Miten horoskooppien luonnekuvaukset osuu niin hyvin oikeaan?
Kun luen horoskooppien luonnekuvauksia ja mietin tuttuja, niin kaikki ovat tosi paljon juuri sellaisia kuin kuvauksissa sanotaan.
Miten ne analyysit on alunperin oikein tehty, kun niistä on saatu niin osuvia?
Kommentit (112)
No .
Olet tyyppiä A: Olet avoin uusille kokemuksille etkä pelkää haasteita. Haluat nähdä maailmaa.
Olet tyyppiä B: Sinä pidät kiinni mielipiteistäsi etkä antaudu helposti heikkouksille. Rakastat kotiseutuasi.
Nämähän ovat täysin kaksi eri persoonaa, eikö niin? No ei tietenkään. Suurin osa tuntemistani ihmisistä rakastaa kotiseutuaan, mutta haluaa siitä huolimatta nähdä maailmaa. He myös kokevat seisovansa mielipiteidensä takana, mutta haluavat silti tuntea itsensä avomielisiksi uusille kokemuksille. Juuri tähän perustuu horoskoopit. Kun keksii riittävän erilaiset, mutta kuitenkin yleismaailmallisesti sopivat, kuvaukset jokaiselle merkille, ne toimivat.
Vierailija kirjoitti:
No .
Olet tyyppiä A: Olet avoin uusille kokemuksille etkä pelkää haasteita. Haluat nähdä maailmaa.
Olet tyyppiä B: Sinä pidät kiinni mielipiteistäsi etkä antaudu helposti heikkouksille. Rakastat kotiseutuasi.
Nämähän ovat täysin kaksi eri persoonaa, eikö niin? No ei tietenkään. Suurin osa tuntemistani ihmisistä rakastaa kotiseutuaan, mutta haluaa siitä huolimatta nähdä maailmaa. He myös kokevat seisovansa mielipiteidensä takana, mutta haluavat silti tuntea itsensä avomielisiksi uusille kokemuksille. Juuri tähän perustuu horoskoopit. Kun keksii riittävän erilaiset, mutta kuitenkin yleismaailmallisesti sopivat, kuvaukset jokaiselle merkille, ne toimivat.
Ja laitan jo etukäteispahoittelun kaikille niille joiden mielestä tekstini ei ole ollenkaan verrattavissa horoskooppien tarkkuuden kanssa. Valitettavasti 5 min aivotyöni ei vielä yllä vuosituhansien useiden ihmisten kehitystyöhön, mutta teen parhaani että joku päivä pääsen sille tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan turvautuneet vaikeilla hetkillä enkelin viesteihin netissä?
Itse ihmettelen miten ne vastaavat aina mielen päällä oleviin kysymyksiin... ihan käsittämätöntä, ihan sama mitä olette mieltä.
Mitä tarkoitat, missä näitä viestejä siis saa?
Googleen "enkelin viesti", ja muutamalta ekalta vastaan tulevalta sivulta löytyy
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa pohdittaessa moni fedorapää vetää heti esiin netistä lukemansa barnum-efektin ja alkaa pätemään sillä niinkuin olisi itse keksinyt sen. Mikä on tietenkin naurettavaa.
Todellinen tiedemies kykenee ymmärtämään että vuodenaika milloin on syntynyt voi aivan hyvin vaikuttaa siihen millainen luonne henkilölle kehittyy. Tätä ei kuitenkaan ole taidettu tutkia. Miksi, se on hyvä kysymys. Kaipa se liittyy siihen että länsimaisilla yli-viisailla ihmisillä on hirveä luotto siihen että hallitsevat itseään täydellisesti ja kaikki heidän ominaisuutensa ovat tietoisia valintoja. Mikä on tietenkin taas naurettavaa...
Yhtä naurettavaa kuin ateistien varmuus siitä että jumalaa ei ole olemassa. Aivan kuin muurahainen alkaisi pätemään hiukkaskiihdyttimien teoriasta.
Todennäköisesti on tutkittukin. Siitä vain googlaamaan.
Tätini toimi puhelin ennustajana 90 luvulla. Hänellä oli paljon vakioasiakkaita, koska oli niin hyvä työssään. Ihmiset saivat lohtua elämäänsä hänen ennustuksistaan. Oikeastihan nuo ennustukset oli huijausta ja ne tehtiin tietyllä tavalla. Tätini pohti monesti, että toimiko hän moraalisesti oikein? Onko oikein huijata ihmisiä näin, jos he saavat siitä lohtua ja apua elämäänsä?
Tottakai syntymäkuukausi vaikuttaa lapseen, tämä on ihan tutkittu juttu. Osasyynä on esim. äidin saama valon ja D-vitamiinin määrä. Alkuvuodesta syntyneet pärjäävät monesti myös paremmin koulussa, koska he ovat kypsempiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa pohdittaessa moni fedorapää vetää heti esiin netistä lukemansa barnum-efektin ja alkaa pätemään sillä niinkuin olisi itse keksinyt sen. Mikä on tietenkin naurettavaa.
Todellinen tiedemies kykenee ymmärtämään että vuodenaika milloin on syntynyt voi aivan hyvin vaikuttaa siihen millainen luonne henkilölle kehittyy. Tätä ei kuitenkaan ole taidettu tutkia. Miksi, se on hyvä kysymys. Kaipa se liittyy siihen että länsimaisilla yli-viisailla ihmisillä on hirveä luotto siihen että hallitsevat itseään täydellisesti ja kaikki heidän ominaisuutensa ovat tietoisia valintoja. Mikä on tietenkin taas naurettavaa...
Yhtä naurettavaa kuin ateistien varmuus siitä että jumalaa ei ole olemassa. Aivan kuin muurahainen alkaisi pätemään hiukkaskiihdyttimien teoriasta.
Mitenkäs tämä vuodenaikateoria toimii jos vertaillaan eteläisellä ja pohjoisella pallonpuoliskolla samana päivänä syntyneiden horoskooppeja?
Kalat vapaaehtoistuu, sehän kuuluu lajiimme.
Strengths: Compassionate, artistic, intuitive, gentle, wise, musical
En ole taiteellinen enkä musikaalinen, mielestäni en edes erityisen hellä tai muita huomioonottava. 2/6
Weaknesses: Fearful, overly trusting, sad, desire to escape reality, can be a victim or a martyr
En uhriudu, en pelkää enkä luota normaalia enempää. Elän todellisuudessa. 0/7
Pisces likes: Being alone, sleeping, music, romance, visual media, swimming, spiritual themes
Viihdyn yksin, nukun kuten kaikki muutkin, en ole erityisen kiinnostunut sen paremmin musiikista, romansseista, elokuvista, uimisesta kuin hengellisyydestäkään. 2/7
Pisces dislikes: Know-it-all, being criticized, the past coming back to haunt, cruelty of any kind
Nimenomaan olen know-it-all, joten pidän siitä jos minua haastetaan ja olenkin oikeassa. Kuka pitäisi kritisoinnista? Tai menneistä huonoista - hyvät menneet asiat saavat muistuttaa itsestään koska vain - asioista? Julmuus on erittäin ikävää ja tarpeetonta. 3/4
Pisces are very friendly, so they often find themselves in a company of very different people. Pisces are selfless, they are always willing to help others, without hoping to get anything back.
No ei. Kuten tuossa horoskooppimerkin puolestakin jo aiemmin mainittiin, olen yksin viihtyvä henkilö. En todellakaan halua olla jossain tuntemattomien seurassa. Ja haluan asiat parhaiten minulle, en sinulle. 0/2
Pisces is a Water sign and as such this zodiac sign is characterized by empathy and expressed emotional capacity.
En edes tiedä mitä tähän voisi sanoa. Onko kaikki kaloja lukuunottamatta psykopaatteja, joilla ei ole emotionaalisia kykyjä? 0/0
Their ruling planet is Neptune, so Pisces are more intuitive than others and have an artistic talent. Neptune is connected to music, so Pisces reveal music preferences in the earliest stages of life. They are generous, compassionate and extremely faithful and caring.
0 taiteellista ja 0 musikaalista lahjakkuutta. 0/2
People born under the Pisces sign have an intuitive understanding of the life cycle and thus achieve the best emotional relationship with other beings.
En pidä uusien ihmissuhteiden luomisesta. Piste. 0/1
Pisces-born are known by their wisdom, but under the influence of Uranus, Pisces sometimes can take the role of a martyr, in order to catch the attention. Pisces are never judgmental and always forgiving. They are also known to be most tolerant of all the zodiac signs.
En halua ottaa muiden syitä niskoilleni, ja vaikka antaisinkin anteeksi en unohda. 0/1
Tulos: jotain tyyliin 7 / 30. Kuulosti kovasti ihanalta ja minulta, mutta luvuista voi sitten jokainen itse miettiä kuinka lähelle se menikään.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai syntymäkuukausi vaikuttaa lapseen, tämä on ihan tutkittu juttu. Osasyynä on esim. äidin saama valon ja D-vitamiinin määrä. Alkuvuodesta syntyneet pärjäävät monesti myös paremmin koulussa, koska he ovat kypsempiä.
Tietenkin alkuvuodesta syntyneet ovat mm. syntyneet aiemmin ja siksi kehittyneet muita ikävuottaan edustavia nopeammin. Ei tässä liene kellään mitään epäselvää, mutta miten se liittyy horoskooppeihin?
Joskus teininä luin horoskoopit kieli poskessa ja oikein hurahdin niihin. Tilasin jopa itselleni syntymäkartan selityksineen (ihmettelijöille, se on sellainen syvempi astrologinen kuvaus ihmisestä hänen syntymähetkensä perusteella, siinä otetaan huomioon kaikkien planeettojen asento ja niiden väliset suhteet). Se vasta saikin uskomaan.
Sitten aikuisena olen kyynistynyt kuivaksi kakkaraksi enkä usko mihinkään, edes siihen jos sinä sanot minulle että taivas on sininen. Enkä usko niihin horoskooppeihinkaan.
Silti osaan arvata ihmisten horoskooppimerkit, joskus sen perusteella minkä tyyppinen ihminen on, joskus jopa naamasta tai kropasta. Ulkonäkö voi olla jotenkin tosi tyypillinen tietyillä tähtimerkeillä.
Yksi uusi tuttava arvuutteli porukkamme horoskooppeja ja sanoi minulle että susta näkee naamasta että olet rapu. Olen samaa mieltä. Olen "rapunaama".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin alkuvuodesta syntyneet ovat mm. syntyneet aiemmin ja siksi kehittyneet muita ikävuottaan edustavia nopeammin. Ei tässä liene kellään mitään epäselvää, mutta miten se liittyy horoskooppeihin?
Anteeksi, 'nopeammin' piti olla 'aikaisemmin'
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kiukkuinen, kuten kuka tahansa.
Arvatkaa ärsyttääkö olla "oikutteleva oinas" ja siten nähdä korostuneesti itsessä se, että sattuu joskus olemaan huonolla tuulella.
Oinaat ovat aina oikuttelevia.
t. Härkä
PS Me härät emme usko horoskooppeihin. Minä uskon sporalogiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon niin E ja H. Hassua miten joku voi kuvailla, mitä sisimmissäni tunnen! Ehkä eniten olen 70 % E ja 30 H.
Mielenkiintoista. Mikä on oma horoskooppimerkkisi?
Vierailija kirjoitti:
Joskus teininä luin horoskoopit kieli poskessa ja oikein hurahdin niihin. Tilasin jopa itselleni syntymäkartan selityksineen (ihmettelijöille, se on sellainen syvempi astrologinen kuvaus ihmisestä hänen syntymähetkensä perusteella, siinä otetaan huomioon kaikkien planeettojen asento ja niiden väliset suhteet). Se vasta saikin uskomaan.
Sitten aikuisena olen kyynistynyt kuivaksi kakkaraksi enkä usko mihinkään, edes siihen jos sinä sanot minulle että taivas on sininen. Enkä usko niihin horoskooppeihinkaan.
Silti osaan arvata ihmisten horoskooppimerkit, joskus sen perusteella minkä tyyppinen ihminen on, joskus jopa naamasta tai kropasta. Ulkonäkö voi olla jotenkin tosi tyypillinen tietyillä tähtimerkeillä.
Yksi uusi tuttava arvuutteli porukkamme horoskooppeja ja sanoi minulle että susta näkee naamasta että olet rapu. Olen samaa mieltä. Olen "rapunaama".
Monessako tiedät ns. kerrasta oikean? Kuinka monta kertaa ajattelet ensimmäisenä, että vaikuttaa härältä, mutta sitten jonkin piirteen jälkeen vaihdatkin mielipiteeseesi oinaaseen? Ja miten tämä näkyy siinä, kuinka hyvä olet arvaamaan? Plus, miten vaikuttavat ne "hudit"?
Itse olen - omasta mielestäni - erittäin hyvä arvaamaan esimerkiksi dekkareiden syylliset. Ja usein tekijä onkin juuri ensimmäisenä aprikoimani henkilö. Tosin usein olen välissä ehtinyt myös vaihtaa mielipidettä, koska kuvaus ei sovi tekijään, ja sitten palata siihen myöhempien tuntomerkkien valossa - ymmärrät varmaan mihin tämä on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tätini toimi puhelin ennustajana 90 luvulla. Hänellä oli paljon vakioasiakkaita, koska oli niin hyvä työssään. Ihmiset saivat lohtua elämäänsä hänen ennustuksistaan. Oikeastihan nuo ennustukset oli huijausta ja ne tehtiin tietyllä tavalla. Tätini pohti monesti, että toimiko hän moraalisesti oikein? Onko oikein huijata ihmisiä näin, jos he saavat siitä lohtua ja apua elämäänsä?
Nääh, on rikollista antaa tyhmän pitää rahansa, sillä joku muu vie ne kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että valon määrä riippuu ennen kaikkea asuinpaikan leveyspiiristä?
Eiku anteeksi, et tietenkään ymmärrä. Ethän olisi tuollaista aivopierua päästänyt jos rationaalinen ajattelu kuuluisi taitoihisi.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Forer-efekti
Forer-efekti (eli Barnum-efekti P. T. Barnumin mukaan) tarkoittaa, että ihmiset hyväksyvät epämääräiset ja yleismaailmalliset selitykset erittäin osuviksi kuvauksiksi persoonallisuudestaan, jos niiden väitetään olevan juuri heitä varten tehtyjä. Forer-efekti voi tarjota syyn pseudotieteiden, kuten astrologian, grafologian ja ennustamisen, suosioon.
Forer-efekti on nimetty psykologi Bertram R. Forerin (1914–2000) mukaan, joka vuonna 1948 teetti oppilaillaan persoonallisuustestin ja antoi myöhemmin testin tulokset. Oppilaat saivat sitten arvioida, kuinka hyvin testitulos sopi heidän persoonallisuuteensa asteikolla 0-5. Keskimääräinen tulos oli 4,26. Tämän jälkeen Forer paljasti, että oli jakanut kaikille oppilaille saman testituloksen, joka oli lainattu horoskoopista.
Myöhemmissä tutkimuksissa on havaittu, että koehenkilö uskoo analyysiin enemmän
jos sen kerrotaan koskevan vain häntä
jos hän pitää arvioijaa auktoriteettina
jos analyysi luettelee enimmäkseen myönteisiä ominaisuuksia.
Vastaavasti voidaan minusta suoraan olettaa, etta ilkeyden ja valeen vallassa olevassa kulttuurissa arvellaan sellaisten ominaisuuksien, jotka kulttuuri arvostaa halveksuttaviksi koskevan sellaista henkiloa, jonka niskoille sellaisen ominaisuuden saa helposti sovitettua, kunhan se ei koske itsea, ja kunhan uskoo sovittamisen onnistuvan pysyvasti ja ilman ongelmia. Ja jos pitaa itseaan riittavana auktoriteettina onnistuakseen asiassa.
Siis lopulta minka tahansa psykiatrisen diagnosin.
Moraaliin tai uskontoonhan herra Bertram ei ottanutkaan kantaa.
Tallaisessa maailmassa elatte.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3095861/psykiatria-pseudotiede#comment-…
*pakana*
Vierailija kirjoitti:
Leijona on täynnä itseään ja tahtoo näkyä. Monet artistit on leijonia.
Kuuluisimpana Madonna ja kaikki tietää millainen artisti kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kiukkuinen, kuten kuka tahansa.
Arvatkaa ärsyttääkö olla "oikutteleva oinas" ja siten nähdä korostuneesti itsessä se, että sattuu joskus olemaan huonolla tuulella.
Oinaat ovat aina oikuttelevia.
t. Härkä
PS Me härät emme usko horoskooppeihin. Minä uskon sporalogiaan.
Härät ovat aina hankalia!
Mutta viis horoskoopeista, tuo sporalogia kuulostaa paremmalta. "Astrologian kaltainen keinotekoinen oppi, jonka mukaan ihmiskohtalot määräytyvät raitiovaunujen sijainnin mukaan." Onko ton keksijä oikeasti määrittäny ohjeita siihen, miten ratikoiden sijainneista voi tulkita omaa kohtaloaan? :DD
Apua, täällä on hurjat määrät näitä horoskooppeihin uskovia huru-ukkoja! Nää sekopäät saa vieläpä äänestää!
En enää ihmettele, miten kreationisti Huhtis onnistui saamaan yhtäkään ääntä..