Miksi leipäjonossa ei jaeta terveellistä ruokaa?
On epäterveellistä mussuttaa joka päivä punaistalihaa, vehnäleipää ja possumunkkeja. Itse toivoisin että ruoka-avussa jaettaisiin terveellisiä peruselintervikkeita. Omalla kohdalla lopetin ruoka-avussa käymisen, sillä salaatit, kauramaidot, kananmunat, hedelmät ja vihannekset jouduin yhä ostamaan kaupasta, mutta se ruokakassin sisältö meni suoraan roskiin esim muumuassa sen takia että leivissä oli hometta ja liha oli jo kertaalleen pakkasesta sulatettua. Surullista ruoka-avun alennustila.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä provo
Mutta veikkaan jotta iso osa jonossa kävijöistä ei söisi edes niitä terveellisiä ruokia.
Olen paljon tekemisissä tuen tarpeessa olevien perheiden kanssa ja lapset ei käytännössä kasviksia suuhunsa laita kuin kurkkua korkeintaan.
Ketsuppia ei voi laskea kasviksen asemaan... Sitä laitetaan kaikkeen!Valtaosa lapsista eivät syö kasviksia.
Miksi muuten kaupoissa myytäisiin kasvispastoja, esimerkiksi?
Miten lapset oppisi syömään kasviksia, jos niitä ei ole tarjolla eikä aikuiset näytä muutenkaan mallia? Monissa leipäjonosta ruokansa hakevissa perheissä kasviksista voi vain haaveilla. Päivähoitoa on rajoitettu ja vaikkei olisikaan, siellä kasvikset on piilotettu keittoihin, kiisseleihin ym. Ja kun kasviksiin tottumaton lapsi menee kouluun, tarjolla on jotain iänikuista kaali-porkkanaraastetta päivästä toiseen.
Lapset ei opi syömään kasviksia, jos niitä ei edes yritä opettaa siihen. Aikuiset katsokoon peiliin, etenkin lapsen vanhemmat. Asennekasvatus on tärkeintä ja vanhempien vastuulla on opettaa lapsensa arvostamaan kasviksia. Mutta ei, iltapäivälehdissä itketään ettei ole varaa viedä lasta edes jätskikiskalle, kun rahat kuluu hevosen kokoisiin koiriin ja moneen muuhun ylimääräiseen.
Ei mikään ihme ettei lapset opi syömään kasviksia, jos se jätskikiska on niin tärkeä vanhemmilleen. Itkisi ennemmin sitä ettei lapselle pystytä ostamaan tuoreita mansikoita tai jos siihen pystytään, auttaisi lasta ymmärtämään että mansikat on kesän kohokohta jonka rinnalla jätski kalpenee.
Meidän perheessä ei käydä koskaan jätskikiskalla eikä muutenkaan osteta epäterveellisiä herkkuja. Meillä herkutellaan tuoreilla mansikoilla, ananaskirsikoilla, hedelmäsmoothieilla yms. Lapset on oppinut syömään monipuolisesti kasviksia ja arvostamaan niitä, kun siihen on kotona näytetty mallia pienestä pitäen.
Missasit täysin pointin. Köyhissä perheissä ei osteta mansikoita tai ananaskirsikoita koska niihin ei ole varaa. Lapset ei opi syömään kasviksia koska satunnainen puoliksi mädäntynyt leipäjonon banaani ja koulun iänikuinen kaali-porkkanaraaste ei houkuttele, ja ne päiväkodin kiisselit on pelkkiä makeita jälkkäreitä joiden sisältöä pikkulapset ei tajua edes ajatella.
No mitä niissä kasseissa sitten pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Reilusti kasviksia ja lisänä papuja, herneitä, ruisleipää, tummaa makaronia yms.
Nyt kun niitä jotain tukirahoja leipäjonoihin evättiin, niin tuskin voi odottaa ilmaiseksi jaettavan ruoan olevan kovin laadukasta. Vai maksaako se kassi jotain? En tiedä kun en itse ole käynyt leipäjonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti kasviksia ja lisänä papuja, herneitä, ruisleipää, tummaa makaronia yms.
Eroaako tumma makaroni jotenkin höttömakaronista?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun niitä jotain tukirahoja leipäjonoihin evättiin, niin tuskin voi odottaa ilmaiseksi jaettavan ruoan olevan kovin laadukasta. Vai maksaako se kassi jotain? En tiedä kun en itse ole käynyt leipäjonoissa.
Jotkut kehtaa vaatia jopa 2 euroa ruokakassista. Törkeää riistoa kun ajattelee, millaisen läjän kaurahiutaleita ja kaalia sillä summalla saisi. Aidosti köyhillä ei ole varaa niin kalliiseen "apuun", etenkin jos täytyy maksaa bussimatkat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroaako tumma makaroni jotenkin höttömakaronista?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa ja ei maksa. Vaihtelee paikkakunnittain. Helsingissä on ilmainen ja sisältää runsaasti kasviksi. Jyväskylässä maksaa 2 euroa ja Lahdessa maksaa 6 euroa.
Aiheesta käytiin täällä vasta keskustelukin: https://www.vauva.fi/keskustelu/3131929/ruoka-avussa-jaettava-ruokakasi…
En ole koskaan ruoka-apua hakenut tai saannut, sillä onnekseni olen ihan ok palkatussa vakityössä. Mutta jos joskus tulisi tilanne, että avulle olisi tarvetta toivoisin saavani esim. kaurahiutaleita tai 4-viljan hiutaleita, ruisleipää, porkkanoita, perunoita, sipulia, kaalia, papuja, kananmunia ja soijarouhetta. Ja bonuksena juustoa. Sellaista edullista, mutta terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kassi ei maksa mutta kassin saadessaan saa myös kolehtihaavin eteensä ja joka kerta muistutetaan lahjoittamisen tärkeydestä. Ruuan jakajien puheita kuunnellessa tuntuu joskus siltä, että toiminnasta aiheutuu niin paljon kuluja että halvemmaksi tulisi jos jokainen ostaisi ruokansa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ruoka-apua hakenut tai saannut, sillä onnekseni olen ihan ok palkatussa vakityössä. Mutta jos joskus tulisi tilanne, että avulle olisi tarvetta toivoisin saavani esim. kaurahiutaleita tai 4-viljan hiutaleita, ruisleipää, porkkanoita, perunoita, sipulia, kaalia, papuja, kananmunia ja soijarouhetta. Ja bonuksena juustoa. Sellaista edullista, mutta terveellistä ruokaa.
Kari totuus on, että...
Saat: kaurahiutaleita tai 4-viljan hiutaleita, ruisleipää, makaronia ja kananmunia.
Et saa: porkkanoita, perunoita, sipulia, kaalia, papuja ja soijarouhetta. Etkä sitä juustoakaan.
Koska esim. 1 ruokajono sulkeutuu ja siitä ei puhuta niin että tämä olisi nyt kommentoiduin ap. En tiedä mistä epäkohdista se sulkeutuu mutta epäkohtia täytyy olla kuin ne kerta tässä mainitaan. Epäkohtana on tosin ruoan epäterveellisyys jossa ei näytä olevan heikkoja lenkkejä paikalla kuten näet niin yksi ruokajono sulkeutuu.
Minäkin sain epäterveellistä ruokaa sieltä. En siksi että sain sieltä ruokaa, vaan sen takia että olin lojaalinen jonossa ja henkilöstölle mutta sain sieltä ennakkoluuloisia annoksia ja marginaalin ohi meneviä ratkaisuja joita ei voinut funtsia minun ja henkilöstön välillä siinä jonossa tasa-arvon takia.
Vierailija kirjoitti:
No kenellä ei ole varaa ostaa esim. Porkkanaa 0.99e/kg?
Minulla. Pakollisten laskujen ja koulukirjojen sekä bussikortin (pakko olla koska kouluun 30km suunta ja lähempänä ei ole yksinkertaisesti varaa asua) jälkeen jää 10€/kk ruokaan. Vanhemmat ei auta mitenkään taloudellisesti. T. 17v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kenellä ei ole varaa ostaa esim. Porkkanaa 0.99e/kg?
Minulla. Pakollisten laskujen ja koulukirjojen sekä bussikortin (pakko olla koska kouluun 30km suunta ja lähempänä ei ole yksinkertaisesti varaa asua) jälkeen jää 10€/kk ruokaan. Vanhemmat ei auta mitenkään taloudellisesti. T. 17v
Kuulun samaan joukkoon, paitsi olen jo täysikäinen ja asun paljon lähempänä opiskelupaikkaani. Mutta sairaus tekee liikkumisesta niin vaikeaa, etten oikeesti pystyisi jatkamaan opiskelua ilman bussikorttia. Sairaus aiheuttaa muitakin kuluja jotka joudun maksamaan omasta pussistani, koska yhteiskunnan turvaverkossa on enemmän aukkoja kuin moni tajuaa.
Miksi köyhä mitään muuta ansaitsisikaan kuin niitä p*skaeineksiä? Mun mielest pitäs siellä antaakin cain homeista leipää ja pilaantuvaa lihaa, alkais se työnteko kiinnostaa.
Niin kuinka moni heittää tämän ruuan roskiin-moni!
On paljon parempi että kaupat laputtaa loppuillalla ruuat alennuksella.
Nämä ruokajonot on ihan älyvapaata touhua.
Hamstraussairaat ihmiset hamstraa kassikaupalla vanhaa ruokaa.
Ja sit mennään ärrälle pelaamaan pelikonetta ja ostamaan röökiä ja kaljaa.
Et semmonen köyhyys!
Miksi valitat? Ole onnellinen että saat kassillisen ruokaa eteesi, eikä tarvitse olla nälissään. Jos ei kelpaa niin lopeta se viinakittausta ja mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuinka moni heittää tämän ruuan roskiin-moni!
On paljon parempi että kaupat laputtaa loppuillalla ruuat alennuksella.
Nämä ruokajonot on ihan älyvapaata touhua.
Hamstraussairaat ihmiset hamstraa kassikaupalla vanhaa ruokaa.
Ja sit mennään ärrälle pelaamaan pelikonetta ja ostamaan röökiä ja kaljaa.
Et semmonen köyhyys!
Mä en pelaa, juo tai polta. Älä yleistä
Mä olen ollut vapaaehtoisena kasaamassa ja jakamassa ruokakasseja.
Arvatkaapa vaan paljonko jengi nirsoilee ja jättää tuotteita pois kasseistaan! Esim jauhot kelpaa vain pienelle osalle, kun ei kaikki leipureita ole... kyse oli viimeksi sämpyläjauhoista, kun jäi käsiin.
EU tuetut ruokakassit on monipuolisempia, kun ne tuotteet ostetaan. Sitten taas ns yhteisenpöydän tuotteet ovat mitä on kaupoilta ja ruokatehtailta saatu.
Vähän jättäisin vähävaraisten vastuullekin. Kassit ovat avustuksia, saahan sitä itse ostaa kasviksensa.
Lapset ei opi syömään kasviksia, jos niitä ei edes yritä opettaa siihen. Aikuiset katsokoon peiliin, etenkin lapsen vanhemmat. Asennekasvatus on tärkeintä ja vanhempien vastuulla on opettaa lapsensa arvostamaan kasviksia. Mutta ei, iltapäivälehdissä itketään ettei ole varaa viedä lasta edes jätskikiskalle, kun rahat kuluu hevosen kokoisiin koiriin ja moneen muuhun ylimääräiseen.
Ei mikään ihme ettei lapset opi syömään kasviksia, jos se jätskikiska on niin tärkeä vanhemmilleen. Itkisi ennemmin sitä ettei lapselle pystytä ostamaan tuoreita mansikoita tai jos siihen pystytään, auttaisi lasta ymmärtämään että mansikat on kesän kohokohta jonka rinnalla jätski kalpenee.
Meidän perheessä ei käydä koskaan jätskikiskalla eikä muutenkaan osteta epäterveellisiä herkkuja. Meillä herkutellaan tuoreilla mansikoilla, ananaskirsikoilla, hedelmäsmoothieilla yms. Lapset on oppinut syömään monipuolisesti kasviksia ja arvostamaan niitä, kun siihen on kotona näytetty mallia pienestä pitäen.