Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää opon asenne ihan kympillä

Vierailija
13.02.2018 |

Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.

Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.

Hällä väliä ja hellurei.

Kommentit (246)

Vierailija
101/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisilla aloilla vaaditaan itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta. Jos lapsesi ei osaa/pysty/jaksa katsoa yhden lukion pääsyvaatimuksia sivulta, jonne on annettu suora nettiosoite, mietin kyllä että onko hänestä lukioon meniäksi ollenkaan. Ei se nyt noin hemmetin vaikeeta voi olla!

Hän pystyy aivan hyvin katsomaan ne itse.

Sen sijaan en tajua miksi hänen on pitänyt istua jaarittelemassa äistä ammattikouluista kuukausikaupalla.

Miksei sitten saa vapautusta opon tunneista ne jotka ei ole hakemassa ammattikouluun ja joiden joka tapauksessa oletetaan hoitavan kaiken itse? Täysin ajan haaskausta.

Ap

Eli haluat, että lapsesi saa vapautuksen opintojen ohjauksesta. Otapa sitten yhteyttä rehtoriin!

Vierailija
102/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisilla aloilla vaaditaan itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta. Jos lapsesi ei osaa/pysty/jaksa katsoa yhden lukion pääsyvaatimuksia sivulta, jonne on annettu suora nettiosoite, mietin kyllä että onko hänestä lukioon meniäksi ollenkaan. Ei se nyt noin hemmetin vaikeeta voi olla!

Hän pystyy aivan hyvin katsomaan ne itse.

Sen sijaan en tajua miksi hänen on pitänyt istua jaarittelemassa äistä ammattikouluista kuukausikaupalla.

Miksei sitten saa vapautusta opon tunneista ne jotka ei ole hakemassa ammattikouluun ja joiden joka tapauksessa oletetaan hoitavan kaiken itse? Täysin ajan haaskausta.

Ap

Jaaritteleminen kertoo vain sinun arvoistasi. Kovat on

Hellitä hyvä ihminen. Teet hallaa lapsellesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla aukeaa haku

Vierailija
104/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi ap ei ole minun äiti!!!

Vierailija
105/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin toivonut ja kuvittelin, että opinto-ohjaajan avulla nuoret voi miettiä eri aloja, omia vahvuuksiaan, ehkä sellaisakin joita eivät ole tulleet ajatelleeksi, pohtia omia haaveitaan ja keskustella muiden kanssa eri aloista.

Nyt tää yläkoulun opinto-ohjaus on ollut sitä, että heille jaettiin Solin ja Lidlin rekryjen numerot, jauhettiin kuukausikaupalla ammattikouluista ja se ns oma henk koht aika siellä opolla oli noin kaksi minuuttia, jonka aikana opo lukaisi sen lapsen viiden lukion listan läpi (ja antoi kahdesta koulusta pyytämättä väärät osoitetiedot).

Me vanhemmat istuttiin tunti kuuntelemassa luentoa siitä, miten opo kerran vuonna miekka ja kypärä teki tämmösen ja tämmösen urotyön ja kuinka kerran eräs lapsi menetti opiskelupaikkansa, kun vanhempi ei vastannutkaan puhelimeen.

Mikä järki tässä on? Miksi siellä koulussa on ylipäätään tää opinto-ohjaus??? Eikö voi vaan jokainen sitten penkoa netistä itse?

Ap

Vierailija
106/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa.

Kävin tutustumassa kaupunkini lukuisiin lukioihin. Huippulukion rehtori sanoi, että heillä oppilaat ovat pitkälti itseohjautuvia. Opettajan ei juurikaan tarvitse heitä ohjata, vaan tekevät hinnat innokkaasti itse.

Sitten seiskan keskiarvon lukion rehtori sanoi, että heillä opettajat ohjaavat oppilaita paljon oppimaan.

107/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mä en kyllä osannut loukkaantua, kun vanhempainillassa käytiin läpi pääsääntöisesti vain Espoon lukioihin ja ammattikouluihin hakemista. Oma teini hakee ensisijaisesti lukioon Helsinkiin. Tietoa on niin hyvin saatavilla, ettei yhden vanhempainillan annin varaan tarvitse turvautua.

No olisitko ärsyyntynyt jos sulle olisi selitetty suut silmät täyteen sitä Alppilan lukiota? Jonne teiltä lienee yhtä järkvä kulkea kuin meiltä.

Ap

En. Meillä teini tietää itse minne hakee ensisijaisesti, vaikka kuinka selitettiin suut silmät täyteen Espoon lukioita ja Omniaa (keskiasteen oppilaitos). Sama se, vaikka esim. Kuninkaantien lukion tilalla olisi tuputettu Alppilan lukiota. Ei muuta lopputulosta, että teini edelleen aikoo hakea minne itse haluaa.

Vierailija
108/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin toivonut ja kuvittelin, että opinto-ohjaajan avulla nuoret voi miettiä eri aloja, omia vahvuuksiaan, ehkä sellaisakin joita eivät ole tulleet ajatelleeksi, pohtia omia haaveitaan ja keskustella muiden kanssa eri aloista.

Nyt tää yläkoulun opinto-ohjaus on ollut sitä, että heille jaettiin Solin ja Lidlin rekryjen numerot, jauhettiin kuukausikaupalla ammattikouluista ja se ns oma henk koht aika siellä opolla oli noin kaksi minuuttia, jonka aikana opo lukaisi sen lapsen viiden lukion listan läpi (ja antoi kahdesta koulusta pyytämättä väärät osoitetiedot).

Me vanhemmat istuttiin tunti kuuntelemassa luentoa siitä, miten opo kerran vuonna miekka ja kypärä teki tämmösen ja tämmösen urotyön ja kuinka kerran eräs lapsi menetti opiskelupaikkansa, kun vanhempi ei vastannutkaan puhelimeen.

Mikä järki tässä on? Miksi siellä koulussa on ylipäätään tää opinto-ohjaus??? Eikö voi vaan jokainen sitten penkoa netistä itse?

Ap

Eli teit aloituksen samoja lla argumenteilla aiemmin. He ovat varmasti käyneet eri aloja läpi. Ja omia vahvuuksiaan.

Opinto-ohjauksessa kuuluu myös työelämä. Oliskohan hoi esitteet vinkkinä kesätöistä.....

Vierailija
109/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi toivoit myös että opo selvittää sinun lapselle myös joukkoliikenteen kiemurat.

Minä minä

Vierailija
110/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vähän miksi tämä asia ärsyttää näin paljon. Lukuisia aloituksia.

Ekä mitään rakentavaa. Eteenpäin suuntaavaa. Vain kiukkua

Mieti miten se auttaa lastasi

Vierailija
111/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on kun osaa siirtää oppimaansa eri tilanteeseen? Lapset ei vielä osaa.

Mikä sen nimi on

Vierailija
112/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli teit aloituksen samoja lla argumenteilla aiemmin. He ovat varmasti käyneet eri aloja läpi. Ja omia vahvuuksiaan.

Opinto-ohjauksessa kuuluu myös työelämä. Oliskohan hoi esitteet vinkkinä kesätöistä.....

Mistä ihmeestä sinä tiedät asiat varmasti?

Vierailija
113/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on kun osaa siirtää oppimaansa eri tilanteeseen? Lapset ei vielä osaa.

Mikä sen nimi on

Jääpä sinä miettimään sitä.

Tämän kaiken hukkaan menneen ajan ysiluokkalainen olis mieluummin voinut käyttää vaikka kaverien kanssa hengailuun.

Ap

Vierailija
114/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa.

Kävin tutustumassa kaupunkini lukuisiin lukioihin. Huippulukion rehtori sanoi, että heillä oppilaat ovat pitkälti itseohjautuvia. Opettajan ei juurikaan tarvitse heitä ohjata, vaan tekevät hinnat innokkaasti itse.

Sitten seiskan keskiarvon lukion rehtori sanoi, että heillä opettajat ohjaavat oppilaita paljon oppimaan.

"Ohjaavat oppilaita" = Huutavat turhautuneina, kun opiskelijat katsovat tunnilla videoita tai pelaavat. Mahtaa harmittaa, jos joku luokassa haluaa opiskella oikeasti

t. viereisessä luokassa opettanut sijainen

Vierailija
115/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa jauhoit kaksi viikkoa sitten. Siis nuori valitsee ja etsii tiedot kouluista itse. Osassa kouluissa nuoret tekevät yhteishaunkin itse kotona. Nuori tekee koulutusvalintansa itse, ei äiti, ei isä, ei opo.

Opo esittelee hakupisteytyksen ja ammattialoja ja ammatteja, käy läpi Suomen koulutusjärjestelmän ja lukioiden yhteishaun ja kertoo lukio-opinnoista yleisesti, huolehtii tet-hausta, kertoo kesätöistä, työhakemuksen tekemisestä, ansioluettelon tekemisestä ja työelämästä yleensä ja sen pelisäännöistä. Koulusta tehdään tutustumiskäyntejä alueen yrityksiin ja 2. asteen oppilaitoksiin. Koululla käy vierailijoita puhumassa ammateista ja opiskelusta eri oppilaitoksissa. Yläkoulussa puhutaan paljon ammattikouluista. Se on ymmärrettävää, koska osa tekee valinnan tulevasta ammatista jo nyt. Mutta paljon puhutaan myös yleisesti ammattialoista kokonaisuutena ja myös akateemisista aloista. Lukiossa on kuitenkin myös opoa ja 3 vuotta aikaa miettiä jatko-opintoja.

Minun mielestä opossa käydään läpi ihan tärkeitä asioita. Mutta jos on asennevamma niin sitten on.

Vierailija
116/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi toivoit myös että opo selvittää sinun lapselle myös joukkoliikenteen kiemurat.

Minä minä

En toivonut. Sanoin että oli antanut oma-aloitteisesti väärää tietoa.

Ja tässä välissä minä olen hukannut yhden illan siihen että istuin kuuntelemassa pitkää jaaritusta opon henk koht suhteista Alppilan lukioon ja miten ammattikoulussa on sirkuslinja.

Ja saanut väärää infoa arvioinneista Wilmassa ja joutunut oikomaan sen rehtoria myötwn.

Miten vaikea se on tajuta että ei ne äidit aina ole väärässä? Ja kyllä, edelleen ärsyttää ja vituttaa.

Ap

Vierailija
117/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä ihmeestä sinä tiedät asiat varmasti?

Käy läpi se opon kirja tai kansio. Voit yllättyä

Miksi muuten kuin kesätyöhön olisi ne rekryn yhteistiedot. Kesätyö on kai hyvä asia?

Tiedän koska olen opo. Ja minulla on kaksi lukiolaista.

Ihan varmasti teille on myös kerrottu eri lukioden infoista. Oletteko käyneet? Ihan varmasti opo on keskustellut jokaisen kanssa henkilökohtaisesti enemmän kuin kerran yläkoulussa.

Lapsesi osaa tehdä haun ja tietää mihin hakee.

Keväällä lukioissa ohjataan kurssivalinnoissa (jos luulit niitä nyt käytävän läpi). Kurssivalintoja vielä. Muuttaa moneen kertaan. Ja lukiossa saa paljon ohjausta

Vierailija
118/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa jauhoit kaksi viikkoa sitten. Siis nuori valitsee ja etsii tiedot kouluista itse. Osassa kouluissa nuoret tekevät yhteishaunkin itse kotona. Nuori tekee koulutusvalintansa itse, ei äiti, ei isä, ei opo.

Opo esittelee hakupisteytyksen ja ammattialoja ja ammatteja, käy läpi Suomen koulutusjärjestelmän ja lukioiden yhteishaun ja kertoo lukio-opinnoista yleisesti, huolehtii tet-hausta, kertoo kesätöistä, työhakemuksen tekemisestä, ansioluettelon tekemisestä ja työelämästä yleensä ja sen pelisäännöistä. Koulusta tehdään tutustumiskäyntejä alueen yrityksiin ja 2. asteen oppilaitoksiin. Koululla käy vierailijoita puhumassa ammateista ja opiskelusta eri oppilaitoksissa. Yläkoulussa puhutaan paljon ammattikouluista. Se on ymmärrettävää, koska osa tekee valinnan tulevasta ammatista jo nyt. Mutta paljon puhutaan myös yleisesti ammattialoista kokonaisuutena ja myös akateemisista aloista. Lukiossa on kuitenkin myös opoa ja 3 vuotta aikaa miettiä jatko-opintoja.

Minun mielestä opossa käydään läpi ihan tärkeitä asioita. Mutta jos on asennevamma niin sitten on.

Niin. Jos se opo on hyvää. Tää ei ole.

Nää ei ole käyneet missään, eikä siellä ole käynyt ketään.

Tet-haustakaan ei muuten huolehdittu, jos niin kuvittelet. Annettiin jotain täysin vanhentuneita ruttuisia papereita työpaikoista, joita ei ollut. Ei se mitään. Lapsi hommasi itse.

Akateemisista aloista ei ole pihahdettukaan. Viime viikolla erikseen vielä kysyin, että milloin niistä mahtaa tulla jotain. Siihen tuli ympäripyöreää diipadaapaa, miten ammattikouluista on tärkeää puhua. Joo, joo, mutta milloin tulee edes sen lukion vuoro?

Ap

Vierailija
119/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä

Ja tässä välissä minä olen hukannut yhden illan siihen että istuin kuuntelemassa pitkää jaaritusta opon henk koht suhteista Alppilan lukioon ja miten ammattikoulussa on sirkuslinja.

Ja saanut väärää infoa arvioinneista Wilmassa ja joutunut oikomaan sen rehtoria myötwn.

Miten vaikea se on tajuta että ei ne äidit aina ole väärässä? Ja kyllä, edelleen ärsyttää ja vituttaa.

Ap

Hankkiudu nyt terapiaan hyvä ihminen ennen kuin siirrät tuon neuroottisuutesi ja ahdistuksesi lapsiisi. Luepa ketju läpi, nuo omat kirjoituksesi ja mieti millaisen kuvan sinusta saa. Tuskin haluat olla tuollainen, hae apua ja opettele elämään tasapainoisempaa ja onnellisempaa elämää, kaikki puitteet siihen olisi kun vaan hellität hieman ahdistusta ja kontrollia.

Vierailija
120/246 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä

Ap

Painajaismainen äiti.

Voi kuvitella miten vahdit, vaadit oikaisuja ja tällä tavalla tuhoat lapsesi

Hellitä hyvä ihminen

Sinua ärsyttää. Tämä kertoo vain sinusta. Mieti mitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme