Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähellä burnoutia mutta en kehtaa mennä lääkäriin

Vierailija
11.02.2018 |

Aloitin uudessa työssä noin vuosi sitten ja olen nyt jo täysin uupunut. Teen töitä noin 50-55h viikossa. Meillä on työntekijöissä vajausta jonka johdosta joudun tekemään pitkää päivää. Musta on alkanut tuntumaan että romahtaminen on lähellä mutta en kehtaa mennä lääkärille valittamaan työuupumusta koska olen ollut rivissä näin vähän aikaa. Tilanne on kuitenkin se, että kohta en enää jaksa nousta sängystä jos en saa jonkinnäköistä helpotusta tilanteeseeni. Mitä tehdä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupunena ei pysty ajattelemaan järkevästi. Koita löytää itsellesi joku luotettava ihminen, jolle voit kertoa asiasta ja joka voi antaa neuvoja.

Nimittäin ensiksi tarkista mitä sun työsopimus määrää työajasta. Saatko edes ylityöpalkat?

Sitten ota yhteys liittoosi tai työsuojeluviranomaisiin ja selvitä miten on mahdollista teettää sulla noin paljon töitä. Yleensä se on laitonta.

Käy siellä työteveyslääkärillä puhumassa asiasta.

Sitten jos pystyt esimiehen kanssa keskustelemaan, sun pitää kertoa hänelle selkeästi että töitä on liikaa (kirjallisesti olisi hyvä, koska silloin jää todiste ja päivämäärä). Lain mukaan hänen tehtäviinsä esimiehenä kuuluu huolehtia sun jaksamisesta. Hänen pitäisi siis ratkaista tuo ongelma.

Kun olet edes yrittänyt ratkaista liian työn tilannetta asiallisesti esimiehen kanssa, olet tehnyt oikein ja heittänyt pallon työnantajalle. Jos mitään ei tehdä, ota asia esiin uudestaan. Jos senkään jälkeen mitään ei tapahdu, sitten tiedät että ylitöiden teettäminen on tahallista eli työnantaja laittaa tahallaan sun terveytesi vaaraan. Vedät siitä sitten johtopäätöksesi: sun pitää itse huolehtia itsestäsi.

Ja sitten tajua se, että jos työtilanne ei muutu, sun burn-out ei parane vaan pahenee. En missään nimessä suosittele että annat sen tapahtua, koska sitten palautuminen voi viedä vuosia ja on mahdollista ettet palaudu täydellisesti koskaan. Voi puhjeta sairauksia, jäädä joku fyysinen vamma tai kuluma, tai elimistösi herkistyy stressille, niin että pienikin stressi laukaisee myöhemmin reaktioita.

Ehdotan _todellakin_ jättämään tämän asenteen väliin. Terveytesi on vaarassa, voimasi ovat loppu niin idiootti ehdottaa, että ala tappeluun firmasi kanssa.

Tiedätkö pelle mitä siitä seuraa. Tuommoiset mä poljen suohon alta aikayksikön.

Sinkkumies

(älä siis käy tappeluun, vaan hoidata itseäsi. Sinä olet tärkein)

Sinkkumiehen neuvot ovat aika tyhmiä. Työntekijällä on myös oikeuksia, joten älä ole ovimatto. Ei tarvitse tapella vaan ratkaista pulmat asiallisesti ja lainmukaisesti. T. 20 vuoden kokemus työterveyshuollosta

Vierailija
42/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran burnoutin kokenut alainen, enkä löytänyt minkäänlaista paloa hänen silmistään. Tarjosi hänelle sitten mitä vain työtehtäviä. Uskon, että hän palasi liian aikaisin takaisin töihin .. 

Olisi kannattanut noudattaa neuvoani ja olla esim. vuosi liiton rahoilla. On se kuitenkin aika hienoa, että meillä Suomessa on tuommoinen mahdollisuus.

Minusta on parempi olla kotona rötväämässä, kuin töissä rötväämässä.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupunena ei pysty ajattelemaan järkevästi. Koita löytää itsellesi joku luotettava ihminen, jolle voit kertoa asiasta ja joka voi antaa neuvoja.

Nimittäin ensiksi tarkista mitä sun työsopimus määrää työajasta. Saatko edes ylityöpalkat?

Sitten ota yhteys liittoosi tai työsuojeluviranomaisiin ja selvitä miten on mahdollista teettää sulla noin paljon töitä. Yleensä se on laitonta.

Sitten jos pystyt esimiehen kanssa keskustelemaan, sun pitää kertoa hänelle selkeästi että töitä on liikaa (kirjallisesti olisi hyvä, koska silloin jää todiste ja päivämäärä). Lain mukaan hänen tehtäviinsä esimiehenä kuuluu huolehtia sun jaksamisesta. Hänen pitäisi siis ratkaista tuo ongelma.

Kun olet edes yrittänyt ratkaista liian työn tilannetta asiallisesti esimiehen kanssa, olet tehnyt oikein ja heittänyt pallon työnantajalle. Jos mitään ei tehdä, ota asia esiin uudestaan. Jos senkään jälkeen mitään ei tapahdu, sitten tiedät että ylitöiden teettäminen on tahallista eli työnantaja laittaa tahallaan sun terveytesi vaaraan. Vedät siitä sitten johtopäätöksesi: sun pitää itse huolehtia itsestäsi.

Ja sitten tajua se, että jos työtilanne ei muutu, sun burn-out ei parane vaan pahenee. En missään nimessä suosittele että annat sen tapahtua, koska sitten palautuminen voi viedä vuosia ja on mahdollista ettet palaudu täydellisesti koskaan. Voi puhjeta sairauksia, jäädä joku fyysinen vamma tai kuluma, tai elimistösi herkistyy stressille, niin että pienikin stressi laukaisee myöhemmin reaktioita.

Ehdotan _todellakin_ jättämään tämän asenteen väliin. Terveytesi on vaarassa, voimasi ovat loppu niin idiootti ehdottaa, että ala tappeluun firmasi kanssa.

Sinkkumies

Sinkkumiehen neuvot ovat aika tyhmiä. Työntekijällä on myös oikeuksia, joten älä ole ovimatto. Ei tarvitse tapella vaan ratkaista pulmat asiallisesti ja lainmukaisesti. T. 20 vuoden kokemus työterveyshuollosta

Et sä pysty maton alle laitettavia asioita ratkaisemaan pykälin. Jos sua ei pidetä työpaikalla luotettavana, niin minkä sä sille teet? Luet pykälän, jossa sua pitää pitää yhtä luotettavana kuin muitakin?

Just joo

Sinkkumies

Vierailija
44/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen usko on kova ;)

Vierailija
45/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tämän alaisen riesoikseni kun firma myytiin isompaan yhtiöön. Halusin vain sanoa, että ei liittynyt minun tekimisiini.

Sinkkumies

Vierailija
46/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä menet antenniosastolle, ja luuletko että joku suhun siinä työpaikassa luottaa enää koskaan? Luuletko saavasi kovinkin vastuullisi tehtäviä.

Sinkkumies

Höpö höpö. Takana antenniosaston sairausloma 2 kk. Ei vaikutusta vastuuseen, työtehtäviin tai mihinkään. Ja jos joku olisi yrittänyt asiasta leimata niin katumaan olisi joutunut. T. johtava asiantuntija, masennuksesta toipunut

Joudutte katumaan, jos sanotte sen ääneen ;)

Vtun Siat!!!

Mulle sillä ei ole väliä mitä selän takana puhutaan. Työelämän lainsäädännöllä sen sijaan on. Jos joku muuttui sairauslomani aikana niin se, että luovuin turhista lähinnä mielikuvitukseen pohjaavista peloista :-)

Tykkäänkin alaisista joilla ei ole pelkoja uusia työtehtäviä jaettaessa.

Se on hyvä se.

Sinkkumies

Vierailija
47/47 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Jaahas, olipas taas "älykäs" ja "asiallinen" kommentti. Huoh.

Lisäksi missä käskin "käydä tappeluun"?

Eipä ihme ettei Suomessa työnantajien tarvitse noudattaa lakeja, kun työntekijät eivät puolusta omia oikeuksiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi