Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää opon asenne ihan kympillä

Vierailija
13.02.2018 |

Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.

Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.

Hällä väliä ja hellurei.

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen lopullisen päätöksen teet, ei opo.

Vierailija
2/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vähän sillä peruskououn jölkeen onkaan väliå. Kunhan johonkin kouluun menee,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoj kirjoitti:

Sinähän sen lopullisen päätöksen teet, ei opo.

No silti. Mikä helvetin asenne se tuollainen on? Oikein kannustamalla kannustaa teinejä alisuorittamaan. Selittänyt miten hänkin ihan ammattikoulun kautta opoksi päässyt. Ihan kuin se olisi jokin unelmaura...

Ap

Vierailija
4/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kamalaa kun opo rohkaisee.

Ja joo, tottahan se on, että kaikista lukioista kirjoitetaan myös hyviä tuloksia, ja kaikista kouluista saa hyvät eväät elämään. Ei ne ’hyvät’ koulut oikeasti parempia ole, niihin vain hakee enemmän oppilaita, joilla on valmiiksi hyvät paperit. Opettajat voivat olla vaikka kuinka huonoja.

Vierailija
5/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän vähän sillä peruskououn jölkeen onkaan väliå. Kunhan johonkin kouluun menee,

Yläkoulun ja lukion open pätevyydellä voin kyllä kertoa, että Helsingissä on lukioissa helvetilliset tasoerot.

Ap

Vierailija
6/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tottahan se on. Ei lukioissa oikeasti suurta eroa ole. Toki on ymmärrettävää että jos ka-raja on 9,0 niin sillä kirjoitetaan enemmän laudatureja kuin jos ka-raja on 7.0. Ei se silti tarkoita että jälkimmäisessä lukiossa saisi huonompaa opetusta, usein voi olla jopa päinvastoin.

Vierailija
7/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tottahan se on. Ei lukioissa oikeasti suurta eroa ole. Toki on ymmärrettävää että jos ka-raja on 9,0 niin sillä kirjoitetaan enemmän laudatureja kuin jos ka-raja on 7.0. Ei se silti tarkoita että jälkimmäisessä lukiossa saisi huonompaa opetusta, usein voi olla jopa päinvastoin.

Ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin ne luokkakaverit vaikuttavat ihan älyttömästi siihen oppimiskokemukseen. Ne synnyttävät sen oppimisympäristön arvoineen ja käytäntöineen. On paljon vaikeampi pitää yksin teininä omaa opiskelumotivaatiota yllä jos kukaan muukaan ei piittaa opetuksesta vähääkään ja lähinnä häiriköi ja avoimesti halveksii kouluun panostamista. Opettajat hyvissä lukioissa eivät vihaa työtään ja elämäänsä läheskään yhtä usein kuin niissä vähän vähemmän hyvissä, ja se on myös todella iso ero. Epäilen että niihin parempiin kouluihin on tästä syystä vähän tunkua, ja saavat valita parhaat opettajat päältä.

Lisäksi koulun tehtävä ei ole ollenkaan pelkästään oppimateriaalin omaksuminen, vaan myös sosiaalisen kehityksen tukeminen ja muovaaminen. Tämäkin funktio toteutuu todella pitkälle kanssaoppilaiden kautta.

Vierailija
8/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on toi kuitenkin ihan ok asenne. Meidän opo sanoi: "kuka sen on sanonut, että työstään pitää tykätä".

8.7 ka:n pojat vaan amikseen kun tykkäävät ropata. Kaksi terävää tuttua poikaa meni opon kannustamana amikseen ja pitkän kierron kautta AMK tutkinnot. Hirveetä ajan hukkaa kaikille. 

tämä joskus 90-luvulla... 

mutta AP, millaiseen kouluun haluat mennä?

Itse ihan pikkuriikkisen maalaislukion kävin ja tuskin oli poikkeuksellinen taso. Paras kaveri on tekniikan tohtori ja kaikilla intoa osoittaneilla auennut hyvöt jatko-opiskelupaikat ja urat. En tarkoita vähätellä paikan merkitystä - niissä jatko-opinnoissa omalla kohdalla hyvä koulu ja hyvä henki opiskelijoiden kesken määritti uran ja antoi aivan älyttömän arvokkaan asenteen. 

Vierailija
9/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole totta.

Se opetus etenee ihan eri sfääreissä ja eri vauhdilla ysin oppilaiden kuin seiskan oppilaiden kanssa. Jälkimmäisten kanssa uskaltaa myös liikkua jossain (ilman että ovat putkassa tai hajottavat teatterin) ja se työrauha on aivan toinen.

Ap

Vierailija
10/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on toi kuitenkin ihan ok asenne. Meidän opo sanoi: "kuka sen on sanonut, että työstään pitää tykätä".

8.7 ka:n pojat vaan amikseen kun tykkäävät ropata. Kaksi terävää tuttua poikaa meni opon kannustamana amikseen ja pitkän kierron kautta AMK tutkinnot. Hirveetä ajan hukkaa kaikille. 

tämä joskus 90-luvulla... 

mutta AP, millaiseen kouluun haluat mennä?

Itse ihan pikkuriikkisen maalaislukion kävin ja tuskin oli poikkeuksellinen taso. Paras kaveri on tekniikan tohtori ja kaikilla intoa osoittaneilla auennut hyvöt jatko-opiskelupaikat ja urat. En tarkoita vähätellä paikan merkitystä - niissä jatko-opinnoissa omalla kohdalla hyvä koulu ja hyvä henki opiskelijoiden kesken määritti uran ja antoi aivan älyttömän arvokkaan asenteen. 

En minä vaan lapseni. Ja Helsingissä ei pieniä maalaislukioita ole tarjolla. Plus että nyt on tulossa se pääsykoeuudistuskin, josta opo ei taida edes tietää mitään...

Ap

Vierailija
11/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tehtäisiin koe vaikkapa vain yhdellä ikäluokalla siten että heikommat oppilaat laitettaisiin siihen niin sanottuun parempaa lukioon ja sitten ne paremmat siihen heikompaan niin luulenpa että lopputulos on että edelleen niin sanottu parempi ryhmä saa parempia arvosanoja

Vierailija
12/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden opiskelijoisen motivaatio kannustaa oppimaan vähintään yhtä hyvin kuin opetuksen taso. Paremmissa lukioissa ei pahemmin ole mitään hälläväliä-tyyppejä tai häiriköitä, vaan kaikki ovat oikeasti oppimassa.

Vierailija
13/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on painotetussa opetuksessa jossa luokan keskiarvo oli seiskan alussa 9.0.

Mahdoton uskoa että siellä on montaa ammattikouluun, kymppiluokalle tai Vuosaaren lukioon menijää.

Mun lapsen keskiarvo on 9,6 ja hänelle on nyt jankattu kaksoistutkinnon fiksuudesta. En tajua. Lainkaan.

Ap

Vierailija
14/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se opo varmasti huomioi että kun puhuu koko luokalle niin siellä on joukossa monia joille tämä valinta on oikeasti pelottava, vaikea paikka ja tuntevat olonsa sen suhteen todella epävarmoiksi ja riittämättömiksi.

Aikuisen näkökulmastahan tuo nyt oikeasti on pientä ja jos meneekin vikaan niin on moneen kertaan korjattavissa. Mutta teinit ei näe asiaa näin. Heitä on ihan kaikki syyt rauhoitella. Tekee sen sitten tavalla joka on ehkä jopa 30 hengen ryhmälle sovellettu yhteiseksi viestiksi joka kuitenkin erityisesti huomioi heikoimpia.

Vierailija
15/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opo 2011 sanoi, että pääsen heittämällä sisään lukioon X, vaikka jäin paljon aiempien vuosien keskiarvorajan alle. Raja siihen lukioon oli vuosia ollut lähes samalla tasolla :D 

Pääsin viimeiseen vaihtoehtooni. 

Vierailija
16/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään ole niinkuin minun oponi aikoinaan. Sanoi, että "turha sinun on mihinkään kouluun hakea, kun ei sinusta kuitenkaan tule ikinä mitään".

No kyllä vaan pääsin ihan hyvään lukioon, ylioppilaskin minusta tuli. Nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa.

Vierailija
17/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on painotetussa opetuksessa jossa luokan keskiarvo oli seiskan alussa 9.0.

Mahdoton uskoa että siellä on montaa ammattikouluun, kymppiluokalle tai Vuosaaren lukioon menijää.

Mun lapsen keskiarvo on 9,6 ja hänelle on nyt jankattu kaksoistutkinnon fiksuudesta. En tajua. Lainkaan.

Ap

Kuulostat kyllä vittumaiselta elitistiseltä tiikeriäidiltä. Ei millään pahalla.

Mun äitini kielsi suorittamasta kaksoistutkintoa. Olin kanssa noin ysipuolen keskiarvon oppilas ja katsoi että minun potentiaalianihan ei hukata ammattikouluun.

No, nyt on saanut nöyrtyä, kun en pärjää sairauden (mielisairauden, joka isolta osin johtuu siitä että jotenkin ihmeessä kasvoin vaativaksi luonteeksi) takia missään "potentiaaliani" vastaavassa työssä tai koulutuksessa. Olen joutunut kokonaan pudokkaaksi sen sijaan että pystyisin edes elättämään itseni ja pysymään kiinni yhteiskunnassa yksinkertaista luonteenlaadulleni sopivaa työtä tekemällä.

Mua itseäni ei harmita etten mennyt sitä kaksoistutkintoa suorittamaan, kun mulla oli ihan kivaa eräässä Helsinkiläisessä eliittilukiossa. Mutta äiti kyllä katuu katkerasti ja syyttelee itseään (ihan aiheellisestikin).

Vierailija
18/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin seiskaluokalla ja 13-vuotias, niin opo kysyi minulta, että mitä minä haluan sitten aikuisena työkseni tehdä ja mihin aion mennä yläasteen jälkeen. Vastasin, että en tiedä vielä täysin varmasti. Opo totesi melko tiukasti siihen, että pitäisi alkaa tässä vaiheessa jo tietämään. Eli siis olisi pitänyt tietää, mitä haluaa työkseen tehdä.

Mutta hei, tuohan se on juuri sitä, mitä mm. Kokoomus haluaa. Että ihmisen pitää tietää mahdollisimman nuorena, mieluiten jo lapsena, mitä haluaa elämässään tehdä, eikä sen jälkeen ole enää lupaa vaihtaa suunnitelmiaan. Tähän varmaan politiikot pyrkivät, kun haluavat mm. vaikeuttaa alanvaihtoa merkittävästi.

Vierailija
19/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se opo varmasti huomioi että kun puhuu koko luokalle niin siellä on joukossa monia joille tämä valinta on oikeasti pelottava, vaikea paikka ja tuntevat olonsa sen suhteen todella epävarmoiksi ja riittämättömiksi.

Aikuisen näkökulmastahan tuo nyt oikeasti on pientä ja jos meneekin vikaan niin on moneen kertaan korjattavissa. Mutta teinit ei näe asiaa näin. Heitä on ihan kaikki syyt rauhoitella. Tekee sen sitten tavalla joka on ehkä jopa 30 hengen ryhmälle sovellettu yhteiseksi viestiksi joka kuitenkin erityisesti huomioi heikoimpia.

Tää puhe pidettiin vanhemmille. Ei siellä ollut teinejä.

Ko yläkouluun pyritään pääsykokeella ja siellä on yläkoulussa suurimmalla osalla tajuttoman korkeat keskiarvot. Siis kasin oppilaitakin on jo vähän.

Ap

Vierailija
20/246 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostat kyllä vittumaiselta elitistiseltä tiikeriäidiltä. Ei millään pahalla.

Mun äitini kielsi suorittamasta kaksoistutkintoa. Olin kanssa noin ysipuolen keskiarvon oppilas ja katsoi että minun potentiaalianihan ei hukata ammattikouluun.

No, nyt on saanut nöyrtyä, kun en pärjää sairauden (mielisairauden, joka isolta osin johtuu siitä että jotenkin ihmeessä kasvoin vaativaksi luonteeksi) takia missään "potentiaaliani" vastaavassa työssä tai koulutuksessa. Olen joutunut kokonaan pudokkaaksi sen sijaan että pystyisin edes elättämään itseni ja pysymään kiinni yhteiskunnassa yksinkertaista luonteenlaadulleni sopivaa työtä tekemällä.

Mua itseäni ei harmita etten mennyt sitä kaksoistutkintoa suorittamaan, kun mulla oli ihan kivaa eräässä Helsinkiläisessä eliittilukiossa. Mutta äiti kyllä katuu katkerasti ja syyttelee itseään (ihan aiheellisestikin).

Kun mun lapsi ei halua hakea suorittamaan kaksoistutkintoa.

Opo vaan jostain syystä nyt vaan keksinyt että hänen pitäisi mennä suorittamaan kaksoistutkintoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän