Milloin on hyvä aika uudella raskaudelle?
Mulle sanottiin keskenmenon jälkeen, että odota yhdet kuukautiset ja sitten voi alkaa uusi yritys, mutta ettei haitaa jos tulisin raskaaksi heti km:n jälkeen. Aika leväperäisesti sanottu lääkäriltä. Nyt jälkeenpäin olen tätä asiaa miettinyt, että mikähän se sitten olisikaan parasta.
Monet tällä palstalla kertovat, että on kehotettu odottamaan kaksi kiertoa. Toisaalta on varmaan helpompi tulla raskaaksi heti km:n jälkeen, kun raskaushormoneja vielä kehossa. Mikähän nyt siis olisi parasta? Noin niinkuin fysiologisesti? Jälkitarkastukseenkin on vielä kaksi viikkoa aikaa, silloin kyllä aion asiaa kysyä.
Toki täytyy olla henkisestikin valmis uuteen raskauteen. Ja toisaalta, luonto kai päättää viime kädessä, mikä raskaus jatkuu ja mikä ei...
Olisi kiva saada kommenttia ja jos jollain on asiasta enemmän tietoa..
Kommentit (24)
Täällä kohtalotoveri... Oletkohan lukenut mun kirjoituksia täältä...
Mulla takana 4 km, joista viimeisin n. 1kk sitten. Mulla oli rv 9+x (en muista päiviä, sikiön koko kuitenkin vain rv5+) kun olin ensin 2 päivää lääkkeellisessä tyhjennyksessä sairaalassa. Se oli kamalaa, pyörryin mm sairaalan käytävään kipujen takia ja sain kipupiikin lihakseen kun kivut oli NIIN tajuttomat. Lääkkeet eivät kuitenkaan tehonneet ja kolmantena päivänä (23.3.) mulle tehtiin sitten kaavinta nukutuksessa kun en jaksanut enää lääkkeellistä, sain cytoteceista pahat sivuvaikutukset (kivut, korkeen kuumeen, ripulin jne)
Olin niin henkisesti kuin fyysisesti aivan loppu kaavinnan jälkeen ja lämpöä mulla oli varmaan viikko, vuoto onneksi loppui melkein heti. Olin sairaslomalla 3 viikkoa ja se tuli kyllä tarpeeseen. Sain niin voimakkaan stressireaktion, että en pystynyt ajamaan edes autoa yms.
Nyt kun olen fyysisesti aika hyvin toipunut, niin minusta tuntuu, että en ole vielä alkuunkaan valmis uuteen raskauteen. En edes haaveile sellaisesta. Kesäksi aion ottaa käyttöön ehkäisylaastarit ja elää vapaana vauva-ajatuksista (hmmm... ehkä helpompaa näin virtuaaliajatuksina kuin sitten todellisuudessa...). Lapsettomuutta on nyt takana kohta 3 ja puoli vuotta, mutta onneksi elämästä voi tämän kaiken keskeltä löytää paljon hyviäkin asioita.
Kyllä minuakin kummastuttaa ohjeiden erilaisuus. Eikö kyseessä ole kuitenkin aika tärkeät neuvot, ja luulisi, että edes yhdellä sairaalalla olisi tästä sama käytäntö. Meillä siis keskeytynyt km 9+4, sikiö oli muutamia päiviä nuorempi, ja kaavinta, joka sujui kuulemma hyvin, jälkitarkastuksessa oli kaikki normaalisti. (mitä nyt maitoa erittyy vieläkin:-( ) Eli minun tapaukseni ei ollut mikään " lääketieteellinen riski " tms., jonka takia pitäisi odottaa kahdet menkat.
Jos minulta kysyttäisiin, niin tottakai haluan yrittää heti niin pian kuin mahdollista, ja tämä kahden välikierron sääntö rassaa kyllä aika paljon, kun kuitenkin on vuosia lapsettomuutta takana, ja ahdistaa tuo klinikan tuleva kesätaukokin, joka osuu juuri siihen kahden kuukauden päähän.
Humaus, sinun tilanteesi oli kyllä niin extreemi, että on varmaan ihan hyvä huilata hetken ja ajatella muita asioita (siis yrittää ainakin). Hienoa, jos siihen pystyt! Itse en vielä ole kyennyt " päästämään irti" tästä vauvanhankintapakkomielteestä, ja senkin takia haluaisin heti uutta yritystä. Jonkinasteiseksi pakkomielteeksihän tämä on jo muodostunut.
Ohjeet myös sairaalakohtaisia. Meillä synnytys tai teknisesti keskeytys, koska synnytys käynnistettiin lapsiveden puuttumisen ja tuhoutuneiden munuaisten takia rv 19+6, ja tyksissä suositus tällaisessa tapauksessa on odottaa puoli vuotta - vuosi ennen uuden raskauden yritystä. Reilu 7 vuotta sitten olen ollut kaavinnassa samaisessa sairaalassa tuulimunan takia rv 7, ja silloin sanottiin yhdet kuukautiset, (joiden jälkeen sitten tulinkin raskaaksi ja synnytin esikoispojan laskettuna päivänä). Olen paljon netissä keskustellut kohtalotoverien kanssa, ja tämä näin pitkä suositus tuntuu olevan vain tyksissä. He perustelevat sitä sillä, että näillä viikoilla tapahtuneen käynnistyksen jälkeen saattaa tutkimusten mukaan olla kohonnut riski ennenaikaiseen synnytykseen. Mutta, se tuntuu todella pitkältä ajalta... Tavallaan se tuo myös lisäpaineita, miksi muualla Suomessa sanotaan muuta? Entä jos sattuisi kuitenkin tulemaan raskaaksi aiemmin, seuraisiko siitä syyllisyyttä? Ja voihan ihan " puhtaalta pöydältä" alkaneessa raskaudessakin olla ongelmia. Myös sillä psyykkisellä puolella on oma hintansa, kukaan ei kai voi luvata kenellekään täysin riskitöntä raskautta eikä näissä asioissa loppujen lopuksi ole niin kovin paljon sellaista, millä voisi itse asioihin vaikuttaa, näin olen pohtinut, kun olemme miehen kanssa keskustelleet tuosta pitkästä aikarajoituksesta. Kuitenkin tuntuu, että haave uudesta raskaudesta on niitä harvoja toivonpilkahduksia, tuntuu oudolta että suositukset ovat niin erilaisia. Ja Meri05, luulisin, että aika samalla kaavalla meidänkin synnytykset on varmaan käynnistetty. Terveiseni sulle!
...kerrottiin niin, että yhdet menkat ja sitten voi yrittää. Näin neuvoi lääkäri Naistenklinikalta. Mulla oli keskenmeno 17 rv:lla, ja tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Voisko noihin ohjeisiin vaikuttaa se, miten keskenmeno on tapahtunut ja onko esim. tehty kaavintaa ym. Eli oisko ohjeet tapauskohtaisia?
Meri05