Miksi leipäjonossa ei jaeta terveellistä ruokaa?
On epäterveellistä mussuttaa joka päivä punaistalihaa, vehnäleipää ja possumunkkeja. Itse toivoisin että ruoka-avussa jaettaisiin terveellisiä peruselintervikkeita. Omalla kohdalla lopetin ruoka-avussa käymisen, sillä salaatit, kauramaidot, kananmunat, hedelmät ja vihannekset jouduin yhä ostamaan kaupasta, mutta se ruokakassin sisältö meni suoraan roskiin esim muumuassa sen takia että leivissä oli hometta ja liha oli jo kertaalleen pakkasesta sulatettua. Surullista ruoka-avun alennustila.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään pitkästä aikaa leipäjonossa ja tarjonta on huonontunut parin vuoden takaisesta tosi paljon. Enää täällä ei jaeta lainkaan kasviksia ja muutenkin kassiin saa lähinnä leipää. Yleensä leipien seuraksi saa muutaman muun tuotteen. Mä sain tällä kertaa eilen vanhentuneita jauhelihapihvejä, 3 päivää sitten vanhentuneen pekoni-perunamunakkaan, ensi viikolla vanhenevan ketsuppipullon ja ilman päiväystä olleen pasteijan. Leivistä suurin osa oli vaaleaa höttöä. Itku meinasi päästä kun tajusin, kuinka paljon lapsiperheitä jonotti sellaista paskaa. Miksei edes lapsille pystytä antamaan terveellistä ruokaa?
Koska leipäjonot ovat lahjoitusten avulla toimivia paikkoja. Jos ei ole tervettä ruokaa annettu lahjoituksena niin ei sitä ole antaa.
Katsoin tänään kun kaupassa myyjä heitti kypsiä ja syömäkelpoisia banaaneja roskiin koska niissä oli ruskeita läikkiä eikä niitä saa myydä asiakkaille. Surullista, sillä vihreät banaanit on vielä raakoja. Siellä ne on nyt kaupan roskiksessa lukkojen takan, vaikka olisin itse halunnut ostaa kypsiä babanneja. Jäi siis banaanit ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokajonoissa ei jaeta olutta, vaikka 90% jonottajista on selkeästi suurkäyttäjiä? Myöskään amfetamiinia ei ole tarjolla!!?
Olen huomannut, että moni kokee olevansa liian köyhä ostaakseen ruokaa henkensä pitimiksi, mutta päihteisiin on aina varaa...
On harmittavaa että kasseissa on niin paljon vehnä- ja jauhohöttöä. Voi olla jauhopussi ja makaroneja, jotka eivät muutenkaan maksa kaupassa paljon mitään. Ja leivät, joista osa on voinut käydä pakastimen kautta. Vatsaongelmaisen ei paljoa kannata vehnään puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vihje: Leipäjonoon ei ole pakko mennä. Voi mennä esim. töihin...
Loistava kommentti. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Paljon paremmalta kuin minun normaalit kauppaostokset (laskujen jälkeen ruokaan jää rahaa n. 20e/kk eli ostan lähinnä vain makaronia ja leipää).
Saako ruoka-avustusta kuka tahansa? Pitääkö näyttää jotain todistusta siitä, että hätä on todellinen (tiliote, työttömyys, tms)? Pitääkö kuulua kirkkoon saadakseen apua?
Saako avustusta muissakin isoissa kaupungeissa? Itse asun Oulussa. Täällä on tietääkseni paljon lestoja ja helluntailaisia..:)En ole koskaan edes ajatellut, että voisin saada ruoka-apua. Oletin, että ne on kodittomille, jne.
Kodittomat jne. (mitä ne muut ryhmät sitten ovatkaan) epäilemättä pysyvät hengissä huomattavasti pienemmillä summilla kuin sinä, mutta onko joku syy, mikset halua sellaisia todistuksia näyttää?
En tiedä, puhutko jostain tietystä avustuspaikasta, mutta yleisesti ottaen ei tarvitse kuulua kirkkoon.
tommonen vohveli tosta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon paremmalta kuin minun normaalit kauppaostokset (laskujen jälkeen ruokaan jää rahaa n. 20e/kk eli ostan lähinnä vain makaronia ja leipää).
Saako ruoka-avustusta kuka tahansa? Pitääkö näyttää jotain todistusta siitä, että hätä on todellinen (tiliote, työttömyys, tms)? Pitääkö kuulua kirkkoon saadakseen apua?
Saako avustusta muissakin isoissa kaupungeissa? Itse asun Oulussa. Täällä on tietääkseni paljon lestoja ja helluntailaisia..:)En ole koskaan edes ajatellut, että voisin saada ruoka-apua. Oletin, että ne on kodittomille, jne.
Kodittomat jne. (mitä ne muut ryhmät sitten ovatkaan) epäilemättä pysyvät hengissä huomattavasti pienemmillä summilla kuin sinä, mutta onko joku syy, mikset halua sellaisia todistuksia näyttää?
En tiedä, puhutko jostain tietystä avustuspaikasta, mutta yleisesti ottaen ei tarvitse kuulua kirkkoon.
Kyllä se on oikeasti aika nöyryyttävää nyky yhteiskunnassa ja iskee häpeä kun joutuu todistaa olevansa köyhä ja avun tarpeessa.
Kyllä minä olen saanut kasviksia ja hedelmiä. Luomuakin on ollut tarjolla, erikoisjuustoja ja mitä kaikkea. Erikoisin oli viiriäisen munat. Eihän ne kasvikset ja hedelmät ole priimaa, tyyliin samana päivänä käytettävä, jos ei halua heittää roskikseen. Toisina päivinä taas ollut lihapullia, lihapiirakoita ja valmisaterioita. Siihen kylkeen kun tuhlaa kaupasta porkkanaa, parsakaalia tai jotain muuta sen hetkistä kauden tarjousta, niin saa ihan kohtuuhintaan kohtuuterveellisen aterian. Sipuli on aina halpaa ja todella aliarvostettu raaka-aine. Ihan siis esimerkkinä hyvästä kasvislisukkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä provo
Mutta veikkaan jotta iso osa jonossa kävijöistä ei söisi edes niitä terveellisiä ruokia.
Olen paljon tekemisissä tuen tarpeessa olevien perheiden kanssa ja lapset ei käytännössä kasviksia suuhunsa laita kuin kurkkua korkeintaan.
Ketsuppia ei voi laskea kasviksen asemaan... Sitä laitetaan kaikkeen!
Valtaosa lapsista eivät syö kasviksia.
Miksi muuten kaupoissa myytäisiin kasvispastoja, esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokajonoissa ei jaeta olutta, vaikka 90% jonottajista on selkeästi suurkäyttäjiä? Myöskään amfetamiinia ei ole tarjolla!!?
Olen huomannut, että moni kokee olevansa liian köyhä ostaakseen ruokaa henkensä pitimiksi, mutta päihteisiin on aina varaa...
Tunsin yhden tällaisen alkoholistin, joka käytti rahansa Alkoon ja haki ruokaa leipäjonosta. Sillä oli korkeakoulututkinto ja nousujohteinen ura yritysmaailmassa ennen kuin burnout iski ja alkoholi vei mukanaan. Himo alkoholiin oli niin voimakas, että sähkötkin katkaistiin maksamattomien laskujen takia, kun alkoholia oli pakko saada. Häätökin uhkasi. Ja lääkkeet jäi ostamatta, koska kuntoutustuki oli niin iso, ettei toimeentulotukea ja maksusitoumusta myönnetty.
Miehelle ei kuitenkaan tullut niin paljon rahaa, että hän olisi voinut mennä yksityiselle hoitoon. Julkisella puolella ei tarjottu toimivaa hoitoa, vaikka mies todella yritti saada sitä.
Miehen elämä sai surullisen lopun, kun se kuoli aivan liian nuorena äkilliseen sairauskohtaukseen, jolta se olisi luultavasti välttynyt, jos ei olisi ostanut lääkkeiden sijasta alkoholia.
Alkoholismi on vakava sairaus, jota yhteiskunta hoitaa huonosti. Suon mielelläni ilmaista ruokaa näille raukoille, jotka yhteiskunta on jättänyt heitteille kun ne ei sairautensa takia pysty huolehtimaan itsestään.
Tässä lista eilisen ruokakassini sisällöstä:
2 einespizzaa
itämainen kanakeitto
lihahyytelöä
iso pussi leikkelettä
Actimel-jugurttijuomia
rasvaton maito
ketsuppia
banaani
valkosipulipatonki
vaalea leipä
sitruunakakku
viineri
Banaani ja maito on ainoat joita ostaisin itse kaupasta, ketsuppi ja Actimelit tulee myös syötyä. Keitosta noukin kananpalaset ja kasvikset. Kaikki muu menee roskiin. Pysyn ennemmin nälässä kuin pilaan terveyteni syömällä ala-arvoista "ruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään pitkästä aikaa leipäjonossa ja tarjonta on huonontunut parin vuoden takaisesta tosi paljon. Enää täällä ei jaeta lainkaan kasviksia ja muutenkin kassiin saa lähinnä leipää. Yleensä leipien seuraksi saa muutaman muun tuotteen. Mä sain tällä kertaa eilen vanhentuneita jauhelihapihvejä, 3 päivää sitten vanhentuneen pekoni-perunamunakkaan, ensi viikolla vanhenevan ketsuppipullon ja ilman päiväystä olleen pasteijan. Leivistä suurin osa oli vaaleaa höttöä. Itku meinasi päästä kun tajusin, kuinka paljon lapsiperheitä jonotti sellaista paskaa. Miksei edes lapsille pystytä antamaan terveellistä ruokaa?
Koska leipäjonot ovat lahjoitusten avulla toimivia paikkoja. Jos ei ole tervettä ruokaa annettu lahjoituksena niin ei sitä ole antaa.
Katsoin tänään kun kaupassa myyjä heitti kypsiä ja syömäkelpoisia banaaneja roskiin koska niissä oli ruskeita läikkiä eikä niitä saa myydä asiakkaille. Surullista, sillä vihreät banaanit on vielä raakoja. Siellä ne on nyt kaupan roskiksessa lukkojen takan, vaikka olisin itse halunnut ostaa kypsiä babanneja. Jäi siis banaanit ostamatta.
Surullista tässä on se, ettet älynnyt sanoa myyjälle, että haluat ostaa niitä banaaneja.
Vttu, että sylettää tuommoset ääliö nariskot!
Vierailija kirjoitti:
2 einespizzaa
itämainen kanakeitto
lihahyytelöä
iso pussi leikkelettä
Actimel-jugurttijuomia
rasvaton maito
ketsuppia
banaani
valkosipulipatonki
vaalea leipä
sitruunakakku
viineriBanaani ja maito on ainoat joita ostaisin itse kaupasta, ketsuppi ja Actimelit tulee myös syötyä. Keitosta noukin kananpalaset ja kasvikset. Kaikki muu menee roskiin. Pysyn ennemmin nälässä kuin pilaan terveyteni syömällä ala-arvoista "ruokaa".
No, ompas nyt varsinaista jeesustelua, minäpä luulen, että se sitruunakakku maistui hyvälle iltakahvin kanssa ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 einespizzaa
itämainen kanakeitto
lihahyytelöä
iso pussi leikkelettä
Actimel-jugurttijuomia
rasvaton maito
ketsuppia
banaani
valkosipulipatonki
vaalea leipä
sitruunakakku
viineriBanaani ja maito on ainoat joita ostaisin itse kaupasta, ketsuppi ja Actimelit tulee myös syötyä. Keitosta noukin kananpalaset ja kasvikset. Kaikki muu menee roskiin. Pysyn ennemmin nälässä kuin pilaan terveyteni syömällä ala-arvoista "ruokaa".
No, ompas nyt varsinaista jeesustelua, minäpä luulen, että se sitruunakakku maistui hyvälle iltakahvin kanssa ;D
Luule mitä tahdot. Mua ei todellakaan kiinnosta edes maistaa sitä epäterveellistä teollista sitruunakakkua, joka makasi muovipussissaan ties kuinka monta kuukautta ennen kuin päiväys läheni loppuaan ja kauppias luopui toivosta, että joku sen vielä ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä provo
Mutta veikkaan jotta iso osa jonossa kävijöistä ei söisi edes niitä terveellisiä ruokia.
Olen paljon tekemisissä tuen tarpeessa olevien perheiden kanssa ja lapset ei käytännössä kasviksia suuhunsa laita kuin kurkkua korkeintaan.
Ketsuppia ei voi laskea kasviksen asemaan... Sitä laitetaan kaikkeen!Valtaosa lapsista eivät syö kasviksia.
Ostan välillä kasvispastoja ja muitakin tuotteita joihin on ympätty kasviksia, vaikka syön tuoreita kasviksia reilusti yli suositusten. Kasvikset on terveellisiä ja niitä on hyvä syödä paljon! Lisäksi kasvikset antaa pastaan kivasti väriä ja piristää silläkin tavalla päivää.
Puolet maailman väestöstä näkee ihan oikeaa nälkää ja täällä kitistään, kun ei ole kalliita herkkuja ilmaiseksi jaettavana.
Juuri sitä halpaa jauhelihaa ja vehnäjauhamättöä ne ihan itse ruokansa maksavatkin ostavat kaupasta, siksi sitä on niin paljon saatavana vielä ilmaiseksikin jaettavaksi.
Tottakai ideaalimaailmasa kaikille olisi superterveelliset luomuruuat kotiin kannettuna ja valmiiksi katettu pöytään, mutta niin ei vaan tapahdu. Silloin pitäisi puolet meidän rikkaiden maiden ruuista jakaa köyhille maille ja olisimme terveempiä jo siksi, että ei olisi millä lihottaa itsensä.
Meillä on varaa kouhottaa joistain extream -terveellisitä ruuista ja kuvitella, että ihminen sairastuu ja kuolee kohta pois, jos ei saa pävittäistä avokado- ja tuoremarjasmoothietaan joka päivä.
Oikeasti C-vitamiiniksi riittää 2 porkkanaa ja vaikka yksi hedelmä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Puolet maailman väestöstä näkee ihan oikeaa nälkää ja täällä kitistään, kun ei ole kalliita herkkuja ilmaiseksi jaettavana.
Juuri sitä halpaa jauhelihaa ja vehnäjauhamättöä ne ihan itse ruokansa maksavatkin ostavat kaupasta, siksi sitä on niin paljon saatavana vielä ilmaiseksikin jaettavaksi.
Tottakai ideaalimaailmasa kaikille olisi superterveelliset luomuruuat kotiin kannettuna ja valmiiksi katettu pöytään, mutta niin ei vaan tapahdu. Silloin pitäisi puolet meidän rikkaiden maiden ruuista jakaa köyhille maille ja olisimme terveempiä jo siksi, että ei olisi millä lihottaa itsensä.
Meillä on varaa kouhottaa joistain extream -terveellisitä ruuista ja kuvitella, että ihminen sairastuu ja kuolee kohta pois, jos ei saa pävittäistä avokado- ja tuoremarjasmoothietaan joka päivä.
Mulla itsellä on hyvin tiukka ruokabudjetti ja ruokavalio on lähinnä kasvisruokaa. Joskus ostan kalaa. Kasvikset nimenomaan ovat edullista ruokaa. Soijarouhe riittoisampaa ja säilyvämpää kuin jauhelihapaketti. Eineksiä en ostele.
Vierailija kirjoitti:
Kuivattuja papuja ja soijarouhetta jauhelihan sijasta. Edullista ja riittää pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä muka on kitissyt kalliiden herkkujen ja superterveellisen erikoisruuan puuttumista? Mä ainakin tahtoisin halpaa perusterveellistä perusruokaa: perunoita, juureksia, halpoja kauden kasviksia, kaurahiutaleita, täysjyvämakaronia, kuivattuja herneitä ja muita palkokasveja, kananmunia, särkiä ja muuta "roskakalaa" jne.
Ja turhaan urputat, että ruuan terveellisyydestä on naurettavaa valittaa kun puolet maailman väestöstä näkee nälkää. Valitat varmasti itsekin paljon turhemmista asioista, joten katso peiliin ja korjaa oma käytöksesi ennen kuin syyllistät muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeä provo
Ketsuppia ei voi laskea kasviksen asemaan... Sitä laitetaan kaikkeen!Valtaosa lapsista eivät syö kasviksia.
Miten lapset oppisi syömään kasviksia, jos niitä ei ole tarjolla eikä aikuiset näytä muutenkaan mallia? Monissa leipäjonosta ruokansa hakevissa perheissä kasviksista voi vain haaveilla. Päivähoitoa on rajoitettu ja vaikkei olisikaan, siellä kasvikset on piilotettu keittoihin, kiisseleihin ym. Ja kun kasviksiin tottumaton lapsi menee kouluun, tarjolla on jotain iänikuista kaali-porkkanaraastetta päivästä toiseen.