Nainen ei suostu käyttämään ehkäisyä
Olen hämmentynyt. Ollaan oltu monta vuotta yhdessä ja kumppanilla on ollut kierukka. Nyt haluaisi ottaa sen pois, eikä enää käyttää vakituista ehkäisyä itsellään. Ei kuulemma mitään hormonaalista, ei pillereitä, ei kierukkaa.
Ollaan vakituisessa suhteessa ja alle 30-vuotiaita. Ei tiedetä halutaanko lapsia.
Kommentit (135)
Mulla kierukka aiheutti kystia ja epämääräistä kipua. Yhtäkkiä sohvalta noustessa, autossa istuessa tai yskäissessä vihloi. Kystan puhkeaminen vei päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä omituista, että ap:n vaimo vain ilmoittaa lopettavansa ehkäisyn, eikä aloita samalla keskustelua aiheesta. Esim. kertoisi syyn asialle.
Siitä tietysti samaa mieltä, ettei ehkäisy ole (vain) naisen vastuulla.
Nainen on luultavasti yrittänyt keskustella asiasta kymmeniä kertoja mutta ap on lääppinyt kännykkäänsä ja vastannut "joojoo". Joten nainen sitten panen miehen tapahtuneiden tosiasioiden eteen.
Tämä on näitä klassisia "kaikki oli ihan hyvin, en ymmärrä miksi vaimo yhtäkkiä päätti erota" -juttuja. Yleensä siellä on ollut tuhansia turhia kommunikointiyrityksiä kun mies vaan ei kuuntele, ei ole henkisesti läsnä, ei huomioi naista millään tavalla ja jos nainen yrittää itse huolehtia itsestään inistään av:llä että muija ei enää suostu käyttämään hormoneja!
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli eksän kanssa osittain ehkäisyerimielisyyksistä johtuen ero. Oli siinä tietty paljon muutakin, mutta tuo oli yksi selkeä ongelma. Eksä hurahti tähän perusteettomaan ja sivuvaikutuksia liioittelevaan hormoniehkäisyvastaisuuteen ja lopulta antoi uhkavaatimuksen ettei seksiä ole jos ehkäisynä ei ole kondomi. Olin jo aiemmin käyttänyt kiltisti kondomia useissa eri jaksoissa, mutta lopulta sanoin etten kyllä koko loppuelämää aio vakisuhteessa käyttää kondomia ainoana ehkäisynä. Hormoniehkäisy on kokonaisuutena tarkastellen luotettava, turvallinen ja tutkittu ehkäisymenetelmä.
Meille sitten tuli ero ja eksä löysi jostain uuden miehen. Pamahti heti paksuksi tälle. En tiedä onko ankkurilapsen synnyttyä muuta ehkäisyä käytössä vai onko se uusi nynnymies eksän tus...tossun alla ihan kokonaan näissä ehkäisyasioissa. Uusia lapsia heillä ei vielä ole joten eksä lienee ottanu opiksi ja joko he pidättäytyvät seksistä (haha) tai sitten ehkäisevät jollain tavalla.
Se, että hormoniehkäisy on kokonaisuutena ajatellen turvallista ei tarkoita sitä etteikö se olisi monille myös sopimaton. Esim. veritulppia sattuu todella paljon hormoniehkäisyn takia. Aurallinen migreeni on kontraindikaatio hormoniehkäisylle juuri tuosta syystä.
Minä syön erästä lääkettä, joka on kokonaisuudessaan turvallinen ja harmiton. Silti sen sivuvaikutuslistalla lukee: "Osan käyttäjistä raportoidaan kuolleen tai saaneen maksansiirron." Katsos kun eri ihmisten metabolia voi poiketa kovastikin toisistaan, ihminen voi herkistyä jollekin lääkkeen sisältämälle aineelle (siis jopa niille apuaineille), tai sitten sen elimistö ei esimerkiksi kestä keinotekoisia hormoneja. Ne kun ei tule täsmälleen samoina pitoisuuksina kuin mitä juuri sen naisen elimistössä olisivat. Minulla oli tuon ehkäisyrenkaan kanssa sitäkin ongelmaa että oma hormonitoimintani oli liian "vahva" ja jos yritin vaikkapa käyttää kaksi rengasta putkeen mitä nykyään gynet yleisesti suosittelee, tiputtelin verta sitten sen toisen renkaan käyttöajan koska kroppani mielestä olisi pitänyt olla jo menkat.
Hormoniehkäisyn idea muuten on se, että naisen ruumis kuvittelee olevansa raskaana ja siksi munasolu ei irtoa. Tämän takia monelta myös seksihalut häviävät. Mitä luulette, miehet, miten terveellistä on että naisen ruumis kuvittelee vuosikymmeniä olevansa raskaana?
Jos mies rakastaisi puolisoaan, ei paljaalla vetäminen olisi tärkeämpää, kuin puolison terveys.
En usko etteikö yksikään Mies tahtoisi tervettä ja hyvinvoivaa vaimoa. Kyllä niistä sivuvaikutuksista alkaa mieskin välillisesti kärsimään kun naista ei haluta, se on pahalla päällä, aina pää kipeä ja paikkoja särkee. Monet lihovat ja joistain tulee peräti agressiivisia. Ei ole onnea ja iloa miehellekään.
Mun mies oli erittäin helpottunut kun lopetin pillerit ja musta tuli taas järkevä ja tasapainoinen ihminen.
Miesten pitäisi ymmärtää että ei se mulkku meidän naisten mielestä niin ihmeellinen vehje ole. Pärjäämme ilmankin. Sekä ilman mulkkua että sen jatkeena olevaa miestä. Te miehet tarvitsette naisia paljon enemmän kuin naiset miehiä -sen näkee siitäkin että jos mies leskeytyy, se hommaa heti uuden naisen, naiset taas harvemmin ottavat enää uutta miestä riesakseen.
Tässä seksiasiassa pitäisi ymmärtää vähän markkinataloutta. Mies on myyjä, nainen ostaja. Mies ei myy mitään sellaista hyödykettä mistä vallitsisi niukkuus kun mulkkuja on joka toisella kansalaisella. Toisin sanoen, nainen, eli ostaja, valkkaa ja tekee päätökset ja mies on tyytyväinen.
On jotenkin liikuttavaa kun miehet kuvittelevat että niillä olisi seksiasioissa yhtään mitään sanomista. Ei ole. Nykyään kun siittiöitä saa spermapankeista ja valtaosa miehistä ei ole enää mitään kunnon miehiä joilla pysyisi edes moottorisaha käsissä, me naiset emme tarvitse teitä yhtään mihinkään.
Voi näitä nykyajan miehiä. Aika säälittäviä tapauksia.
Monissa asioissa vetoatte, ennen mies, sitä ja tätä, mutta kun tulee ehkäisystä puhe, tulee itkuraivari ja pahamieli.
Pillerit ja kierukat ovat melko uusi juttu ja ennen 70-80-luvulle ehkäisy hoidettiin kondomilla, eikä yhdenkään miehen kuullut valittavan.
Ja seksiä harrastettiin vain, kun oli valmis kantamaan vastuun, jos nainen tuli raskaaksi.
Muussa tapauksessa siemeniä ei jaettu pitkin kyliä, vaan pussin suut pidettiin kiinni. Helppo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miesten pitäisi ymmärtää että ei se mulkku meidän naisten mielestä niin ihmeellinen vehje ole. Pärjäämme ilmankin. Sekä ilman mulkkua että sen jatkeena olevaa miestä. Te miehet tarvitsette naisia paljon enemmän kuin naiset miehiä -sen näkee siitäkin että jos mies leskeytyy, se hommaa heti uuden naisen, naiset taas harvemmin ottavat enää uutta miestä riesakseen.
Tässä seksiasiassa pitäisi ymmärtää vähän markkinataloutta. Mies on myyjä, nainen ostaja. Mies ei myy mitään sellaista hyödykettä mistä vallitsisi niukkuus kun mulkkuja on joka toisella kansalaisella. Toisin sanoen, nainen, eli ostaja, valkkaa ja tekee päätökset ja mies on tyytyväinen.
On jotenkin liikuttavaa kun miehet kuvittelevat että niillä olisi seksiasioissa yhtään mitään sanomista. Ei ole. Nykyään kun siittiöitä saa spermapankeista ja valtaosa miehistä ei ole enää mitään kunnon miehiä joilla pysyisi edes moottorisaha käsissä, me naiset emme tarvitse teitä yhtään mihinkään.
Joopa joo. Naiset eivät kestä jos eivät saa miehiltä huomiota. Naisilla on miehiä kovempi halu parisuhteeseen ja lasten hankkimiseen. Aika hankala tehdä näitä asioita ilman miehiä. Muutenkin naisten jutut, etenkin nuorten naisen, pyörivät lähes täysin miesten ympärillä.
Joopajoo.. Kyllä, hormonaaliset ehkäisymenetelmät ovat kokonaisuutena populaatiotasolla tarkasteltuna hyvin turvallisia. Tällä tilastollisella tosiasialla ei kuitenkaan ole yksilön kannalta mitään merkitystä, sillä naiset eivät ole keskiarvon kopioita, vaan yksilöitä. Kaikilla hormoniaalisilla ehkäisymenetelmillä ja myös kuparikierukalla on vaihteleva määrä haittavaikutuksia, ja vaikka iso osa naisista ei kärsisikään merkittävistä haittavaikutuksista, tämä ei auta tippaakaan sitä naista, joka niistä sattuu kärsimään.
Yksilötasolla on toki aika mahdotonta tehdä kaksoissokkoutettua laajan otannan tutkimusta siitä, johtuvatko koetut ongelmat ehkäisystä vai jostain muusta. Niinpä ei ole juuri muuta vaihtoehtoa, kuin katsoa, katoavatko ehkäisyn aloittamisen jälkeen alkaneet oireet ehkäisy lopettamalla - jos katoavat, tämä ei ole tieteellisesti varma todiste syy-seuraussuhteesta, mutta se on yksilön elämänlaadun kannalta riittävä todiste siitä, että jotain muuta menetelmää kannattaa harkita.
Itselleni eivät sopineet tavalliset e-pillerit tai ehkäisyrengas (meni kaikki halut ja jatkuva PMS, syy-seuraussuhdetta todennettiin usemman kokeilun ja pitkien taukojen kautta), eikä minipillerit (aivan jatkuvaa tiputteluvuotoa vuosi ennen kuin gynekologi uskoi, etteivät sovi). Kuparikierukka aiheutti hirveät kuukautiskivut ja hankalat vuodot. Luojan kiitos itselleni hormonikierukka sopii: ei vaikuta haluihin, ei mielialoihin, kuukautiset lähes kadonneet (mikä sekin voi olla jonkun näkökulmasta häiritsevää, mutta minua ei haittaa). Mutta eipä sovi sekään kaikille, kun kaikki naiset eivät edelleenkään ole mitään keskiarvoyksilöitä.
Ymmärrän kyllä huolet myös kondomin käytössä, itseäni jännitti aina puhkeaako se tai liikkuuko pois, vaikka näin ei käynyt kuin kerran ja sekin oli käyttövirheestä johtuvaa. Mutta kondomin varmuuttakin voi parantaa: lisänä voi käyttää mm. ehkäisykoneen avulla laskettuja varmoja päiviä (yksinään surkea ehkäisy, mutta lisää kondomin varmuutta kun pidättäydytään riskipäivinä). Osa ehkäisyvaahdoista tai vastaavista sopii kondomin kanssa käytettäviksi ja lisäävät ehkäisytehoa. Tapaturman varalta kannattaa etukäteen keskustella jälkiehkäisypillerien käytön mahdollisuudesta. Hormoneja nekin ovat ja vahvoja sellaisia, mutta huolellisen kondominkäytön kanssa niiden tarpeen pitäisi olla jatkuvan sijaan äärimmäisen harvinaista.
Kondomin kanssa ei ehkä ole niin kivaa kuin ilman, en siitä itsekään naisena erityisemmin pidä, mutta elämässä ei nyt vaan ihan aina saa kaikkea mitä haluaa. Naiselta ei voi edellyttää sellaisen ehkäisymenetelmän käyttöä, jonka hän kokee itselleen sopimattomaksi. Ei toki voi mieheltäkään, mutta jos jompi kumpi tyrmää jokaisen vaihtoehdon, niin sitten edessä on ero, selibaatti tai lapsi - eikä se ole naisen vika, vaan ihan pariskunnan yhteinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Osaa kyllä olla vastuutonta tuollainen. Kondomiin yksin en luota, koska ne hajoaa ja voi olla niin pieniä reikiä, että siittiöt menevät läpi, mutta veden pintajännitys estää veden kulun. Naisten ehkäisykeinot ovat paljon tehokkaampia.
Jep. Varsinkin se kun ei anna ollenkaan. Ei taatusti tule raskaaksi eikä taudit leviä.
Mäkin lopetin pillerit. Mies osti kumeja mutta sanoin että ei, minähän lopetin ehkäisyn, en halunnut enää. No, ei suostunut enää seksiin, nakkasin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
"Olen hämmentynyt. Ollaan oltu monta vuotta yhdessä ja naiseni on aina vastannut yksin ehkäisystä. Nyt hän on sitä mieltä, että on minun vuoroni. Eikö laissa ole määrätty, että on naisen tehtävä kärsiä ehkäisyn haittavaikutukset, jotta meillä ylemmillä olennoilla eli miehillä olisi mukavampi elämä? Olen hämmentynyt. Naiseni on mennyt rikki. Miten hänet voisi korjata? Vai onko ainoa mahdollisuus hankkia uusi ehjä nainen?"
Laita toi Reddit-kielelle että mies ymmärtää: Woman.exe not working.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin lopetin pillerit. Mies osti kumeja mutta sanoin että ei, minähän lopetin ehkäisyn, en halunnut enää. No, ei suostunut enää seksiin, nakkasin pihalle.
Annas kun mä arvaan: halusit lapsia miehen kustannuksella? Häpeäisit.
sopiva koko kirjoitti:
Kannattaa hankkia sopivankokoinen kumi, joka ei varmasti luisu irti tai päästä yli. Sitä en tiedä kannattaako kumien kanssa riehua kuin viimeistä päivää, ja vaihtamisväli tarkistaa ohjeesta. Kumin pitäisi olla kestävästä materiaalista, ei hajoavaa merkkiä, onko tutkimuksia mikä kestää
Niinpä, ei kannata ostaa niitä, jotka on testattu pistokokein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun mies "ei tiennyt" haluaako lapsia. Ei mulla ole aikaa odottaa loputtomiin, kello tikittää...
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli eksän kanssa osittain ehkäisyerimielisyyksistä johtuen ero. Oli siinä tietty paljon muutakin, mutta tuo oli yksi selkeä ongelma. Eksä hurahti tähän perusteettomaan ja sivuvaikutuksia liioittelevaan hormoniehkäisyvastaisuuteen ja lopulta antoi uhkavaatimuksen ettei seksiä ole jos ehkäisynä ei ole kondomi. Olin jo aiemmin käyttänyt kiltisti kondomia useissa eri jaksoissa, mutta lopulta sanoin etten kyllä koko loppuelämää aio vakisuhteessa käyttää kondomia ainoana ehkäisynä. Hormoniehkäisy on kokonaisuutena tarkastellen luotettava, turvallinen ja tutkittu ehkäisymenetelmä.
Meille sitten tuli ero ja eksä löysi jostain uuden miehen. Pamahti heti paksuksi tälle. En tiedä onko ankkurilapsen synnyttyä muuta ehkäisyä käytössä vai onko se uusi nynnymies eksän tus...tossun alla ihan kokonaan näissä ehkäisyasioissa. Uusia lapsia heillä ei vielä ole joten eksä lienee ottanu opiksi ja joko he pidättäytyvät seksistä (haha) tai sitten ehkäisevät jollain tavalla.
On se vaan heleveetin hyvä ettei miehillä ole kohtua. Jos urosten tarttis käyttää hormoniaalisia ehkäisyvälineitä, kierukoita sun muita, kärsiä menkoista, käydä papa-testeissä, synnyttää vauvoja sekä kokea vaihdevuodet, niin siitä itkusta, parusta ja hammasten kiristelystä ei saisi rauhaa kukaan.
Joko vedät kumin välineeseen, tai saattaa lapsia tulla. Maailma on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli hormonaalisesta ehkäisystä keskivaikea akne, masennus, ihottumaa, haluttomuutta, turvotusta, huimausta, pahoinvointia ja tukasta tippui puolet pois. Näillä oireilla, käyttäisitkö itse?
Ja nämä oireet oli luotettavasti todettu...miten? Nuo kaikki voivat ilmaantua muistakin syistä.
Voihan se kondomin käytön epämukavuus olla sulla pelkkää psyykkistä oireilua, onko lääkärissä todettu, että kyseessä olisi oikeasti fyysinen epämukavuus?
Totta. Nuorempana harrastin jonkin verran irtosuhteita, eikä yhdeltäkään mieheltä jäänyt orgasmi kokematta, vaikka käytettiin kondomia. Ihan höpöhöpöä, että vaikuttaisi mitenkään.
Se, että mies saa orgasmin, ei tarkoita sitä, että seksi tuntuisi jotenkin erityisen hyvältä. Ei todellakaan ole kondomin kanssa sama tuntuma kuin ilman sitä. Ei se kuitenkaan tuntumaa niin paljon heikennä, että alkaisin ottamaan riskiä sukupuolitaudeista tai raskaudesta satunnaisten kumppaneiden kanssa. Sen sijaan pitkässä parisuhteessa jos joutuisi käyttämään jatkuvasti kondomia, niin kyllä se kieltämättä söisi intoa seksistä aika reilusti.
Naisen haluilla, tuntoherkkyydellä tai edes terveydellä ei sitten väliä kunhan sinä saat pitää omasi? Tässä meillä todella todella rakastava puoliso!
? kirjoitti:
Olen hämmentynyt. Ollaan oltu monta vuotta yhdessä ja kumppanilla on ollut kierukka. Nyt haluaisi ottaa sen pois, eikä enää käyttää vakituista ehkäisyä itsellään. Ei kuulemma mitään hormonaalista, ei pillereitä, ei kierukkaa.
Ollaan vakituisessa suhteessa ja alle 30-vuotiaita. Ei tiedetä halutaanko lapsia.
Voi varmaan tällä tiedolla nyt päätellä että toinen teistä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun mies "ei tiennyt" haluaako lapsia. Ei mulla ole aikaa odottaa loputtomiin, kello tikittää...
Kyllä, voit lopettaa itse käyttämästä hormonaalista ehkäisyä. Et voi kumminkaan pakottaa kumppaniasi luopumaan ehkäisystä. On todella VÄÄRIN pakottaa mies isäksi tai edes yrittää sitä. Niin miehen kuin lapsen kannalta.
Se, että mies saa orgasmin, ei tarkoita sitä, että seksi tuntuisi jotenkin erityisen hyvältä. Ei todellakaan ole kondomin kanssa sama tuntuma kuin ilman sitä. Ei se kuitenkaan tuntumaa niin paljon heikennä, että alkaisin ottamaan riskiä sukupuolitaudeista tai raskaudesta satunnaisten kumppaneiden kanssa. Sen sijaan pitkässä parisuhteessa jos joutuisi käyttämään jatkuvasti kondomia, niin kyllä se kieltämättä söisi intoa seksistä aika reilusti.