Asumiskulujen jakaminen kumppanin omistusasunnossa
Miten olette jakaneet asumis ja siihen liittyvät kustannukset tilanteessa jossa toinen osapuoli muuttaa asumaan toisen omistusasuntoon?
Kommentit (80)
Puolet käyvästä vuokrasta miinus pääomaveron säästö.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin pankkiin juttelemaan ja järjesteltiin laina uusiksi niin, että maksetaan molemmat nyt lainaa niin, että lainamaksun loputtua molemmat omistaa 50% asunnosta. Minä maksan vähän isompaa osuutta lainasta nyt, koska mies maksanut aiemmin enemmän ja tällä hetkellä siis omistaakin asunnosta enemmän. Jos ero sattuisi tulemaan pankin avulla on laskelmat siitä mitä kumpikin omistaa missäkin viaheessa, myytäisiin siis asunto ja jaettaisiin rahat omistajuuden perusteella.
Oliko asunnon omistussuhteen muutos kallis?
Kato netistä vastaavan asunnon vuokra, ja maksa puolet siitä kumppanille. Lisäksi puolet sähkölaskusta, oma vesiosuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Mentiin pankkiin juttelemaan ja järjesteltiin laina uusiksi niin, että maksetaan molemmat nyt lainaa niin, että lainamaksun loputtua molemmat omistaa 50% asunnosta. Minä maksan vähän isompaa osuutta lainasta nyt, koska mies maksanut aiemmin enemmän ja tällä hetkellä siis omistaakin asunnosta enemmän. Jos ero sattuisi tulemaan pankin avulla on laskelmat siitä mitä kumpikin omistaa missäkin viaheessa, myytäisiin siis asunto ja jaettaisiin rahat omistajuuden perusteella.
. Siis ostit 1 / 2 asunnosta mieheltä ja otit lainan oman lainan sitä varten. Vai maksatko miehen lainaa ja asunto on edelleen 100 % hänen ? Ja jotenkin liukuu sinulle ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika edullisesti elätte toisen asunnossa. Tämä tosin on mielenkiintoinen kysymys, toinenhan asuu käytännössä ilmaiseksi. Onko taloudessa sitten kaksi elintasoa, kun toinen selviää muutaman satasen asumiskustannuksilla ja toinen maksaa moninkertaisen määrän?
Miksi toisen pitäisi maksaa puolisonsa omaisuuden kartuttamisesta? Sitähän lainanlyhennys on. Lisäksi edelleenkin suurimman osan suomalaisista asunnoista hinta nousee pikku hiljaa, josta toisen nurkissa asuva ei ikinä pääse osalliseksi. Puhumattakaan, jos tulee ero, niin toinen on helppo heittää pihalle.
Jos asia on ongelma, niin sitten kannattaa ostaa yhteinen asunto.
Tuo riippuu tietysti siitä ollaanko naimisissa vai ei. Jos tulee ero, niin talosta jää silti puolisolle puolet, ellei ole avioehtoa. Joten ei ihan poissuljettua ole pyytää toista maksamaan puolet, tosin itse en varmaankaan pyytäisi jos olisin tuossa tilanteessa.
Ihmiset, jotka menevät avioon ilman avioehtoa varmaan harvemmin miettivät menojenkaan jakamista. Monet ovat silloin nuoria ja molemmat köyhiä. Tai sitten varakkaampi osapuoli on hyväuskoinen ja tuskin senkään vertaa miettii kulujen jakamista tulojen suhteessa.
Muutin miehen taloon, ostan ruuat kaappiin sekä maksan sähkön+sähkönsiirron (n.200-300e/kk). uudet kodinkoneet ja ilmalämpöpumpun ostin myös. Muut kulut hoidetaan miten kummallakin sattuu olemaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on toisen asunto, toisen kiinteää omaisuutta, en minä siitä mitään maksaisi.
Ehkä osan vedestä ja netistä. Ja omat ruuat.
Mutta kulutat toisen omaisutta ihan ilmaiseksi. Kyllä voisit hieman enemmän maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos te asutte toisen asunnossa ettekä maksa mitään muuta kuin puolet hoitovastikkeesta ja sähköstä sekä oman vedenkäyttönne (?), niin käytättekö silloin ilmaiseksi toisen omistamia kodinkoneita kuten vaikka pesukonetta? Jos siis vetoatte siihen, että sehän on sen toisen kämppä, ei ole tarkoitus, että se saa kartuttaa omaisuuttaan minun rahoillani.
Ihan ilmaiseksi (!) pesen puolison koneella hänen pyykkejään ja tiskejään. Kodinkoneet on asunnonomistajan vastuulla, vrt. vuokrakämppä. Vuokranantaja ostaa ja huollattaa omaan piikkiinsä omistamansa kodinkoneet. Onko tämä sinusta jotenkin väärin? Minusta ei.
Puolison asunnossa asun. itse järkeilin, että Asuntoon liittyy kolme komponenttia; vastike, lainanlyhennys ja asuntolainan korko.
Puoliso hoitakoon lyhennyksen kokonaan,koska kuittaa kokonaisuudessaan myös mahdollisen arvonnousun. Itse maksan vastikkeesta puolet sekä korosta puolet, koska sehän on sen rahan hinta että voimme tässä nykyisessä asunnossa asua. Maksan kyllä vähän ekstaa, koska asunto kuluu kuin mikä tahansa muukin hyödyke, joten sitä täytyy välillä huoltaa.
Kotivakuutukset, autotalli, vesi toki myös puoliksi. Remonteista en osaa sanoa, puoliksi ei ainakaan, koska sellainenhan nostaa asunnon arvoa, jonka toinen sitten kuittaisi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos te asutte toisen asunnossa ettekä maksa mitään muuta kuin puolet hoitovastikkeesta ja sähköstä sekä oman vedenkäyttönne (?), niin käytättekö silloin ilmaiseksi toisen omistamia kodinkoneita kuten vaikka pesukonetta? Jos siis vetoatte siihen, että sehän on sen toisen kämppä, ei ole tarkoitus, että se saa kartuttaa omaisuuttaan minun rahoillani.
Voisin maksaa isomman osan ruokakuluista yms. Ja ok sähkön, veden, netin (oman osuuden näistä), ja jotain pientä kodinkoneista. Mutta asunnosta en mitään maksaisi, ehkä hoitovastikkeen, en mtn muuta.
Vierailija kirjoitti:
Maksan puolet sähköstä, vedestä, netistä, sakokaivon tyhjentämisestä, jätemaksusta. Mies maksaa omistamansa talon lainanlyhennykset, kiinteistöveron ja vakuutukset.
Eli olet kuin vuokralainen.
Kun tulee bänät, sä et omista mitään.
Mutta mies maksaa koko ajan asuntoa itselleen, sä avustat elinkustannuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan puolet sähköstä, vedestä, netistä, sakokaivon tyhjentämisestä, jätemaksusta. Mies maksaa omistamansa talon lainanlyhennykset, kiinteistöveron ja vakuutukset.
Mutta mies maksaa koko ajan asuntoa itselleen, sä avustat elinkustannuksissa.
Ja sinä asut puolilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Puolet käyvästä vuokrasta miinus pääomaveron säästö.
Jaa, menisinkö asumaan jonkun kanssa puoliks vuokralle sellaseen asuntoon ?
Ei ole reilua vain tasata juoksevia kuluja. Silloin tämä juoksevien kulujen maksaja pääsee paljon edullisemmin. Toki pitää tsekata tilanteen mukaan. Meillä esim. tilanne:
Omistan kaksion, kk kulut: vastike 200 e, lainan korko 150 e, itse lyhennys 600 e, vesi 20 e, sähkö 15 e. Maksoin nämä alussa yksin, ja mies asui yksiössään vuokralla 600 e/kk. Eli kun muuttaa luokseni, hänen osuudekseen juoksevista kuluista tuli vain 100 (vastike)! Veden ja sähkön olisi maksanut vuokransa päälle kuitenkin. Vaikka korostakin laskisi puolet mukaan, ei kumppanin asumiskustannuksiksi tulisi kuin 175 e. Eli hän säästäisi tässäkin tapauksessa yli 400 e/kk!
Itse hyötyisin siis 100 e kuussa, ja kumppani 400 e kuussa. Siksi olemmekin tasanneet tämän oikeasti tasapuoliseksi, eli hän maksaa minulle noin 280 e kuussa asumisestaan (sis. sähkö ja vesi). Halpaa hänelle, mutta minäkin hyödyn. Pelkkä vastikkeen tasaaminen olisi naurettavaa, enkä itsekään suostuisi noin alhaisella hinnalla toisen luona loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mies maksaa koko ajan asuntoa itselleen, sä avustat elinkustannuksissa.Ja sinä asut puolilmaiseksi
No minä asun kyllä yksin omistusasunnossani ja vastaan sen kaikista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mies maksaa koko ajan asuntoa itselleen, sä avustat elinkustannuksissa.Ja sinä asut puolilmaiseksi
Ruokit miehen peset pyykit, siivoat jne ja seksi miehen ehdoilla kun hän on suuri valkoinen heimopäällikkö, omistavaa luokkaa.
Miehen omistama asunto.
Maksan vastikkeen (alle 200e/kk), puolet vedestä, puolet sähköstä, puolet netistä. Kodinkoneista isommat on hankittu puoliksi, esim. pyykinpesukone ja apk. Joku 40e kahvinkeitin tai Lidlin halpa voileipägrillin hankinta jää sille, joka sen eniten haluaa ostaa.
Ruokakulut menee puoliksi. Vakuutukset puoliksi (tässä on toki huomioitu sun-mun -vakuutukset, jotka tietenkin tilitetään itse, mutta esim. kotivakuutus menee puoliksi vaikka kaikki vakuutukset ovat samassa vakuutuskirjassa).
Käytännössä kuluni (vastike, vesi ja sähkö) jäävät pienemmiksi, verrattuna jos asuisin yksin vuokralla. Joten tässä säästää molemmat.
Pakko sanoa, että kyllä naiset suostuu typeriin järjestelyihin.
Jos suhde on yhtään vakiintunut, kannattaa muuttaa laina yhteiseksi.
Hölmöhän se on, joka suostuu vain makselemaan juoksevia kuluja samalla kun toinen kartuttaa omaisuuttaan.
Ja mä olen itse nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko asunnon omistussuhteen muutos kallis?
Vähän alle 400 euroa, eli ei ilmainen, mutta aika karkkiraha kun asunto kuitenkin yli 200 000e arvoinen ja laina-aikaakin vielä yli 10 vuotta. Minäkin siis tästä kyllä hyödyn, sillä en olisi kuitenkaan saanut tuon kokoista lainaa otettua yksin ja asunto hyävkuntoinen ja hyvällä alueella. Ja mies tykkää, kun nyt maksaa lainaa vähemmän kuukaudessa.
Maksan vastikkeen (samassa autopaikka ja vesi), mies maksaa kaiken muun. Kun menen töihin alan maksaa luultavasti puolet vakuutuksista ja sähköstä jne. Lainan tulee mies maksamaan aina itse, kunnes tulee yhteinen laina.