"Sepä eskaloitui nopeasti" - ärsyttävimmät anglismit?
Sivistyssanaketjun sisarketjuna avaan tällaisen. Mitkä anglismit ärsyttävät teitä eniten? Näitähän riittää näin meemikulttuurin ja Nyt-liitteen aikana.
Kommentit (144)
En saa aivojani kääntymään sen ympäri (can't wrap my brain around it). Uusi ja todella ärsyttävä!
Vierailija kirjoitti:
En saa aivojani kääntymään sen ympäri (can't wrap my brain around it). Uusi ja todella ärsyttävä!
Tähän voisin vastata ärsyttävällä anglismilla, eli triggeröidyin tästä aika pahasti.
Fiidbäkki, ädhokki, hästäkki, selffi. Ja tietysti ennen harrastamani reipas kävely on nykyään powerwalkkia..
Vierailija kirjoitti:
Tuplastandardi
Tai kaksoisstandardi
Inhoon kun ihmiset vastaa "jes!" kun heille on jokin asia ok tai selkeä. Kaippa se vääntyy englannin yes sanasta.
Superlatiivin korvaaminen eniten-sanalla tulee näin ensimmäisenä mieleen. Eniten luettu, eniten levinnyt ja niin edelleen.
Eniten (heh) minua kyllä ärsyttää koska-sanan väärinkäyttö. "En halua mennä ulos, koska kylmä." Because X toki kuulostaa ihan yhtä typerältä englanniksikin.
Vierailija kirjoitti:
anglismi
...on kielitieteen käsite.
"Lokaatio" jonkun kaupan sijainnista.
Vierailija kirjoitti:
Pitkässä juoksussa....
"yli ajan"
Vierailija kirjoitti:
Superlatiivin korvaaminen eniten-sanalla tulee näin ensimmäisenä mieleen. Eniten luettu, eniten levinnyt ja niin edelleen.
Eniten (heh) minua kyllä ärsyttää koska-sanan väärinkäyttö. "En halua mennä ulos, koska kylmä." Because X toki kuulostaa ihan yhtä typerältä englanniksikin.
Minuakin ärsyttää eniten koska-sanan väärinkäyttö. Moni varmaan luulee jopa käyttävänsä sitä ihan oikein.
Sinä-passiiva ärsyttää myös.
Minä inhoan sitä, että sanaa -road map - käänetään aina tiekartaksi, vaikka useimmiten se pitäisi kääntää suunnitelmaksi, jos ei kerran ole kyse oikeasti kartasta.
Vierailija kirjoitti:
siis sinä-pasiivi
Ei näköjään onnistu, sinä-passiivi. Tarkoitan sitä Mika Häkkisen puhetyyliä: Kun sä ajat...
Evaluaatio