Päiväkodin tädit taas etusivulla - lapsi jäi metrosta
Ohjeiden mukaan jonon molemmissa päissä pitää olla täti. Oliko taas jääty jutteleman ja työnteko unohtunut?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän saada sinne päiväkotiin enemmän aikuisia vahtimaan niitä kauhukakaroita, mitä nykyisin suurin osa lapsista on...niin pystyis turvallisemmin hoitamaan niitä tilanteita mitä vanhemmat vaativat päiväkodeilta.
Ehkä tuo kauhukakaroiden lisääntyminen johtuu juuri surkeista päiväkodeista? Minkäs ne lapset sille voi, että joutuvat kasvamaan suurimman osan päivästä huonoissa oloissa turvattomuutta tuntien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän saada sinne päiväkotiin enemmän aikuisia vahtimaan niitä kauhukakaroita, mitä nykyisin suurin osa lapsista on...niin pystyis turvallisemmin hoitamaan niitä tilanteita mitä vanhemmat vaativat päiväkodeilta.
Ehkä tuo kauhukakaroiden lisääntyminen johtuu juuri surkeista päiväkodeista? Minkäs ne lapset sille voi, että joutuvat kasvamaan suurimman osan päivästä huonoissa oloissa turvattomuutta tuntien.
Varmasti ainakin osittain. Se joka eniten reuhaa saa huomion
Vai johtuiskohan toi kauhukakaroiden lisääntyminen uusavuttomista vanhemmista!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti kun uutisessa tilanteesta yritettiin syyllistää metron kuljettajaa, joka oli toiminut täysin ohjeiden mukaisesti eikä pystynyt enää avaamaan metrovaunujen ovia junan lähdettyä jo liikkeelle. Metrojuna oli jo osittain tunnelissa. Tilanne oli täysin päiväkodin työntekijöiden syytä. Kuinka ne naiset on onnistuneet menemään sisälle metrovaunuun niin että kolme lasta jää yksin laiturille! Siihen ei ole mitään järkevää selitystä. Joku lapsista olisi voinut tuolla tyylillä liikkuessa vaikka pudota laiturin ja metrovaunun väliin jäävään rakoon. Ja sehän on selvää, että joku aikuinen laiturilla ehtii huolehtimaan lapsista sen aikaa että päiväkotiporukka palaa takaisin paikalle, joten minkä takia siellä on vedetty hätäjarrua?
Olisi potkujen paikka jollekin, niin pätevämpi työntekijä saisi työpaikan.
Lues nyt uutinen uudelleen. Ne plivat jäämässä kyydistä, ei nousemassa siihen.
Idiootti.
Aina pitää olla aikuinen ekana ja aikuinen vikana. Ikinä ei lapsia lasketa itsekseen ulos tai tsekseen kyytiin. Ei ikinä.
Itse olet idiootti. Oletko koskaan reissannut stadin alueella julkisissa ruuhka-aikaan että tiedät miten haastavaa tuo on? Jos kuvitellaan että kulkuneuvo on ollut ovien edustalta aivan tukossa, niin ei ihme että lapset on päästetty puikahtamaan välistä ensin, yritetty koota muuta ryhmää miten parhaiten taitaa ja yritetty ehtiä itse perässä. Ei ne lapset ole välttämättä päässeet edes istumaan kaikki kuin kuka minnekin ja ei tarvita kuin yksi mukula jolta on tumput hukassa tai riitelee vastaan niin ei ihme että jää koko.jengi väärällä laiturilla pois. Siihen ei myöskään tarvita kuin pari aasialaista laukkuineen, niin saa olla aika taikuri että tuo toteutuu että yksi täti edellä ja loput perässä. Todennäköisesti siinä on työnnetty kolmea lasta edeltä selästä ja oltu tulossa itse perässä ennen kuin ovet sulkeutuivat nenän edestä. Siinä ei ole tarvinnut kuin parin lapsen huomiota yrittää saada itseensä, niin se parin sekunnin herpaantuminen riittää niiden sisään tuuppivien ihmisten keskellä että näin pääsee käymään.
Olen. Päivittäin. 40 vuotta.
Silti noin ei saa käydä.
Sinun ainoa argumenttisi oli tämä?
Mitä argumentteja tässä voi olla? Ryhmän aikuisilla pitää olla homma hanskassa. Se on ainoa mahdollinen argumentti.
Niin pitäisi mutta nyt ei ollut. Jos olet todella liikkunut metrolla 40 vuotta, niin tiedät hyvin miten heikkoa välillä jonkun päiväkotiryhmän roudaaminen on ja vahinkoja voi sattua. Niitä sattuu inhimillisyyden takia,ei siksi ettei sääntöjä noudatettaisi.
Täällä on viikkoja uutisoitu päivähoidon ongelmista ja nyt kun asioita sattuu, niin se on yksistään vain tätien vika. Tilanne oli ja meni, joten siihen ei kannata enempää takertua koska se ei vauvapalstalla auta, mutta tätejä tässä vähiten soimaisin kun huomioi miten muukin kansa käyttäytyy metrossa.
Ei tällaista saa tapahtua.
Ja ihan tiedoksesi että olen poiminut Helsingin keskustassa kaksi kertaa viisivuotiaan joka hukattu retkellä. Eskarin väelle suuri ahaa-elämys kun sanoin että letkassa ekana ja vikana pitää kulkea aikuinen ja että lapset pitää laskea. Kuulivat vinkistä ekaa kertaa.
Kahtena syksynä olen löytänyt koulun pihasta itkevän ekaluokkalaisen, jonka iltis unohtanut. Sama juttu. Ei tajuttu että lapset pitää laskea.
Vierailija kirjoitti:
Kannelmäessäkin on tää yks päikkis jossa "valvoja" akat tupakoi tai juo kahvia ja kattovat kaduille eivätkä seuraa mitä lumikasojen päällä telmiville lapsille sattuu ja tapahtuu, ykski putos pää eellä alas, hyvä ettei niska murtunut. No mäkin olin tupakalla ja join kahvia partsilla, mutta toisaalta en nosta palkkaa lasten valvomisesta. Toisaalta näin mitä tapahtui ja myös ketä palkollista ei olis voinut vähempää kiinnostaa. Työajalla!
Päiväkotialueella ei saa tupakoida. Ota kuvaa ja pistä iltapuluun.
Eihän ne lapset voi mitään mutta vanhemmat voi!!!!
Jos mä olisin isomman ryhmän (tai vaikka kolmen oman lapseni) kanssa liikenteessä metrolla tai muulla kulkuvälineellä, niin loogisinta minusta olisi jäädä siihen oviaukkoon varmistamaan, että kaikki lapset pääsee sisään tai ulos eikä ovet mene kiinni ennen sitä, eikö?
Tapahtuuhan näitä: Opettajat unohtivat oppilaan keskelle maaseutua - joutui kävelemään tuntikaupalla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti kun uutisessa tilanteesta yritettiin syyllistää metron kuljettajaa, joka oli toiminut täysin ohjeiden mukaisesti eikä pystynyt enää avaamaan metrovaunujen ovia junan lähdettyä jo liikkeelle. Metrojuna oli jo osittain tunnelissa. Tilanne oli täysin päiväkodin työntekijöiden syytä. Kuinka ne naiset on onnistuneet menemään sisälle metrovaunuun niin että kolme lasta jää yksin laiturille! Siihen ei ole mitään järkevää selitystä. Joku lapsista olisi voinut tuolla tyylillä liikkuessa vaikka pudota laiturin ja metrovaunun väliin jäävään rakoon. Ja sehän on selvää, että joku aikuinen laiturilla ehtii huolehtimaan lapsista sen aikaa että päiväkotiporukka palaa takaisin paikalle, joten minkä takia siellä on vedetty hätäjarrua?
Idiootti.
Aina pitää olla aikuinen ekana ja aikuinen vikana. Ikinä ei lapsia lasketa itsekseen ulos tai tsekseen kyytiin. Ei ikinä.
Itse olet idiootti. Oletko koskaan reissannut stadin alueella julkisissa ruuhka-aikaan että tiedät miten haastavaa tuo on? Jos kuvitellaan että kulkuneuvo on ollut ovien edustalta aivan tukossa, niin ei ihme että lapset on päästetty puikahtamaan välistä ensin, yritetty koota muuta ryhmää miten parhaiten taitaa ja yritetty ehtiä itse perässä. Ei ne lapset ole välttämättä päässeet edes istumaan kaikki kuin kuka minnekin ja ei tarvita kuin yksi mukula jolta on tumput hukassa tai riitelee vastaan niin ei ihme että jää koko.jengi väärällä laiturilla pois. Siihen ei myöskään tarvita kuin pari aasialaista laukkuineen, niin saa olla aika taikuri että tuo toteutuu että yksi täti edellä ja loput perässä. Todennäköisesti siinä on työnnetty kolmea lasta edeltä selästä ja oltu tulossa itse perässä ennen kuin ovet sulkeutuivat nenän edestä. Siinä ei ole tarvinnut kuin parin lapsen huomiota yrittää saada itseensä, niin se parin sekunnin herpaantuminen riittää niiden sisään tuuppivien ihmisten keskellä että näin pääsee käymään.
Silti noin ei saa käydä.
Mitä argumentteja tässä voi olla? Ryhmän aikuisilla pitää olla homma hanskassa. Se on ainoa mahdollinen argumentti.
Niin pitäisi mutta nyt ei ollut. Jos olet todella liikkunut metrolla 40 vuotta, niin tiedät hyvin miten heikkoa välillä jonkun päiväkotiryhmän roudaaminen on ja vahinkoja voi sattua. Niitä sattuu inhimillisyyden takia,ei siksi ettei sääntöjä noudatettaisi.
Täällä on viikkoja uutisoitu päivähoidon ongelmista ja nyt kun asioita sattuu, niin se on yksistään vain tätien vika. Tilanne oli ja meni, joten siihen ei kannata enempää takertua koska se ei vauvapalstalla auta, mutta tätejä tässä vähiten soimaisin kun huomioi miten muukin kansa käyttäytyy metrossa.
Ja ihan tiedoksesi että olen poiminut Helsingin keskustassa kaksi kertaa viisivuotiaan joka hukattu retkellä. Eskarin väelle suuri ahaa-elämys kun sanoin että letkassa ekana ja vikana pitää kulkea aikuinen ja että lapset pitää laskea. Kuulivat vinkistä ekaa kertaa.
Kahtena syksynä olen löytänyt koulun pihasta itkevän ekaluokkalaisen, jonka iltis unohtanut. Sama juttu. Ei tajuttu että lapset pitää laskea.
Mitä päiväkodin johtaja sanoi, kun otit yhteyttä tästä eskari-asiasta? Otit yhteyttä varmaan myös kaupungin päivähoidon johtajaan, koska eskarissa on selvästi ollut kouluttamaton henkilöstö, jos eivät muka koskaan ole kuulleet, että lapset pitää laskea ja että ensimmäisenä ja viimeisenä pitäisi kulkea aikuinen? Yksikään kasvatustieteiden kandi, päivähoitoon suuntautunut sosiaalikasvattaja taikka lähihoitaja ei takuuvarmasti ole tietämätön esim lasten laskemisesta. Se on ihan varma. Lapsia lasketaan normaalin päiväkotipäivän aikana lukuisia kertoja vaikka ei pihalta edes poistuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä työkaverini joka on ollut päiväkodissa töissä juuri sanoi, että vaikka se "täti" siinä ihan vierellä onkin, kuuluu lasten olla hänen edellään. Tässä tapauksessa "täti" on varmasti ollut ihan lasten perässä, mutta minkäs teet kun ovet lyövät itsensä väliin?
Kaikki tädit pääsi metrovaunuun, vain lapset jäivät laiturille. Eli lapset on jätetty kulkemaan jäljessä.
Lukekaa nyt se juttu ennen kommentointia niin ette ihan nolaa itseänne.
Lukekaa uutisia muualtakin kuin Iltalehdestä, niin ette ihan nolaa itseänne.
Joo, just luettiin Hesarista.
Olen kerran pelastanut yhden noin neli-viisivuotiaan putoamasta bussista kun takaovet aukesivat ja bussi lähti liikkeelle/ oli liikkeessä ovet avoinna.
Taapero jostain päiväkotiryhmästä oli kulkeutunut bussin takaosaan ovien eteen ja heilahti siitä alas. Sain hupparista kiinni ja kiskaistua nopsasti lapsen takaisin bussin sisään. Olis käynyt helkkarin huonosti koska liikenne oli vilkasta.
Ryhmät ovat liian isoja ja henkilökuntaa liian vähän vilkkaita ja ehtiväisiä lapsia vahtimaan.
Hoitajat eivät edes rekisteröineet tai siis huomanneet mitä meinasi tapahtua ja lapsi tapsutteli sitten muinamiehinä bussin etuosaan hoitajan tykö. Omat kädet kyllä tärisi säikähdyksestä ja sydän pamppaili loppumatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Silti noin ei saa käydä.
Mitä päiväkodin johtaja sanoi, kun otit yhteyttä tästä eskari-asiasta? Otit yhteyttä varmaan myös kaupungin päivähoidon johtajaan, koska eskarissa on selvästi ollut kouluttamaton henkilöstö, jos eivät muka koskaan ole kuulleet, että lapset pitää laskea ja että ensimmäisenä ja viimeisenä pitäisi kulkea aikuinen? Yksikään kasvatustieteiden kandi, päivähoitoon suuntautunut sosiaalikasvattaja taikka lähihoitaja ei takuuvarmasti ole tietämätön esim lasten laskemisesta. Se on ihan varma. Lapsia lasketaan normaalin päiväkotipäivän aikana lukuisia kertoja vaikka ei pihalta edes poistuttaisi.
Yksityinen.
Eskariryhmässä oli yksi pätevä, yksi opiskelija ja yksi epäpätevä avustaja. Ja kyllä totaalitietämättömiä olivat. Nuoria, ylimielisiä ja välinpitämättömiä.
Iltiksissä voi olla koko henkilöstö epäpätevää.
Hirveä tilanne ihan kaikille. Tietenkin syy oli ensikädessä työntekijöiden, mutta paljonko on tietoa olosuhteista?
Päiväkodin työntekijät ovat huutaneet hätähuutoaan vuosikaudet. Ryhmät ovat liian suuret, erityislapset on integroitu tavallisiin ryhmiin, näiden avustajia vähennetään koko ajan. Puolipäiväiset lapset lasketaan puolikkaina lapsina, joten kolmea työntekijää kohden saattaa olla 30 lasta samaan aikaan. Näissä on erityislapsia ja kieltä osaamattomia maahanmuuttajia poikkeuksetta seassa (varsinkin suurissa kaupungeissa). Pätevistä työntekijöistä on huutava pula ja sijaisia ei saada eikä välttämättä palkata, vaikka saataisiin.
Tämä kaikki on ollut yleistä tietoa jo pitkään. Päiväkodit ovat järkyttävässä ahdingossa ja ihan joka päivä saa pelätä, että jotain sattuu. Sitten kun sattuu, syyttävä sormi vaatii niiden yksittäisten työntekijöiden päitä vadille. Kuka tuota työtä enää kohta jaksaa tehdä?
Suhteellisuudentajua, hyvät ihmiset. Turvallisempaa lapsilla päiväkodissa on kuin omassa kodissa. Vanhempiensa vastuulla olevia lapsia hukkuu joka vuosi, menehtyy liikenneonnettomuuksissa ja jää kaikenlaisten ajoneuvojen ja työkoneiden alle - maalla etenkin. Jokunen vuosi sitten parivuotias tippui porraskuilussa monta metriä, muistaakseni vanhempansa vieläpä oli kyseisessä paikassa jättämässä jotakin adressia kotihoidon puolesta.
Tarkoituksenani ei ole syyllistää vanhempia. Lasten hoito ja vahtiminen on totista työtä, jossa erehdyksille ei ole sijaa. Ihmetyttää vain tämän palstan asenne, miten päiväkotien väki on laiskoja juoruajia, kun faktat puhuvat ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tilanne ihan kaikille. Tietenkin syy oli ensikädessä työntekijöiden, mutta paljonko on tietoa olosuhteista?
Päiväkodin työntekijät ovat huutaneet hätähuutoaan vuosikaudet. Ryhmät ovat liian suuret, erityislapset on integroitu tavallisiin ryhmiin, näiden avustajia vähennetään koko ajan. Puolipäiväiset lapset lasketaan puolikkaina lapsina, joten kolmea työntekijää kohden saattaa olla 30 lasta samaan aikaan. Näissä on erityislapsia ja kieltä osaamattomia maahanmuuttajia poikkeuksetta seassa (varsinkin suurissa kaupungeissa). Pätevistä työntekijöistä on huutava pula ja sijaisia ei saada eikä välttämättä palkata, vaikka saataisiin.
Tämä kaikki on ollut yleistä tietoa jo pitkään. Päiväkodit ovat järkyttävässä ahdingossa ja ihan joka päivä saa pelätä, että jotain sattuu. Sitten kun sattuu, syyttävä sormi vaatii niiden yksittäisten työntekijöiden päitä vadille. Kuka tuota työtä enää kohta jaksaa tehdä?
Juuri tuosta on kysymys.
Ei oteta henkilökunnan hätää vakavasti. Vaaratilanteet tulevat lisääntymään ja sitten kun vihdoin muutamalta menee henki niin ollaan huuli pyörenä että ehkä sittenkin pitäisi hoitajaresursseja lisätä.
Tilanne on sekä järkyttävä että turvaton lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä lastani ei ole lupa viedä hoitoaikana pois päiväkodin alueelta. Päiväkodin laadukas varhaiskasvatus on sitä, että lapset jätetään aika lailla oman onnensa nojaan ja vain hyvä tuuri ja täysin ulkopuoliset toimivat pelastuksena. Oma lapseni unohdettiin leikkipuistoon, jossa onneksi perhepäivähoitaja otti hänet hoiviinsa. Minulle ei kukaan vaivautunut asiasta kertomaan, silloin 5v isosisko kertoi kotona, että "Mari tuotiin taksilla päiväkotiin". Vasta tätä ihmetellessäni "muistettiin" kertoa, että joo, unohdettiin se teidän lapsi melkein tunniksi.
Tämä on ylihysteriaa.
Tuhannet ja tuhannet päiväkotilapset retkeilevät päivittäin Suomessa.
Joskus vain virheitä sattuu. Se ei ole syy syrjäyttää lapsensa elämänmenosta omien pelkojensa vuoksi.
Lapsesi ei edes siis pääse läheiseen pulkkamäkeen, jos se ei ole päiväkodin pihassa?
Jos sinulle oman lapsesi kuolema kesken päiväkotipäivän on OK, niin asia selvä. Suurin osa vanhemmista ei halua saada töihin viestiä siitä, että lapsi katosi kesken metromatkan.
Tietääkseni ainoa Suomessa päivähoidossa tapahtunut lapsen tapaturmainen kuolemantapaus sattui Espoossa, päiväkodin pihassa. Kiipeilyteline kaatui pienen lapsen päälle.
Eli sun tarvii ottaa ne lapset kotihoitoon.
Eiks Porissa joku lapsi kävellyt jokeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin isomman ryhmän (tai vaikka kolmen oman lapseni) kanssa liikenteessä metrolla tai muulla kulkuvälineellä, niin loogisinta minusta olisi jäädä siihen oviaukkoon varmistamaan, että kaikki lapset pääsee sisään tai ulos eikä ovet mene kiinni ennen sitä, eikö?
En mä kyllä kovin montaa kolmekesäistä päästäisi aamuruuhkassa metrolaiturille keskenään toikkaroimaan sillä aikaa kun itse seison ovien välissä. Kyllä sinne laiturille tarvitaan aikuinen vastaanottamaan ulos tulevat lapset ja pitämään heidät yhdessä läjässä. Jos sitten kävisi niin huonosti, että ovet menee kiinni ennen kuin koko ryhmä on ulkona, niin ainakin on aikuinen sekä laiturilla että metrossa.
Lh Hki
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuudentajua, hyvät ihmiset. Turvallisempaa lapsilla päiväkodissa on kuin omassa kodissa. Vanhempiensa vastuulla olevia lapsia hukkuu joka vuosi, menehtyy liikenneonnettomuuksissa ja jää kaikenlaisten ajoneuvojen ja työkoneiden alle - maalla etenkin. Jokunen vuosi sitten parivuotias tippui porraskuilussa monta metriä, muistaakseni vanhempansa vieläpä oli kyseisessä paikassa jättämässä jotakin adressia kotihoidon puolesta.
Tarkoituksenani ei ole syyllistää vanhempia. Lasten hoito ja vahtiminen on totista työtä, jossa erehdyksille ei ole sijaa. Ihmetyttää vain tämän palstan asenne, miten päiväkotien väki on laiskoja juoruajia, kun faktat puhuvat ihan muuta.
Suhteellisuudentajua itselles vaan. Onhan se nyt turvallisempaa että yksi aikuinen pitää kotona silmällä yhtä lasta tai korkeintaan muutamaa, verrattuna hoitajamitoituksiin päiväkodissa
Aikuinen astuu ensiksi ovesta ja lapset sitten ja aikuisen on oltava myös peräpäässä
Onneksi se alkaa kuitenkin vuosia myöhemmin, on hieman eri asia joutuuko tuon paskan keskelle 2- vai 6-7-vuotiaana.
On myös olemassa vähän laadukkaampia erityisluokkia kolmannesta luokasta alkaen.