Ärsyttää opon asenne ihan kympillä
Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.
Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.
Hällä väliä ja hellurei.
Kommentit (246)
Presidenttimme Niinistö on malliesimerkki siitä, että opintojen keskiarvoilla tai esim. yo-papereilla ei ole niin paljoa merkitystä tulevaisuuden kannalta. Muistaakseni Niinistön paperit olivat lukion jälkeen tasoa 6,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on painotetussa opetuksessa jossa luokan keskiarvo oli seiskan alussa 9.0.
Mahdoton uskoa että siellä on montaa ammattikouluun, kymppiluokalle tai Vuosaaren lukioon menijää.
Mun lapsen keskiarvo on 9,6 ja hänelle on nyt jankattu kaksoistutkinnon fiksuudesta. En tajua. Lainkaan.
Ap
Kuulostat kyllä vittumaiselta elitistiseltä tiikeriäidiltä. Ei millään pahalla.
Mun äitini kielsi suorittamasta kaksoistutkintoa. Olin kanssa noin ysipuolen keskiarvon oppilas ja katsoi että minun potentiaalianihan ei hukata ammattikouluun.
No, nyt on saanut nöyrtyä, kun en pärjää sairauden (mielisairauden, joka isolta osin johtuu siitä että jotenkin ihmeessä kasvoin vaativaksi luonteeksi) takia missään "potentiaaliani" vastaavassa työssä tai koulutuksessa. Olen joutunut kokonaan pudokkaaksi sen sijaan että pystyisin edes elättämään itseni ja pysymään kiinni yhteiskunnassa yksinkertaista luonteenlaadulleni sopivaa työtä tekemällä.
Mua itseäni ei harmita etten mennyt sitä kaksoistutkintoa suorittamaan, kun mulla oli ihan kivaa eräässä Helsinkiläisessä eliittilukiossa. Mutta äiti kyllä katuu katkerasti ja syyttelee itseään (ihan aiheellisestikin).
Kun mun lapsi ei halua hakea suorittamaan kaksoistutkintoa.
Opo vaan jostain syystä nyt vaan keksinyt että hänen pitäisi mennä suorittamaan kaksoistutkintoa.
Ap
Pointti oli sun arvot ja asenteet eikä just se kaksoistutkinto. Ne ei ole terveet. Olet elitistinen ja tyttösi oppii sen sinulta. Sitten putoaa korkeammalta ja kovempaa jos käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Selittää miten ”aina kaikki on jonnekin päässeet” ja että ”kaikki lukiot on yhtä hyviä” jne.
Ihan kuin sillä ei olis mitään väliä minne kukakin päätyy.
Hällä väliä ja hellurei.
Ihan yhteishaun viikon päästä tekevänä koululaisena on pakko kysyä, AP sillä ei ole mitään väliä minne kukakin menee kunhan vain lähtee opiskelemaan. Suomessa peruskoulupohjaiset ihmiset ovat vaarassa jäädä työttömyyden kuiluun, sillä ei heillä ole koulutusta, sekä vaara yksinäistyä sekä masennuksesta on suuri. Oponhan tehtävä on kannustaa nuoria opiskelemaan. Vaikka taso olisi ihan erilainen tuppukylässä ja Helsingin keskustassa kirjoitukset ovat samat. Todella tyhmää sinulta valittaa täällä ja jos sinulla on opettajan pätevyydet luulisi sinun tietävän mitä hyötyä on esimerkiksi kaksoistutkinnosta. Ethän voi tietää mitä lapsesi ajattelee vaikka hänellä on 10 keskiarvo, jos kalanviljely kiinnostaa niin, sitten kiinnostaa ei se sinun tulevaisuutesi ole. Minusta on naurettavaa ajatella jos oma vanhempani tulisi vauva sivulle valittamaan siitä kuinka opo on koulussa kertonut meille mitä peruskoulun jälkeen kannattaa tehdä ja rohkaisee hakemaan alalle joka kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on painotetussa opetuksessa jossa luokan keskiarvo oli seiskan alussa 9.0.
Mahdoton uskoa että siellä on montaa ammattikouluun, kymppiluokalle tai Vuosaaren lukioon menijää.
Mun lapsen keskiarvo on 9,6 ja hänelle on nyt jankattu kaksoistutkinnon fiksuudesta. En tajua. Lainkaan.
Ap
Mun äitini kielsi suorittamasta kaksoistutkintoa. Olin kanssa noin ysipuolen keskiarvon oppilas ja katsoi että minun potentiaalianihan ei hukata ammattikouluun.
No, nyt on saanut nöyrtyä, kun en pärjää sairauden (mielisairauden, joka isolta osin johtuu siitä että jotenkin ihmeessä kasvoin vaativaksi luonteeksi) takia missään "potentiaaliani" vastaavassa työssä tai koulutuksessa. Olen joutunut kokonaan pudokkaaksi sen sijaan että pystyisin edes elättämään itseni ja pysymään kiinni yhteiskunnassa yksinkertaista luonteenlaadulleni sopivaa työtä tekemällä.
Mua itseäni ei harmita etten mennyt sitä kaksoistutkintoa suorittamaan, kun mulla oli ihan kivaa eräässä Helsinkiläisessä eliittilukiossa. Mutta äiti kyllä katuu katkerasti ja syyttelee itseään (ihan aiheellisestikin).
Opo vaan jostain syystä nyt vaan keksinyt että hänen pitäisi mennä suorittamaan kaksoistutkintoa.
Ap
Pointti oli sun arvot ja asenteet eikä just se kaksoistutkinto. Ne ei ole terveet. Olet elitistinen ja tyttösi oppii sen sinulta. Sitten putoaa korkeammalta ja kovempaa jos käy huonosti.
Miten niin?
Kun ei hän halua sinne ammattikouluun! Ei hänellä ole mitään alaa, mikä häntä kiinnostaisi, eikä hän edes ole mitenkään käytännön ihminen. Miksi ihmeessä hänen pitäisi vastoin kiinnostuksiaan ja lahjojaan mennä sinne vain koska opo on saanut ihmeellisen ajatuksen?
Olisi eri asia jos ajatus olisi hönestä lähtöisin. Nyt hän ei vielä tiedä miksi haluaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi lapsi, en tahtoisi hänen menevän esim. Vuosaaren lukioon. Ei sillä, ettäkö opetuksessa olisi jotain vikaa, mutta pikemminkin muiden oppilaiden seuran takia en suosittelisi Vuosaarta. Todennäköisesti liikkuisi myös vähän ns. huonompaa seuraa ja tunneilla voisi olla käytöshäiriöitä ja hällä väliä-asennetta opiskeluun. Toisaalta en myöskään vähääkään stressiherkälle nuorelle suosittelisi mitään SYKiä vaikka keskiarvo riittäisi. Jos olisi pienikin riski siitä, että nuori ottaisi turhaa stressiä ja painetta yhden lukion vuoksi, ei se olisi sen arvoista. Suosittelisin jotain perus 8.5 keskiarvon "perushyvää" lukiota, jossa opiskelua kohtaan on hyvä asenne ilman liikaa stressiä.
terveisin helsinkiläinen yläkoulun ope
No tismalleen tää on meidän suunnitelma. Ei tunnin matkan päähän sykkiin, vaan jokin fiksu noin ysin lukio läheltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se opo niitä päätöksiä tee. Kauheaa varmaan lapsiraukalla, opo huutaa toista ja äiti toista.
Ap
Miten niin?
Kun ei hän halua sinne ammattikouluun! Ei hänellä ole mitään alaa, mikä häntä kiinnostaisi, eikä hän edes ole mitenkään käytännön ihminen. Miksi ihmeessä hänen pitäisi vastoin kiinnostuksiaan ja lahjojaan mennä sinne vain koska opo on saanut ihmeellisen ajatuksen?
Olisi eri asia jos ajatus olisi hönestä lähtöisin. Nyt hän ei vielä tiedä miksi haluaa.
Ap
Ja mun siskoni on aikoinaan mennyt ammattikouluun. Hänellä oli selkeä intohimo ja hän tiesi mitä haluaa. Olemme akateeminen suku, mutta aina meillä on saanut omia visioitaan toteuttaa.
Esikoiseni myös aikoinaan meni kuvataidepainotukseen, koska se tuntui hänen jutultaan.
Sen sijaan en tajua miksi kuopukseni pitäisi mennä ammattikouluun vain koska opo on aikoinaan mennyt ammattikouluun.
Ap
Opo ei varmasti sitä juuri sinun lapselle tyrkytä. Hänen työnsä on kertoa kaikista vaihtoehdoista. Ap on ikävä ihminen. Tekee näitä aloituksia jatkuvasti
Onneksi ei ole töissä opettajana (ruotsinope). Asenne on haitallinen
Vierailija kirjoitti:
Opo ei varmasti sitä juuri sinun lapselle tyrkytä. Hänen työnsä on kertoa kaikista vaihtoehdoista. Ap on ikävä ihminen. Tekee näitä aloituksia jatkuvasti
Onneksi ei ole töissä opettajana (ruotsinope). Asenne on haitallinen
???
Totta tämä on. Kaikki pääsee opiskelemaan. Opo tietää ettei ole nuorile hyväksi ohjata perfektionistiksi. Se on haitallista lopuksi iäksi.
Opo tukee ja kannustaa
Sitä toivoisi vanhemmiltakin. Ei prässäystä ja viestiä ettet kelpaa muuten
Sitten ihmetellään kun lapsista ja nuorista kasvaa epämääräisiä haahuilijoita.
Kyllä heille pitää opettaa myös sitä, että elämässä on tiettyjä realiteetteja, että elämässä pitää osata työskennellä pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti, että on luvallista ja oikein pyrkiä korkealle. Että eka vastoinkäyminen ei muserra, että ihminen kasvaa haasteiden myötä, että itseen voi luottaa.
Nyt viesti on ihmeellinen ”älä yritä mitään, älä vaan ponnistele, kaiken pitää olla kivaa tässä hetkessä”. Että kaikki mahdollinen tehdään sen kaiken hitaimman ja vähiten välkyn mukaan. Että on jotenkin rikollista olla fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Totta tämä on. Kaikki pääsee opiskelemaan. Opo tietää ettei ole nuorile hyväksi ohjata perfektionistiksi. Se on haitallista lopuksi iäksi.
Opo tukee ja kannustaaSitä toivoisi vanhemmiltakin. Ei prässäystä ja viestiä ettet kelpaa muuten
Tukemista ja kannustamista ei ole se, että lapsia kohdellaan kuin karjalaumaa ja erikseen oikein työntämällä opastetaan alisuorittamaan.
Tukemista ja kannustamista on lapsen yksilöllinen rohkaiseminen. Uskon valaminen omiin kykyihin ja päämääriin.
Vierailija kirjoitti:
Huoj kirjoitti:
Sinähän sen lopullisen päätöksen teet, ei opo.
No silti. Mikä helvetin asenne se tuollainen on? Oikein kannustamalla kannustaa teinejä alisuorittamaan. Selittänyt miten hänkin ihan ammattikoulun kautta opoksi päässyt. Ihan kuin se olisi jokin unelmaura...
Ap
Ethän vain halveksu toisen ihmisen työtä?
Vierailija kirjoitti:
Kun olin seiskaluokalla ja 13-vuotias, niin opo kysyi minulta, että mitä minä haluan sitten aikuisena työkseni tehdä ja mihin aion mennä yläasteen jälkeen. Vastasin, että en tiedä vielä täysin varmasti. Opo totesi melko tiukasti siihen, että pitäisi alkaa tässä vaiheessa jo tietämään. Eli siis olisi pitänyt tietää, mitä haluaa työkseen tehdä.
Tää kuulostaa paljon paremmalta kuin oman teinini opon jutut. Seiskaluokalla käytetään opo-tunnit siihen, että keskustellaan koulukiusaamisesta.
Onhan sekin oppilaanohjausta mutta enemmän toivoisi kerrottavan ammateista ja vaihtoehdoista, vähän työelämästä ja muusta.
Huoj kirjoitti:
Kyllä sen ihan viimeisen päätöksen tekee nuori itse.
Itse en juuri arvosta opojen ammattitaitoa. Kaikki opot ovat käyneet lukion ja ovat itse jotain maistereita, joten eivät he tiedä oikein mitään ammattikoulutuksesta ja ovat sitä mieltä että kaikkien hyvien tyyppejen kannattaa mennä lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoj kirjoitti:
No silti. Mikä helvetin asenne se tuollainen on? Oikein kannustamalla kannustaa teinejä alisuorittamaan. Selittänyt miten hänkin ihan ammattikoulun kautta opoksi päässyt. Ihan kuin se olisi jokin unelmaura...
Ap
Ethän vain halveksu toisen ihmisen työtä?
Ei se silti ole mikään huippusaavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opo tukee ja kannustaaSitä toivoisi vanhemmiltakin. Ei prässäystä ja viestiä ettet kelpaa muuten
Tukemista ja kannustamista ei ole se, että lapsia kohdellaan kuin karjalaumaa ja erikseen oikein työntämällä opastetaan alisuorittamaan.
Tukemista ja kannustamista on lapsen yksilöllinen rohkaiseminen. Uskon valaminen omiin kykyihin ja päämääriin.
Alisuorittamaan? Se on kuitenkin mielenterveydelle parempi kuin prässäys. Jokainen (terve) löytää oman tiensä
Miten opo on kohdellut lapsia kuin karjalaumaa? Toteuttaa opetussuunnitelmaa. Katsoo onko oma suunnitelma. Onko suunnitelma nyt mahdollinen. Ja sitten nuori ihan itse tekee yhteishaun. Äiti pysyy toivottavasti neutraalina
Tämän asenteen takia sieltä koulusta tulee ulos lukutaidottomia nuoria. Tyyppejä jotka luulee että kymppiluokka riittää.
Että aina on joku joka silittää vain päätä ja pitää huolta. Että on ok olla laiska ja yrittämättä.
Yläkoulun opot turhia, enemmän haittaa kuin hyötyä. Meidän lapsen koulussa ope lannisti ja latisti joitain oppilaita innolla. Karmea eukko.
Jos mulla olisi lapsi, en tahtoisi hänen menevän esim. Vuosaaren lukioon. Ei sillä, ettäkö opetuksessa olisi jotain vikaa, mutta pikemminkin muiden oppilaiden seuran takia en suosittelisi Vuosaarta. Todennäköisesti liikkuisi myös vähän ns. huonompaa seuraa ja tunneilla voisi olla käytöshäiriöitä ja hällä väliä-asennetta opiskeluun. Toisaalta en myöskään vähääkään stressiherkälle nuorelle suosittelisi mitään SYKiä vaikka keskiarvo riittäisi. Jos olisi pienikin riski siitä, että nuori ottaisi turhaa stressiä ja painetta yhden lukion vuoksi, ei se olisi sen arvoista. Suosittelisin jotain perus 8.5 keskiarvon "perushyvää" lukiota, jossa opiskelua kohtaan on hyvä asenne ilman liikaa stressiä.
terveisin helsinkiläinen yläkoulun ope