikoita tai jos siihen pystytään, auttaisi lasta ymmärtämään että mansikat on kesän kohokohta jonka rinnalla jätski kalpenee.

Meidän perheessä ei käydä koskaan jätskikiskalla eikä muutenkaan osteta epäterveellisiä herkkuja. Meillä herkutellaan tuoreilla mansikoilla, ananaskirsikoilla, hedelmäsmoothieilla yms. Lapset on oppinut syömään monipuolisesti kasviksia ja arvostamaan niitä, kun siihen on kotona näytetty mallia pienestä pitäen.

Missasit täysin pointin. Köyhissä perheissä ei osteta mansikoita tai ananaskirsikoita koska niihin ei ole varaa. Lapset ei opi syömään kasviksia koska satunnainen puoliksi mädäntynyt leipäjonon banaani ja koulun iänikuinen kaali-porkkanaraaste ei houkuttele, ja ne päiväkodin kiisselit on pelkkiä makeita jälkkäreitä joiden sisältöä pikkulapset ei tajua edes ajatella.

En missannut pointtiasi vaan puhuin köyhistä perheistä laajemminkin: Jos köyhällä perheellä on varaa joko kasviksiin tai herkkuihin, valitkoon kasvikset ja ottakoon ilon irti kesän mansikoista sen sijaan että jäisi harmittelemaan jätskikiskareissun jäämistä väliin. Jos rahat ei riitä kumpiinkaan, harmitelkoon sitä että mansikat jää haaveeksi eikä puoli kiloa kasviksia päivässä toteudu muutenkaan. Ei sillä jätskillä niin väliä ole, jos ei pääse nauttimaan herkullisista mansikoista.

Lapset ei ole tyhmiä vaan tajuaa, kuinka korkealle vanhemmat arvostaa kasviksia.

Vierailija
82/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäterveellistä mussuttaa joka päivä punaistalihaa, vehnäleipää ja possumunkkeja. Itse toivoisin että ruoka-avussa jaettaisiin terveellisiä peruselintervikkeita. Omalla kohdalla lopetin ruoka-avussa käymisen, sillä salaatit, kauramaidot, kananmunat, hedelmät ja vihannekset jouduin yhä ostamaan kaupasta, mutta se ruokakassin sisältö meni suoraan roskiin esim muumuassa sen takia että leivissä oli hometta ja liha oli jo kertaalleen pakkasesta sulatettua. Surullista ruoka-avun alennustila.

Sen vuoksi koska yhteiskunnan mielestä köyhä ihminen ei ole terveellisen ruuan arvoinen.

Tälläistä esimerkkiä sitä näytetään lapsillekin. Köyhällä ei ole ihmisarvoa. Oletetaan että köyhän pitää pärjätä pelkillä makarooneilla vähät välitetään siitä että saako kaikki tarvittavat ravintoaineet että pysyy terveenä. Jos ruoka-apua annetaan, annetaan sitä sitten kunnolla eikä tuolla tavalla halventaen ihmisarvoa. Itsehän olisin sitä mieltä että saisi esim. setelin millä saisi hakea kaupasta itse ruokaa, mitä näkee parhaaksi syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vuoksi koska yhteiskunnan mielestä köyhä ihminen ei ole terveellisen ruuan arvoinen.

Tälläistä esimerkkiä sitä näytetään lapsillekin. Köyhällä ei ole ihmisarvoa. Oletetaan että köyhän pitää pärjätä pelkillä makarooneilla vähät välitetään siitä että saako kaikki tarvittavat ravintoaineet että pysyy terveenä. Jos ruoka-apua annetaan, annetaan sitä sitten kunnolla eikä tuolla tavalla halventaen ihmisarvoa. Itsehän olisin sitä mieltä että saisi esim. setelin millä saisi hakea kaupasta itse ruokaa, mitä näkee parhaaksi syödä.

Mitä ihmisarvoa halventavaa siinä on, että köyhille annetaan mahdollisuus hakea ruokaa joka päätyisi muuten roskiin?

Vierailija
84/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun niitä jotain tukirahoja leipäjonoihin evättiin, niin tuskin voi odottaa ilmaiseksi jaettavan ruoan olevan kovin laadukasta. Vai maksaako se kassi jotain? En tiedä kun en itse ole käynyt leipäjonoissa.

Jotkut kehtaa vaatia jopa 2 euroa ruokakassista. Törkeää riistoa kun ajattelee, millaisen läjän kaurahiutaleita ja kaalia sillä summalla saisi. Aidosti köyhillä ei ole varaa niin kalliiseen "apuun", etenkin jos täytyy maksaa bussimatkat päälle.

Eihän ketään pakoteta leipäjonoon. Sen kun haet ne kaurahiutaleet ja kaalit kaupasta tuolla kahdella eurolla.

Vierailija
85/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tietysti, että terveellinen ruoka on kallista. Jauhot ja ryynit ei paljoa kustanna.

Ja johan nyt parempi väki nousisi takajaloilleen, jos köyhille jaettaisiin jotain oikeasti terveellistä ja tuoretta ruokaa, heistähän voisi tulla vaikka terveitä ja hyvinvoivia.

Vierailija
86/94 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonolaatuisempi ruoka on halpaa --> saadaan enemmän avustuspusseja.

Terveellinen ruoka (hedelmät, marjat, vihannekset, kala, pähkinät, täysjyvätuotteet, luomutuotteet) on kallista.

Kalaa voi kalastaa itse, marjoja voi poimia itse ilmaiseksi, vihanneksia voi viljellä vaikka parvekkeella, jos ei ole pienintäkään pihalänttiä. Viljaa voi itse ostaa vaikka säkillisen jyvinä, kyllä säilyy hyvin, ja jauhaa sellaisella pienellä kotitarvemyllyllä. Kausihedelmät ovat halpoja ostaa suoraan kaupasta.

Vierailija
87/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonolaatuisempi ruoka on halpaa --> saadaan enemmän avustuspusseja.

Terveellinen ruoka (hedelmät, marjat, vihannekset, kala, pähkinät, täysjyvätuotteet, luomutuotteet) on kallista.

Kalaa voi kalastaa itse, marjoja voi poimia itse ilmaiseksi, vihanneksia voi viljellä vaikka parvekkeella, jos ei ole pienintäkään pihalänttiä. Viljaa voi itse ostaa vaikka säkillisen jyvinä, kyllä säilyy hyvin, ja jauhaa sellaisella pienellä kotitarvemyllyllä. Kausihedelmät ovat halpoja ostaa suoraan kaupasta.

Aina niin hyviä neuvoja. Oletko koittanut elää niiden varassa itse?

Kelvollisia onkipaikkoja ei ole joka kadunkulmassa ja kalastukseen ja kokonaisen kalan käsittelyyn vaaditaan sellaisia välineitä joita joka kodissa ei ole. Kala myös pilaantuu helposti, ja kylmäsäilytyksestä huolehtiminen vaatii joko nopeaa kuljetusta kotiin tai rahaa.

Marjojakin on kaikki lähimetsät pullollaan, ja tietysti jokaiselta köyhältä löytyy hillitön arkkupakastin, johon niitä voi säilöä koko vuoden tarpeisiin. Sossuhan maksaa kaikkien köyhien sähköt, joten sekään ei lisää ilmaisille marjoille yhtään hintaa.

Vihannesten viljely aurinkoisella parvekkella - jollainen joka kodista tietysti löytyy - on myös ilmaista. Kasvatusastiat, mullat, siemenet/taimet, lannoitteet ja muut ei maksa mitään. Tuholaistorjuntaankaan ei tarvita mitään myrkkyjä, vaan köyhällä on hyvin aikaa nyppiä kirvat sun muut yksitellen pois sitä mukaa kun niitä ilmenee. Mikään kotiviljelyssä ei myöskään voi mennä pieleen, vaan muhkea sato ilmaisen vaivan palkaksi on aina taattu.

Kaikki köyhät on tietysti täysin toimintakykyisiä työttömiä, joilla on rajattomasti aikaa käytössään. Suomessa ei ole yhtään pienipalkkaista yksinhuoltajaa, huonosti liikkuvaa vanhusta tai muutakaan satujen kummajaista, vaan kaikki köyhät on pelkkiä laiskoja työttömiä sossupummeja jotka odottaa saavansa kaiken kultalusikalla suoraan suuhun.

Enkä nyt väitä, ettei Suomessa olisi paljon sellaisiakin köyhiä, joille onkiminen ja/tai marjastus sopii hyvin. Parvekeviljely on kuitenkin harrastus, jolla on vaikea päästä plussan puolelle. Ainakin jos viljelee peruskasviksia eikä esim. sellaisia chililajikkeita, joista saa maksaa itsensä kipeäksi.

Jatketaav vielä vakavalla linjalla: Vihanneskrassia, herneenversoja yms. kannattaa oikeasti kasvattaa ikkunalaudalla. Mutta ne on vain pieni terveellinen lisä ruokavalioon eikä niistä ole köyhien kasvisongelman ratkaisijaksi.

Vierailija
88/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut vapaaehtoisena kasaamassa ja jakamassa ruokakasseja.

Arvatkaapa vaan paljonko jengi nirsoilee ja jättää tuotteita pois kasseistaan! Esim jauhot kelpaa vain pienelle osalle, kun ei kaikki leipureita ole... kyse oli viimeksi sämpyläjauhoista, kun jäi käsiin.

EU tuetut ruokakassit on monipuolisempia, kun ne tuotteet ostetaan. Sitten taas ns yhteisenpöydän tuotteet ovat mitä on kaupoilta ja ruokatehtailta saatu.

Vähän jättäisin vähävaraisten vastuullekin. Kassit ovat avustuksia, saahan sitä itse ostaa kasviksensa.

Olen yksi noista nirsoista, mutta mielestäni hyvästä syystä. Vointini huononi silloin kun otin vastaan kaiken ruuan mitä tarjottiin ja söin sen mikä ei ehtinyt pilaantua ensin. Olo oli jatkuvasti nuutunut, ajatus ei kulkenut kunnolla, olin ärtyisä, syömisen jälkeen väsytti hirveästi ja lihoin reippaasti. Elämänhalukin väheni ja olin jo vähällä luopua toivosta. Sitten jätin roskaruuan minimiin, vointi parani ja elämä maistuu taas, vaikka töistä ei vieläkään ole tietoa.

Ruoka-avun tarkoitus on kai auttaa eikä lamaannuttaa ketään sellaisella ruualla joka ei omalle kropalle sovi. Siksi kieltäydyn hyvillä mielin roiskeläpistä, possumunkeista, valkoisista vehnäjauhoista ja muista roskaruuista jatkossakin.

Vierailija
89/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä miksi kaikki ruoka täytyisi ottaa vastaan. Niin kuin vaikka ne jauhot joista täällä on puhuttu. Leipominen on musta ikävää puuhaa, siihen menee aikaa ja uunin lämmittäminen ei todellakaan ole ilmaista. Sitä paitsi valmista leipää saa ilmaiseksi niin paljon kuin tahtoo, joten miksi mun pitäisi ottaa jauhoja ja käyttää aikaani ja rahaani leipomiseen?

Paheksukaa vaan vapaasti jos ette kykene tajuamaan, että jauhot on paljon fiksumpaa jättää jollekin joka tykkää leipomisesta.

Vierailija
90/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän kaiken ruuan ottamatta josta en tykkää. Köyhä elämä on muutenki tarpeeks paskaa ettei siihen tarvii enää pahaa ruokaa päivää pilaamaan. Pääsen kuitenki leipäjonoo monta kertaa viikossa ni saan tarpeeks safkaa näinki.

Vierailija
91/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kiittämätöntä porukkaa. Käyn itse leipäjonossa muutaman kerran kuussa eikä tulisi mieleenkään kieltäytyä mistään. Paitsi kerran siellä oli tarjolla sushia jonka päiväys oli mennyt 2 päivää aiemmin umpeen. Sitä ei ollut pakastettu. Niin vanha raaka kala on selvä terveysriski, joten se meni roskiin.

Vierailija
92/94 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh miten joku kehtaa valittaa ilmaisesta ruoasta? Ostakaa sitä viinaa ja tupakkaa vähemmän niin rahat riittää ja ennen kaikkea, MENKÄÄ TÖIHIN niin on varaa ostaa terveellistäkin ruokaa. Kukaan ei pakota leipäjonoissa käymään.

Vierailija
93/94 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta leipäjonossa käyviä pitäisi kannustaa jättämään muille kaikki mitä ne ei halua. Kotikulmillani kaikille annetaan kassit valmiiksi täytettyinä ja siihen liittyi aiemmin sellainen ongelma, että moni laittoi ruokia lähiroskiksiin ja tienposkeen. Ja ties kuinka moni kantoi epämieluisat ruokansa kotiin asti ennen kuin hankkiutui niistä eroon.

Nyt kassinjakopisteen jälkeen on iso pöytä, jolle saa jättää sen mitä ei tahdo pitää tai ottaa kassiinsa täydennystä. Kiitosta on tullut paljon, valituksia ei lainkaan. Kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
94/94 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajaossa ei kuitenkaan saisi jakaa täysin pilaantunutta. Jos juustossa on pieni homepilkku, sen voi syödä mutta koko juusto läpeensä homeessa. Lihoissa pv joskus viikon vanhoja, samoin kanapaketeissa. Maidoissa valmiina kikkareet ym. Olen vähävarainen, mutta mielestäni mullakin on oikeus syödä ruokaa joka ei ole pilalle mennyt. Tämä etelä savossa.