Unihalvaus, joka ei vaikuta unihalvaukselta
Tästä on jo hyvän aikaa, mutta muistan silti selkeästi tapahtuman ja aloin vain miettimään sitä tässä yksi päivä. Oletan sen olleen unihalvaus, mutta se ei tuntunut siltä. Unihalvauksessahan tyypillistä on, että halvauksen aikana tuntuu, että sinulle tahdotaan pahaa, eikä pysty liikkumaan. Minä pystyin sulkemaan ja avaamaan silmäni, mutta halvaus ei silti loppunut.
Tämä tapahtui siis silloin, kun lapseni oli n. 6-7kk:n ikäinen ja nukkui pinnasängyssään meidän vanhempien parisängyn jalkopään puolella. Heräsin yöllä, kun kuulin lapsen itkevän, pidin silmiä hetken kiinni, mutta kun lapsi ei kuulostanut siltä, että olisi rauhoittunut, avasin silmäni ja meinasin nousta.
Kuitenkin kun avasin silmäni, näin pinnasängyn päälle kumartuneena vaaleahiuksisen naisen, jolla oli vanhanaikainen mekko, ehkä 1600-luvulta. Mekko näytti siltä, että sen alla oli vanne, että pysyi pöyhkeänä ja leveänä, väriltään se oli vaaleansininen. Nainen itki ja tuntui katsovan lasta.
En pystynyt liikkumaan, sydämeni hakkasi aivan hulluna, järki sanoi ettei tätä tapahdu ja suljin silmäni, avatessani ne nainen liikkui pinnasängyltä kohti ovea sen vieressä ja jatkoi itkemistä.
Suljin taas silmäni ja avasin ne. Nyt nainen oli hakkaamassa ja työntämässä ovea auki ja itku kasvoi entisestään ja alkoi kuulostaa jo raivokkaalta. Muistaakseni kun suljin ja avasin silmäni 6. kerran, nainen katosi viimein, mutta se itku ja huuto kaikui korvissani vielä pitkään.
Kun nainen oli kadonnut, en pystynyt hetkeen vielä nousemaan. Syöksyin tietysti heti katsomaan lastani, mutta hän nukkui aivan tyytyväisenä sängyssään, eli hän ei ainakaan ollut itkenyt.
En ymmärrä, että jos tuo oli unihalvaus, miksei se loppunut kun pystyin sulkemaan ja avaamaan silmiäni? Nainen ei kertaakaan katsonut minuun, eikä tuntunut, että minulle haluttiin pahaa, vaikka olo oli tietysti kamala. Tuntui ehkä jotenkin, että tunsin sen, mitä nainen tunsi, hankala selittää.
Olisiko ollut ennemminkin valveuni? Vai onko jotakin muita samankaltaisia halvauksia tai vastaavia? Pelottava tuo oli, muistan vieläkin sen itkun, vaikka tapahtuneesta tosiaan on kohta 2 vuotta. Tuo on ainoa, mikä minulle on käynyt, sen jälkeen ei ole tullut tällaisia. Olen myös ymmärtänyt, että aika usein jos saa unihalvauksen, saa myös toisen kerran.
Ja niin, sanon nyt ettei tarvitse kysyä, näin aivan selkeästi naisen ja kaikki yksityiskohdat, koska tuohon aikaan makuuhuoneessamme oli kaksi ovea, toista pidettiin auki, jotta eteisessä oleva valo valaisee makuuhuonetta jos lasta tarvitsee yöllä käydä katsomassa.
Olisiko jollakin jotain ajatuksia tästä?
Kommentit (50)
Liikkumiseen liittyvä hetkellinen halvaus voi tulla myös silloin, kun ihminen ei nuku.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on kunnon kummitustarina! Näistä saisi hyvän kokoelman novelleja.
Onko kukaan kokenut mitään vastaavaa, kuin ap?
Tai tietääkö jonkun kokeneen mitään vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa
Juu tällaiset kokemukset kuuluvat myös unihalvauksiin, olen itsekin kokenut samantyyppisiä kokemuksia. Jos haluaa yrittää estää unihalvauksia niin kannattaa olla säännöllinen unirytmi (joka on vauvan kanssa varmasti vaikeaa) ja selällään nukkuminen voi vaikuttaa myös. Unihalvauksiin kuuluu sen perinteisen unihalvauksen lisäksi itselläni esim. Olen kuullut askelia vaikka kukaan ei ole kävellyt, olen "herännyt" ja leijunut sänkyni yläpuolella, olen kuvitellut olevani hereillä vaikka en ole, tummia hahmoja, tunne kuin joku istuisi rintakehän tai selän päällä, tunne kuin joku olisi vetänyt sängystä pois. Olen myös kokenut tilanteita, joissa minua ei ole pelottanut vain olen ollut iloinen ja esim. halannut jotain ihmistä.
Unihalvaukset ovat yleensä kohtalaisen pelottavia, mutta kun niistä oppii enemmän, ne eivät pelota enää niin paljon. Usein uudet tilanteet/unettomuus aiheuttavat unihalvauksia, onkohan sinulla lapsen saaminen aiheuttanut tilanteen?
Aloitus on vanha. Ap ei ollut tuolloin nähnyt äitiään 4:ään vuoteen, silti näki hänestä painajaisia. Ehkä joku haaste lapsen kanssa ilmeni tuon hahmon muodossa. Luulisi, että tuo kokemus poistaisi joksikin aikaa jopa painajaiset!
Vierailija kirjoitti:
?
Hengityksen lakkaaminen unihalvauksessa on tyypillistä. Siihen ei tarvita mekaanista estettä, että hengittäminen ei onnistu.