Suomen syntyvyys pudonnut jo Valko-Venäjääkin heikommaksi
Lapsia syntyy Suomessa enää keskimäärin 1,6 naista kohden, joka on jo Valko-Venäjääkin heikompi tilanne.
154 Russia 1.7
155 Belarus 1.7
169 Estonia 1.6
172 Finland 1.6
188 Japan 1.5
(Lähde: List of sovereign states and dependencies by total fertility rate, 2017 List by the Population Reference Bureau)
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin kurja ja epätasa-arvoinen "valtio" ettei tänne kehtaa tehdä lapsia kärsimään.
Jos tämä ei ollut sarkasmia niin perustele vähän miten Suomi on kurja ja epätasa-arvoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin kurja ja epätasa-arvoinen "valtio" ettei tänne kehtaa tehdä lapsia kärsimään.
Jos tämä ei ollut sarkasmia niin perustele vähän miten Suomi on kurja ja epätasa-arvoinen?
Katso ympärillesi. Älä vetoa siihen, miten ennen tai muualla oli/on asiat vielä huonommin. Se että on huonosta joukosta parhammistoa ei ole mikään oikeutus tai tekosyy. Vaan katsot ihan avoimin silmin ympärillesi. Kuuntelet niitä jotka on jääneet vähempiosaisiksi, he kyllä kertovat. Jos et ole tähän asti ikinä heitä kuullut, mieti mitä se kertoo tämän yhteiskunnan tasa-arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että laskee. Maailmaan ei tarvita yhtään lisää ihmisiä!
Joo ne 50 000 lasta jotka suomessa vuosittain syntyy onkin tämän planeetan tuho. Toivottavasti parin vuoden päästä syntyy 0 lasta niin maailma pelastuu. Intiassa syntyy 27 miljoonaa lasta vuodessa, siellä syntyvyyden pitäisi heti ainakin puolittua niin ehkä planeetalla olisi toivoa.
Minä olen synnyttänyt kaksi lasta. Tekeekö se yhden naista kohden ja yhden miestä kohden? Kun en minä yksin olisi yhtään lasta tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen suomalainen syntyy 2067 ja sitten me ollaanki sukupuutossa. Ja sitähän te toivotte. Mä en ole elossa silloin mutta te nuoremmat saatte nähdä tulevaisuuden unelma-Suomen. Varmaankin joku teistä sitten toivoo että Neuvostoliitto olisikin vallannut Suomen.
Missä sinun 1,6 lastasi ovat jos ei näkemässä sitä? Hekin toivovat sitä?
Heinoa Suomi! Tästä on varaa vielä parantaa. Lapsen tekeminen on itsekästä.
Lapsen tekeminen on itsekästä ja raukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belarussiassa naiset antautuvat keskinkertaisillekin miehille. Suomessa nainen kelpuuttaa lisääntymiseen vain parhaan prosentin miespopulaatiosta. Siksi Suomessa ei synny lapsia.
Se johtuu siitä, koska naiset on siellä enemmistönä nuoremmissakin ikäluokissa eli naiset joutuu kilpailemaan miehistä jos sellaisen tahtovat. Ja nehän tahtoo, koska itä-euroopassa oma perhe on ihmisille edelleen tärkein ja lapsetonta naista pidetään epäonnistuneena. Siksi naiset kelpuuttaa keskinkertaisenkin miehen.
Tummat kundit puuttuvat Belaruksesta kokonaan joten sikäläiset kaunottaret joutuvat kauhuksensa pariutumaan paikallisten kalapuikkojen kaa.
Öö voisiko joku selitää miten voi tehdä 1.6 lasta? :D en nyt ihan tajunnu. eihän niitä puolikkaita lapsia voi synnyttää? :DD
Kun katsoo miten tätä hyvinvointivltion mallia ajetaan koko ajan alas, en yhtään ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso ympärillesi. Älä vetoa siihen, miten ennen tai muualla oli/on asiat vielä huonommin. Se että on huonosta joukosta parhammistoa ei ole mikään oikeutus tai tekosyy. Vaan katsot ihan avoimin silmin ympärillesi. Kuuntelet niitä jotka on jääneet vähempiosaisiksi, he kyllä kertovat. Jos et ole tähän asti ikinä heitä kuullut, mieti mitä se kertoo tämän yhteiskunnan tasa-arvosta.
Vartuin työttömässä alkoholistiperheessä joka eli tukien varassa, tiedän kyllä mitä se suomalainen "kurjuus" on. Itsekin olen ollut työttömänä, kelasta ja sossusta sai rahaa sen verran, että sillä pärjäsi ihan hyvin kun käytti rahat viisaasti.
Muualla maailmassa olisin lapsena joutunut asumaan kadulla kun vanhemmat oli työttömiä, kenties ne olisi myyneet minut jotta saavat viinarahaa tai vähintään hylänneet minut kadulle.
Suomen "vähäosaisten" suurin ongelma on viina, rahat menee siihen ja sitten valitetaan kun on niin epätasa-arvonen ja p*ska maa tämä suomi. Itse tulen kovista oloista ja en ymmärrä näitä ulisijoita joita tässäkin ketjussa on paljon. On suomessakin ongelmia, mutta ei tämä mikään kurja paikka ole. Maailmassa on vain muutama maa jossa asiat on paremmin kuin täällä.
Kikyn takia ihmiset ovat 24 tuntia vähemmän kotona, paneskelemassa. Kiky pinentää syntyvyyttä n. 200 lapsen verran vuodessa.
Miks tästäkin syyllistetään naisia? Miehilläkö ei ole mitään tekemistä syntyvyyden laskun kanssa?! 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minä olen synnyttänyt kaksi lasta. Tekeekö se yhden naista kohden ja yhden miestä kohden? Kun en minä yksin olisi yhtään lasta tehnyt.
Kyllä. Juuri noin sen pitää mennä että naista kohden on yksi lapsi ja miestä kohden yksi eli tarkoittaa juuri että nainen tekee elämänsä aikana kaksi lasta. Noin väkiluku pysyy vakiona koska uusi sukupolvi on yhtä iso kuin edeltäjänsä. Jos tekisit neljä, tai jos kaikki naiset tekisi neljä lasta niin uusi sukupolvi olisi tuplasti isompi kuin edeltäjänsä ja väkiluku kasvaisi vauhdilla
Olen 32v sinkku nainen. Kukaan mies ei vaan ole kiinnostanut (olen hetero). En ymmärrä miksi ihmeessä tekisin lapsia jonkun kanssa vaan, koska haluaisin lapsia. Sehän olisi aivan kauhean itsekästä. Jos ei sitä oikeaa nyt tule eteen, niin jää lapset tekemättä. Elämä on. :)
Mun tuntemat velat ovat ammatiltaan kätilö, 2x sairaanhoitaja, 2x lentoemäntä, terveydenhoitaja. Eli tämmönen poppoo löytyy. Heti tulee mieleen, ettei varmaan ole aikaa perheelle. Oikein viehättäviä ja mukavia henkilöitä ovat nuo kaikki, joten siitä ei ainakaan ole kyse. Jos työelämä ottaa paljon, ei yksinkertaisesti JAKSA enää pyörittää perhearkea siinä sivussa. En yhtään ihmettele, että vapaaehtoisesti lapsettomia löytyy nimenomaan hoitoalalta ja lentoemännistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat velat ovat ammatiltaan kätilö, 2x sairaanhoitaja, 2x lentoemäntä, terveydenhoitaja. Eli tämmönen poppoo löytyy. Heti tulee mieleen, ettei varmaan ole aikaa perheelle. Oikein viehättäviä ja mukavia henkilöitä ovat nuo kaikki, joten siitä ei ainakaan ole kyse. Jos työelämä ottaa paljon, ei yksinkertaisesti JAKSA enää pyörittää perhearkea siinä sivussa. En yhtään ihmettele, että vapaaehtoisesti lapsettomia löytyy nimenomaan hoitoalalta ja lentoemännistä.
Akateemisissa on kaikista eniten veloja.
Vierailija kirjoitti:
Valko-venäjäkö sitten on se Paratiisi, jossa on hyvä perustaa perhe, kun siellä on syntyvyys kasvussa?
Ei Suomi ole todellakaan kurja maa. Kaikki eivät vain yksinkertaisesti halua lapsia. Kaikki eivät sovi vanhemmiksi. Kaikki eivät halua perhe-elämää. Ei se ole sen kummallisempi asia. Itse olen vela, mutta oikein tyytyväinen ja kiitollinen siitä, että saan asua Suomessa.
Minä haluaisin lapsia, mutta en hanki. Hyvin harva mies haluaa perheen ja haluaa myös panostaa perheeseensä, myös tunnetasolla ja omassa henkilökohtaisessa psyykkisessä kehityksessään. Heillä on sitten varaa valita paljon minua paremmista kumppaneista siihen projektiinsa. Minulle jää valittavaksi siitä joukosta, jotka joko eivät ensinkään perhettä halua, tai sitten katsovat vetovastuun kuuluvan yksin naiselle ja moni vielä päälle olevansa oikeutettuja nauttimaan taloudellisen panoksensa vuoksi auktoriteettiasemaa perheessä.