Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on pulaa suomalaisesta spermasta. Mies, miksi et luovuta siittiöitäsi?

Vierailija
13.02.2018 |

"Turkulainen lapsettomuusklinikka kaipaa suomalaisten luovuttamia siittiöitä hedelmöityshoitoja varten. Kauppatorin kupeeseen perustettu Aura Klinikka joutuu tällä hetkellä tilaamaan sperman Tanskasta.

– Tanskalaisessa spermassa ei ole mitään vikaa, se on oikein laadukasta. On kuitenkin monia, joille on tärkeää, että siittiöt ovat suomalaisia, Aura Klinikan naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Annamari Lähteenmäki kertoo.

Aura Klinikka avasi ovensa kesällä 2017. Se on yksi syy sille, miksei suomalaisia luovuttajia tahdo vielä olla.

– On koko Suomen laajuinen ongelma, ettei suomalaista spermaa riitä. Valtaosa klinikoista joutuu käyttämään tanskalaisten miesten siittiöitä, Lähteenmäki kertoo.

Tanskassa spermapankkeja on perustettu paljon aiemmin kuin Suomeen.

– Väestöliitto perusti Helsinkiin spermapankin 90-luvulla ja Turun yliopisto myös jopa aiemmin, hän muistelee"

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis heti jos:

A) luovutus tapahtuu luonnollisin menetelmin

B) minun siittiöni kelpaavat

C) minun ei tarvitse huolehtia elatuksesta

Vierailija
2/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on ettei tanskalainen kelpaa joillekin? Tanskalaismiehet on keskimäärin terveempiä kuin suomalaiset, eikä ulkonäössäkään ole moittimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että Suomessa laki antaa 18 vuotta täyttävälle oikeuden selvittää isänsä, vaikka olisi lahjasiittiöllä aikaan saatu.

Vierailija
4/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valmis heti jos:

A) luovutus tapahtuu luonnollisin menetelmin

B) minun siittiöni kelpaavat

C) minun ei tarvitse huolehtia elatuksesta

Suomessa ei voi tehdä paperia jolla siittäjä vapautuu kaikesta vastuusta, lakeja olisi muutettava. Televisiossakin pyörivä kadonneen jäljillä, missä etitään vanhempia, kukaan ei kysy etittävältä haluaako tulla löydetyksi. Eli ei kannata sotkeentua, vaikka tekotapa miellyttääkin.

Vierailija
5/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että Suomessa laki antaa 18 vuotta täyttävälle oikeuden selvittää isänsä, vaikka olisi lahjasiittiöllä aikaan saatu.

Mie veikkaan myös tätä syyksi. Naisena olisin ollut aikoinaan ehkä valmis luovuttamaan munasolujani, jos lapsettoman naisen solut olisivat kelvanneet jne. Mutta en tuon lakimuutoksen jälkeen. En halua, että ovellani seisoo 18 vuoden kuluttua joku tuntematon nuori, joka on tullut katsomaan "biologista äitiään". Ihan hirveä ajatus.

Vierailija
6/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi ei-toivottavaa? Mitään velvollisuuksia ei kuitenkaan ole.

Vierailija
7/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siitä maksetaan? Onko elatusmaksuriskiä taannehtivasti?

Vierailija
8/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan valtakunnan ykkösvauvalla tanskalaista perimää?

Vierailija
9/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuota vaaraa, lakia ei voi muuttaa niin.

Vierailija
10/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää millaiseen wt perheeseen omat jälkeläiset päätyvät.

Vierailija
11/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että munasolun luovuttajista se on yleensä positiivinen asia että jälkeläisensä voi mahdollisesti tavata tulevaisuudessa. Miksi miehet pitää asiaa negatiivisena?

Vierailija
12/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin olen steriili, enkä ehkä muutenkaan. Itselläni ei ollut isää enkä haluaisi lapseni elävän isättömänä myös.

Vierailija
13/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä näitä isänsä/äitinsä etsijöitä näissä ohjelmissa. Ihminen ketä et ole koskaan nähnyt ja kuka ei todennäköisesti ole etsijästä kiinostunut pätkääkään,  mitä väliä sillä on??

Vierailija
14/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa siitä ei saa maksaa. Joskus parikymmentä vuotta sitten yksityiset klinikat maksoivat esim. munasolun luovutuksesta ihan kivan korvauksen, muistelen että noin kuukauden vuokrarahat ainakin. Tämä kiellettiin, kuten myös kohdunvuokraus.

Ei Suomessa saa tienata millään tavalla, ei vaikka haluaisi auttaa muita ihmisiä. Munasolujen luovutus ei ole naiselle yhtä helppo homma kuin miehellä vastaava ja kohdunvuokraus käy mielestäni ihan työstä. Jälkimmäisen avulla sellainenkin nainen voi saada oman lapsen, jolla vaikkapa on kohdussa jotain vikaa. Mutta ei Suomessa. Toki jos on paljon rahaa, voi ostaa palvelun ulkomailta tai käydä ulkomailla luovuttamassa munasoluja.

Suomi. Huoh.

Vierailija
15/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tietää millaiseen wt perheeseen omat jälkeläiset päätyvät.

Hedelmöityshoidot on niin kalliita ettei varmaan ihan rupuperheeseen kuitenkaan.

Vierailija
16/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako lapsi perintöoikeuden biologisiin vanhempiinsa jos kyse on luovutetuista sukusoluista?

Vierailija
17/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappakaa vähemmän niitä syntymättömiä lapsia.

Vierailija
18/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko mikään ihme kun siitä ei saa edes rahallista korvausta kaiken muun ikävän lisäksi.

19/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole suomalainen enkä vaalea, joten en kelpaa näihin kriteereihin. Voisi olla aika shokki, jos haaveisssa on odottaa vaaleaa viikinki-lasta ja saakin siittiöt tuliselta latinolta.

Suomessa kai toivotaan suomalaisen (eli itsensä) näköistä lasta. Tanskassa tanskalaisen näköistä. Jos suomalaista ei ole, tanskalainen on tarpeeksi lähellä.

Mä kelpaisin varmaankin luovuttajasta USA:ssa ja Amerikassa.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
20/114 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään ole mitään velvollisuutta luovuttaa jälkeläisiään jonkun tuntemattoman hoteisiin. Itse en ikimaailmassa antaisi vapaaehtoisesti tulevia lapsiani jonkun arvaamattoman tuntemattoman hoidettaviksi. Jälkeläisistään kuuluu itse huolehtia. Arvostan että suomalaiset miehet eivät jätä siittiöitään kenen tahansa hyväksikäytettäväksi.

Siihen on syynsä, ettei jotkut lisäänny luonnollisesti. Niin kuin tältäkin palstalta olemme saaneet lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän