Ärsyttää opon asenne ihan kympillä
Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.
Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.
Hällä väliä ja hellurei.
Kommentit (246)
Hitto teitä hesalaisia teidän huippulukiot.
Pitääkö siitä aina nostaa hirveä möly. Niihin voi hakeutua ihan pienemmälläkin paatoksella.
Täällä nuoret menee lukioon. En ole koskaan kuullut kenenkään arvostelevan meidän kaupungin lukioita.
7-9 keskiarvoilla pääsee lukioon mutta ei niistä älämölyä nosteta.
Meillä nuori seiskalla ja ei kerrota kellekkään tutuille mihin hakeutuu koska ihmiset on tosi rasittavia, kun puuttuvat ja kommentoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kait osaatte hoitaa hakemisen ihan itse. Aivan sama mitä opo sanoo.
Voin kuunnella mutta ei vaikuta päätökseen mitä sanoo.Ihan kaikkialla ihmiset yrittää vaikuttaa toisten päätöksiin.
En silti pidä lapseni latistamisesta. Ja onhan tää myös älytön ajanhukka. Monta tuntia viikossa kankkulan kaivoon. Voisi vaikka levätä sen ajan.
Ja kyllä, kyllä me osaamme tämän hoitaa. Mutta entä ne teinit, joilla ei ole sitä vanhempien apua ja tukea?
Ap
Siis teillä ei ole varsinaisesti mitään ongelmaa, ja homma hallussa, mutta silti pitää nillittää? Ihme tyyppi olet.
Kyllä. Koska tämä on väärin.
Jokaisen nuoren pitää saada kokea arvostusta, panostusta, kannustusta ja tunne siitä, että he on tärkeitä. He ovat tuossa elämänvaiheessa just uniikkeja lumihiutaleita, tulevaisuus edessä.
Enkä hyväksy tuollaista työmoraalia, joka tuolla opolla on.
Ap
Ei. Väärin on se, että teet ongelman sellaisesta, mikä ei ole ongelma. Ainoa ongelma on asenteesi, ja kyvyttömyytesi päästää irti lapsesi holhoamisesta.
Alkaisit miettiä elämänsisältöäsi ja nyt, kun lapsesi ihan muutaman vuoden kuluttua elää kokonaan omaa elämäänsä. Ihan hyvän hänelle käy, kun vain annat hänen tehdä omat päätöksensä.
Äläk sinä sen opon työmoraalista huolehdi. Maailmassa tulee erilaisia ihmisiä vastaan, osaavampia ja vähemmän osaavia, ja täydellisiä ei ole kukaan. Opo hanskaa hommansa tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuunnella mutta ei vaikuta päätökseen mitä sanoo.Ihan kaikkialla ihmiset yrittää vaikuttaa toisten päätöksiin.
En silti pidä lapseni latistamisesta. Ja onhan tää myös älytön ajanhukka. Monta tuntia viikossa kankkulan kaivoon. Voisi vaikka levätä sen ajan.
Ja kyllä, kyllä me osaamme tämän hoitaa. Mutta entä ne teinit, joilla ei ole sitä vanhempien apua ja tukea?
Ap
Siis teillä ei ole varsinaisesti mitään ongelmaa, ja homma hallussa, mutta silti pitää nillittää? Ihme tyyppi olet.
Jokaisen nuoren pitää saada kokea arvostusta, panostusta, kannustusta ja tunne siitä, että he on tärkeitä. He ovat tuossa elämänvaiheessa just uniikkeja lumihiutaleita, tulevaisuus edessä.
Ap
Ei. Väärin on se, että teet ongelman sellaisesta, mikä ei ole ongelma. Ainoa ongelma on asenteesi, ja kyvyttömyytesi päästää irti lapsesi holhoamisesta.
Alkaisit miettiä elämänsisältöäsi ja nyt, kun lapsesi ihan muutaman vuoden kuluttua elää kokonaan omaa elämäänsä. Ihan hyvän hänelle käy, kun vain annat hänen tehdä omat päätöksensä.
Äläk sinä sen opon työmoraalista huolehdi. Maailmassa tulee erilaisia ihmisiä vastaan, osaavampia ja vähemmän osaavia, ja täydellisiä ei ole kukaan. Opo hanskaa hommansa tavallaan.
Kyse on paljon laajemmasta ilmiöstä. Pässi.
Opo ei hanskaa hommaansa, eikä kenenkään vastuullisen aikuisen pidä katsoa tällaista läpi sormien.
Mene sinä jonnekin terapiaan, ettei tarvitse netissä raivota vieraille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt vituttaa etten vahtinut, vaan luotin, että koulussa hoidetaan. Ei nyt sitten tasan hoidwttu.
Arviointitietoja koskevat virheet on pakko oikoa nyt. Luultavasti siellä on nyt oiontojen tulva sitten, koska sinne oikoo nyt muutkin vanhemmat. Eikä todellakaan kiinnostaisi.
Ap
:-D Voi sinua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi toivoit myös että opo selvittää sinun lapselle myös joukkoliikenteen kiemurat.
Minä minäEn toivonut. Sanoin että oli antanut oma-aloitteisesti väärää tietoa.
Ja tässä välissä minä olen hukannut yhden illan siihen että istuin kuuntelemassa pitkää jaaritusta opon henk koht suhteista Alppilan lukioon ja miten ammattikoulussa on sirkuslinja.
Ja saanut väärää infoa arvioinneista Wilmassa ja joutunut oikomaan sen rehtoria myötwn.
Miten vaikea se on tajuta että ei ne äidit aina ole väärässä? Ja kyllä, edelleen ärsyttää ja vituttaa.
Ap
No siis miksi tämäkin nyt sitten ärsytti? Jotakin toista voi kiinnostaa. Mun mielestä on mielettömän hienoa, että joku kiinnostunut voi opiskella yhtäaikaa sirkuslinjaa ja käydä lukion myös.
No onhan sekin siellä netissä ja oppaissa.
Miksi valitaan täysin omituisia koulutuksia esille? Rupulukio ja ammattikoulusta marginaalinen linja.
Eikä siellä edes selvinnyt voiko sirkusalalla tehdä kaksoistutkinnon...
Kaikki punainen lanka puuttui. Täyttä häröilyä.
Miten niin esim. sirkuslinja "täysin omituinen koulutus"? Jonkun unelma-ammatti. Monella eri alojen taiteilijalla on ollut keskiarvot lähellä kymppiä ja silti taide on se intohimo eikä akateeminen ura kiinnosta, vaikka kyvyistä siihenkään ei olisi kiinni. Vaikka ei ole juu kaikista sirkustaiteilijoiksikaan. On myös näitä monilahjakkaita. Näitä harvinaisempia opikelumahdollisuuksia on mielestäni sitäpaitsi ihan hyvä tuoda ilmi, kun muuten voisi jäädä helposti huomaamatta.
Mutta ikävää jos opon selostus on ollut muuten sekaista, olivatko muutkin vanhemmat samaa mieltä?
Olivat. Kyllä. Samaa on nyt ihmetelty vuosi.
Eikä sinne sirkuslinjalle takuulla hae täysin ummikot, vaan sinne hakee ne, jotka on olleet sirkuskoulussa ikänsä eli tieto on takuulla jo kulkeutunut niille, jotka sinne halajavat.
Täysin väärä foorumi ottaa se esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Opo ei hanskaa hommaansa, eikä kenenkään vastuullisen aikuisen pidä katsoa tällaista läpi sormien.
Mene sinä jonnekin terapiaan, ettei tarvitse netissä raivota vieraille ihmisille.
Mikä diagnoosi sulla on?
Tet-paikan etsiminen on muuten kaikissa kouluissa oppilaan eikä opon tehtävä. Toki aina parinsadan oppilaan ikäluokasta löytyy ne muutama avutonta, jotka eivät uskalla paikkaa itselleen kysyä, ja joille opo sen hommaa, mutta pääsääntöisesti paikan itse kysyminen ja etsiminen on osa tet-kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tottahan se on. Ei lukioissa oikeasti suurta eroa ole. Toki on ymmärrettävää että jos ka-raja on 9,0 niin sillä kirjoitetaan enemmän laudatureja kuin jos ka-raja on 7.0. Ei se silti tarkoita että jälkimmäisessä lukiossa saisi huonompaa opetusta, usein voi olla jopa päinvastoin.
Ei todellakaan ole totta.
Se opetus etenee ihan eri sfääreissä ja eri vauhdilla ysin oppilaiden kuin seiskan oppilaiden kanssa. Jälkimmäisten kanssa uskaltaa myös liikkua jossain (ilman että ovat putkassa tai hajottavat teatterin) ja se työrauha on aivan toinen.
Ap
Ainiin sä haet vasta lastentarhaan? Mä olin lukiossa, jossa ei käytännössä ollut keskiarvorajaa. Siellä oli silti jo pikkuhiljaa aikuistuvia nuoria, jotka osasi käyttäytyä oltiinpa sitten luokassa tai vierailulla. Tiedä sitten, minkälaista simpanssilaumaa siellä pääkaupunkiseudulla kasvaa, jos lukioikäiset ei osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kenelläs täällä oikein on lääkitys pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole selvinnyt mikä mättää. Lapsen lukiovalinta on selvä? Osaa hakea? Todennäköisesti pääsee. Ainakin johonkin.
Keväällä lapsi sitten tekee lukiossa kurssivalinnat. Ja saa koko lukioajan opinto-ohjausta seuraavalle asteelle. Kursseja voi vaihtaa, jos mieli muuttuu. Esim lapseni päätti vasta toisella haluta lääkikseen. Kursseja vaihtoi sitten opon ohjauksella
Itse olen jättänyt valinnat lapselle itselleen. Ja kottanut aina suhtautua kouluun asiallisesti - ilman haukkumista. Ja olen aina sanonut, että ei tarvitse liikaa päntätä. Vähempikin riittää
Eli olet tyypillinen suomalainen ylinöyrä auktoriteetteja kumartava pönttö.
Minut on kasvatettu suoraselkäiseksi ihmiseksi, joka uskaltaa puuttua vääryyksiin ja ajatella itse.
Tää opo on väärässä työssä, täysin väärällä asenteella.
Ja uskallan sen sanoa.
Opettajan näkökulmasta olet joko provo tai hirviövanhempi. Ja onhan niitä. Olen opettajana joutunut lohduttamaan useampaa itkevää nuorta, jotka tekevät koulussa parhaansa, mutta numerot eivät vaan ole sellaisia kuin vanhemmilla aikoinaan ja vanhempien mielestä pitäisi olla.
Koulutus on hyvä asia, mutta onnellisuus on paljon tärkeämpi. Jokaisen vanhemman pitäisi itse hankkia koulutus, johon on itse tyytyväinen, niin ei tarvitse projisoida mitään muihin. Lapsella on oikeus omaan elämäänsä, ja vanhempien täyteen tukeen, olivat ne valinnat mitä vaan.
Vanhemman näkökulmasta sinä olet hirviöopettaja. Kankea, kapeakatseinen, ennakkoluulojen riivaama ja jostain syystä jo valmiiksi sodassa vanhempien kanssa. Valmiina solvaamaan jostain korkeuksista, vaikket mitään tiedä.
Opettelisit edes lukemaan.
Kyse ei ole siitä, että puskisin lasta väkisin huippulukioon, vaan siitä, että siellä koulussa ei ole käsitelty lainkaan sitä opinto-ohjausta. Tutustuttu eri aloihin, kutsuttu sinne eri alojen ihmisiä, keskusteltu eri aloista, vierailtu eri paikoissa.
Se opo ei ole tehnyt työtään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mikä diagnoosi sulla on?
Tulee jostain syystä mieleen, että sama kuin äitihullulla. Sama agressiivinen tyyli, sama oman erinomaisuuden korostus..
Ap:n ongelma on se että ei ole ääneen sanottu että teidän kympin oppilaiden sitten kannattaa hakea tähän ja tähän lukioon, kun sinä olet niin hyvä koulussa että älä hae vaan tavis lukioon.
En tiedä miten noi opon tunnit menee mutta arviointikeskustelussa opo läsnä ja siellä se voi kertoa sulle mitkä on ne huippulukiot mihin sun nuoreksi voi hakea.
Voit ihan itse sitä kysyä.
Ja ap luulee että tavis duunari ei osaa tukea nuorta lukioon, kyllä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tet-paikan etsiminen on muuten kaikissa kouluissa oppilaan eikä opon tehtävä. Toki aina parinsadan oppilaan ikäluokasta löytyy ne muutama avutonta, jotka eivät uskalla paikkaa itselleen kysyä, ja joille opo sen hommaa, mutta pääsääntöisesti paikan itse kysyminen ja etsiminen on osa tet-kokemusta.
Tietenkin.
Mutta ei se opo saa siihen etsimiseen materiaalia joka ei pidä enää paikkaansa. Vääriä puhelinnumeroita, muuttuneita kontakteja jne.
Jos jotain antaa (pyytämättä) kyllä niiden tietojen pitää päteä. Ei siinä ole loputtomiin aikaa soitella väärin numeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelma on se että ei ole ääneen sanottu että teidän kympin oppilaiden sitten kannattaa hakea tähän ja tähän lukioon, kun sinä olet niin hyvä koulussa että älä hae vaan tavis lukioon.
En tiedä miten noi opon tunnit menee mutta arviointikeskustelussa opo läsnä ja siellä se voi kertoa sulle mitkä on ne huippulukiot mihin sun nuoreksi voi hakea.
Voit ihan itse sitä kysyä.
Ja ap luulee että tavis duunari ei osaa tukea nuorta lukioon, kyllä osaa.
Taas yksi lukutaidoton...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole selvinnyt mikä mättää. Lapsen lukiovalinta on selvä? Osaa hakea? Todennäköisesti pääsee. Ainakin johonkin.
Keväällä lapsi sitten tekee lukiossa kurssivalinnat. Ja saa koko lukioajan opinto-ohjausta seuraavalle asteelle. Kursseja voi vaihtaa, jos mieli muuttuu. Esim lapseni päätti vasta toisella haluta lääkikseen. Kursseja vaihtoi sitten opon ohjauksella
Itse olen jättänyt valinnat lapselle itselleen. Ja kottanut aina suhtautua kouluun asiallisesti - ilman haukkumista. Ja olen aina sanonut, että ei tarvitse liikaa päntätä. Vähempikin riittää
Eli olet tyypillinen suomalainen ylinöyrä auktoriteetteja kumartava pönttö.
Minut on kasvatettu suoraselkäiseksi ihmiseksi, joka uskaltaa puuttua vääryyksiin ja ajatella itse.
Tää opo on väärässä työssä, täysin väärällä asenteella.
Ja uskallan sen sanoa.
Opettajan näkökulmasta olet joko provo tai hirviövanhempi. Ja onhan niitä. Olen opettajana joutunut lohduttamaan useampaa itkevää nuorta, jotka tekevät koulussa parhaansa, mutta numerot eivät vaan ole sellaisia kuin vanhemmilla aikoinaan ja vanhempien mielestä pitäisi olla.
Koulutus on hyvä asia, mutta onnellisuus on paljon tärkeämpi. Jokaisen vanhemman pitäisi itse hankkia koulutus, johon on itse tyytyväinen, niin ei tarvitse projisoida mitään muihin. Lapsella on oikeus omaan elämäänsä, ja vanhempien täyteen tukeen, olivat ne valinnat mitä vaan.
Vanhemman näkökulmasta sinä olet hirviöopettaja. Kankea, kapeakatseinen, ennakkoluulojen riivaama ja jostain syystä jo valmiiksi sodassa vanhempien kanssa. Valmiina solvaamaan jostain korkeuksista, vaikket mitään tiedä.
Opettelisit edes lukemaan.
Kyse ei ole siitä, että puskisin lasta väkisin huippulukioon, vaan siitä, että siellä koulussa ei ole käsitelty lainkaan sitä opinto-ohjausta. Tutustuttu eri aloihin, kutsuttu sinne eri alojen ihmisiä, keskusteltu eri aloista, vierailtu eri paikoissa.
Se opo ei ole tehnyt työtään.
Ap
Yllä ope on täysin oikeassa
Mikä ihme sinua vaivaa? Haastatko aina yhtä paljon riitaa
Ap on opettaja. Mutta onneksi ei ole siinä työssä
Tuskin missään työssä näillä kyvyillä
Mitä sä ap oikein haluat?
Esitellään ammatti lääkäri ja kerrotaan mitä pitää opiskella että pääsee lääkäriksi. Kerrotaan että lukioon on mentävä ehdottomasti.
Esitellään huippulukiot.
Tätä ei Suomessa tapahdu koska ei ole tapana tuoda esille että toiset on kovin lahjakkaita.
Lahjakkaat on hiljaa ja heillä taito hakeutua lukioon.
Tarkoitan vähän samaa kuin rikkaus kätketään.
Näin se nyt vaan menee.
Minunkin poikani kirjoitti aikanaan Suomen huonoimmaksi lukiosta valitusta koulusta. Kyllä siellä hyvääkin opetusta oli. Lukion ja armeijan jälkeen hän pääsi kaukaiseen Pohjois-Suomessa sijaitsevaan ammattikorkeakouluun. Sielläkin oli nähtävästi ihan hyvää opetusta. Tänä päivänä hän on menestyvä pääkaupungissa toimivassa yrityksessä sähköalan systeemisuunnittelija. Viime viikollakin hän oli työmatkalla Saudi-Arabiassa ja sitä edellisellä viikolla Turkissa. Englannin kieli sujuu hyvin. Jossain vaiheessa hän innostui opiskelusta. Hän on hyvin kiitollinen siitä, että patistin häntä opiskelemaan lujasti, jopa uhkauksin.
Miksei sinne koululle koskaan kutsuttu ketään? Edes eri aloja edustavia vanhempia? Miksei käyty katsomassa erilaisissa työpaikoissa? Siinä ihan koulun vieressäkin on jo vaikka minkä alan firmaa ja ihmistä.
Järjestetty keskusteluja? Käyty rekrytapahtumissa? Koulutusesittelyissä?
Pohdittu eri oppilaiden erilaisia vahvuuksia?
Paneuduttu asiaan? Kunnolla?
Ap
Ihan hyvä vaihtoehto amis ja sitten ammattikorkeakoulu.
Itse luulen että yleisesti ei haluta korostaa joidenkin erinomaisuutta.
Ne ketkä menevät lukioon niin itse katsovat mihin lukioon hakevat.
Ei ole vaikeaa ja jos tuohon ei pysty niin ei ehkä kannata mennä lukioon.
Meillä poika seiskalla ja aika varma kuvio jo nyt mielessä. Ei ole kympin oppilas.
Silti varmasti aikanaan saa hyvän työn ja hyvän palkan.
En tiedä pitääkö ne lukiot esitellä ja sitten oikein ääneen sanoa että tänne pääsee vain kympin oppilaat. Musta ne pitää osata valita itse.
Tunnen nuoria jotka lukiossa ja ei niiden vanhemmat ole mitään ihmeellisiä. Tavallisia töitä tekeviä ja osa työttömiä.