Olen lähellä burnoutia mutta en kehtaa mennä lääkäriin
Aloitin uudessa työssä noin vuosi sitten ja olen nyt jo täysin uupunut. Teen töitä noin 50-55h viikossa. Meillä on työntekijöissä vajausta jonka johdosta joudun tekemään pitkää päivää. Musta on alkanut tuntumaan että romahtaminen on lähellä mutta en kehtaa mennä lääkärille valittamaan työuupumusta koska olen ollut rivissä näin vähän aikaa. Tilanne on kuitenkin se, että kohta en enää jaksa nousta sängystä jos en saa jonkinnäköistä helpotusta tilanteeseeni. Mitä tehdä?
Kommentit (47)
Ainakin kannattaa hoitaa itseään, että jaksaa tilanteen yli paremmin. Tankkaa laadukasta b-monivitamiinia, antioksidanttivitamiineja, alfalipoiinihappoa, piitä.
No jos et kehtaa mennä lääkäriin, sun täytyy hoitaa itse itseäsi. Ellet hoida, tulee se romahdus ja joudut menemään lääkäriin tavalla, joka tulee olemaan nykyistä nolompi ja näkyvämpi.
Ekaksi lakkaat tekemästä enempää kuin normaalit viikkotyötunnit. Et vaan tee, vaikka tekemättömiä töitä olisi. Ei ne oo sun ongelma. Ne on johdon ongelma. Noilla ylimääräisillä tunneilla on kyse siitä, että pitäisi palkata joku lisää.
Vapautuvalla ajalla alat varovasisesti harrastaa kevyttä ulkoliikuntaa, kävelyä, hiihtelyä, luonnossa liikkumista, avantouintia yms, sekä nukkumista.
Muutos kestää. Toipuminen vaatii vähintään kolmisen kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa hoitaa itseään, että jaksaa tilanteen yli paremmin. Tankkaa laadukasta b-monivitamiinia, antioksidanttivitamiineja, alfalipoiinihappoa, piitä.
Tuo nyt ei auta yhtään mitään. Mutta saahan sitä uskoa ufoihinkin jos haluaa.
Täällä myös paha työuupumus. Kukaan hakenut apua työterveydestä? Miten siellä suhtauduttiin?
Tuo työmäärähän on aivan kohtuuton. Mitä muuta kohtuutonta työpaikassasi on? Ilmapiiri taitaa olla jotenkin vääristynyt, kun sinullekin on syntynyt vääristynyt käsitys siitä, mikä on kohtuullista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei auta yhtään mitään. Mutta saahan sitä uskoa ufoihinkin jos haluaa.
Joo, uskot varmaan siihenkin ettei säännöllinen ja laadukas syöminen vaikuta mitenkään jaksamiseen ja energiatasoihin?
Sain lisäravinneohjeita vastaanotolta, minne työnantajani lähetti minut burn outiin sairastuttuani.
Burn out ei millään lisäravinteilla häviä! Tarvitaan aivan muunlaisia toimenpiteitä. Toki on syötävä terveellisesti jne mutta mikään taikasana tuo ei ole ja vitamiinit ym. on parempi muutenkin saada ruuasta kuin purkista.
Mutta toki se on helppoa ja halpaa työnantajalle kun lähettää työntekijän jollekin ravintopuoskarille, joka uskottelee, että noilla lisäravinnepurkeilla saadaan asia ratkaistua. Sai varmaan myytyäkin niitä aiemmalle kirjoittajalle siinä sivussa...
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös paha työuupumus. Kukaan hakenut apua työterveydestä? Miten siellä suhtauduttiin?
Mä olen. Suhtautuminen oli erittäin ynmärtäväistä ja huolehtivaa, sitoutunutta. Sain unilääkkeitä ja lähetteet erikoislääkäreille, psykologille ja fysioterapeutille. Sekä pienen sairasloman. Kaikki tämä huolellisesti välttäen sanaa ”työuupumus”, koska siihnhän sairaslomat eivät olisi palkallisia.
Tästä olikin apua. Eniten oliskuitnkin apua siitä, että itse vaihdoin asennetta ja myös järjestin itseni toiseen asemaan töissä, jolloin esimieheni vaihtui enkä joutunut enää tekemisiin epäreilun esimiehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työmäärähän on aivan kohtuuton. Mitä muuta kohtuutonta työpaikassasi on? Ilmapiiri taitaa olla jotenkin vääristynyt, kun sinullekin on syntynyt vääristynyt käsitys siitä, mikä on kohtuullista?
Niin se onkin mutta jos käyn kysymässä lyhyempiä työtunteja niin sehän on laiskuuden merkki ja seuraavissa YT-neuvotteluissa se kostautuu. Vaihtaisin työpaikkaa mut en yksinkertaisesti jaksa katsella muita töitä koska olen niin uupunut eikä tyhjän päälle hyppääminenkään ole järkevää vaikka sekin on käynyt mielessä.
AP
Minulla on sama tilanne. Jouduin vastoin tahtoani työtehtäviin, joissa en haluaisi olla (en ole saanut niihin perehdytystä, työntekijävajaus paha -> liikaa töitä, erittäin huono ilmapiiri), mutta en saa vaihtaa muuallekaan, koska tilalle ei saada ketään (miksiköhän...). Joskus pelottaa miten tämä päättyy.
Ota loparit ja jää työttömyyskassan rahoille. Niillä kai on joku raja jossain 2,5 tonnin hujakoilla, mutta kyllä silläkin hetken pärjää.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se onkin mutta jos käyn kysymässä lyhyempiä työtunteja niin sehän on laiskuuden merkki ja seuraavissa YT-neuvotteluissa se kostautuu. Vaihtaisin työpaikkaa mut en yksinkertaisesti jaksa katsella muita töitä koska olen niin uupunut eikä tyhjän päälle hyppääminenkään ole järkevää vaikka sekin on käynyt mielessä.
AP
Lopeta sitten itku. Joko sä teet asialle jotain tai sitten sä et tee. Itkeminen ei sinua pelasta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Burn out ei millään lisäravinteilla häviä! Tarvitaan aivan muunlaisia toimenpiteitä. Toki on syötävä terveellisesti jne mutta mikään taikasana tuo ei ole ja vitamiinit ym. on parempi muutenkin saada ruuasta kuin purkista.
Mutta toki se on helppoa ja halpaa työnantajalle kun lähettää työntekijän jollekin ravintopuoskarille, joka uskottelee, että noilla lisäravinnepurkeilla saadaan asia ratkaistua. Sai varmaan myytyäkin niitä aiemmalle kirjoittajalle siinä sivussa...
En tietenkään tarkoittanut, että se katoaa niillä, MUTTA ne tukevat parantumista sekä jaksamista kuormittavassa tilanteessa, jotta ei vajota entistä syvemmälle ongelmaan. Stressissä elimistö kuluttaa antioksidanttivitamiineja normaalia enemmän ja se vanhentaa ja kuluttaa elimistöä sekä ravinteiden imeytymisessä on ongelmaa, kun kortisoli ja noradrenaliini ajavat ruuansulatusta alas, että elimistöllä riittää paukkuja uhkasta selviämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ota loparit ja jää työttömyyskassan rahoille. Niillä kai on joku raja jossain 2,5 tonnin hujakoilla, mutta kyllä silläkin hetken pärjää.
Sinkkumies
Valitettavasti en tulisi toimeen työttömyyskassan rahalla. Yh ilman mitään tukia... kuka mun lainat maksaisi sitten..? paska tilanne, mutta minkäs teet. Yritän katsella uusia työpaikkoja, mutta tosiasiassa olen niin uupunut, etten oikein jaksa sitäkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Valitettavasti en tulisi toimeen työttömyyskassan rahalla. Yh ilman mitään tukia... kuka mun lainat maksaisi sitten..? paska tilanne, mutta minkäs teet. Yritän katsella uusia työpaikkoja, mutta tosiasiassa olen niin uupunut, etten oikein jaksa sitäkään..
Voitko irtisanoa lainat?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Voitko irtisanoa lainat?
Sinkkumies
tarkoittaisi muuttamista vuokrakämppään... Tämä on viimeinen vaihtoehto sitten kun muuta ei ole enää tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Voitko irtisanoa lainat?
Sinkkumies
tarkoittaisi muuttamista vuokrakämppään... Tämä on viimeinen vaihtoehto sitten kun muuta ei ole enää tehtävissä.
Ymmärrän. Asunnosta minäkin viimeisenä luopuisin, mutta sun on pakko joko kestää se työ tai sitten tehtävä ratkaisuja.
Ei siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Jos sä teet ratkaisuja, niin sitä ei kannata tehdä hätiköiden, vaan laittaa asunto rauhassa myyntiin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Voitko irtisanoa lainat?
Sinkkumies
Ymmärrän. Asunnosta minäkin viimeisenä luopuisin, mutta sun on pakko joko kestää se työ tai sitten tehtävä ratkaisuja.
Ei siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Jos sä teet ratkaisuja, niin sitä ei kannata tehdä hätiköiden, vaan laittaa asunto rauhassa myyntiin.
Sinkkumies
Toivon löytäväni toisen työn ennen kuin kaikki romahtaa... Olen miettinyt sairasloman hakemista työterveydestä. Silloin saisi ainakin levättyä ja saisi voimia uuden työpaikan etsimiseen. En usko, että on edes vaihtoehto,e ttä jään nykyiseen. Palkastakin olen valmis tinkimään... Kunhan sillä tulisi toimeen ja työpaikka olisi muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Voitko irtisanoa lainat?
Sinkkumies
Sinkkumies
Toivon löytäväni toisen työn ennen kuin kaikki romahtaa... Olen miettinyt sairasloman hakemista työterveydestä. Silloin saisi ainakin levättyä ja saisi voimia uuden työpaikan etsimiseen. En usko, että on edes vaihtoehto,e ttä jään nykyiseen. Palkastakin olen valmis tinkimään... Kunhan sillä tulisi toimeen ja työpaikka olisi muuten hyvä.
No näin esimiehenä, kun sairauslomatodistuksessa lukee päälääkäri, niin se on heippa.
Enkä minä ole edes rasistisemmasta päästä tässä asiassa. Nämä asiat kannattaa hoitaa yksityisesti, eikä sotkea työpaikkaa siihen mukaan.
Sinkkumies
Sama täällä. Olen myös koeajalla, joten siksikään ei oikein voi sanoa mitään.