Pyykinpesukone ja pyykin peseytyminen
Olen suhteellisen fanaattinen pyykinpesijä. Ostin joitain vuosia sitten koneen ja ihmettelin pyykkiä ripustaessani miten pyykki oli kuivaa. Ajattelin, että nyt on linko todella ollut lupauksien mukainen. Enemmän pyykkiä tutkiessani havaitsin miten kuivia plänttejä pyykissä oli siellä täällä. Ymmärsin, että vesi ei ollut koskenut noihin kohtiin ollenkaan ja sitä myöten muuhunkaan pyykkiin. Aloin lisätä vettä pyykin mukaan, sitä tehden noin kolmen vuoden ajan.
Nyt muutin toiseen asuntoon ja koneen ostaminen tuli jälleen ajankohtaiseksi. Mies kävi konekaupassa ohjeistukseni mukaan ja kysyi Ö-luokan konetta, joka siis ottaisi myös vettä pyykin pesuun. Konekaupan omistaja sanoi, että jos haluaa koneen, joka ottaa vettä pesuun, pitää lähteä kirpputorille sitä konetta hakemaan ja kertoi miten joku mummo tästä kylältä oli kutsunut konekorjaajan paikalle selvittämään miksi kone ei ottanut vettä.
Eikö tällä palstalla ole mammoja, joita tämä asia kiinnostaisi sen verran, että tähän saisi muutoksen? Muistan, kun tästä samasta asiasta aiemmin puhuin ja ihmiset kertoivat miten heidän koneensa ottavat vettä. Tämä siis on tosiasia, että koneet eivät ota vettä. Joku uskoo, että ne ottavat, mutta se on vain heidän uskomuksensa.
Olen niin väsynyt tähän pyykinpesuun.
Kommentit (34)
Kyllä mulla ainakin kohtuullisen uusi LG käyttää vettä. En kyllä käytä mitään eko- tai pikapesua.
Siis mielestäsi pesukoneissa ei ole vettä ollenkaan ohjelman aikana?
Mitä ihmettä... olipa sekalainen aloitus. Kyllä meidän uusi kone ainakin vettä ottaa. Jossakin testissä sanottiin että allergikkojen kannattaa nykyään laittaa aina extrahuuhtelu.
Älä osta halvinta.
Kyllä meidän pesukone ottaa vettä ihan mukavasti. Käyttää vettä n.80 litraa pesun aikana. Voi vielä valita lisähuuhtelun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin kohtuullisen uusi LG käyttää vettä. En kyllä käytä mitään eko- tai pikapesua.
Pikapesu käyttää enemmän vettä kuin tavallinen pesu.
lopeta pikaohjelmalla täysien koneelliseen peseminen.
En ymmärrä, pesukone joka ei ota vettä? No ootko avannu hanan? :D
Minulla tuli pyykkikoneen uusimisen aika loppuvuodesta. Etsimällä etsin koneen, jossa oli 7 kilon täyttö ja joka käytti eniten vettä. En laita konetta ihan täyteen ja laitan lisäksi lisähuuhtelun. Kone on Elektroluxin ja pesee hyvin. Päältätäytettäviä koneita on nykyään niin vähän, että valinta oli helppo.
Ja sitten nää koneet pesee viisi tuntia jotain semilikaista viittä kiloa -_-
Kiinnostaa ihan tarkan merkin ja mallin kanssa koneet, jotka käyttää vettä, laittakaa vinkit jakoon :)
Olen aina luullut että pesukone on sellainen joka pesee pyykit vedellä mutta näköjään olen ollut väärässä. Miksi pyykki sitten on märkää ja se pitää erikseen ripustaa kuivumaan?
En ymmärrä, pesukone joka ei ota vettä? No ootko avannu hanan? :D
Nykyajan pesukoneet säästävät vettä. Ihmiset yliannostelevat pesuaineita, käyttävät huuhteluaineita, mitä ei edes tarvita. Koneen käyttöohjeet ja vaatteiden pesuohjeet kannattaa lukea. Ihmettelen kyllä, mikäli vettä ei tule ollenkaan? Ehkä koneessa myös höyrypesuohjelma?
Itse pesen tarpeen mukaan:
-pikkupyykit =rintaliivit, pitsisukat, silkki- villavaatteet yms. yleensä käsin
-hikiset jumppavaatteet esipesen/ liotan etikkavedessä (väkiviinaetikkaa voi laittaa myös koneeseen esipesu- tai huuhteluaineeksi)
-lakanat ja pyyhkeet esipesu ilman pesuainetta---> vaatteet kastuvat kunnolla, sitten pesu 60, (välillä 90 asteessa, putsaa konetta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikapesu käyttää enemmän vettä kuin tavallinen pesu.
Minä käytän aina käytännössä 60min ohjelmaa, koska se käyttää enemmän vettä kuin tavallinen ohjelma.
Meidän Miele on puuvillaohjelmila aika pihi, mutta pesee ihan hyvin, kun käyttää lisävesinappia. Jos pesen untuvatakkeja tai -peittoja, kastelen ne ensin. Kone luulee tällöin, että pyykkiä on enemmänkin.
Sitä olen myös miettinyt miten pyykkiä rullataan se reilu kolme tuntia ja vettä ei oteta. Siis olen omistanut eri tasoisia koneita, niin kuin sanoin olen fanaattinen pyykin pesijä. Näistä kommenteista huomaan taas olevani yksin puhtaine pyykkeineni. Tai yksi taisi olla samoilla linjoilla.
Pyykinpesuun pitää ottaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Oot kirjoittanut niin pitkän aloituksen, etten jaksa lukea sitä. Joten en voi auttaa.
Avautuminen taas apukoululaiselta.
Tuollaisia onqelmia ei ole kun pesee pyykit vanhalla pulsaattoripesukoneella nykyisinkin.
Meillä on päältätäytettävä Candy ja kyllä se vesipesee, on jopa lisävesi nappi. Tosin kone on yli 3 vuotta vanha ja periaatteessa yksinkertainen on/off käyttöinen.
Jaa a.
En ymmärrä ongelmaa.
Jos hana on auki ja letkut/putket oikein kytketty, niin tottakai se vettä ottaa!
Vanhat pesukoneet todellakin pesivät pyykin suuremmassa vesimäärässä (päältätäytettävän koneen rumpu oli lähes täynnä vettä). Nykyisissä koneissa vettä käytetään todella vähän riippuen jonkunverran pesuohjelmasta (säästöä?). Märkiä pyykit toki pois otettaessa ovat. Itse lisään hyvin usein ylimääräisen huuhtelun. Eli se siitä veden säästämisestä.
Oot kirjoittanut niin pitkän aloituksen, etten jaksa lukea sitä. Joten en voi auttaa.