Sairaalahuoltajat, hoitajat ja muut potilaiden ruoanjaossa mukana olevat!
En tietenkään tiedä jokaisen keittiön ohjeistusta enkä toimintatapoja, mutta itse työskentelen ison yliopistollisen sairaalan keittiöllä, jossa kiire on järkyttävä. Teemme minuuttiaikataululla liukuhihnatyötä. Yksi ottaa esimerkiksi lautasen ja kannen tarjottimelta tiskihihnalle, toinen salaattikupit jne. Joudumme siis toistamaan samoja liikkeitä jopa tuhat kertaa YHDEN tiskin aikana. Siksi esitänkin muutaman pyynnön. Potilaille saa tietenkin jättää kuppeja, laseja jne mutta laittakaa ne mahdollisuuksien mukaan saman tien tiskiin. Kun kuppeja kerääntyy enemmän niin tiskissä olevalle on tosiaan merkitystä sillä, että tuleeko kuppeja 1500 vai 2000...Joskus nimittäin osastot laittaa monen päivän kupit kerralla tulemaan. Jos laittaisitte roskat roskiin ja biojätteen pois niin helpottaisi todella paljon. On ihan eri asia se 1500 edestakaista käden liikettä verrattuna siihen että me liukkailla hanskoilla otetaan eka kupit, lautaset ja sitten erikseen roskat. Tämän takia älkää myöskään laittako samaan kuppiin biojätettä ja roskia. Me joudutaan liukkailla hanskoilla tongimaan ensin ne roskat kupista ennen kuin kaadetaan/kaavitaan biomoska pois. Nämä on oikeasti tosi pikkujuttuja yhden osaston sairaalahuoltajalle/ hoitajalle mutta meille tulee tiskissä n. 40-50 osaston potilaiden tiskit. Kun täytätte lämpövaunuja niin täyttäkää ylhäältä alas. Päivittäin on niitä vaunuja, joissa muutama tarjotin ja ne on laitettu lämpövaunuun alas. Meillä sama ihminen tyhjentää sen 700-750 tarjotinta liukuhihnalta niin voitte varmaan kuvitella mitä tekee selälle, olkapäille, käsille jne. Hirveässä kiireessä ergonomiaa on vaikea pitää yllä. Haluaisin myös kuulla, jos olette saaneet näistä poikkeavia toimintaohjeita niin ymmärtäisin teitä paremmin :)
Kommentit (196)
No minä en ainakaan työntele mitään roskia mihinkään kuppeihin tmv, mutta potilaat tätä usein tekevät kun koittavat saada tarjottimen siistin näköiseksi, sen olen huomannut. Juuri en ruuanjakoon muuten osallistu kun joskus lämpövaunusta tarjottimia viemällä tai niitä sinne tuomalla, laitoshuoltajat yleensä tekevät sen ruuanjaon.
Työskentelen myös ison yliopistollisen sairaalan keittiöllä kokkina ja paljon voisi tehdä osastolla työtömme helpottamaan. Välillä tulee ruiskuja ja verisiä haavan suojia.
Lisäksi roskia, jotka voisi poistaa tarjottimilta jo osastolla. Biojätettä joka kipossa. Kaikki eivät kai välitä mitä heiltä lähtee eteenpäin. Onneksi jämptejäkin on joukossa :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohje, että tarjotin huoneesta laitetaan sellaisenaan takaisin keittiölle, ei mitään jätteenlajittelua keskellä käytävää.
Ja sama siis meillä, olen vain siinä sattunut huomaamaan että on melko tavallista että etenkin vanhat ihmiset työntää ne paperit ja ruokaliinat ruttuina ruuantähteiden kanssa yhteen kasaan, kuppiin tai keittolautaseen tmv.
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan työntele mitään roskia mihinkään kuppeihin tmv, mutta potilaat tätä usein tekevät kun koittavat saada tarjottimen siistin näköiseksi, sen olen huomannut. Juuri en ruuanjakoon muuten osallistu kun joskus lämpövaunusta tarjottimia viemällä tai niitä sinne tuomalla, laitoshuoltajat yleensä tekevät sen ruuanjaon.
Olen miettinytkin, että jotkut varmaan laittaa roskat kuppiin, kupit päällekkäin ja aterimet lautasille auttaakseen, mutta tämähän ei meitä auta. Magneetti ottaa välineet, joten helpoin meille kun ovat tarjottimella.
Lautasliina lasissa on kyllä ärsyttävän monella. Ruiskut olisivat kyllä jo liian extremeä, saa vaikka minkä taudin vaikka ainakin MRSA: a saa pelätä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen myös ison yliopistollisen sairaalan keittiöllä kokkina ja paljon voisi tehdä osastolla työtömme helpottamaan. Välillä tulee ruiskuja ja verisiä haavan suojia.
Lisäksi roskia, jotka voisi poistaa tarjottimilta jo osastolla. Biojätettä joka kipossa. Kaikki eivät kai välitä mitä heiltä lähtee eteenpäin. Onneksi jämptejäkin on joukossa :)
Tämä on totta! Varsinkin jotkut verensokerimittausliuskat tarjottimella on tosi pirullinen ottaa märillä, likaisilla kumihanskoilla pois. Osastolle tosi pieni juttu, mutta meillä monesti tiski pysähtyy hetkeksi kun se on niin hankala saada siinä pois. Tiedän että osastoilla täällä on roskikset ja biojätesankot siinä (olen tehnyt itse myös sairaalahuoltajan vuoroja) ruoanjaon yhteydessä. Osa laittaa biojätteen sinne, suurin osa ei.
Sairaala-apulaisena mua kiellettiin tyhjentämästä ruokia roskikseen, vain roskat eli lääkepussien jämät, tyhjät lääkekupit ym sai laittaa roskikseen osastolla. Potilasasiakirjat tietysti erilliseen paperipussiin. Ei ole mitoitettu osastojen jätehuoltoa biojätettä varten.
Mahdollisuuksien mukaan samantien tiskiin? Ainoa syy miksi jätin kippoja ja kuppeja oli jos potilaalla oli ruokailu kesken. Ongelma on kuljetuksessa, miksi se ruokakärry astioineen haetaan niin pian pois? Mun sympatiat ei riitä keittiötyöntekijöille kun toisessa vaakakupissa painaa huonokuntoisen potilaan ravitsemus. Se on hitaimmille syöjille jo nyt ainaista hoputtamista.
Ne on laitoshuoltajat jotka edellisen ruokailun astiat huolehtivat keittiölle. Olisiko olemassa joku parempi vaikutuskanava asiallesi kuin vauvafoorumi?
Vierailija kirjoitti:
Lautasliina lasissa on kyllä ärsyttävän monella. Ruiskut olisivat kyllä jo liian extremeä, saa vaikka minkä taudin vaikka ainakin MRSA: a saa pelätä muutenkin.
Vahinkoja sattuu mutta "karmein" mikä on tullut tarjottimella on tekohampaat :D Ei varmaan saisi nauraa ja tietenkin ne otettiin talteen. Päivittäin on verisiä papereita, verensokeriliuskoja, viikoittain neuloja. En kuitenkaan osta että on oikeasti tarkoitettu ohjeissa, että myös nuo laitetaan tiskiin....
Itse olin tiskaajana vanhainkodissa, voin kuvitella ison sairaalan...
Vierailija kirjoitti:
Sairaala-apulaisena mua kiellettiin tyhjentämästä ruokia roskikseen, vain roskat eli lääkepussien jämät, tyhjät lääkekupit ym sai laittaa roskikseen osastolla. Potilasasiakirjat tietysti erilliseen paperipussiin. Ei ole mitoitettu osastojen jätehuoltoa biojätettä varten.
Mahdollisuuksien mukaan samantien tiskiin? Ainoa syy miksi jätin kippoja ja kuppeja oli jos potilaalla oli ruokailu kesken. Ongelma on kuljetuksessa, miksi se ruokakärry astioineen haetaan niin pian pois? Mun sympatiat ei riitä keittiötyöntekijöille kun toisessa vaakakupissa painaa huonokuntoisen potilaan ravitsemus. Se on hitaimmille syöjille jo nyt ainaista hoputtamista.
Ne on laitoshuoltajat jotka edellisen ruokailun astiat huolehtivat keittiölle. Olisiko olemassa joku parempi vaikutuskanava asiallesi kuin vauvafoorumi?
Ikävää ettei kärryjä voi pitää vaikka tunteja mutta meilläkin on työaika. Iltavuoro on jo nyt melkein 9 tuntia ja joudumme tällä hetkellä joustamaan jatkuvasti. Meillä tosiaan potilaita se 700-750. Mitä luulet työajalle käyvän, jos vaunuja pidetään kauemmin osastoilla. Samoin kuljetus joutuu tekemään ylitöitä. Ja tämähän ei ole meidän keittiötyöntekijöiden vika. Välillä osastot ei anna vaunuja. Ikävää, että ruokailu keskeytyy mutta sitten ne tulematta jääneet vaunut tulee seuraavaan tiskiin. Ja kuormittaa ja sotkee jälleen aikatauluja. Kuten sanoin, ainakin täällä biosankot on myös osastoilla. Osa laittaa nesteet, osa taas ei niitäkään. Aina meille yksi kädenliike lisää niiden tuhansien lisäksi, joita päivittäin tulee. Sanoinkin, että mahdollisuuksien mukaan tiskiin. Toivoisin että miettisitte myös sen keittiötyöntekijän kannalta. Ja toki asiaa pitää miettiä myös ylemmän tahon kanssa. Halusin tietää nyt että millaisia ohjeistuksia teillä on.
Onko teille annettu ohjeet keittiöltä vai teidän omalta pomolta?
Mielestäni olisi hyvä että keittiön yms. työhön pääsisi tutustumaan, nyt se on semmoinen "pimeä aukko" jota ei ajatelleeksi edes tule. Meillä laitoshuoltajat hoitavat kaikki ruokailut, viennit, tuonnit ja keräämiset sekä hoitavat jätteet. Heidän työtään pääseekin lähemmäs seuraamaan kun samalla osastolla ollaan. Mutta siitä eteenpäin minä en ainakaan tiedä mitä tapahtuu.
Ihan mielenkiinnosta muuten että minkälaisetvtyöajat teiölä on? Kuinka aikaisin aamut ja muut?
Sh
Kun pitäisi keretä tekemään omat hoidolliset työt, ei oikein ennätä huolehtia myös ruokahuoltoakin. Kaikilla on kiire ja mitoitukset ja aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Kun pitäisi keretä tekemään omat hoidolliset työt, ei oikein ennätä huolehtia myös ruokahuoltoakin. Kaikilla on kiire ja mitoitukset ja aikataulut.
Ymmärrän tämänkin. Enkä mitenkään halua vähätellä, mutta olen itse tehnyt sairaalahuoltajan vuoroja ja tiedän että ne roskikset ainakin täällä on siinä lämpövaunussa kiinni. Osastolla on korkeintaan 28 potilasta, pienimmillä muutama. Osastoja on ohjeistettu ottamaan roskat pois mutta eihän se toimi. Ja meillä on taas laskettu että esimerkiksi yhden kokonaisen vaunun tyhjentämiseen saa mennä korkeintaan 1,5 minuuttia. Tai ollaan taas ylitöissä. Niillä osastoilla missä minä olen ollut, ehtisi käyttää sen minuutin, pari roskiin ja edes nesteiden tyhjennykseen. Sitä ei varmaan osaa ajatella että kuinka monta kädenliikettä meille tosiaan tulee pelkästään roskien takia. Niitä osastoja kun on se 40-50 eli valtavasti. Voisin verrata tätä siihen, että meitä on ohjeistettu nostamaan kengät vaatekaappiin ja siivoamaan itse pukukopit. Yhdelle työntekijälle tosi pieni pyyntö, mutta sairaalahuoltajalle iso hidaste ja ergonominen rasitus siirtää ne kenkäparit aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää ettei kärryjä voi pitää vaikka tunteja mutta meilläkin on työaika. Iltavuoro on jo nyt melkein 9 tuntia ja joudumme tällä hetkellä joustamaan jatkuvasti. Meillä tosiaan potilaita se 700-750. Mitä luulet työajalle käyvän, jos vaunuja pidetään kauemmin osastoilla. Samoin kuljetus joutuu tekemään ylitöitä. Ja tämähän ei ole meidän keittiötyöntekijöiden vika. Välillä osastot ei anna vaunuja. Ikävää, että ruokailu keskeytyy mutta sitten ne tulematta jääneet vaunut tulee seuraavaan tiskiin. Ja kuormittaa ja sotkee jälleen aikatauluja. Kuten sanoin, ainakin täällä biosankot on myös osastoilla. Osa laittaa nesteet, osa taas ei niitäkään. Aina meille yksi kädenliike lisää niiden tuhansien lisäksi, joita päivittäin tulee. Sanoinkin, että mahdollisuuksien mukaan tiskiin. Toivoisin että miettisitte myös sen keittiötyöntekijän kannalta. Ja toki asiaa pitää miettiä myös ylemmän tahon kanssa. Halusin tietää nyt että millaisia ohjeistuksia teillä on.
Keittiöltä on tarkat ohjeet. Tunnollisesti kerään roskat jatkossakin mutta vieläkään en aio viedä astioita potilaalta jolla on ruokailu kesken. Miettisit sinä jos siellä olisi sairas vanha äitisi potilaana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi hyvä että keittiön yms. työhön pääsisi tutustumaan, nyt se on semmoinen "pimeä aukko" jota ei ajatelleeksi edes tule. Meillä laitoshuoltajat hoitavat kaikki ruokailut, viennit, tuonnit ja keräämiset sekä hoitavat jätteet. Heidän työtään pääseekin lähemmäs seuraamaan kun samalla osastolla ollaan. Mutta siitä eteenpäin minä en ainakaan tiedä mitä tapahtuu.
Ihan mielenkiinnosta muuten että minkälaisetvtyöajat teiölä on? Kuinka aikaisin aamut ja muut?
Sh
Joo, siksikin vähän kirjoitin että jos tämä saisi edes yhden muuttamaan toimintapoja, mahdollisuuksien mukaan :) Meillä on tosi monenlaisia vuoroja. Kokkien aikatauluja en tiedä mutta omat vuorot alkaa joko klo 6 tai 6.45. Aamupalan jako alkaa 6.45 eli käytännössä joka aamu joutuu tulemaan aiemmin että se nauha pääsisi alkamaan tuolloin. Perus iltavuoro alkaa 10.45, samaan aikaan pitäisi lounasjaon alkaa.
Haluaisin vielä muistuttaa siitä, että myös osastoilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kuinka kauan ruokavaunut voi olla osastolla. Jos tiski venyy, myös kaikki muu venyy ja silloin on pidettävä kiirettä ja kurottava se aika jostain kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiöltä on tarkat ohjeet. Tunnollisesti kerään roskat jatkossakin mutta vieläkään en aio viedä astioita potilaalta jolla on ruokailu kesken. Miettisit sinä jos siellä olisi sairas vanha äitisi potilaana.
Kuten sanoin, mahdollisuuksien mukaan. Ei tietenkään pidä viedä astioita potilaalta jolla on ruokailu kesken, mutta ajattele jos niitä astioita kerrytettäisiin jokaisen potilaan kohdalla. Tiskissä työmäärä kasvaisi yhdelle valtavaksi niiden kaikkien kuppien kanssa. Ja se tiskin viivästyminen vaikuttaa sitten kaikkeen. Myös siihen että illalla vaunut on saatava mahdollisimman pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh
Joo, siksikin vähän kirjoitin että jos tämä saisi edes yhden muuttamaan toimintapoja, mahdollisuuksien mukaan :) Meillä on tosi monenlaisia vuoroja. Kokkien aikatauluja en tiedä mutta omat vuorot alkaa joko klo 6 tai 6.45. Aamupalan jako alkaa 6.45 eli käytännössä joka aamu joutuu tulemaan aiemmin että se nauha pääsisi alkamaan tuolloin. Perus iltavuoro alkaa 10.45, samaan aikaan pitäisi lounasjaon alkaa.
Haluaisin vielä muistuttaa siitä, että myös osastoilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kuinka kauan ruokavaunut voi olla osastolla. Jos tiski venyy, myös kaikki muu venyy ja silloin on pidettävä kiirettä ja kurottava se aika jostain kiinni.
Niin, monessa työpaikassa työ alkaa esim klo 7 ja myöhässähän sitä on jos tulee töihin tasan klo 7.00. Eli pitää tulla hieman aiemmin että työt voi aloittaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahinkoja sattuu mutta "karmein" mikä on tullut tarjottimella on tekohampaat :D Ei varmaan saisi nauraa ja tietenkin ne otettiin talteen. Päivittäin on verisiä papereita, verensokeriliuskoja, viikoittain neuloja. En kuitenkaan osta että on oikeasti tarkoitettu ohjeissa, että myös nuo laitetaan tiskiin....
Varmaan ne oli äitini uudenkireät hampaat, joita ei korvattu. Uusia ei ostettu sattuneesta syystä.
Meillä on ohje, että tarjotin huoneesta laitetaan sellaisenaan takaisin keittiölle, ei mitään jätteenlajittelua keskellä käytävää.