Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaalahuoltajat, hoitajat ja muut potilaiden ruoanjaossa mukana olevat!

Vierailija
09.02.2018 |

En tietenkään tiedä jokaisen keittiön ohjeistusta enkä toimintatapoja, mutta itse työskentelen ison yliopistollisen sairaalan keittiöllä, jossa kiire on järkyttävä. Teemme minuuttiaikataululla liukuhihnatyötä. Yksi ottaa esimerkiksi lautasen ja kannen tarjottimelta tiskihihnalle, toinen salaattikupit jne. Joudumme siis toistamaan samoja liikkeitä jopa tuhat kertaa YHDEN tiskin aikana. Siksi esitänkin muutaman pyynnön. Potilaille saa tietenkin jättää kuppeja, laseja jne mutta laittakaa ne mahdollisuuksien mukaan saman tien tiskiin. Kun kuppeja kerääntyy enemmän niin tiskissä olevalle on tosiaan merkitystä sillä, että tuleeko kuppeja 1500 vai 2000...Joskus nimittäin osastot laittaa monen päivän kupit kerralla tulemaan. Jos laittaisitte roskat roskiin ja biojätteen pois niin helpottaisi todella paljon. On ihan eri asia se 1500 edestakaista käden liikettä verrattuna siihen että me liukkailla hanskoilla otetaan eka kupit, lautaset ja sitten erikseen roskat. Tämän takia älkää myöskään laittako samaan kuppiin biojätettä ja roskia. Me joudutaan liukkailla hanskoilla tongimaan ensin ne roskat kupista ennen kuin kaadetaan/kaavitaan biomoska pois. Nämä on oikeasti tosi pikkujuttuja yhden osaston sairaalahuoltajalle/ hoitajalle mutta meille tulee tiskissä n. 40-50 osaston potilaiden tiskit. Kun täytätte lämpövaunuja niin täyttäkää ylhäältä alas. Päivittäin on niitä vaunuja, joissa muutama tarjotin ja ne on laitettu lämpövaunuun alas. Meillä sama ihminen tyhjentää sen 700-750 tarjotinta liukuhihnalta niin voitte varmaan kuvitella mitä tekee selälle, olkapäille, käsille jne. Hirveässä kiireessä ergonomiaa on vaikea pitää yllä. Haluaisin myös kuulla, jos olette saaneet näistä poikkeavia toimintaohjeita niin ymmärtäisin teitä paremmin :)

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pitäisi keretä tekemään omat  hoidolliset työt, ei oikein ennätä huolehtia myös ruokahuoltoakin. Kaikilla on kiire ja mitoitukset ja aikataulut.

Ymmärrän tämänkin. Enkä mitenkään halua vähätellä, mutta olen itse tehnyt sairaalahuoltajan vuoroja ja tiedän että ne roskikset ainakin täällä on siinä lämpövaunussa kiinni. Osastolla on korkeintaan 28 potilasta, pienimmillä muutama. Osastoja on ohjeistettu ottamaan roskat pois mutta eihän se toimi. Ja meillä on taas laskettu että esimerkiksi yhden kokonaisen vaunun tyhjentämiseen saa mennä korkeintaan 1,5 minuuttia. Tai ollaan taas ylitöissä. Niillä osastoilla missä minä olen ollut, ehtisi käyttää sen minuutin, pari roskiin ja edes nesteiden tyhjennykseen. Sitä ei varmaan osaa ajatella että kuinka monta kädenliikettä meille tosiaan tulee pelkästään roskien takia. Niitä osastoja kun on se 40-50 eli valtavasti. Voisin verrata tätä siihen, että meitä on ohjeistettu nostamaan kengät vaatekaappiin ja siivoamaan itse pukukopit. Yhdelle työntekijälle tosi pieni pyyntö, mutta sairaalahuoltajalle iso hidaste ja ergonominen rasitus siirtää ne kenkäparit aina itse.

Kuinka monta kädenliikettä ja selän koukistusta ja nostoa jne luulet meillä hoitajilla olevan? Kuinka monta potilasta mitoitettuja yhdelle hoitajalle? Ja sitten vielä siinä itse kivuissa ja jumeissa pitäisi vielä ajatella teitä ja tehdä puolet teidän töistä. Jos vain teette sen mistä teille maksetaan kuten me tehdän se mistä meille.

Kun tekisitte edes ne joista on ohjeistettu! Täytyy ottaa itse sama asenne. Kengät lattialle ja siivotkoon huoltajat. Minä en siivooja ole. Ei vastata enää yhteenkään hoitajan myöhässä tai väärin tulleeseen ruokatilaukseen tmv. Ne ei nimittäin meille enää tietyn ajan jälkeen tule. Unohdetaan kiire ja otetaan todella rento ote tiskissä. Olkaa te sitten ylitöissä. Niitä väärin tilattuja ruokatilauksia tulee muuten päivittäin. Meillä ei olisi pakko edes huomioida niitä mutta ei viitsi antaa väärää ruokaa potilaalle. Näin toimien työhyvinvointi lisääntyy! :)

Vierailija
82/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule= kuulu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten keittiö voi olettaa muiden toimivan täsmällisesti, kun eivät itsekään toimi?

Ruokakärryjen myöhästelystä ennen ruoanjakoa on sanottu kymmeniä kertoja. Silti ne vaan on aina myöhässä. Kärryille on sovittu ns. laina-aika osaston tarpeen mukaan. Eihän se niin mene, että jos kärryt myöhästyy melkein tunnilla, niin se on pois potilaiden ruokailuajasta. Lisäksi joillekin potilaille se ruokailun täsmällisyys on paljon tärkeämpää, myös hoidon kannalta.

Luitko yhtään tätä ketjua ennenkuin kommentoit?

Se seuraava ruoka tuodaan sillä samalla kärryllä ja astioilla. Eli kun palautatte sen kärryn myöhässä, ruuhkautatte tiskin. Ne samat henkilöt siirtyvät sen takia myöhässä uusien aterioiden kokoamiseen ja ruoka tuodaan myöhässä. Olette itse osa sitä ketjua joka aiheuttaa ruuan myöhästymisen.

Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.

Ihan mielenkiinnosta, oletko samoissa hommissa?

En, mutta ihan yhtä v*ttumaisessa tukiprosessissa. Ongelmiin ei meilläkään saada ratkaisua koska duunarit tappelee keskenään ja vetää mattoa toistensa alta. Yksittäisen palikan korjaaminen ei auta, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Paljon helpompi haukkua toisia kuin ymmärtää että samassa veneessä ollaan.

Vierailija
84/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten keittiö voi olettaa muiden toimivan täsmällisesti, kun eivät itsekään toimi?

Ruokakärryjen myöhästelystä ennen ruoanjakoa on sanottu kymmeniä kertoja. Silti ne vaan on aina myöhässä. Kärryille on sovittu ns. laina-aika osaston tarpeen mukaan. Eihän se niin mene, että jos kärryt myöhästyy melkein tunnilla, niin se on pois potilaiden ruokailuajasta. Lisäksi joillekin potilaille se ruokailun täsmällisyys on paljon tärkeämpää, myös hoidon kannalta.

Se seuraava ruoka tuodaan sillä samalla kärryllä ja astioilla. Eli kun palautatte sen kärryn myöhässä, ruuhkautatte tiskin. Ne samat henkilöt siirtyvät sen takia myöhässä uusien aterioiden kokoamiseen ja ruoka tuodaan myöhässä. Olette itse osa sitä ketjua joka aiheuttaa ruuan myöhästymisen.

Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.

Päivän ekakin kärry on myöhässä ehkä vartin. Meillä menee ruokailuun sovittu aika, kärry palautetaan tästä sovittuna aikana. Seuraava kärry on myöhässä puoli tuntia, sama juttu. Sitä seuraava taas onkin sitten usein jo sen tunnin myöhässä. Näin aina, vaikka oltaisiin itse kiirehditty sitä palautusta.

Teillä on selkeästi väärät ajat ruuanjaonsuhteen. Jos joka päivä aamupala tulee 15 minuuttia myöhässä niin se korjaantuu kun laitatte saapumisajaksi 15 minuuttia myöhemmin. Sitten ei mene koko työpäivä pilalle kun aamupala oli vartin myöhässä.

Tätäkin on kokeiltu jo, ei auttanut. Käsittääkseni joskus aamiainen on ollut jopa puoli tuntia aikaisemmin, mutta samoja ongelmia silloinkin. Ei oikein viitsisi kovin pitkälle aamupäivään aamiaista siirtää, koska mm. diabeetikoille se nyt ei ole ihan sama, saako aamiaisen kahdeksalta vai kymmeneltä. Samoin myöhästetty aamiainen haittaa muutakin lääkkeidenjakoa.

Vierailija
85/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta ihan yhtä v*ttumaisessa tukiprosessissa. Ongelmiin ei meilläkään saada ratkaisua koska duunarit tappelee keskenään ja vetää mattoa toistensa alta. Yksittäisen palikan korjaaminen ei auta, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Paljon helpompi haukkua toisia kuin ymmärtää että samassa veneessä ollaan.

Tunnen itseni tosi hölmöksi, kun luen kommentteja. Mä jotenkin naiivisti kuvittelin että joku saattais ehkä ottaa onkeensa ja miettiä voisiko omilla toimillaan auttaa. Heh, metsään meni.

Vierailija
86/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen itseni tosi hölmöksi, kun luen kommentteja. Mä jotenkin naiivisti kuvittelin että joku saattais ehkä ottaa onkeensa ja miettiä voisiko omilla toimillaan auttaa. Heh, metsään meni.

Kai ymmärrät, että jos joku on jo aivan ylikuormitettu omassa varsinaisessa ydintyössään, niin hänellä ei riitä enää kapasiteettia tehdä "ihan pikkaisen extraa" auttaakseen ja huomioidakseen muita.

Vierailija
87/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että pitäisi hoitotyön ohella käyttää aikaa keittiöhommiin?

Ei kiitos.

Vierailija
88/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen sympatiaa sinua kohtaan. Olen itsekin keittiötyöntekijä, mutta sairaalassa en ole ollut koskaan. Ongelmakohtia on meidänkin työssä, mutta en jaksa näin lauantaiaamuna alkaa valittaa niistä. Olen koulumaailmassa. Suurimmaksi osaksi meillä kaikki toimii hyvin eri ammattiryhmien välillä ja joustoa löytyy molemmin puolin.  

Sen olen huomannut, että keittiö on monille aika mystillinen paikka. Se on vaan paikka, josta ruoka tulee ja jonne astiat palautetaan. Joskus tuntuu, ettei kukaan ajattele, että ihmisiä sielläkin on töissä. Kerran yksi opettaja kommentoi nähdessään minut tavallisissa vaatteissa, että olipa outoa huomata minun olevan tavallinen ihminen.

Ja en yhtään ihmettele, jos muu henkilökunta ei ymmärrä keittiöläisten työtä. Olen keskuskeittiöllä töissä ja ymmärtämättömyyttä meidän työtä kohtaan löytyy jopa sellaisilta keittiöiltä, jonne me lähetämme ruoan. Suurin ongelma on pomot, joilla ei ole hajuakaan käytännön töistä. Mielestäni ruokapalvelun pomoille pitäisi olla pakollisena vuosittain työharjoittelu kaikissa kaupungin keittiöissä. Näkisivät hekin, miten kaikki käytännössä toimii ja miten eriarvoisessa asemassa työntekijät eri kohteissa ovat.

Tämä nyt meni vähän aiheesta ohi. Mutta kai se on alalla kuin alalla, että mikään ei toimi, jos johtamisessa, työn järjestelyissä ja mahdollisesti myös työyhteisössä on jotain pielessä. Itse yritän aina ajatella, että täällä koulussakin meitä työntekijöitä on aika monella eri nimikkeellä, mutta kaikki ollaan samassa veneessä. Teemme sitä, mitä meitä käsketään tekemään ja niillä mahdollisuuksilla ja rahoilla jotka meille korkeammalta taholta annetaan. Ei kannata alkaa riitelemään kenenkään kanssa. Aikuisten ihmisten pitäisi myös osata keskustella keskenään ilman toistensa syyttelyä ja riitelyä. Jos joku asia keittiön ja osaston välillä ei toimi, niin siitä pitäisi pystyä keskustelemaan yhdessä. Esim. voitaisiinko jotain asiaa kokeilla tehdä eri tavalla vähän aikaa ja katsoa, toimiiko se paremmin. 

Vierailija
89/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön on ihan turha ohjeistaa osastoja, että osastojen pitää lajitella biojätteitä tai roskia tarjottimilta pois. Osastojen hoitohenkilökunta on jo täysityöllistetty hoitotyössä, ruoan jakokin on ylimääräisen tuntuista, kun ei ehdi hoitotoiminpiteitäkään tehdä. Tietenkin auttaisimme keittiötä ja laittaisimme biojätteitä roskiin, jos meillä olisi sellaiseen aikaa. Mutta kun ei ole. Joo keittiöstä satelee koko ajan ohjeita, mutta ei meidän esimiehet mahdollista sitä, että ehtisimme niitä noudattaa. 

Vierailija
90/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sympatiaa sinua kohtaan. Olen itsekin keittiötyöntekijä, mutta sairaalassa en ole ollut koskaan. Ongelmakohtia on meidänkin työssä, mutta en jaksa näin lauantaiaamuna alkaa valittaa niistä. Olen koulumaailmassa. Suurimmaksi osaksi meillä kaikki toimii hyvin eri ammattiryhmien välillä ja joustoa löytyy molemmin puolin.  

Sen olen huomannut, että keittiö on monille aika mystillinen paikka. Se on vaan paikka, josta ruoka tulee ja jonne astiat palautetaan. Joskus tuntuu, ettei kukaan ajattele, että ihmisiä sielläkin on töissä. Kerran yksi opettaja kommentoi nähdessään minut tavallisissa vaatteissa, että olipa outoa huomata minun olevan tavallinen ihminen.

Ja en yhtään ihmettele, jos muu henkilökunta ei ymmärrä keittiöläisten työtä. Olen keskuskeittiöllä töissä ja ymmärtämättömyyttä meidän työtä kohtaan löytyy jopa sellaisilta keittiöiltä, jonne me lähetämme ruoan. Suurin ongelma on pomot, joilla ei ole hajuakaan käytännön töistä. Mielestäni ruokapalvelun pomoille pitäisi olla pakollisena vuosittain työharjoittelu kaikissa kaupungin keittiöissä. Näkisivät hekin, miten kaikki käytännössä toimii ja miten eriarvoisessa asemassa työntekijät eri kohteissa ovat.

Tämä nyt meni vähän aiheesta ohi. Mutta kai se on alalla kuin alalla, että mikään ei toimi, jos johtamisessa, työn järjestelyissä ja mahdollisesti myös työyhteisössä on jotain pielessä. Itse yritän aina ajatella, että täällä koulussakin meitä työntekijöitä on aika monella eri nimikkeellä, mutta kaikki ollaan samassa veneessä. Teemme sitä, mitä meitä käsketään tekemään ja niillä mahdollisuuksilla ja rahoilla jotka meille korkeammalta taholta annetaan. Ei kannata alkaa riitelemään kenenkään kanssa. Aikuisten ihmisten pitäisi myös osata keskustella keskenään ilman toistensa syyttelyä ja riitelyä. Jos joku asia keittiön ja osaston välillä ei toimi, niin siitä pitäisi pystyä keskustelemaan yhdessä. Esim. voitaisiinko jotain asiaa kokeilla tehdä eri tavalla vähän aikaa ja katsoa, toimiiko se paremmin. 

Koulut eroaa sairaaloista siinä, että kouluissa on edes välillä pari minuuttia aikaa miettimiseen ja jutteluun ja sellaiseen. Mutta isot sairaalat on äärimmilleen viritettyjä tehtaita, joissa jokaisen työntekijän kaikki tekeminen on leanattu kiireessä tehtäväksi prosessiksi, jossa ei ehdi miettiä vaan pitää vain tehdä, tehdä, tehdä. Ja jos joku osa prosessia sitten kusee, niin kaikki kusee.

Vierailija
91/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä sälytät työsi meille niin kenelle me sälytetään meidän työt jotta me ehditään tehdä sun? Neulat sun muut kyllä otetaan pois tarjottimelta jos vaan huomataan ne mutta sen enempään ei ole aikaa. Teidän pitää saada ratkaisu työongelmiin muualta kun repimällä se jo muutenkin ylikuormitettujen hoitajien selkänahasta.

Vierailija
92/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa on niin huonot tiskikoneet, että astiat pitää melkein pestä valmiiksi ennen koneeseen laittoa. Meneehän siinä aikaa. Myös siihen, että biojäte ja roskat ylipäänsä pitää eritellä, eikä voi vain laittaa samaan astiaan.

Vierailija
93/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä sälytät työsi meille niin kenelle me sälytetään meidän työt jotta me ehditään tehdä sun? Neulat sun muut kyllä otetaan pois tarjottimelta jos vaan huomataan ne mutta sen enempään ei ole aikaa. Teidän pitää saada ratkaisu työongelmiin muualta kun repimällä se jo muutenkin ylikuormitettujen hoitajien selkänahasta.

Eihän neuloilla ole mitään tekemistä syömisen kanssa. Miksi niitä ruokatarjottimelle laitetaan?

Vierailija
94/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän neuloilla ole mitään tekemistä syömisen kanssa. Miksi niitä ruokatarjottimelle laitetaan?

En tiedä kun minä en niitä siihen laita. Mutta esimerkkinä ne nyt että siitä noukitaan ne pois mitä siihen ei kuulu

Vierailija
95/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaala-apulaisena mua kiellettiin tyhjentämästä ruokia roskikseen, vain roskat eli lääkepussien jämät, tyhjät lääkekupit ym sai laittaa roskikseen osastolla. Potilasasiakirjat tietysti erilliseen paperipussiin. Ei ole mitoitettu osastojen jätehuoltoa biojätettä varten.

Mahdollisuuksien mukaan samantien tiskiin? Ainoa syy miksi jätin kippoja ja kuppeja oli jos potilaalla oli ruokailu kesken. Ongelma on kuljetuksessa, miksi se ruokakärry astioineen haetaan niin pian pois? Mun sympatiat ei riitä keittiötyöntekijöille kun toisessa vaakakupissa painaa huonokuntoisen potilaan ravitsemus. Se on hitaimmille syöjille jo nyt ainaista hoputtamista.

Ne on laitoshuoltajat jotka edellisen ruokailun astiat huolehtivat keittiölle. Olisiko olemassa joku parempi vaikutuskanava asiallesi kuin vauvafoorumi?

Ikävää ettei kärryjä voi pitää vaikka tunteja mutta meilläkin on työaika. Iltavuoro on jo nyt melkein 9 tuntia ja joudumme tällä hetkellä joustamaan jatkuvasti. Meillä tosiaan potilaita se 700-750. Mitä luulet työajalle käyvän, jos vaunuja pidetään kauemmin osastoilla. Samoin kuljetus joutuu tekemään ylitöitä. Ja tämähän ei ole meidän keittiötyöntekijöiden vika. Välillä osastot ei anna vaunuja. Ikävää, että ruokailu keskeytyy mutta sitten ne tulematta jääneet vaunut tulee seuraavaan tiskiin. Ja kuormittaa ja sotkee jälleen aikatauluja. Kuten sanoin, ainakin täällä biosankot on myös osastoilla. Osa laittaa nesteet, osa taas ei niitäkään. Aina meille yksi kädenliike lisää niiden tuhansien lisäksi, joita päivittäin tulee. Sanoinkin, että mahdollisuuksien mukaan tiskiin. Toivoisin että miettisitte myös sen keittiötyöntekijän kannalta. Ja toki asiaa pitää miettiä myös ylemmän tahon kanssa. Halusin tietää nyt että millaisia ohjeistuksia teillä on.

Onko teille annettu ohjeet keittiöltä vai teidän omalta pomolta?

En ole sairaalassa töissä, mutta täytyy sanoa, että kun kuvittelen itseäni potilaana, toivon että työtapoja kehitetään ensisijaisesti potilaan hyvinvointi mielessä ja sitten mietitään, miten se hyvinvointi saadaan aikaan sujuvalla ja mahdollisimman vähän kuormittavilla työtavoilla.

Ääriesimerkkinä toisenlaisesta ajattelusta oli, kun Naistenklinikalla esikoinen haettiin = revittiin illalla kesken imetyksen yöhuoneeseen ”koska yökön systeemit menevät ihan sekaisin”. Tämä siis 90-luvulla.

Vierailija
96/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiön on ihan turha ohjeistaa osastoja, että osastojen pitää lajitella biojätteitä tai roskia tarjottimilta pois. Osastojen hoitohenkilökunta on jo täysityöllistetty hoitotyössä, ruoan jakokin on ylimääräisen tuntuista, kun ei ehdi hoitotoiminpiteitäkään tehdä. Tietenkin auttaisimme keittiötä ja laittaisimme biojätteitä roskiin, jos meillä olisi sellaiseen aikaa. Mutta kun ei ole. Joo keittiöstä satelee koko ajan ohjeita, mutta ei meidän esimiehet mahdollista sitä, että ehtisimme niitä noudattaa. 

Ymmärrän kiireen mutta siinä roskien ottamisessa menee ehkä minuutti, ihan oikeasti. Enkä halunnut sanoa tätä mutta olen ollut tässä kaupungissa myös sairaalahuoltajana (en sano että joka paikassa on näin) ja se työtahti on leppoisa. Iltavuoro tuli yhdeltä mutta saattoi istua tunnin ennen kuin teki mitään. Joo, siivottavia paikkoja on mutta mopin heilutuksen lomassa ehtii venyttelemään ja käymään vessassa. Iltaisin ei enää potilashuoneita siivota ollenkaan. Eikä noilla osastoilla muutakaan. Odotetaan taukohuoneessa että potilaat syö. Ne roskat ja jopa biojätteet ehtii todellakin ottaa pois. Ja kyllä, tämäkin porukka narisee ihan älyttömästä kiireestä. Vaikka siivouskohteita on niin työ ei missään nimessä ole samalla tavalla kuormittavaa sekuntiliukuhihnatyötä. Korostan, minulla on kokemusta vain yhdestä sairaalasta ja sieltä muutamilta osastoilla. Sama palkka huomattavasti helpommalla. Miksikö en tee niitä? Koska päivät kuluu älyttömän hitaasti vaikka tekis koko ajan jotain. Työaika oli 21.15 asti mutta kun potilaat meni nukkumaan vanhustenosastoilla klo 20 ( toki sairaalassa erilaista vaikka leppoista sielläkin) jonka jälkeen ei saanut enää siivota. Kännykästä ehti loppua akku niin lähdin pois 20.45. Alapeukkuja odotellessa :)

Vierailija
97/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin laitoshuoltajan kannalta kaikkein turhauttavinta on ettei niitä nesteitä vaivauduta tyhjentämään osastolla. Ei ole resursseja laittaa siivooja jokainen kärrynsiirron perään kun liukkaita nestevanoja jää pitkin käytäviä. 

Vierailija
98/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että jos joku on jo aivan ylikuormitettu omassa varsinaisessa ydintyössään, niin hänellä ei riitä enää kapasiteettia tehdä "ihan pikkaisen extraa" auttaakseen ja huomioidakseen muita.

Täällä laitoshuoltajat auttaa. Minuutti sulle, 50 minuuttia meille plus ne liuskat, veriset paperit jne jotka ei todellakaan keittiölle kuulu. Turha sitten vinkua että ruokakärryt on myöhässä :)

Vierailija
99/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kiireen mutta siinä roskien ottamisessa menee ehkä minuutti, ihan oikeasti. Enkä halunnut sanoa tätä mutta olen ollut tässä kaupungissa myös sairaalahuoltajana (en sano että joka paikassa on näin) ja se työtahti on leppoisa. Iltavuoro tuli yhdeltä mutta saattoi istua tunnin ennen kuin teki mitään. Joo, siivottavia paikkoja on mutta mopin heilutuksen lomassa ehtii venyttelemään ja käymään vessassa. Iltaisin ei enää potilashuoneita siivota ollenkaan. Eikä noilla osastoilla muutakaan. Odotetaan taukohuoneessa että potilaat syö. Ne roskat ja jopa biojätteet ehtii todellakin ottaa pois. Ja kyllä, tämäkin porukka narisee ihan älyttömästä kiireestä. Vaikka siivouskohteita on niin työ ei missään nimessä ole samalla tavalla kuormittavaa sekuntiliukuhihnatyötä. Korostan, minulla on kokemusta vain yhdestä sairaalasta ja sieltä muutamilta osastoilla. Sama palkka huomattavasti helpommalla. Miksikö en tee niitä? Koska päivät kuluu älyttömän hitaasti vaikka tekis koko ajan jotain. Työaika oli 21.15 asti mutta kun potilaat meni nukkumaan vanhustenosastoilla klo 20 ( toki sairaalassa erilaista vaikka leppoista sielläkin) jonka jälkeen ei saanut enää siivota. Kännykästä ehti loppua akku niin lähdin pois 20.45. Alapeukkuja odotellessa :)

Minulla taas on kokemusta (2000-luku) kymmenen vuoden ajalta noin 100 osastolta samassa kaupungissa. Työskentelin suurimman osan tuosta ajasta sijaishenkilöstössä, ihan puhtaasti rahankiilto silmissä. Siinä tuli koluttua labrat ja röntgenit, ensiavut, leikkurit, päiväsairaalat, mielenterveystoimistot ja jos jonkinlaista vuodeosastoa sairaala- ja vanhainkotipuolelta. Olen myös tuurannut lähihoitajaa ja kylvettäjää (kertoo resursseista). Tällä kokemuksella sanoisin, että ne osastot, jossa sairaalahuoltajalla on aikaa istuskeluun, ovat niin harvinaista herkkua, että sellaisella kannattaa pysyä töissä, niitä sylttytehtaita on nimittäin huomattavasti enemmän.

Vierailija
100/196 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin pistetään pikainsuliini aterian yhteydessä. Osa potilaista haluaa pistää itse ja esimerkiksi sellaisessa tilanteessa saattaa jäädä huomaamatta että potilas on kätkenyt käytetyn neulan vaikkapa lautasen reunan alle, varsinkin jos tarjottimen hakee laitoshuoltaja jolle varsinaiset sairaudet tai hoitotoimenpiteet eivät kuulu, eikä hoitaja joka tuntee potilaan ja osaa etsiä käytettyä neulaa.

Miksi minä vastaan näihin?