Sairaalahuoltajat, hoitajat ja muut potilaiden ruoanjaossa mukana olevat!
En tietenkään tiedä jokaisen keittiön ohjeistusta enkä toimintatapoja, mutta itse työskentelen ison yliopistollisen sairaalan keittiöllä, jossa kiire on järkyttävä. Teemme minuuttiaikataululla liukuhihnatyötä. Yksi ottaa esimerkiksi lautasen ja kannen tarjottimelta tiskihihnalle, toinen salaattikupit jne. Joudumme siis toistamaan samoja liikkeitä jopa tuhat kertaa YHDEN tiskin aikana. Siksi esitänkin muutaman pyynnön. Potilaille saa tietenkin jättää kuppeja, laseja jne mutta laittakaa ne mahdollisuuksien mukaan saman tien tiskiin. Kun kuppeja kerääntyy enemmän niin tiskissä olevalle on tosiaan merkitystä sillä, että tuleeko kuppeja 1500 vai 2000...Joskus nimittäin osastot laittaa monen päivän kupit kerralla tulemaan. Jos laittaisitte roskat roskiin ja biojätteen pois niin helpottaisi todella paljon. On ihan eri asia se 1500 edestakaista käden liikettä verrattuna siihen että me liukkailla hanskoilla otetaan eka kupit, lautaset ja sitten erikseen roskat. Tämän takia älkää myöskään laittako samaan kuppiin biojätettä ja roskia. Me joudutaan liukkailla hanskoilla tongimaan ensin ne roskat kupista ennen kuin kaadetaan/kaavitaan biomoska pois. Nämä on oikeasti tosi pikkujuttuja yhden osaston sairaalahuoltajalle/ hoitajalle mutta meille tulee tiskissä n. 40-50 osaston potilaiden tiskit. Kun täytätte lämpövaunuja niin täyttäkää ylhäältä alas. Päivittäin on niitä vaunuja, joissa muutama tarjotin ja ne on laitettu lämpövaunuun alas. Meillä sama ihminen tyhjentää sen 700-750 tarjotinta liukuhihnalta niin voitte varmaan kuvitella mitä tekee selälle, olkapäille, käsille jne. Hirveässä kiireessä ergonomiaa on vaikea pitää yllä. Haluaisin myös kuulla, jos olette saaneet näistä poikkeavia toimintaohjeita niin ymmärtäisin teitä paremmin :)
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaana (2 vko sitten 3 vrk) ihmettelisin sitä kiirettä, joka ruokien kanssa oli. Päiväohjelman mukaan ruoka tuli osastolle klo 11.30, mutta minulle asti se tuotiin vasta noin klo 12.30. 10 minuuttia myöhemmin oltiin astioita jo keräämässä pois. Nuorena ja ripeänä ennätin hyvin syömään, mutta jos olisin ollut autettava (edes vuoteen reunalle istumaan), niin aikaa syömiseen olisi ollut muutama minuutti.
Kuulin kyllä niiden ruokakärryjen tulevan vasta klo 12 jälkeen, joten en turhaan odotellut ateriaani liian aikaisin, mutta se uskomaton kiire tuntui oudolta. Ihan kuin keittiöllä oltaisiin joka päivä oltu aikataulusta myöhässä, mutta kärryt piti palauttaa ajoissa. Kysyinkin laitosapulaiselta ja hän sanoi, että kärry on vietävä pois tiettyyn aikaan, oli se miten myöhään tahansa osastolle tullut.
Kuulostaa valitettavasti meidän keittiöltä. Tällaista se on. Tiski on tiskattava loppuun koska meillä ei muuten ole astioita eikä lämpövaunuja. Samat henkilöt menee tiskistä jakoon, joten jos tiski venyy myös ruoanjako alkaa myöhemmin. Me tehdään työtä ihan järkyttävällä kiireellä ja tingitään tauoista. Näin ei tietenkään pitäisi olla ja ongelma on ihan jossain muualla kuin meissä tai osastojen työntekijöissä. Itse olen vielä "vain" sijainen jonka vaikutusmahdollisuudet ovat pienet. Tiedän että asioita on viety ylemmälle taholle ja toivomme muutoksia. Tällä ketjulla hain faktaa osastojen ohjeistuksesta ja yritin tuoda esille juttuja joilla osastoillakin voitaisiin helpottaa meidän aikataulussa pysymistä, mutta näemmä turhaan. Toivottavasti osastotkin valittaisivat ahkerasti eteenpäin niin muutoksia olisi ehkä pakko tehdä.
Siis samat henkilöt ensin kiireellä tyhjentävät ne eristyspotilaiden tarjottimet neuloineen ja sitten kiireellä ilman taukoja juoksevat jakamaan uutta ruokaa kaikille potilaille? Miten varmistetaan potilasturvallisuus tässä kohtaa prosessia? Leviääkö noro, mrsa tms koska keittiössä on liian kiire ja sama hlö tekee ns. likaisessa vaiheessa että puhtaassa vaiheessa työtä?
Essu ja hanskat pois, kädet desinfioidaan ja jakoon. Kuvittelitte varmaan että meillä on huomattavasti enemmän työntekijöitä? :) Suurempi riski liittyy ruoanjakoon. Allergisia on ihan järkyttävä määrä. Ihme että virheitä ruoanjaossa tapahtuu vähän. Tällä tahdilla niitä varmasti alkaa tulemaan lisää.
Olen hoitaja ja meillä on osastolla huoltajilla ohjeena, että potilaiden pitää antaa syödä rauhassa. Silläkin riskillä, että juuri ne astiat myöhästyisi tiskistä. Ruoat on myöhässä lähes aina, joten mielestäni kohtuutonta vaatia ihmisiä syömään jossain kymmenessä minuutissa.
Eiköhän se suurin ongelma ole se, että keittiöllä on liian vähän työntekijöitä, ilmeisesti myös astioita. Tästä voisi antaa palautetta sinne keittiöpuolen lähiesimiehille, jotta tilanne muuttuisi.
Teillä on kyllä kaikki systeemit aivan päin persettä ja valtava alimitoitus kaikessa. Älkää nielkö paskaa vaan menkää lakkoon.
Laikkari kirjoitti:
Eiköhän joksisessa sairaalassa ole omat ohjeensa niin tarjottimien täytön, kuin tyhjentämisen suhteen. Ja ne ohjeet tehdään yhteistyönä eri ammattikuntien kesken. Toki on aina tekijän vastuulla noudattaako hän sitä ohjetta.
Sairaala on aina hektinen paikka ja jokaisella ammattikunnalla on omat työnsä ja kiireensä ja kaikkie pitää se ymmärtää.
Työnmitoituksesta ja kuormittavuudesta vadtaa lähiesimies, suosittelisin hänen kanssaan rakentavaa keskustelua näistä neulajätteistä ynnä muista ja siitä että se 1,5 minuuttia per tarjotin ei riitä sen tyhjentämiseen, ehkäpä he ottaisivat asiakseen mitoittaa työnne uudestaan ja muistuttaisivat osastoja jätekäytännöistä. Koska yhteistyötähän sekin on.
Keskustelupalstalla purnaaminen ei ole siihen oikea lähde.
Meille jokaiselle maksetaan omasta työstämme ja meidän odotetaan tekevän se hyvin ja ammattitaidolla. On myös meidän vastuulla saada aikaan muutoksia työajoissamme,työohjeissamme ja työergonomiassamme sekä yleensäkki työn toimivuudessa. Tämän saamme aikaan yhteistyöllä lähiesimiesten kanssa eikä ainaisella päämäärättömällä valittamisella ka purnaamisella.
Itse ainakin laitoshuoltajana tiedän vastuuni niin potilaita,hoitajia,lääkäreitä,välinehuoltajia, esimiestäni ja itseäni kohtaan ja päivitän osaamistani säännöllisesti, puutun epäkohtiin,annan palautetta rakentavasti ja kehitysideoiden kanssa. Tätä työtä tehdään jotta potilaat (joka voi joskus olla minä itse) saavat hyvää ja laadukasta hoitoa,siihen vaikuttaa jokainen ammattikunta. Kun huomaat työssäsi epäkohtia,keskustele kollegoittesi ja esimiehesi kanssa parannusvaihtoehdoista. Siitä se lähtee pyörimään eteenpäin. Ilmaista työtä on turha tehdä,koska siitä et mitään hyötyä saa,olisiko vaikka aika ehdottaa työvuorojen aikaistamista. Jos tarjottimet ovat täynnä sinne kuulumattomia asioita,pyydä esimiestäsi muistuttamaan osastonhoitajia kierrätysvastuusta ja voimassa olevista työohjeista. Jos 1,5 minuuttia ei riitä tarjottimen tyhjentämiseen ja puhdistukseen, pyydä esimiestäsi tarkkailemaann työtänne ja jos mahdollista mitoittamaan aika uudestaan. Jos työturvallisuutesi vaarantuu,pyydä parempia suojaimia perusteluineen. Mieti omaa työergonomiaasi ja ota mikrotaukoja jos et kunnon taukoja saa pitää työssäsi, vaikka tiski pysähtyisikin sen ajaksi. Pidä huolta vapaa-ajalla jaksamisestasi ja käännä negatiiviset ajatukset positiiviseksi. Ja muista että töissä sinä käyt palkkasi takia,teet itse itsellesi hyvän työpaikan parantamalla työntekoasi. Kaikki lähtee itsestä.
Se laskennallinen 1 1/5 ( puolitoista minuuttia ) on per kärry ei per tarjotin. Ruuhkautuminen tulee siitä kun kärryt tulee myöhässä tai kun hihna joudutaan pysäyttämään.
Ap. Selkeästi kuvaa ison laitoskeittiön toimintaa, pienemmissä homma toimii eri lailla. Tekisi hyvää että sairaalantyöntekijät saisivat joskus tutustua myös toistensa töihin. Nyt hierarkia on niin tiukka, että toista ammattikuntaa on vaikea nähdä ihmisenä joka työllä on yhteinen tarkoitus meidän työn kanssa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaana (2 vko sitten 3 vrk) ihmettelisin sitä kiirettä, joka ruokien kanssa oli. Päiväohjelman mukaan ruoka tuli osastolle klo 11.30, mutta minulle asti se tuotiin vasta noin klo 12.30. 10 minuuttia myöhemmin oltiin astioita jo keräämässä pois. Nuorena ja ripeänä ennätin hyvin syömään, mutta jos olisin ollut autettava (edes vuoteen reunalle istumaan), niin aikaa syömiseen olisi ollut muutama minuutti.
Kuulin kyllä niiden ruokakärryjen tulevan vasta klo 12 jälkeen, joten en turhaan odotellut ateriaani liian aikaisin, mutta se uskomaton kiire tuntui oudolta. Ihan kuin keittiöllä oltaisiin joka päivä oltu aikataulusta myöhässä, mutta kärryt piti palauttaa ajoissa. Kysyinkin laitosapulaiselta ja hän sanoi, että kärry on vietävä pois tiettyyn aikaan, oli se miten myöhään tahansa osastolle tullut.
Kuulostaa valitettavasti meidän keittiöltä. Tällaista se on. Tiski on tiskattava loppuun koska meillä ei muuten ole astioita eikä lämpövaunuja. Samat henkilöt menee tiskistä jakoon, joten jos tiski venyy myös ruoanjako alkaa myöhemmin. Me tehdään työtä ihan järkyttävällä kiireellä ja tingitään tauoista. Näin ei tietenkään pitäisi olla ja ongelma on ihan jossain muualla kuin meissä tai osastojen työntekijöissä. Itse olen vielä "vain" sijainen jonka vaikutusmahdollisuudet ovat pienet. Tiedän että asioita on viety ylemmälle taholle ja toivomme muutoksia. Tällä ketjulla hain faktaa osastojen ohjeistuksesta ja yritin tuoda esille juttuja joilla osastoillakin voitaisiin helpottaa meidän aikataulussa pysymistä, mutta näemmä turhaan. Toivottavasti osastotkin valittaisivat ahkerasti eteenpäin niin muutoksia olisi ehkä pakko tehdä.
Siis samat henkilöt ensin kiireellä tyhjentävät ne eristyspotilaiden tarjottimet neuloineen ja sitten kiireellä ilman taukoja juoksevat jakamaan uutta ruokaa kaikille potilaille? Miten varmistetaan potilasturvallisuus tässä kohtaa prosessia? Leviääkö noro, mrsa tms koska keittiössä on liian kiire ja sama hlö tekee ns. likaisessa vaiheessa että puhtaassa vaiheessa työtä?
Hyvä huomio. Itse yritän vielä toipua järkytyksestä että keittiötyöntekijät tekevät siellä töitä ilman tarvittavia suojavarusteita ja kyselevät vauvafoorumilla miksi eristyspotilaiden tarjottimia ei saisi härppiä. Eikä tämä ap voi edes olla trolli kun tietää noin paljon.
Hys hys nyt, tässä ketjussa on monta kertaa sanottu ettei sairaalan keittiön työnhaasteista saa puhua sairaalan ulkopuolella ja itse levittelette pahimpia sisäpiirintietoja.
Mitään sellaista en ole tähän keskusteluun tuonut johon liittyisi salassapitovelvollisuus. En vain käsitä miten se vaarallinen tartuntariskin omaava eristyspotilaan tarjotin menettää vaarallisuutensa kun siirtyy osastolta keittiölle. Fakta on ettei keittiön työntekijä voi tietää ovatko ylimääräiset roskat siinä tarjottimella muun henkilökunnan laiskuutta tai kiirettä, vaiko sittenkin omalle terveydelle vaarallista eristysjätettä.
Montako työntekijää sairaalan keittiössä on yleensä? Erään sairaalan keittiössä on kuulemma jopa 50 työntekijää :o
Vierailija kirjoitti:
Laikkari kirjoitti:
Eiköhän joksisessa sairaalassa ole omat ohjeensa niin tarjottimien täytön, kuin tyhjentämisen suhteen. Ja ne ohjeet tehdään yhteistyönä eri ammattikuntien kesken. Toki on aina tekijän vastuulla noudattaako hän sitä ohjetta.
Sairaala on aina hektinen paikka ja jokaisella ammattikunnalla on omat työnsä ja kiireensä ja kaikkie pitää se ymmärtää.
Työnmitoituksesta ja kuormittavuudesta vadtaa lähiesimies, suosittelisin hänen kanssaan rakentavaa keskustelua näistä neulajätteistä ynnä muista ja siitä että se 1,5 minuuttia per tarjotin ei riitä sen tyhjentämiseen, ehkäpä he ottaisivat asiakseen mitoittaa työnne uudestaan ja muistuttaisivat osastoja jätekäytännöistä. Koska yhteistyötähän sekin on.
Keskustelupalstalla purnaaminen ei ole siihen oikea lähde.
Meille jokaiselle maksetaan omasta työstämme ja meidän odotetaan tekevän se hyvin ja ammattitaidolla. On myös meidän vastuulla saada aikaan muutoksia työajoissamme,työohjeissamme ja työergonomiassamme sekä yleensäkki työn toimivuudessa. Tämän saamme aikaan yhteistyöllä lähiesimiesten kanssa eikä ainaisella päämäärättömällä valittamisella ka purnaamisella.
Itse ainakin laitoshuoltajana tiedän vastuuni niin potilaita,hoitajia,lääkäreitä,välinehuoltajia, esimiestäni ja itseäni kohtaan ja päivitän osaamistani säännöllisesti, puutun epäkohtiin,annan palautetta rakentavasti ja kehitysideoiden kanssa. Tätä työtä tehdään jotta potilaat (joka voi joskus olla minä itse) saavat hyvää ja laadukasta hoitoa,siihen vaikuttaa jokainen ammattikunta. Kun huomaat työssäsi epäkohtia,keskustele kollegoittesi ja esimiehesi kanssa parannusvaihtoehdoista. Siitä se lähtee pyörimään eteenpäin. Ilmaista työtä on turha tehdä,koska siitä et mitään hyötyä saa,olisiko vaikka aika ehdottaa työvuorojen aikaistamista. Jos tarjottimet ovat täynnä sinne kuulumattomia asioita,pyydä esimiestäsi muistuttamaan osastonhoitajia kierrätysvastuusta ja voimassa olevista työohjeista. Jos 1,5 minuuttia ei riitä tarjottimen tyhjentämiseen ja puhdistukseen, pyydä esimiestäsi tarkkailemaann työtänne ja jos mahdollista mitoittamaan aika uudestaan. Jos työturvallisuutesi vaarantuu,pyydä parempia suojaimia perusteluineen. Mieti omaa työergonomiaasi ja ota mikrotaukoja jos et kunnon taukoja saa pitää työssäsi, vaikka tiski pysähtyisikin sen ajaksi. Pidä huolta vapaa-ajalla jaksamisestasi ja käännä negatiiviset ajatukset positiiviseksi. Ja muista että töissä sinä käyt palkkasi takia,teet itse itsellesi hyvän työpaikan parantamalla työntekoasi. Kaikki lähtee itsestä.Se laskennallinen 1 1/5 ( puolitoista minuuttia ) on per kärry ei per tarjotin. Ruuhkautuminen tulee siitä kun kärryt tulee myöhässä tai kun hihna joudutaan pysäyttämään.
Ap. Selkeästi kuvaa ison laitoskeittiön toimintaa, pienemmissä homma toimii eri lailla. Tekisi hyvää että sairaalantyöntekijät saisivat joskus tutustua myös toistensa töihin. Nyt hierarkia on niin tiukka, että toista ammattikuntaa on vaikea nähdä ihmisenä joka työllä on yhteinen tarkoitus meidän työn kanssa.
Ohis
Kiitos sinulle! :) 1,5 minuuttia per tarjotin ois kyllä luksus, taitaa olla muutama sekunti per tarjotin mikä menee. Onneksi meillä työntekijät alkaa olla niin puhki että niitä muutoksia on kai pakko (??) alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Montako työntekijää sairaalan keittiössä on yleensä? Erään sairaalan keittiössä on kuulemma jopa 50 työntekijää :o
Riippuu sairaalan keittiön koosta ja organisoinnista. Ruokaa tehdään vuorossa seitsemänä päivänä viikossa 365 päivää vuodessa. Isoimmissa keittiöissä tehdään tuhat erikoisruokavaliota päivässä normiruokatarjotinmassojen lisäksi. Jossain keittiö kuljettaa ruuat ja osallistuu ruuan jakeluun jossain taas ei. Jossain sama keittiö tekee myös henkilöstön ruuat, toisaalla on eri ravintolat tähän. Nämä on tapauskohtaista, mutta ihan turhaan olet kateellinen keittiön resursseista. Ei niitä liikaa ole.
Miten keittiö voi olettaa muiden toimivan täsmällisesti, kun eivät itsekään toimi?
Ruokakärryjen myöhästelystä ennen ruoanjakoa on sanottu kymmeniä kertoja. Silti ne vaan on aina myöhässä. Kärryille on sovittu ns. laina-aika osaston tarpeen mukaan. Eihän se niin mene, että jos kärryt myöhästyy melkein tunnilla, niin se on pois potilaiden ruokailuajasta. Lisäksi joillekin potilaille se ruokailun täsmällisyys on paljon tärkeämpää, myös hoidon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen puolet tuosta plus esimiehet. Vähennyksiä on tehty ja potilasmäärä kasvaa koko ajan. Kun potilaita otettiin 100 lisää, työaikaa lisättiin 15 minuutilla. Tämä 15 minuuttia käsittää tiskit, jaot, osastojen tuotetilaukset. Jos ei sijaisia saada niin se on voi voi. Tiski ja ruoanjako ei ole läheskään koko henkilökunnan toimenkuva. Kyllä tässä alkaa oikeasti potilasturvallisuus kärsiä m. Samoin henkilökunnan.
Jotenkin harmitti lukea tuo kommentti, jossa sanottiin että me ei vaan pysytä aikataulussa. Laskin äkkiseltään että yhteen tarjottimeen menee aikaa 5-6 sekuntia. Hetki menee jo siihen, kun se kulkee hihnaa pitkin. Tarjotin nostetaan hihnalle ja tyhjennetään. Kun katsotte tuota aikaa niin ehkä ymmärrätte että ei siinä hidastella. Tai hihna saattaa hidastella, kun kovalla rasituksella on.
Vierailija kirjoitti:
Miten keittiö voi olettaa muiden toimivan täsmällisesti, kun eivät itsekään toimi?
Ruokakärryjen myöhästelystä ennen ruoanjakoa on sanottu kymmeniä kertoja. Silti ne vaan on aina myöhässä. Kärryille on sovittu ns. laina-aika osaston tarpeen mukaan. Eihän se niin mene, että jos kärryt myöhästyy melkein tunnilla, niin se on pois potilaiden ruokailuajasta. Lisäksi joillekin potilaille se ruokailun täsmällisyys on paljon tärkeämpää, myös hoidon kannalta.
Meillä ei ikinä kyllä tuntia myöhästy. Pahimmillaan 15-20 minuuttia. Kannattaa valittaa sairaalan ylimmälle taholle. Kuljetus tai keittiöhenkilökunta on kädettömiä resurssien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sairaalan keittiön koosta ja organisoinnista. Ruokaa tehdään vuorossa seitsemänä päivänä viikossa 365 päivää vuodessa. Isoimmissa keittiöissä tehdään tuhat erikoisruokavaliota päivässä normiruokatarjotinmassojen lisäksi. Jossain keittiö kuljettaa ruuat ja osallistuu ruuan jakeluun jossain taas ei. Jossain sama keittiö tekee myös henkilöstön ruuat, toisaalla on eri ravintolat tähän. Nämä on tapauskohtaista, mutta ihan turhaan olet kateellinen keittiön resursseista. Ei niitä liikaa ole.
Totta. Kun lasketaan kuljetus ja muutama kokki niin niitä on enemmän. Pelkästään tuotetilauksia on valtavasti. Se joka toimittaa teille maidot, nakkelee kärryihin n. 500-600 litraa maitoa. Siinäkään ei taukoja pidellä :)
Vierailija kirjoitti:
Luitko yhtään tätä ketjua ennenkuin kommentoit?
Se seuraava ruoka tuodaan sillä samalla kärryllä ja astioilla. Eli kun palautatte sen kärryn myöhässä, ruuhkautatte tiskin. Ne samat henkilöt siirtyvät sen takia myöhässä uusien aterioiden kokoamiseen ja ruoka tuodaan myöhässä. Olette itse osa sitä ketjua joka aiheuttaa ruuan myöhästymisen.
Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitäisi keretä tekemään omat hoidolliset työt, ei oikein ennätä huolehtia myös ruokahuoltoakin. Kaikilla on kiire ja mitoitukset ja aikataulut.
Ymmärrän tämänkin. Enkä mitenkään halua vähätellä, mutta olen itse tehnyt sairaalahuoltajan vuoroja ja tiedän että ne roskikset ainakin täällä on siinä lämpövaunussa kiinni. Osastolla on korkeintaan 28 potilasta, pienimmillä muutama. Osastoja on ohjeistettu ottamaan roskat pois mutta eihän se toimi. Ja meillä on taas laskettu että esimerkiksi yhden kokonaisen vaunun tyhjentämiseen saa mennä korkeintaan 1,5 minuuttia. Tai ollaan taas ylitöissä. Niillä osastoilla missä minä olen ollut, ehtisi käyttää sen minuutin, pari roskiin ja edes nesteiden tyhjennykseen. Sitä ei varmaan osaa ajatella että kuinka monta kädenliikettä meille tosiaan tulee pelkästään roskien takia. Niitä osastoja kun on se 40-50 eli valtavasti. Voisin verrata tätä siihen, että meitä on ohjeistettu nostamaan kengät vaatekaappiin ja siivoamaan itse pukukopit. Yhdelle työntekijälle tosi pieni pyyntö, mutta sairaalahuoltajalle iso hidaste ja ergonominen rasitus siirtää ne kenkäparit aina itse.
Kuinka monta kädenliikettä ja selän koukistusta ja nostoa jne luulet meillä hoitajilla olevan? Kuinka monta potilasta mitoitettuja yhdelle hoitajalle? Ja sitten vielä siinä itse kivuissa ja jumeissa pitäisi vielä ajatella teitä ja tehdä puolet teidän töistä. Jos vain teette sen mistä teille maksetaan kuten me tehdän se mistä meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se seuraava ruoka tuodaan sillä samalla kärryllä ja astioilla. Eli kun palautatte sen kärryn myöhässä, ruuhkautatte tiskin. Ne samat henkilöt siirtyvät sen takia myöhässä uusien aterioiden kokoamiseen ja ruoka tuodaan myöhässä. Olette itse osa sitä ketjua joka aiheuttaa ruuan myöhästymisen.
Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.
Päivän ekakin kärry on myöhässä ehkä vartin. Meillä menee ruokailuun sovittu aika, kärry palautetaan tästä sovittuna aikana. Seuraava kärry on myöhässä puoli tuntia, sama juttu. Sitä seuraava taas onkin sitten usein jo sen tunnin myöhässä. Näin aina, vaikka oltaisiin itse kiirehditty sitä palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitäisi keretä tekemään omat hoidolliset työt, ei oikein ennätä huolehtia myös ruokahuoltoakin. Kaikilla on kiire ja mitoitukset ja aikataulut.
Ymmärrän tämänkin. Enkä mitenkään halua vähätellä, mutta olen itse tehnyt sairaalahuoltajan vuoroja ja tiedän että ne roskikset ainakin täällä on siinä lämpövaunussa kiinni. Osastolla on korkeintaan 28 potilasta, pienimmillä muutama. Osastoja on ohjeistettu ottamaan roskat pois mutta eihän se toimi. Ja meillä on taas laskettu että esimerkiksi yhden kokonaisen vaunun tyhjentämiseen saa mennä korkeintaan 1,5 minuuttia. Tai ollaan taas ylitöissä. Niillä osastoilla missä minä olen ollut, ehtisi käyttää sen minuutin, pari roskiin ja edes nesteiden tyhjennykseen. Sitä ei varmaan osaa ajatella että kuinka monta kädenliikettä meille tosiaan tulee pelkästään roskien takia. Niitä osastoja kun on se 40-50 eli valtavasti. Voisin verrata tätä siihen, että meitä on ohjeistettu nostamaan kengät vaatekaappiin ja siivoamaan itse pukukopit. Yhdelle työntekijälle tosi pieni pyyntö, mutta sairaalahuoltajalle iso hidaste ja ergonominen rasitus siirtää ne kenkäparit aina itse.
Kuinka monta kädenliikettä ja selän koukistusta ja nostoa jne luulet meillä hoitajilla olevan? Kuinka monta potilasta mitoitettuja yhdelle hoitajalle? Ja sitten vielä siinä itse kivuissa ja jumeissa pitäisi vielä ajatella teitä ja tehdä puolet teidän töistä. Jos vain teette sen mistä teille maksetaan kuten me tehdän se mistä meille.
Kerro ihmeessä montako? Meillä luku on tuhansissa per vuoro. Ja jos tosiaan kuvittelet että roskien poisotto vaunulta on puolet meidän työstä niin tervetuloa katsomaan toimintaamme. Täällä sairaalahuoltajat on apuna ruoan jaossa, muista en tiedä. Mutta sen tiedän että yksikään sairaalahuoltaja ei ole tullut sijaistamaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.Päivän ekakin kärry on myöhässä ehkä vartin. Meillä menee ruokailuun sovittu aika, kärry palautetaan tästä sovittuna aikana. Seuraava kärry on myöhässä puoli tuntia, sama juttu. Sitä seuraava taas onkin sitten usein jo sen tunnin myöhässä. Näin aina, vaikka oltaisiin itse kiirehditty sitä palautusta.
Tämä on ikävää. En tiedä mikä teidän keittiöllä mättää. Meillä ollaan vasta menossa tuohon suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, oletko samoissa hommissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on hyvin avattu että työntekijät näkevät vain oman kapean roolinsa eivät kokonaisuutta ja sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa oma toiminta.Päivän ekakin kärry on myöhässä ehkä vartin. Meillä menee ruokailuun sovittu aika, kärry palautetaan tästä sovittuna aikana. Seuraava kärry on myöhässä puoli tuntia, sama juttu. Sitä seuraava taas onkin sitten usein jo sen tunnin myöhässä. Näin aina, vaikka oltaisiin itse kiirehditty sitä palautusta.
Teillä on selkeästi väärät ajat ruuanjaonsuhteen. Jos joka päivä aamupala tulee 15 minuuttia myöhässä niin se korjaantuu kun laitatte saapumisajaksi 15 minuuttia myöhemmin. Sitten ei mene koko työpäivä pilalle kun aamupala oli vartin myöhässä.
Hys hys nyt, tässä ketjussa on monta kertaa sanottu ettei sairaalan keittiön työnhaasteista saa puhua sairaalan ulkopuolella ja itse levittelette pahimpia sisäpiirintietoja.