Pyykinpesukone ja pyykin peseytyminen
Olen suhteellisen fanaattinen pyykinpesijä. Ostin joitain vuosia sitten koneen ja ihmettelin pyykkiä ripustaessani miten pyykki oli kuivaa. Ajattelin, että nyt on linko todella ollut lupauksien mukainen. Enemmän pyykkiä tutkiessani havaitsin miten kuivia plänttejä pyykissä oli siellä täällä. Ymmärsin, että vesi ei ollut koskenut noihin kohtiin ollenkaan ja sitä myöten muuhunkaan pyykkiin. Aloin lisätä vettä pyykin mukaan, sitä tehden noin kolmen vuoden ajan.
Nyt muutin toiseen asuntoon ja koneen ostaminen tuli jälleen ajankohtaiseksi. Mies kävi konekaupassa ohjeistukseni mukaan ja kysyi Ö-luokan konetta, joka siis ottaisi myös vettä pyykin pesuun. Konekaupan omistaja sanoi, että jos haluaa koneen, joka ottaa vettä pesuun, pitää lähteä kirpputorille sitä konetta hakemaan ja kertoi miten joku mummo tästä kylältä oli kutsunut konekorjaajan paikalle selvittämään miksi kone ei ottanut vettä.
Eikö tällä palstalla ole mammoja, joita tämä asia kiinnostaisi sen verran, että tähän saisi muutoksen? Muistan, kun tästä samasta asiasta aiemmin puhuin ja ihmiset kertoivat miten heidän koneensa ottavat vettä. Tämä siis on tosiasia, että koneet eivät ota vettä. Joku uskoo, että ne ottavat, mutta se on vain heidän uskomuksensa.
Olen niin väsynyt tähän pyykinpesuun.
Kommentit (34)
puhdasta kirjoitti:
Sitä olen myös miettinyt miten pyykkiä rullataan se reilu kolme tuntia ja vettä ei oteta. Siis olen omistanut eri tasoisia koneita, niin kuin sanoin olen fanaattinen pyykin pesijä. Näistä kommenteista huomaan taas olevani yksin puhtaine pyykkeineni. Tai yksi taisi olla samoilla linjoilla.
Pyykinpesuun pitää ottaa vettä.
Ei kannata ottaa itseensä. Täällä on paljon elämäänsä kyllästyneitä idiootteja jotka päivystää ja käyvät kimppuun kun löytävät saivartelun mahdollisuuden.
Heihin ei kannata kiinnittää mitään huomiota. Heidän tavoite on juuri pilata hyväntuulisten päivä.
Minulla ei ole tällaista ongelmaa ollut. Ihan ovat märkiä pyykit olleet. Pikapesuja en käytä, sillä tekstiili menee pesuun vasta kun on oikeasti likainen. Jos on todella likainen, pesen käsin. Ei se pesukone mitään tahroja osaa poistaa.
Myös hienopesuohjelma käyttää enemmän vettä. Kokeile eri ohjelmia ja ikkunallisesta koneesta on helppo katsoa, onko mukana juuri yhtään irtovettä vai kaikki imeytyneenä pyykkiin.
Ei käynyt heti mielessä viedä kone huoltoon, jopa ne ego ohjelmat pesevät hyvin, mutta kestävät jopa 4tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tällaista ongelmaa ollut. Ihan ovat märkiä pyykit olleet. Pikapesuja en käytä, sillä tekstiili menee pesuun vasta kun on oikeasti likainen. Jos on todella likainen, pesen käsin. Ei se pesukone mitään tahroja osaa poistaa.
Tahrat käsitellään ennen pyykkikoneessa pesua tahranpoistoaineella.
Ihme touhua lisätä pyykkikoneeseen vettä. Kas kun et ole sähköiskua saanut.
Yksinkertaisesti pyykkikone on ollut liian täynnä tai koneen vesiletku on väärällä korkeudella.
Uskot vielä tosissasi jonkin myyjän skeidan, että pitää ostaa kirpparilta kone. Kyllä ne uudet koneet on moninvwrroin parempia kuin joku kirpparilta ostettu vanha kone. LG:tä en tosin staisi.
Vierailija kirjoitti:
Tahranpoistooaine. Todella likaisen vaatteen peseminen käsin ei ole järkevää. Pesuainejäämiä jää käsinpesussa vaatteisiin. Ekologinen ratkaisu tahroihin on sappisaippua. Loraus saippuaa tahralla, odotetaan vartti ja pesukoneeseen muun pyykin joukkoon. Pestään normaalisti. Tahrat poissa.
Meillä on 4kk vanha Miele. Kyllä se ainakin käytää vettä ihan samaan tapaan kuin edellinen, 25v vanha Candy. Sähköä kuluu vähemmän.
Meillä vuoden vanha samsung ja kyllä sen verran vettä käyttää ainakin että pyykit märkiä ovat. Huuhtelujen määrän voi valita yhden ja viiden välillä. Toki yli 10v vanha aeg kone parempi ja jämäkämpi oli mutta hajosi.
Mä olen myös pyykinpesuneurootikko ja kastelen pyykit ennen koneeseen laittoa. Lisäksi vesi+ nappi, ja pikaohjelmilla en pese koskaan. Aloitin tämän havaittuani pariin otteeseen saman kuin aloittaja: joko pesukone oli lingonnut pyykin todella, todella tehokkaasti, tai sitten muutamien vaatteiden kulmat eivät olleet ohjelman aikana vettä nähneetkään.
Energiamerkintöjen kanssa pelleily on tehnyt sen, että vettä käytetään liian vähän ja pesuajat venyvät järjettömän pitkiksi. Käytän itse pyykinpesukoneessa aina lisähuuhtelua, joka auttaa siinä, ettei vaatteet jää pesuainetta sisältäväksi. Kylmäpesut ym. ovat turhanpäiväisiä ja pesen aina täysiä koneellisia. Nykyinen Hoover on vuodelta 2005 ja pari kertaa on hiilet vaihdettu mutta pesee hyvin edelleenkin.
Jos olet sitä mieltä ettei huuhtoudu kunnolla, laita pikapesuohjelma ilman pesuainetta lopuksi.
Tekokuituiset voivat kuivahtaa jo linkousvaiheessa, laita kevyt linkous.
Vierailija kirjoitti:
Ihme touhua lisätä pyykkikoneeseen vettä. Kas kun et ole sähköiskua saanut.
Yksinkertaisesti pyykkikone on ollut liian täynnä tai koneen vesiletku on väärällä korkeudella.
Nykyisen pesukoneeni (Electrolux) ostin edelliseen asuntoon, se myös asennettiin paikalleen tuonnin yhteydessä. Koska asunto oli pieni, niin pesukoneen tila kylpyhuoneessa oli myös. Pyykki ei tullut puhtaaksi ja joskus lisäilin vettä käsisuihkulla, mikä tuntui auttavan, mutta silti pesutulos ei ollut hyvä. Vuoden tuskailin sen kanssa, mutta uutta ei ollut varaa ostaa. Muutettuani nykyiseen suurempaan asuntoon, myös pyykkikoneelle on hyvin tilaa kylpyhuoneessa ja nyt sama kone pesee moitteettomasti. Ottaa vettä tarpeeksi ja pyykki on puhdasta. Eli uskon, että edellisen asunnon vesiletkun sijainti ja paikan ahtaus olivat syynä ongelmaan. Täyttömäärään kannattaa myös kiinnittää huomiota.
Ap on ostanut kuivapesukoneen, oma moka. Hänen pitää siirtyä takaisin pesupaljun käyttäjäksi. Silloin voi säätää tarkkaan, miten pyykin pesee ja kuinka puhtaaksi. Palju, pyykkilauta, juuriharja ja lipeäkiveä, kyllä onnistuu.