Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää opon asenne ihan kympillä

Vierailija
13.02.2018 |

Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.

Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.

Hällä väliä ja hellurei.

Kommentit (246)

Vierailija
161/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi itkuparku poru. Kuule ei ole oposi vastuulla mihin lukioon tai ammattikouluun haet. Lukio valmistaa amk:hon ja yliopistoon. Mieti mitä haluat. Itse menin 1999 jälkeen lukioon, koska halusin yleissivistää itseäni ja en kokenut että pelkkä merkonomin paperit minua eteenpäin auttavat. Tämän jälkeen hain ammattikorkeakouluun ja yliopistoon, enkä kadu päivääkään! Nyt aloitan ensimmäisessä työpaikassa opintojen jälkeen. 

Opon vastuulla eivät ole tulevaisuutesi valinnat -vaan osoittaa nuorille eri aloja. Valmistaudu siihen että kaikki mitä tästä eteenpäin on sinun vastuullasi mitä opiskelet ja missä tulet työskentelemään.

Jos sinulla on ongelmia niin mene koulupsykologille tai nuorten psykologille juttelemaan. Aikuisten syy ei ole teini-iän angstit..ja täällä palstalla olisi tärkeämpiäkin keskusteluita kun jonkun angstisen nuoren kasvutuskat ja kitinä mihin lukioon menee.

Lupaan, että tulet itkemään vielä enemmän, kun mietit mitä lukion jälkeen meinaat tehdä..lääkikseen vai kauppakorkeaan? Asia kerrallaan ja mene nyt opiskelemaan lapsi johonkin.

Vierailija
162/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alppilan lukiossa on kaikentasoista porukkaa. Sieltä valmistuu myös useamman laudaturin kirjoittajia (viime keväänä yksi tyttö sai jopa erään maan suurlähetystön stipendin). Ei se ihan mikään rupulukio ole.

T. Viime keväänä E:n papereilla sieltä valmistunut, keskiarvoraja ~8 kun hain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi itkuparku poru. Kuule ei ole oposi vastuulla mihin lukioon tai ammattikouluun haet. Lukio valmistaa amk:hon ja yliopistoon. Mieti mitä haluat. Itse menin 1999 jälkeen lukioon, koska halusin yleissivistää itseäni ja en kokenut että pelkkä merkonomin paperit minua eteenpäin auttavat. Tämän jälkeen hain ammattikorkeakouluun ja yliopistoon, enkä kadu päivääkään! Nyt aloitan ensimmäisessä työpaikassa opintojen jälkeen. 

Opon vastuulla eivät ole tulevaisuutesi valinnat -vaan osoittaa nuorille eri aloja. Valmistaudu siihen että kaikki mitä tästä eteenpäin on sinun vastuullasi mitä opiskelet ja missä tulet työskentelemään.

Jos sinulla on ongelmia niin mene koulupsykologille tai nuorten psykologille juttelemaan. Aikuisten syy ei ole teini-iän angstit..ja täällä palstalla olisi tärkeämpiäkin keskusteluita kun jonkun angstisen nuoren kasvutuskat ja kitinä mihin lukioon menee.

Lupaan, että tulet itkemään vielä enemmän, kun mietit mitä lukion jälkeen meinaat tehdä..lääkikseen vai kauppakorkeaan? Asia kerrallaan ja mene nyt opiskelemaan lapsi johonkin.

Hyvä solvaaja.

Olet lukutaidoton.

Ap

Vierailija
164/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupungin lukiossa itse opiskelleena ja keskisuuressa lukiossa opiskelleen nuoren vanhempana voin sanoa, että lukioilla on ollut ja on edelleen valtavat erot. Lisäksi lukion sisällä eri opettajissa on valtavia eroja. Kaikki eivät valitettavasti mahdu sen hyväksi tiedetyn opettajan kursseille vaan joutuvat sitten tyytymään siihen opettajaan, joka ei osaa opettaa eikä edes yritä. Paljon riippuu rehtorista ja opettajakunnan tasosta, opetus- ja motivointitaidoista. 

Pikkukaupungin lukioissa oppilaille usein annetaan täysin vääristynyt kuva heidän omasta osaamisestaan, koska arvosanoja jaetaan huomattavasti löyhemmin periaattein kuin hyvätasoisissa lukioissa. Todellisuus paljastuu nuorille vasta ylioppilaskirjoitusten äärellä, kun ysit ja kympit vaihtuvat jopa B:n tasoisiin kirjaimiin, koska pikkukaupungin opettajat ovat vaatineet oppilailtaan paljon vähemmän.

Ei kyllä välttämättä näin. Lukiossa tehdään jo varsin varhaisessa vaiheessa yo kirjoitusosioita harjoituksena, kyllä niistä taso näkyy. Esimerkiksi itse olen toisenlainen esimerkki: pienen kaksiluokkaisen lukion todistuksessa numerot kasia ja ysiä, kirjoitin 6L. Kyllä ne vaateet pysyvät lukiossa aika samanlaisina yli lukioiden.

Hyvästä opetuksesta huippulukiossa hyötyvät eniten ne suht OK oppilaat joiden pitää pyristellä saavutuksiinsa. Ei lukio ole rakettitiedettä vaan asiat kykenee normiälyllä varsin hyvin omaksumaan ilman huippuopettajiakin.

Vierailija
165/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alppilan lukio on perinteisesti siinä neljän lukion sakissa, jossa on matalin pääsyraja Helsingissä.

Se ei ole niitä lukioita joihin aktiivisesti halutaan vaan johon mennään kun keskiarvo ei riitä muualle.

Vierailija
166/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi toivoit myös että opo selvittää sinun lapselle myös joukkoliikenteen kiemurat.

Minä minä

En toivonut. Sanoin että oli antanut oma-aloitteisesti väärää tietoa.

Ja tässä välissä minä olen hukannut yhden illan siihen että istuin kuuntelemassa pitkää jaaritusta opon henk koht suhteista Alppilan lukioon ja miten ammattikoulussa on sirkuslinja.

Ja saanut väärää infoa arvioinneista Wilmassa ja joutunut oikomaan sen rehtoria myötwn.

Miten vaikea se on tajuta että ei ne äidit aina ole väärässä? Ja kyllä, edelleen ärsyttää ja vituttaa.

Ap

No siis miksi tämäkin nyt sitten ärsytti? Jotakin toista voi kiinnostaa. Mun mielestä on mielettömän hienoa, että joku kiinnostunut voi opiskella yhtäaikaa sirkuslinjaa ja käydä lukion myös.

Vierailija
167/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoj kirjoitti:

Sinähän sen lopullisen päätöksen teet, ei opo.

No silti. Mikä helvetin asenne se tuollainen on? Oikein kannustamalla kannustaa teinejä alisuorittamaan. Selittänyt miten hänkin ihan ammattikoulun kautta opoksi päässyt. Ihan kuin se olisi jokin unelmaura...

Ap

Omakin Opo olisi samanlainen lukiossa. Seilannut koulutuksesta toiseen koko elämänsä mihinkään valmistumatta ja lopulta nelikymppisenä opoksi neuvomaan ristiin lukiolaisia, opintolainatkin oli maksamatta.

Vierailija
168/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi toivoit myös että opo selvittää sinun lapselle myös joukkoliikenteen kiemurat.

Minä minä

Ja tässä välissä minä olen hukannut yhden illan siihen että istuin kuuntelemassa pitkää jaaritusta opon henk koht suhteista Alppilan lukioon ja miten ammattikoulussa on sirkuslinja.

Ja saanut väärää infoa arvioinneista Wilmassa ja joutunut oikomaan sen rehtoria myötwn.

Miten vaikea se on tajuta että ei ne äidit aina ole väärässä? Ja kyllä, edelleen ärsyttää ja vituttaa.

Ap

No siis miksi tämäkin nyt sitten ärsytti? Jotakin toista voi kiinnostaa. Mun mielestä on mielettömän hienoa, että joku kiinnostunut voi opiskella yhtäaikaa sirkuslinjaa ja käydä lukion myös.

No onhan sekin siellä netissä ja oppaissa.

Miksi valitaan täysin omituisia koulutuksia esille? Rupulukio ja ammattikoulusta marginaalinen linja.

Eikä siellä edes selvinnyt voiko sirkusalalla tehdä kaksoistutkinnon...

Kaikki punainen lanka puuttui. Täyttä häröilyä.

Vierailija
169/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä

Ap

Miksi valitaan täysin omituisia koulutuksia esille? Rupulukio ja ammattikoulusta marginaalinen linja.

Voi sua raukkaa

Rankkaa on!

Vierailija
170/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole selvinnyt mikä mättää. Lapsen lukiovalinta on selvä? Osaa hakea? Todennäköisesti pääsee. Ainakin johonkin.

Keväällä lapsi sitten tekee lukiossa kurssivalinnat. Ja saa koko lukioajan opinto-ohjausta seuraavalle asteelle. Kursseja voi vaihtaa, jos mieli muuttuu. Esim lapseni päätti vasta toisella haluta lääkikseen. Kursseja vaihtoi sitten opon ohjauksella

Itse olen jättänyt valinnat lapselle itselleen. Ja kottanut aina suhtautua kouluun asiallisesti - ilman haukkumista. Ja olen aina sanonut, että ei tarvitse liikaa päntätä. Vähempikin riittää

Vierailija
171/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole selvinnyt mikä mättää. Lapsen lukiovalinta on selvä? Osaa hakea? Todennäköisesti pääsee. Ainakin johonkin.

Keväällä lapsi sitten tekee lukiossa kurssivalinnat. Ja saa koko lukioajan opinto-ohjausta seuraavalle asteelle. Kursseja voi vaihtaa, jos mieli muuttuu. Esim lapseni päätti vasta toisella haluta lääkikseen. Kursseja vaihtoi sitten opon ohjauksella

Itse olen jättänyt valinnat lapselle itselleen. Ja kottanut aina suhtautua kouluun asiallisesti - ilman haukkumista. Ja olen aina sanonut, että ei tarvitse liikaa päntätä. Vähempikin riittää

Eli olet tyypillinen suomalainen ylinöyrä auktoriteetteja kumartava pönttö.

Minut on kasvatettu suoraselkäiseksi ihmiseksi, joka uskaltaa puuttua vääryyksiin ja ajatella itse.

Tää opo on väärässä työssä, täysin väärällä asenteella.

Ja uskallan sen sanoa.

Vierailija
172/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään en ymmärrä, miksi moni puhuu hieman siihen sävyyn, että lukion jälkeen pitäisi mennä nimenomaan yliopistoon. Mitä vikaa on AMK:ssa?

Vierailija
173/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä opolla on 300 muutakin "uniikkia lumihiutaletta" ohjattavanaan, kuten asian itse ilmaisit. Että siitä lähdetään. Kyllä ne 7. ja 8. luokkalaisetkin tarvitsevat ohjausta valinnaisainevalintoihin, koulunkäyntiin, tet-jaksoille jne. Sulla on kohtuuttomat vaatimukset. Pääasiallinen vastuu lapsen kasvatuksesta ja ohjauksesta on vanhemmalla. Se on sun tehtävä jutella ja tukea sitä nuorta "uniikkia lumihiutaletta".

Ihmettelen asennoitumistasi opoon. Tiedätkö, että opo on koulutukseltaan aineenopettaja, joka on käynyt vielä 1,5 vuotta kestävän ohjauksen koulutuksen yliopisto-opintojen päälle. Valtaa on reksin jälkeen eniten. Paljon enemmän kuin normiaineenopella. Ovat usein koulun johtoryhmässä. Jotkut pässit luulee, että opoksi pääsisi ammattikoulupohjalta. Voin kertoa, että pitää olla yliopistotutkinto, pitkä opetettava aine, opettajan pedagogiset ja opo opinnot. Ei siihen hommaan ihan tumpelot pääse.

Vierailija
174/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on kasvatettu suoraselkäiseksi ihmiseksi, joka uskaltaa puuttua vääryyksiin ja ajatella itse.

Ja uskallan sen sanoa.

Ratkaisujen sijaan riitaa etsivä on pelkästään säälittävä. Epätasapainoinen.

Teillä ei ole ongelmaa. Mutta haluat valittaa. Onko tästä hyötyä. Vai haittaa lapsellesi

Vierailija
175/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja uskallan sen sanoa.

Opettajan näkökulmasta olet joko provo tai hirviövanhempi. Ja onhan niitä. Olen opettajana joutunut lohduttamaan useampaa itkevää nuorta, jotka tekevät koulussa parhaansa, mutta numerot eivät vaan ole sellaisia kuin vanhemmilla aikoinaan ja vanhempien mielestä pitäisi olla.

Koulutus on hyvä asia, mutta onnellisuus on paljon tärkeämpi. Jokaisen vanhemman pitäisi itse hankkia koulutus, johon on itse tyytyväinen, niin ei tarvitse projisoida mitään muihin. Lapsella on oikeus omaan elämäänsä, ja vanhempien täyteen tukeen, olivat ne valinnat mitä vaan.

Vierailija
176/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki työpaikka

Vierailija
177/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt ole mitään väli millään lukiolla. Ite sä ne ylppärit teet. Myöskin sekin on harhaan johdettua, että jos on korkeat sisäänpääsyvaatimukset, niin se tekis lukiosta jotenkin muita paremman. Sama pätee yliopistoihin ja amkeihin. JAMK on yksi Suomen vaikeapääsyisin amk ja kun luet siitä netistä tai käyt ite sen, niin tajuat että ole parhainta nähnytkään.

Vierailija
178/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa nyt ole mitään väli millään lukiolla. Ite sä ne ylppärit teet. Myöskin sekin on harhaan johdettua, että jos on korkeat sisäänpääsyvaatimukset, niin se tekis lukiosta jotenkin muita paremman. Sama pätee yliopistoihin ja amkeihin. JAMK on yksi Suomen vaikeapääsyisin amk ja kun luet siitä netistä tai käyt ite sen, niin tajuat että ole parhainta nähnytkään.

Niin no JAMKin tradenomilinjalle olisi itsellenikin auennut ovet joitakin vuosia sitten, vaikka en pääsykoemateriaaliin koskenut kertaakaan. 

Lukiolla on sinällään väliä, että osa kaupungeista ja kouluista tarjoaa tietyistä aineista pahimmillaan vain pakolliset kurssit ja lukujärjestyksen joutuu täyttämään aineilla, joita oppilas ei aio kirjoittaa tai joista hän ei ole millään tapaa kiinnostunut. Tällöin oppilas on täysin eriarvoisessa asemassa toisia lukioita käyviin nähden, jollei hänen vanhemmallaan ole varaa pistää lasta yo-preppauskurssille. Toinen vaihtoehto on opiskella soveltavat ja syventävät kurssit itsenäisesti loma-aikoina ja tämä on oppilasta itseään kohtaan varsin raskas vaihtoehto, jos meinaa joskus levätä tai käydä kesätöissä. 

Hyvissä lukioissa on laajan kurssivalikoiman lisäksi suvaitseva ja rohkaiseva ilmapiiri, jossa jokainen voi päntätä haluamansa määrän, sekä opettajat tukevat ja ohjaavat oppilaita, eivätkä ole mitään elämäänsä kyllästyneitä kääkkiä. YO-todistuksen merkitys on korkeakouluvalinnassa tällä hetkellä niin suuri, että lukion valinnalla on jatkossa vieläkin suurempi merkitys, jos haluaa välttää pääsykoerumban ja päästä opiskelemaan suosittuun yliopistoon suosittua alaa. Esimerkiksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun vaadittiin viime kevään paperivalinnassa käytännössä L:n keskiarvo.

Vierailija
179/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun vaadittiin viime kevään paperivalinnassa käytännössä L:n keskiarvo"

10 vuotta sitten riitti L pitkässä matikassa,nyt pitää olla L:n kaikista pakollisista?

Vierailija
180/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä

Ap

Miten niin esim. sirkuslinja "täysin omituinen koulutus"? Jonkun unelma-ammatti. Monella eri alojen taiteilijalla on ollut keskiarvot lähellä kymppiä ja silti taide on se intohimo eikä akateeminen ura kiinnosta, vaikka kyvyistä siihenkään ei olisi kiinni. Vaikka ei ole juu kaikista sirkustaiteilijoiksikaan. On myös näitä monilahjakkaita. Näitä harvinaisempia opikelumahdollisuuksia on mielestäni sitäpaitsi ihan hyvä tuoda ilmi, kun muuten voisi jäädä helposti huomaamatta.

Mutta ikävää jos opon selostus on ollut muuten sekaista, olivatko muutkin vanhemmat samaa mieltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme