Hämmästyttää kaupassa ihmisten yli 100 euron ruokaostokset
Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?
Kommentit (297)
Nyt kun puolueen 5,5 promillen kännejä saa kaupasta, hienoa alkoholipolitiikkaa (siis typerää).
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puolueen 5,5 promillen kännejä saa kaupasta, hienoa alkoholipolitiikkaa (siis typerää).
Se on kyllä hölmöä. Harva "erikoisolut" mahtuu uuteenkaan rajaan, mutta suunta on sentään oikea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuollaiseen varaa on, mutta ihmetyttää kyllä mitä ostavat jos tuollaisia ostoksia kantaa muutaman ihmisen talouteen viikottain.
Eli ei paljon mitään. Moni käyttää jo työpaikkaruokalaan 200€ kuussa, se on jo mielestäni vähän typerää rahankäyttöä.
En jaksanut lukea kaikkia, mutta jokaisella perheellä oma tyylinsä elää ja syödä eli turha kinastella summista.
Omalla kohdalla kauppakulut pieniä vaikka useampi syömässä.
Kulut on kauppaan lähinnä maitoa, juustoa, leipää ja jonkun verran lihaa ja kalaa.
Banaania lähinnä hedelmistä kuluu.
Kasviksia, munia ym ostan Reko ruokaringin kautta.
Muuten löytyy kotoa iso pakastin täynnä itse tehtyjä mehuja, hirvenlihaa ja sieniä sekä marjoja joista tehdään ruokaa ympäri vuoden.
Kalaa saadaan välillä naapurin kalastajalta.
Kauppaan menee äkkiä iso määrä rahaa jos ostaa arvokkaampia lihoja ja kaloja sekä juustot maksaa paljon.
Vertaa naudan sisätila vastaan sikanautajauheliha... kummallakin vatsa täyttyy.
Meillä asuu 2 aikuista sekä pieni, mutta isoruokainen kissa. Taloustilin kautta maksetaan kaikki yhteiset ruuat, pesuineet, kissan tarvikkeet yms, joten on helppo seurata, miten paljon niihin kuluu rahaa. Taloustilibudjetti on 450 euroa kuussa plus somme kertyvät bonukset n. 20 euroa. Kaikki herkut, alkoholit, lehdet ja muut turhakkeet ostetaan kukin omilla rahoilla, joten ne eivät sisälly tuohon 470 euroon. Syödään terveellistä, vegaanipainotteista ruokaa ja ostetaan aikalailla sen mukaan, mitä tekee mieli. Eli meilläkin viikon kauppalasku on yli satasen.
MrGoodFinance kirjoitti:
Ihmetyttää että vieläkin jotkut paheksuu luotolla maksamista. Kaikki varakkaammat maksaa luotolla koska juuri niin rahaa tulee lisää että tajuaa kaikki pienetkin jutut. Kassa on kuningas ja kassa on suurempi jos maksaa myöhemmin. Maksuaikakorteilla saa keskimäärin 45 päivää ilmaista maksuaikaa eli käytännössä tilillä on 1,5kk palkan/kulujen verran jatkuvasti enemmän rahaa. Ihan samaa matematiikkaa koitan ajaa yrityksessäni. Tilillä on yli 100k, muttei tulisi mieleenkään maksaa mitään käteisellä tai pankkikortilla vaan ilman muuta luottokortilla menee.
Minä en paheksu, mutta ihmettelen, miten jotkut kuvittelevat sen olevan joku vaurauden lähde. Ei sinullakaan ole puolentoista kuukauden palkkaa enemmän, vai maksatko sähkölaskut ja vakuutuksetkin sillä luottokortilla? Minä en jaksaisi erikseen maksutapahtuman lisäksi vielä maksaa niitä laskuja. Itse arvostan enemmän helppoutta, kuin sitä, että tililläni on parisataa euroa enemmän. Samanhan säästää jo pelkästään sillä, että jättää yhden viikonloppureissun tekemättä tai merkkiveskan ostamatta ja sijoittaa sen summan johonkin. Erona vain se, ettei tarvitse joka kuukausi maksaa erikseen luottokorttilaskuja. Mutta hehkuttaako kukaan tätä jonain fiksujen ja rikkaiden toimintamallina? No ei. Ihan normaali kertavalinta, jonka jotkut tekee ja jotkut ei. Luottokortin käyttäjät jotenkin joko itse olettavat tai antavat ymmärtää, että tienaavat jotain ihan joka kerta, kun käyttävät sitä korttia ja näinhän se ei ole. Paitsi tietysti jotain lentopisteitä taitaa kertyä, mutta sitä arvostan ihan yhtä paljon kuin jotain iittalan alennuskeräystarroja.
Vierailija kirjoitti:
Mene S tai K kauppaan, siellä ei edes satanen riitä mihinkään, liiteristä saa jo satasella tosi paljon
Eihän Lidl enää oo halvin kauppa. Enenmmän muualta saa.
Vierailija kirjoitti:
S-marketiin meni viimeksikin 55 euroa. 2 raakakakkupalaa 12 euroa, lohipala 7 euroa, kotimaiset pakastevadelmat 5 euroa, rotukarjan jauhelihaa 8 euroa jne.
Kyllä sinkkukin saa helposti rahaa uppoamaan.
Huh, mä en perheellisenä raaskiais ostaa mitään noista. Jo parin raakakakkupalan hinnalla saisi meidän perheelle pariksi päiväksi hyvät ruuat, esim nakkikeittoa ja leipää ja viilejä jnejne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta on mukava syödä välillä muutakin kalaa kuin lohta.
Seitiä saa halvalla pakasteesta.
Ja hyviä paneroituja kalaleikkeitä/kalapuikkoja. Meillä ei muuta kalaa ostetakaan.
Tässä elämänvaiheessa, kun lapset ovat muuttaneet pois, menee rahaa paljon enemmän kuin ruuhkavuosina. Molemmat syömme lounaan töissä, niihin menee kummaltakin n.150€ eli yhteensä 300€. Lauantaisin tapaamme lapset kumppaneineen brunssilla, kerta kustantaa n. 140 eli n. 560€/kk, lisäksi käymme kerran viikossa illallisella ravintolassa ja se on n.100€ eli n.400€/kk.
Nämä kun laskee yhteen, niin jo n. 1300€ on mennyt ulkoruokintaan. Mutta se on kaikki rahan arvoista, nautimme tästä elämänvaiheesta, kun lainat on maksettu ja aikaa on työn lisäksi myös parisuhteelle enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
MrGoodFinance kirjoitti:
Ihmetyttää että vieläkin jotkut paheksuu luotolla maksamista. Kaikki varakkaammat maksaa luotolla koska juuri niin rahaa tulee lisää että tajuaa kaikki pienetkin jutut. Kassa on kuningas ja kassa on suurempi jos maksaa myöhemmin. Maksuaikakorteilla saa keskimäärin 45 päivää ilmaista maksuaikaa eli käytännössä tilillä on 1,5kk palkan/kulujen verran jatkuvasti enemmän rahaa. Ihan samaa matematiikkaa koitan ajaa yrityksessäni. Tilillä on yli 100k, muttei tulisi mieleenkään maksaa mitään käteisellä tai pankkikortilla vaan ilman muuta luottokortilla menee.
Minä en paheksu, mutta ihmettelen, miten jotkut kuvittelevat sen olevan joku vaurauden lähde. Ei sinullakaan ole puolentoista kuukauden palkkaa enemmän, vai maksatko sähkölaskut ja vakuutuksetkin sillä luottokortilla? Minä en jaksaisi erikseen maksutapahtuman lisäksi vielä maksaa niitä laskuja. Itse arvostan enemmän helppoutta, kuin sitä, että tililläni on parisataa euroa enemmän. Samanhan säästää jo pelkästään sillä, että jättää yhden viikonloppureissun tekemättä tai merkkiveskan ostamatta ja sijoittaa sen summan johonkin. Erona vain se, ettei tarvitse joka kuukausi maksaa erikseen luottokorttilaskuja. Mutta hehkuttaako kukaan tätä jonain fiksujen ja rikkaiden toimintamallina? No ei. Ihan normaali kertavalinta, jonka jotkut tekee ja jotkut ei. Luottokortin käyttäjät jotenkin joko itse olettavat tai antavat ymmärtää, että tienaavat jotain ihan joka kerta, kun käyttävät sitä korttia ja näinhän se ei ole. Paitsi tietysti jotain lentopisteitä taitaa kertyä, mutta sitä arvostan ihan yhtä paljon kuin jotain iittalan alennuskeräystarroja.
Ystävä on pankkialalla ja korkealla siellä, niin maksaa luotolla ja sanoo sen kannattavan.
En ota kantaa onko vai ei, mutta olettaisin hänen tietävän asiasta ja hän on muuten todella tarkka ja pihi rahan kanssa vaikka sitä on jo liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MrGoodFinance kirjoitti:
Ystävä on pankkialalla ja korkealla siellä, niin maksaa luotolla ja sanoo sen kannattavan.
En ota kantaa onko vai ei, mutta olettaisin hänen tietävän asiasta ja hän on muuten todella tarkka ja pihi rahan kanssa vaikka sitä on jo liikaakin.
Eli sinun perusteesi oli nyt, että pankkialalla työskentelevä kaveri sanoi sinulle näin? :D
Sama vastaus kuin monilla muilla, käyn kaupassa maanantaisin ja ostan koko viikon ruoat kerralla. On helpompi seurata rahankäyttöä eikä kaupassa tarvii ravata joka ilta. Sitäpaitsi kun ostaa karkkipäivän karkit jo maanantaina ja seuraavat saa ostaa vasta seuraavana maanantaina, ei tule houkutuksia keskellä viikkoa
sitä kerran kuussa tavaraa on niin monenlaista, että sitä saa sitten jotain niistä aina ostaa kun marketissa käy. toki tulee monenlaista turhaakin ostettua, mihin sitten menee vähän enemmän. pitäs ehkä miettiä enemmän, mutta kun duunit yms vituttaa muutenkin niin ei sitä jaksa aina laskea joka penniä. sitte ku on taas persaukinen niin toki sitten pitää tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Toki itse sinkku kylläkin.... Ruokaostokset joskus harvoin voi olla 30 euroa, yleensä n. 20 euroa. Ihmetyttää vain että jos jolla kulla on jatkuvasti yli 100 euron ostoksia, niin miten ihmeessä on varaa?
No minulla meni viimeksi 160 €. Tosin siitä on kohta pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käy 3 kertaa kuussa ruokakaupassa niin niitä ostoksia voipi olla enemmän vaikka onkin vain 2 hengen talous. En mä jaksa joka toinen päivä kaupassa juosta, mulla on tärkeämpääkin tekemistä.Optimointi rules.
Kenenkään jääkaappi ei vedä sellaista määrää ruokaa, en usko.
Ja millä lapsiperheellä on vain yksi jääkaappi? Tai pakastin.
Meillä ja niihin tungetaan viikon ruoat.. Taloudessamme vanhemmat + kolme täysikäistä lasta.
Meillä ei käydä päivittäin kaupassa. Nii eihän tuo paljon ole, jos kerran tai kaksi viikossa menee 100e perheen ruokiin ja tarvikkeisiin....
Asun yksin ja ostan aina koko viikon ruokatarvikkeet kerralla. Yleensä ostoksiin menee 60-80 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei paljon mitään. Moni käyttää jo työpaikkaruokalaan 200€ kuussa, se on jo mielestäni vähän typerää rahankäyttöä.
Mun mies on introvertti nörtti jolla ei ole mitään sosiaalista elämää työpaikan ulkopuolella. Tuo lounas työkavereiden kanssa (ravintoloita vaihdellen) on ainoa sosiaalinen elämä mitä hänellä on. Kun tienaa nettona 5000€/kk niin on minusta lounaansa ansainnut. Heillä on kyllä hyvä keittiökin työpaikalla, missä voi kokkailla ja välillä hän tekee siellä omat ruokansa, mutta herkkusuu kun on, niin ei se itsetehtykään lounas alle 10€ jää.
Rahankäytössä on tärkeintä käyttää rahaa siihen, mistä itse nauttii. Mun mies nauttii ruuasta, mutta vastaavasti vaatteita ostaa vain pakon edessä. Typerää rahankäyttöä häneltä olisi se, että alkaisi keikaroimaan vaatteilla, joista ei piittaa, ja söisi halpaa ruokaa, josta ei nauti. Jollain muulla sitten toisin päin.
Totta, vakuumilohta.
Olisi ihanaa saada joskus jotain muutakin, ihan tuoretta kalaa! Haaveilen kuhasta ja siiasta mutta molempia olen maistanut viimeksi 20v sitten! Ei vaan voi maksaa 30€ kiloa kalasta, sitä kun pitää syödä enemmän kuin lihaa pysyäkseen kylläisenä