Miksi juuri Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia, yleistä pahaa oloa, masentuneisuutta ym. jos vertaa muihin?
Osaatteko sanoa mikä tämän aiheuttaa?
Minä olen huomannut tämän piirteen; suomalaisissa on se outo piirre muun maalaisiin nähdeen että ryvetään kamalasti siellä menneisyydessä eikä päästetä irti ja katsota tulevaisuuteen. Valitaan väkisin se melankolia, tasapainoisen kivan olon sijasta.
nimim. 10 eri maassa asunut (1/4 suomalaissyntyinen)
PS. Toki en ole asunut Japanissa, mutta kaverit kertoneet että siellä kuulemma vähän saman tyylistä että hakeudutaan ikävän olon pariin ja luovutetaan asioiden suhteen helpolla
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Pimeys on yksi syy, toinen on viina. Todella monella on alkon liikakäyttöä ja siihen liittyviä lieveilmiöitä joko itsellä tai lähipiirissä.
Ei voida itseasiassa enää vedota kovin kauan tuohonkaan koska se vanha alkkissukupolvi alkaa olla menehtynyttä, ja nuoremmat sukupolvet juovat eurooppalaiseen tyyliin.
Eikö jossain äskettäisessä tutkimuksessa ollut että etenkin suomalaiset nuoret miehet käyttävät vähemmän alkoholia kuin aiempina vuosina ja että moni saattaa olla ihan absolutistikin?
Vierailija kirjoitti:
Asennevamma. Vaaditaan kaikkea ympäristöltä ja muilta, muttei viitsitä panostaa itse mihinkään.
Työkaveri sai kamalat kilarit ja alkoi vouhottaa isoon ääneen että kun meillä on töissä niin huono yhteishenki tänä päivä eikä mitään kivaa yhteistä. Tiiminvetäjä ja pari muuta järjestivät sitten pientä kivaa työpäivän päätteeksi ja jossa tarjottiin ruuat ja juomat, ja jossa voitaisi keskustella tulevista aktiviteeteista kevääksi. Tämä parempaa yhteishenkeä vaatinut työkaveri oli ainoa joka ei ilmottautunut tuohon ja alkoi vouhottaa että kellä muka aikaa tuommoiseen vapaa-aikana ja että hänellä muutenkin niin kiire ettei ehdi! :D Tuo olisi kestänyt reilun tunnin ja olisi sentään saanut siitä vielä sen ajan leimattua sisään koska kyseessä kuitenkin työjuttu, eli turhaan veti tuon vapaa-aikakortin.
Piti vaan päästä kiukuttelemaan jotta saisi lisää huomiota.
Olen ollut muissakin maissa töissä, enkä ole törmännyt tällaiseen.
Kyllähän tässäkin ketjussa valitetaan, että "suomalaiset valittaa kaikesta ja on aina negatiivisia, miksi ne ei ole iloisia kun minulla olisi sitten kivempaa!" - kysy tällöin itseltäsi, luotko itsekään iloista ilmapiiriä vai valitatko ja olet negatiivinen.. älä vaadi muilta sitä mitä et tee itsekään..
Hanu kirjoitti:
1. sää ja valon puute
tärkeämpi:
2. suomalaisten orjageenistö. Suomalainen ihailee kaikkia ulkomaalaisia ja halveksii kotimaista. Historia on jalostanut tätä geenistöä. Ensin Ruotsin alla, sitten Venäjän, sitten Neuvostoliiton ja nyt Saksan ja Brysselin. Parhaat edust on aina saanut kun on liehakoinut "ylempiään". Nykyisin ihailtavaksi ja puolustettavaksi kelpaa jo nuori irakista tullu sotilas.
Suomessa on myös erittäin vahva armeijakulttuuri, peräisin sota-ajoilta.
Yrityksiä johdettiin alussa hyvin armeijamaiseen ja hierarkiseen tyyliin toisia avoimesti nolaten, kyykyttäen ja kiusaten, ja siksi porukalla tullut sellainen herrainpelkoa joka siirtynyt polvesta toiseen.
Ihan kuin moni ei edelleenkään tajuaisi että vaikka se yrityksen suuri johtaja on johtaja, niin hänkin on vain ihminen ja häntä voi puhutella ihan kuin muitakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asennevamma. Vaaditaan kaikkea ympäristöltä ja muilta, muttei viitsitä panostaa itse mihinkään.
Työkaveri sai kamalat kilarit ja alkoi vouhottaa isoon ääneen että kun meillä on töissä niin huono yhteishenki tänä päivä eikä mitään kivaa yhteistä. Tiiminvetäjä ja pari muuta järjestivät sitten pientä kivaa työpäivän päätteeksi ja jossa tarjottiin ruuat ja juomat, ja jossa voitaisi keskustella tulevista aktiviteeteista kevääksi. Tämä parempaa yhteishenkeä vaatinut työkaveri oli ainoa joka ei ilmottautunut tuohon ja alkoi vouhottaa että kellä muka aikaa tuommoiseen vapaa-aikana ja että hänellä muutenkin niin kiire ettei ehdi! :D Tuo olisi kestänyt reilun tunnin ja olisi sentään saanut siitä vielä sen ajan leimattua sisään koska kyseessä kuitenkin työjuttu, eli turhaan veti tuon vapaa-aikakortin.
Kyllähän tässäkin ketjussa valitetaan, että "suomalaiset valittaa kaikesta ja on aina negatiivisia, miksi ne ei ole iloisia kun minulla olisi sitten kivempaa!" - kysy tällöin itseltäsi, luotko itsekään iloista ilmapiiriä vai valitatko ja olet negatiivinen.. älä vaadi muilta sitä mitä et tee itsekään..
Luitko tai ymmärsitkö ylipäätään koko viestiä? Vai halusitko tahallaan ymmärtää väärin tai puolustella vastarannankiiskiä jos olet itse samanlainen?
Jos meidän yhteishenki on kaikkien muiden mielestä oikein hyvä, ja kaikki viihtyy töissä ja käy mielellään töissä, eikä ketään suljeta pois tiimistä eikä kukaan koe että ketään suljetaan pois tiimistä, niin miksi yksi ainoa ihminen tekee tuollaisesta olemattomasta asiasta ison numeron? Jonka jälkeen kääntää itse selkänsä parannukselle (joka käytännössä järjestettiin hänen vaatimuksesta) jonka jälkeen nostaa nokkaansa ilmaan ja kokee että hänen kiireensä ja vapaa-aikansa on paljon tärkeämpi asia kuin kaikkien meidän muiden kiire ja vapaa-aika! Reilua??
Kokemani ja lukemani mukaan Suomessa on erittäin paljon narsistisia esimiehiä, jotka harjoittavat kyseenalaista "hajoita ja hallitse" -käytäntöä työpaikoilla. Tämä vaikuttanut yhden jos toisenkin yksilön elämän laatuun ja pilaa elämää niin työpaikoilla kuin siviilissä kun jäät miettimään noita asioita kotonakin. Moni ei enää kykene sellaisen kohtelun jälkeen työelämään.
Tuollaiset tyypit pääsee jatkamaan tuommoista koska ovat hyviä puhumaan ja välttämään asioita. Ja jopa uhkailevat alaisiaan.
Itseen ja ympäristöön asetetut epärealistiset toiveet. Enää ei osata olla tyytyväisiä siihen, mitä on tai mitä on mahdollista saavuttaa, vaan haikaillaan sellaisen perään, mikä ei ole mahdollista. Lisäksi kaikki-mulle-heti-nyt -ajattelu. Aiemmat sukupolvet ovat olleet vauraimmillaan viisikymppisinä (kun lapset ovat olleet jo isoja ja asuntolainat maksettu pois), nyt haluttaisiin sama elintaso jo kolmekymppisinä, vaikka ollaan just vasta otettu asuntolainakin, lapset pieniä eikä vielä lähelläkään lainanmaksun loppua.
Yhteiskunnalta vaaditaan asioita, joita aiemmin sai perheeltä, suvulta ja naapurustolta. Usein masennuksen takana on tunne, ettei kukaan välitä. Palkattu virkamies "välittää" vain palkkaansa vastaan, ei aidosti. Huolistaan ja murheistaan voi käydä puhumassa ammattilaisen kanssa, mutta ammattilainen ei halaa, lohduta eikä sano, että asiat kyllä järjestyvät. Ammattilainen kuuntelee ja antaa neuvoja, mutta ei anna mitään konkreettista apua kuten esim ottaa lapset viikonlopuksi tai tulee siivoamaan ja tekemään viikon ruuat pakastimeen, jotta väsynyt äiti saa levätä. Joskus pienetkin asiat tekevät tunteen, että joku välittää. Mulla on rivarissa ollut vuosia seinänaapuri, joka lapioidessaan aamulla lumet omasta pihastaan lapioi ne myös mun pihastani. Olen päivät kotona ja kun lähden, niin jos päivän aikana on satanut lunta, minä lapioin naapurin pihan samalla kuin omanikin. Pieni, mutta mukava huomionosoitus naapureiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa et voi edes hymyillä itseksesi missään julkisella paikalla jollekin hauskalle jutulle, kaikki katsoo sinua että varmasti olet hullu tai että sinulla on lääkkeet ottamatta, ja menevät äkkiä toiselle puolen katua.
Varokaa vaan sitä punatakkista miesta pk-seudulla. Hyvänolonlevittäjä lähtee kohta taas liikkeelle Jokeri-hymynsä siivittämänä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko tai ymmärsitkö ylipäätään koko viestiä? Vai halusitko tahallaan ymmärtää väärin tai puolustella vastarannankiiskiä jos olet itse samanlainen?
Jos meidän yhteishenki on kaikkien muiden mielestä oikein hyvä, ja kaikki viihtyy töissä ja käy mielellään töissä, eikä ketään suljeta pois tiimistä eikä kukaan koe että ketään suljetaan pois tiimistä, niin miksi yksi ainoa ihminen tekee tuollaisesta olemattomasta asiasta ison numeron? Jonka jälkeen kääntää itse selkänsä parannukselle (joka käytännössä järjestettiin hänen vaatimuksesta) jonka jälkeen nostaa nokkaansa ilmaan ja kokee että hänen kiireensä ja vapaa-aikansa on paljon tärkeämpi asia kuin kaikkien meidän muiden kiire ja vapaa-aika! Reilua??
Häh- itse et ymmärtänyt että olin samaa mieltä kanssasi, esimerkkinä siitä sama käytös tässä ketjussa kuin työpaikallasi, eli valitetaan kun muut ei tee sitä ja tätä ja on vääränlaisia, vaikka itse ollaam ihan samanlaisia negatiivisia valittajia kuin mistä muita syytetään.
Tyyppiesimerkki: Suomalaiset ovat useimmiten ja sisimmissään junttimoukkaa metsäläiskansaa jotka eivät vieläkään osaa keskustella sivistyneesti edes netin keskustelupalstoilla kuten tämä AV! Jokainen ketju menee naurettavaksi tappeluksi, vänkäämiseksi ja joskus jopa uhkailun asteelle ja sitten tulee joku tohvelisankari joka poistattaa ketjun koska kaikki pitää poistaa tai kieltää mistä juuri hän ei itse pidä. Oli se sitten keskustelu esimerkiksi maksalaatikosta tai leikkipuistoista.
Ruotsin AV:llä porukka osaa keskustella asiallaisesti, useimmilla on samanlainen huumorintaju, ja kaikkia ja kaikkea kannustetaan vahvasti, kaikkien mielipiteitä kuullaan eikä ketjut poistu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Osittain se että tämä on hyysäysvaltio. Pienikin vastoinkäyminen on maailman loppu. Tietysti sekin on että Suomessa diagnosointi on nopeaa koska meillä toimii terveydenhuolto ja tuki verkostoa on kaikkialla.
Joo terveydenhuolto "toimii" todella hyvin. Isä lähetettiin kotiin vatsakipujen takia, sanottiin että ota Buranaa. Parin päivän kuluttua kuoli vatsasyöpään :(
Jokainen kaveri, työkaveri tai tuttu tuntee 1-3 henkilöä joille tehty hoitovirhe. En sanoisi siis terveydenhuoltoa toimivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto. Suomi on vielä suht koht turvallinen maa, vaikka osa ihmisistä voikin täällä hyvin huonosti.
Ei täällä tarvitse pelätä, että joku tulee ja yrittää riistää hengen "vääräuskoisuuden" vuoksi tms. Ja sanon näin vaikka olen itse nähnyt ja kokenut kaikenlaista pahuutta. Toisaalta uhka sekin ettei täällä välttämättä saa apua, jos joudut väkivallan uhriksi, mutta niin se on monessa muussakun maassa esim saksan noitapata case.
Ei kukaan hyvin voiva ihminen satuta tahallaan toista. Kannattaa matkustella enemmän, niin saattaa nähdä todellisuuden.
Itse olen pelännyt viime vuosina enemmän Helsingin keskustassa päiväsaikaan kuin New Yorkissa tai Etelä-Afrikan Kapkaupungissa yöaikaan!
Historia, geenit, sää, pitkä talvi/kaamosaika, aiemmat lamakaudet, politiikan muuttumattomuus ja jos omassa elämässä menee huonosti. Siinä taustalla olevia ja useita syitä. Lisäksi meillä ei paista aurinko samalla tavalla, kuin esim. USA: ssa, ja eteläisellä pallonpuoliskolla. Säällä on aika paljon vaikutusta ihmisten mielialaan.
Olen puoliksi suomalainen ja puoliksi suomenruotsalainen.
Aina kun tapaan suomalaisen puolen sukua niin kaikki valittaa ja ruikuttaa, kaikki haukkuu kaikkia ja kaikkea ja kaikki valittaa vaivojaan, vetävät kännejä ja jos annat jotain neuvoja niin sinut haukutaan kaikkitietäväiseksi. Haukkuvat meidän suomenruotsalaisen suvun samaan syssyyn. Haluan vaan päästä äkkiä pois niistä tilanteista.
Aina kun tapaan suomenruotsalaisen puolen sukua, niin kaikki hymyilevät, kaikki kehuu kaikkia ja puhuu miellyttävällä tavalla kaikista, ja kaikki ottavat kaikki muut huomioon. Viihdyn niissä tilaisuuksissa yleensä vähän pitempään eikä kukaan katso kieroon vaikka useimmat meistä puhuisivat suomea keskenään. Kannustavat vaan pitämään hyvää suomen kielen taitoakin yllä työn saannin takia.
Suurimman osan vuodesta märkää, kylmää ja pimeää. Musiikissa sanoitukset ovat todella synkät niin iskelmissä kuin hevissäkin. Hallitus kyykyttää.
ja tähän päälle se kerrostalossa kasvaneenkin geeneissä piilevä sisu ja luonteenlaatu, eteenpäin mennään hammasta purren ja vaikka perse edellä puuhun jos tarvis. Ei valita, ei näytetä muille että on vaikeaa. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Olen puoliksi suomalainen ja puoliksi suomenruotsalainen.
Aina kun tapaan suomalaisen puolen sukua niin kaikki valittaa ja ruikuttaa, kaikki haukkuu kaikkia ja kaikkea ja kaikki valittaa vaivojaan, vetävät kännejä ja jos annat jotain neuvoja niin sinut haukutaan kaikkitietäväiseksi. Haukkuvat meidän suomenruotsalaisen suvun samaan syssyyn. Haluan vaan päästä äkkiä pois niistä tilanteista.
Aina kun tapaan suomenruotsalaisen puolen sukua, niin kaikki hymyilevät, kaikki kehuu kaikkia ja puhuu miellyttävällä tavalla kaikista, ja kaikki ottavat kaikki muut huomioon. Viihdyn niissä tilaisuuksissa yleensä vähän pitempään eikä kukaan katso kieroon vaikka useimmat meistä puhuisivat suomea keskenään. Kannustavat vaan pitämään hyvää suomen kielen taitoakin yllä työn saannin takia.
Olet siis 90 % suomalainen valittaja.
Suomessa on niin paljon lorttoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain se että tämä on hyysäysvaltio. Pienikin vastoinkäyminen on maailman loppu. Tietysti sekin on että Suomessa diagnosointi on nopeaa koska meillä toimii terveydenhuolto ja tuki verkostoa on kaikkialla.
Joo terveydenhuolto "toimii" todella hyvin. Isä lähetettiin kotiin vatsakipujen takia, sanottiin että ota Buranaa. Parin päivän kuluttua kuoli vatsasyöpään :(
Jokainen kaveri, työkaveri tai tuttu tuntee 1-3 henkilöä joille tehty hoitovirhe. En sanoisi siis terveydenhuoltoa toimivaksi.
No eipä sun isällesi mitään olisi ehditty tekemäänkään. Jos se kuoli parin päivän päästä, niin ei siinä varmaan olisi edes tutkimusten tuloksia vielä saatu. Eli ei mennyt valtion rahaa hukkaan. Ajattele positiivisesti. :)