Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yleistä pahaa oloa, masentuneisuutta ym. jos vertaa muihin?

ihmettelevä vaan
07.02.2018 |

Osaatteko sanoa mikä tämän aiheuttaa?

Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.

nimim. 10 eri maassa asunut (1/4 suomalaissyntyinen)

PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla

Kommentit (291)

Vierailija
221/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ei ole olemassa mitään "suomalaisia". On vain joukko ihmisiä, jotka ovat eri Suomeen asumaan asettuneiden heimojen ristisiitosjälkeläisiä. Heimot ja suvut ovat sekoittuneet niin, ettei enää ole mitään omien sukujen perinteitäkään. Ei olla oikein mistään kotoisin. Ei olla satakuntalaisia, savolaisia, stadilaisia eikä karjalaisia eikä mitään muutakaan. Juuret puuttuvat. On aika selvää, että jos on kulttuuriperimältään satakuntalais-savolais-stadilais-karjalainen, ei ole oikeasti mitään yhteisöä, johon tuntisi kuuluvansa. 

Kyllä meillä on vahvat perinteet. Sehän harmi jos te olette perinteenne katkaisseet. Sehän oli näkyvissä kun tuli tuo matkusteluhulluus ja alettiin apinoida "hienompia" maita. Siinä vaiheessa moni alkoi halveksimaan omia perinteitään ja katkaisi niiden siirtämisen omille lapsilleen. Minä olen toitottanut kaikki perinteet eteen päin. Minulla on vahvat juuret, minä tiedän mistä tulen ja kuka olen  :)

Nyt ei puhuta sinusta vaan yleisesti suomalaisista. Joten kerropa, miten suomalaisilla vahvat perinteet ilmenevät?

Vierailija
222/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vuodesta kylmää ja harmaata, synkät kuusimetsät, ei yhteisöllisyyttä, maailman korkeimpiin kuuluvat verot, palkat matalalla, köyhien kyykytys.

Turvallinen maa jossa todella vähän rikollisuutta, vakaat olot, ei sotia II maailmansodan jälkeen, puhdas luonto, huipputasoa olevat julkiset palvelut, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, pienet varallisuus- ja tuloerot tulonsiirtojen johdosta, korkea elintaso ja huippuhyvä sosiaaliturva joka mahdollistaa katon pään päälle ja ruuan pöytään myös vapaamatkustajille... listaa voisi jatkaa pitkään.

Ja silti menee muka huonosti... oikeesti, mikä tätä kansaa vaivaa?

Ihmiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vuodesta kylmää ja harmaata, synkät kuusimetsät, ei yhteisöllisyyttä, maailman korkeimpiin kuuluvat verot, palkat matalalla, köyhien kyykytys.

Turvallinen maa jossa todella vähän rikollisuutta, vakaat olot, ei sotia II maailmansodan jälkeen, puhdas luonto, huipputasoa olevat julkiset palvelut, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, pienet varallisuus- ja tuloerot tulonsiirtojen johdosta, korkea elintaso ja huippuhyvä sosiaaliturva joka mahdollistaa katon pään päälle ja ruuan pöytään myös vapaamatkustajille... listaa voisi jatkaa pitkään.

Ja silti menee muka huonosti... oikeesti, mikä tätä kansaa vaivaa?

Ihmiset?

Totta. Monet ihmiset ovat tyytymättömiä ja negatiivisia. Siksi kannattaakin valita seuransa oikein. 

Vierailija
224/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yllätyin tästä kuvasta, joka näyttää että Norjassa on yhtä paljon masennukseen sairastuneita kuin Suomessa. Olin jotenkin ajatellut, että siellä on suht onnellista ulkoilmaporukkaa. Eli olisi sinisissä maissa kuten Ruotsikin.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/11/07/a-stunning…

Tosin Suomessa taitaa olla itsemurhia huomattavasti enemmän, eli ehkä Norjassa hakeudutaan kuitenkin hoitoon herkemmin, ennen kuin menee ahdistus äärimmäiseen itsetuhoisuuteen. Olisiko Suomessa siis enemmän "piilomasentuneita"? Eivät ole tilastoissa, mutta sitten yks kaks vaan tappavat itsensä. Elävät normaalia elämää ja kukaan ei tajua, että kyseessä onkin avun tarpeessa oleva masentunut, joka vain hautoo sopivaa hetkeä tappaakseen itsensä, koska henkilö kykenee kuitenkin käymään töissä, harrastuksissa jne. 

Itse uskon tähän. Ihmisillä kun on tapana polkea poljettua lisää ainakin täällä missä asun. En siis yhtään ihmettele jos eivät siksi hae apua. Tai kenties ei tiedetä mistä saa sitä tarvitsemaa apua tai ei saa sellaista apua mitä oikeasti tarvitaan vaikka apua hakeekin.  Kun se oma tukiverkko puuttuu yhdistettynä katkeriin, ilkeisiin, itsekkäisiin ihmisiin joilla moinen on, voi pilata helposti tällaisen ihmisen elämän.

Vierailija
225/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhat lisääntyvät aina keväisin valon lisääntymisen myötä. Miten pimeyden ja kylmyyden syyttäjät masennuksen aiheuttajana selittävät tämän? Tai sen, että suomenruotsalaisten keskuudessa luvut ovat alhaisemmat?

Pimeä tuo turvaa ja on vähemmän halveksittavaa ja väärin olla masentunut kaamosaikaan. Kun aurinko paistaa ja muut iloiten kirmailevat ulkona, tulee todella paha ja syyllinen olo, kun ei ole terve.

Suomenruotsalaiset voivat sen vuoksi olla onnellisempia, koska kieli. Kieli, sanat, sanonnat ja kaikki sellainen vaikuttaa ihmisen ajatteluun erittäin paljon. Koko ajatteluhan on kielellistä.

Suomailaiselle on sanat: kilpailu, urheilu kun toisessa kielessä voidaan puhua ihan leikkimisestä tai pelaamisesta. Esimerkkejä on tuhansia. Kun alkaa syvemmin miettimään, niin sitä ihan ällistyy, kuinka paljon sanat muokkaavat mielialaa ja asenteita.

Juha Ruusuvuori on kirjoittanut kokemuksistaan kirjan "Muukalainen muumilaaksossa", jossa hän toteaa suomenruotsalaisten olevan paljon myönteisempiä ihmisiä kuin suomenkielisten. Syyksi hän epäilee lähinnä yhteisöllisyyttä ja sitä, että toisista ihmisistä huolehditaan. (Toki kielikin voi vaikuttaa paljon, mutta on se kulttuuri muutenkin ihan erilainen.)

Miksei se voisi olla niin päin että myönteisen ja onnellisen on helpompi olla yhteisöllinen ja huolehtia toisistakin.

Näin se juuri onkin. Lisäksi myönteisyys ja onnellisuus vetävät puoleensa muita myönteisiä ja onnellisia. 

Vierailija
226/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeys on yksi syy, toinen on viina. Todella monella on alkon liikakäyttöä ja siihen liittyviä lieveilmiöitä joko itsellä tai lähipiirissä.

Vierailija
227/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko? Oma kokemus voi olla aina värittynyt. Mun mielestä tilastojen mukaan Suomi ei juuri poikkea muista länsimaista.

Muista, että AV-palstalla Suomen mollaaminen on osoitus sivistyksestä. Täällä on kaikki niin ankeaa ja tylsää ja niissä mystissä ulkomaissa on niin ihanaa ja auvoisaa.

Vierailija
228/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. sää ja valon puute 

tärkeämpi:

2. suomalaisten orjageenistö. Suomalainen ihailee kaikkia ulkomaalaisia ja halveksii kotimaista. Historia on jalostanut tätä geenistöä. Ensin Ruotsin alla, sitten Venäjän, sitten Neuvostoliiton ja nyt Saksan ja Brysselin. Parhaat edust on aina saanut kun on liehakoinut "ylempiään". Nykyisin ihailtavaksi ja puolustettavaksi kelpaa jo nuori irakista tullu sotilas. 

Vierailija
229/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa asiaa. Suomessa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet opiskeluun, eli kuka tahansa voi tehdä tuleivaisuudestaan sellaisen kuin tahtoo. Hyvä ja lähes ilmainen terveydenhuolto, tuet pahanpäivän varalle (monissa maissa ihmiset ovat täysin oman onnensa nojassa!), puhdas luonto, järjestys ja toimivuus, turvallisuus, sananvapaus, tasa-arvo ym. Suomalaiset ottavat nämä kaikki itsestäänselvyyksinä ja vielä valittavat päälle kuinka kaikki on huonosti ja tuista leikataan ja sitä ja tätä. Pitää ymmärtää, että suomi on köyhä maa ilman luonnon rikkauksia tai muuta vastaavaa. Kaikki mitä yhteiskunta järjestää, on verovaroilla tuotettu. Vaikka asuisitte verovapaassa maassa tuskin kenellekään jäisi sen enempää rahaa kun pitää itse maksaa kaikki (päiväkodit, lääkärit, synnytys ja mut toimenpiteet, koulutus, ei ole eläkkeitä tai muitakaan tukia ym). Mitä Suomesta puuttuu on aurinko ja yhteisöllisyys. Yksi asua on myös vähättely ja kateus. Muistan kuinka Suomessa asuessa ihmiset (jopa perhe ja ystävät) saattoivat nauraa päin naamaa kun kerroin unelmistani, sillä ne olivat ”utopistisia”. ”Kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” sanoo jo vanha sananlasku ja Suomesta puuttuu sellainen kannustus ja tukeminen. Suomessa saattaa helposti tuntea itsensä mitättömäksi, sillä ihmiset eivät tue toisiaan ja ole vilpittömän kiinnostuneita toisten voinnista.

Vierailija
230/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa et voi edes hymyillä itseksesi missään julkisella paikalla jollekin hauskalle jutulle, kaikki katsoo sinua että varmasti olet hullu tai että sinulla on lääkkeet ottamatta, ja menevät äkkiä toiselle puolen katua.

Uskomatonta, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on tästä maasta. Itse nauroin viimeksi tänään yksin julkisella paikalla, ÄÄNEEN, kun tuli mieleen kaverin kanssa hieman aiemmin käydyt keskustelut. Muutama ihminen katsoi hieman uteliaasti mutta hyväntahtoisesti hymyillen, vanhempi mies sanoi hyväksyvästi että "kyllä hauskaa pitää olla", mihin myöntelin ja kumpikin jatkoi matkaansa. 

Samalla reissulla näin myös ratikassa vanhuksen joka hihitteli vitsilleen, jonka kertoi minulle matkakorttia leimatessaan. Vaikka juttu oli aika tyhmä, ilahdutti kovin tuo nainen joka myhäili itsekseen pitkään jutun kerrottuaan. 

Kummassakaan tilanteessa kukaan ei katsonut kieroon tai paennut äkkiä paikalta. Oma asenne lienee näissä se ratkaiseva tekijä. Jos koko ajan miettii, että nuo voi kurja muut ovat niin negatiivisia, kateellisia, masentuneita ja pahaa oloa vellovia etten minäkään voi tässä surkeassa maassa edes hymyillä, niin kyllä ne muut tosiaan aistivat mitä mieltä heistä olet ja ehkä jopa käyttäytyvät sen mukaisesti.

Vierailija
231/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa et voi edes hymyillä itseksesi missään julkisella paikalla jollekin hauskalle jutulle, kaikki katsoo sinua että varmasti olet hullu tai että sinulla on lääkkeet ottamatta, ja menevät äkkiä toiselle puolen katua.

Uskomatonta, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on tästä maasta. Itse nauroin viimeksi tänään yksin julkisella paikalla, ÄÄNEEN, kun tuli mieleen kaverin kanssa hieman aiemmin käydyt keskustelut. Muutama ihminen katsoi hieman uteliaasti mutta hyväntahtoisesti hymyillen, vanhempi mies sanoi hyväksyvästi että "kyllä hauskaa pitää olla", mihin myöntelin ja kumpikin jatkoi matkaansa. 

Samalla reissulla näin myös ratikassa vanhuksen joka hihitteli vitsilleen, jonka kertoi minulle matkakorttia leimatessaan. Vaikka juttu oli aika tyhmä, ilahdutti kovin tuo nainen joka myhäili itsekseen pitkään jutun kerrottuaan. 

Kummassakaan tilanteessa kukaan ei katsonut kieroon tai paennut äkkiä paikalta. Oma asenne lienee näissä se ratkaiseva tekijä. Jos koko ajan miettii, että nuo voi kurja muut ovat niin negatiivisia, kateellisia, masentuneita ja pahaa oloa vellovia etten minäkään voi tässä surkeassa maassa edes hymyillä, niin kyllä ne muut tosiaan aistivat mitä mieltä heistä olet ja ehkä jopa käyttäytyvät sen mukaisesti.

Saman huomannut. 90% tähän ketjuun kirjoittaneista asuu ilmeisesti jossain toisessa Suomessa kuin minä. 

Vierailija
232/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen asunut neljässä maassa, mutta niissä kaikissa kyllä väitetään että juuri he syövät eniten masennuslääkkeitä koko maailmassa.

Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä maat ovat?

233/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä hölynpölyä koko aloitus. Mutuilu ei riitä todisteeksi siitä, että Suomessa olisi enemmän mieleterveyden ongelmia kuin muualla. Pistä tilastot pöytään. Onko olemassa joitakin WHO:n tai esimerkiksi Sosiaali- ja terveysministeriön tutkimuksia jotka todistaisivat, että näin on? Ei ole.

Suomessa ei ole sen enempää itsemurhia kuin muuallakaan. Jokaisessa maassa sanotaan, että juuri meidän kansa on erityisen kateellista. Suomalaisilla ei ole sen sotaisempi historia kuin muillakaan. Puolalaisiin tai juutalaisiin verrattuna pääsimme suorastaan helpolla toisesta maailmansodasta.

Suomalaiset ovat täsmälleen samanlaisia ihmisiä kuin ihmiset missä tahansa muualla.

Vuodesta 1990 vuoteen 2015 itsemurhien määrä Suomessa on laskenut alle puoleen.

Muistaakseni silloin Suomen itsemurhaluvut olivat korkeimmat maailmassa( kaikki maat eivät ilmoittaneet todellisia lukuja ). Syntymäpitäjäni itsemurhaluvut olivat kauan korkeimmat Suomessa. En ole vielä antanut tätä anteeksi kepulaisille.

kkhttps://www.stat.fi/til/ksyyt/2015/ksyyt_2015_2016-12-30_kat_006_fi.html

"6. Itsemurhien määrä väheni selvästi

Vuonna 2015 itsemurhan teki 731 henkilöä, mikä oli lähes 60 henkilöä vähemmän kuin edellisenä vuonna. Itsemurhien määrä oli suurimmillaan vuonna 1990, jolloin Suomessa tehtiin yli 1 500 itsemurhaa. Sen jälkeen itsemurhakuolleisuus on pienentynyt. Viidentoista viime vuoden kuluessa itsemurhakuolleisuus on vähentynyt 40 prosenttia."

Vierailija
234/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä pidän sekä perimää, koska tietyt mt-ongelmat periytyvät, että runsasta alkoholin käyttöä.

Vierailija
235/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä lisään suomalaisen heikon geeniperimän. Suomalaisilla on oikeasti ihan susipaskat geenit niin mielenterveysongelmien, kansansairauksien kuin vaikka ulkonäön suhteen. Uskallan väittää, että jo Ruotsissa, Norjassa ja vaikka Saksassa on paremmat ja terveemmät geenit. Kantaväestöä siis tarkoitan.

Vierailija
236/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se negatiivinen perusluonne, itsestään ei saa mitään hyvää ajatella, saati toisista. Kateus.

Runsas alkoholinkäyttö ja sairauksien diagnosointi. Muissa samanlaisten juoppojen maassa jää useammin diagnoosit saamatta, kun ei ole varaa mennä lääkäriin.

Vierailija
237/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole huomannut, ehkä liika alkoholinkäyttö monien kohdalla. Kesällä kyllä välillä ahdistaa, kun pitäisi olla kokoajan menossa eikä "saa" nörtteillä kotona.

Mistään geeneistä se ei ainakaan voi johtua, koska kaikki ihmiset on samanlaisia. Yhtä hyvin voisi väittää, että afrikkalaiset on suomalaisia tyhmempiä.

Vierailija
238/291 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on pimeys ja vähäinen auringonvalo ja siitä johtuva D-vitamiinin puute. Suomalaiset ei syö riittävästi D-vitamiinia ja on lukuisia tutkimuksia jotka osoittavat että alhainen D-vitamiinitaso on yhteydessä masennukseen. Meidän rakas THL ei vaivaudu tekemään asian eteen mitään vaan lähinnä laittaa kapuloita rattaisiin..

Vierailija
239/291 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yllätyin tästä kuvasta, joka näyttää että Norjassa on yhtä paljon masennukseen sairastuneita kuin Suomessa. Olin jotenkin ajatellut, että siellä on suht onnellista ulkoilmaporukkaa. Eli olisi sinisissä maissa kuten Ruotsikin.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/11/07/a-stunning…

Tosin Suomessa taitaa olla itsemurhia huomattavasti enemmän, eli ehkä Norjassa hakeudutaan kuitenkin hoitoon herkemmin, ennen kuin menee ahdistus äärimmäiseen itsetuhoisuuteen. Olisiko Suomessa siis enemmän "piilomasentuneita"? Eivät ole tilastoissa, mutta sitten yks kaks vaan tappavat itsensä. Elävät normaalia elämää ja kukaan ei tajua, että kyseessä onkin avun tarpeessa oleva masentunut, joka vain hautoo sopivaa hetkeä tappaakseen itsensä, koska henkilö kykenee kuitenkin käymään töissä, harrastuksissa jne. 

Sinänsä jännä nuo norjan luvut kun ottaa huomioon että ovat rikas öljymaa jossa ei ole työttömyyttä. Suomessa on paljon työttömyyttä, syrjäytyneitä ja alkoholiongelmaisia. Suomessa on ns. "Oikeita" ongelmia paljon enemmän kuin norjassa mikä selittää Suomen synkät itsemurhaluvut. Valtaosan itsemurhista tekee Itä-Suomessa ja pohjoisessa asuvat miehet. Noilla alueilla on myös paljon työttömyyttä ja syrjäytyneitä. Ehkä norjalaisia masentaa pimeys, niillä ei ole edes kunnon talvea jossa lumi piristää? 🤔

Vierailija
240/291 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmän tunnekasvatuksen perinteet varhaislapsuudessa. Perua nälkävuosilta ja sotavuosilta(?)

Jokainen sukupolvi taitaa pystyä korjaamaan vain hieman sitä kasvatusilmastoa. Vaikka sitä kuinka ajattelee, etten tee kuin vanhempani, niin esimerkiksi vauvanhoito on tosi vaistonvaraista ja pitää tosissaan tiedostaa että oma vanhempi on saattanut toimia väärin, ja pyrkiä toimimaan jossain määrin sitä omaa vaistoakin vastaan.

Itse tajusin esimerkiksi, että kun minulle tulee tunne etten kestä vauvan itkua ja on pakko mennä toiseen huoneeseen, niin se kertoi siitä että todennäköisesti minut on jätetty yksin selviämään vastaavassa iässä itkujeni kanssa. Ja se jos mikä, aiheuttaa masennusta, ei ole löytynyt terveitä keinoja käsitellä omia tunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän