Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs kaikki ruokia/ruokaaineita tuleekaan välttää raskaana ollessa?

17.04.2006 |

Tuossahan se kysymys oikeastaan olikin.... :)

Tietämätön odottelee innolla vastauksianne.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päätynyt välttämään aspartaamia ja light-limuja raskauteni aikana enkä toistaiseksi ole havainnut itsessäni hysteriaan tai paniikkiin viittaavia oireita. ;) Minusta Tinurin huomio on aiheellinen (jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee), eihän tässä käsittääkseni olla virallisille listoille lisäämässä mitään eikä lietsomassa paniikkia vaan keskustellaan Vauva -lehden sivuilla. ;D Keskustelun ei pitäisi olla terveydelle vaarallista.

Orenji rv 17

Vierailija
22/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitään isoa syytä siihen en itse näe. Ja makeutusaineista juuri aspartaamia suositellaan raskaana oleville, ei syklamaattia, sakkariinia jne. Että hm..

Nykyään moni tuote on makeutettu, joten vaikka ei kyljessä lue kevyt, se voi olla makeutettu---diabeetikot kiittää ja kumartaa =). Itse mukaan lukien. Että siis useampia makeutettuja tuotteita löytyy. Toki meilläkin ruokavaliosuositukset ovat muuttuneet, mutta kyllä se edelleen suosii ei sokeria sisältäviä.

Tuo aspartaami kyllä kummittelee jos missä ja jos mitä juttua siitä saa lukea. Olikohan viimeisimmässä terveyslehdessä vai missä kyselyä siitä vaihteeksi, johon oli vastattu että ei aiheuta riskiä. Uskon itse myös näin. Toki jos vetää ihan simona näitä tuotteita nii miksei..Onhan tavallisessa Fantassakin ollut näitä mitä ne oli, mutta syöpää aiheuttavia kuitenkin..................Mutta raskaana ollessa niitä ei siis tarvitse välttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolia alentavat jogurtiti kannattaa jättää syömättä. Pirkan tyrni jogustti esim. Siinä lukeekin pikkupräntillä ettei suositella raskaana oleville. Ja sitten kannattaa välttää myös vihreää/yrtti teetä. En muistanut kysyä neuvolatätiltä että miks.

Lilli81 33+3

Vierailija
24/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän myös syklamaattia ja sakkariinia sekä luen tarkasti tuoteselosteet sillä minulla on laktoosi-intoleranssi. Joten vaikkei tuotteessa lukisi kevyt päällä se ei välttämättä kuitenkaan läpäise tiukkaa syyniäni. ;)

Mitä tulee diabeetikon ruokavalioon, jos raskaana olevalle suositellaan aspartaamia hyvä niin. Toki silloin ymmärrän käytön, en itsekään usko pienien määrien olevan haitallisia. Itse koin selkeäksi välttää kokonaan - jos kerran on mahdollisuus.

Listassa oli myös lakritsi, jota tiedän uutteena käytettävän aiheuttamaan raskauden keskeytymisen köyhissä maissa. Kuten myös inkivääriä, jota vältän. Mutta näitä epävirallisia listoja mitä saisi ja mitä ei käyttää on lukemattomia, jokainen päätyy omaansa lopulta kuitenkin. Riippuen taustastaan ja ruokailutottumuksistaan muutenkin. Sushia tulen ikävöimään, vaikkei ehkä tarvitsisi olla näin tiukka esim. merilevän suhteen.

Vierailija
25/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koioin suoraan ne ohjeet jotka sain kirjallisena neuvolasta!

Eli näitä tulisi välttää:

- Itämeren isot silakat (yli 17cm) tai lohi: voi syödä 1-2 kertaa kuussa (korkeita dioksiinipitoisuuksia. dioksiinit voi aiheuttaa kehityshäiriöitä

Sisävesien iso ahven, kuha, made: runsas yksipuolinen käyttö ei suositeltavaa. (korkeat elohopeapitoisuudet)

Huom: kala suositus! raskaana ollessa tulisi syödä ainakin kaksi kala-ateriaa viikossa vaihtelevasti eri kaloja (kirjolohi ja taimen) muikkua, puna-ahventa, seitiä tai siikaa.

MAKSA, MAKSARUOAT, ja MAKSAMAKKARA. ei suositella käytettäväksi (runsas A-vitamiinin ja raskasmetallien määrä. Keskenmenon ja epämuodostumien riski)

TYHJIÖPAKATUT GRAAVISUOLATUT JA KYLMÄSAVUSTETUT KALAVALMISTEET, MÄTI, PATEET, PASTÖROIMATON MAITO JA SIITÄ VALMISTETUT PEHMEÄT JUUSTOT (esim. home- ja tuorejuustot) : käyttöä ei suositella kuumentamattomana (listerioosin vaara: keskenmeno, ennenaikainen synnytys, vaikeita yleisinfektioita, aivokalvontulehdus lapselle)

HUOM: suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti!

VALMISRUOAT JA PAKASTEVALMISTEET: kuumennettava ennen käyttöä. (listeria vaara)

RAAKA LIHA:

- tartarpihvi :ei suositella

- raaka jauheliha taikina: ei pidä maistaa (toksoplasmoosivaara: keskenmeno tai sikiölle vakava infektio)

KORVASIENET: ei suositella (sisältää gyromitriinijäämiä käsittelystä huolimatta)

ALKOHOLI: hyvä välttää kokonaan (haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Turvallista rajaa ei tiedetä)

YRTTITEET, RAVINTOLISÄNÄ MYYTÄVÄT YRTTIVALMISTEET: käyttöä ei suositella. (yrtit sisältävät luontaisesti haitallisia aineita, turvallisuudesta ei tietoa) huom! Ruusunmarjatee ja muut hedelmäteet käyvät!

ENERGIATTOMAT MAKEUTUSAINEET: sakariinin ja syklamaatin käyttöä ei suositella. (Suurina annoksina todettu syöpää aiheuttaviksi koe-eläimillä) Huom! aspartaamia ja asesulfaamia voi käyttää

MERILEVÄ VALMISTEET: ei suositella, jos jodimäärä ei ole tiedossa ( liiallinen saanti haittaa kilpirauhasen toimintaa ja sikiön kehitystä)

KAHVI JA KOFEIINI-PITOISET JUOMAT, KUTEN KOLA- JA ENERGIAJUOMAT: kofeiinin saantia on hyvä rajoittaa 300mg:aan / päivä, joka vastaa 3kahvikupilllista kahvia tai reilua 2 litraa kolajuomaa tai 1-2 litraa energiajuomia päivässä. (kofeiinin vaikutuksesta sikiön kasvuun on ristiriitaisia tietoja. Joissakin tutkimuksissa runsaan kofeiinin saannin on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.)

SUOLA: käytön vähentäminen perusteltua. (lisää raskauden lopulla turvotusta, kuormittaa munuaisia ja nostaa verenpainetta)

LAKRITSI JA SALMIAKKI : ei suositella säännöllistä käyttöä, ketra-annos alle 50g / päivä (sis. glykyrritsiiniä, joka voi nostaa verenpainetta. Ennenaikaisen synnytyksen vaara.)

PELLAVANSIEMENET JA PELLAVAROUHE: Ei suositella. (sis. kadniumia (raskasmetalli) ja syaanivetyä)

YLEISET SUOSITUKSET, JOILLA VÄLTETÄÄN RUOKAMYRKYTYKSIÄ JA MUITA MIKROBIRISKEJÄ:

- pese kaikki kasvikset huolellisesti

- pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi raakaa lihaa tai raakoja kasviksia.

- pidä kypsennetty ja raaka ruoka erillään toisistaan

- kuumenna ruoka aina höyryävän kuumaksi

Vierailija
26/33 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon miettinyt samaa, kuin mitä pesukarhukin kysyi aiemmin, eli voikohan noita sulate- ja cheddar juustoja syödä ihan turvallisesti? Esim. hampurilaisen välissä olevia. Esim. mäkkärissä joka hampparin välissä joku cheddar. Myös majoneesin käytön turvallisuudesta olen kuullut puhuttavan. Eil, onkohan esim. mäkkärin juustot tehty pastöroidusta maidosta?! *miettii* :/

Vierailija
27/33 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kyllä ikinä ajatellut syönkö hampurilaisen välissä juustoa vai en. Voin luvata, että mäkkärin Cheddaria voi syödä ihan huoletta. Kyllä Suomen mäkkäreissä käytetään kaikkea kotimaista mitä vaan on mahdollista saada. Olin pitkään töissä mäkkärillä.

Vierailija
28/33 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurina määrinä syötynä (esimerkiksi kuivatut papaijapalat) saattaa joidenkin lähteiden mukaan aiheuttaa keskenmenon. Papaijaa käytetään myös " luomuehkäisynä" .

Vierailija
29/33 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttiteejuomia ei suositella ihan vaan siksi, koska monia yrtteja kaytetaan luonnonlaakkeina, ja niiden vaikutusta kehittyvaan lapseen ei voi tietaa. Mutta tassakin maalaisjarki auttaa, en kylla jattaisi kamomillateeta enka piparminttuteeta tasta syysta juomatta :) Ja tuo vihrea tee on kylla varmaankin vahingossa neuvolantadin listalla, sehan on samaa ainetta kuin mustakin tee!

Vierailija
30/33 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä tee sisältää

katekiineja

huomattavasti enemmän kuin musta. Katekiinit ovat yhdisteitä, jotka estävät angiogeneesiä eli uusien verisuonten kehittymistä, siksi ne ovat haitallisia sikiön kehitykselle.

Kohtuus kaikessa, tuskin kupillisesta joskus on haittaa :)

Vierailija
31/33 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut suuri apu... nyt tietää mitä välttää ja mitä ei tarvitse, siihen asti, että itse pääsee ensimmäiselle neuvola käynnille.....=)

Vierailija
32/33 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sellaiset juustot,jotka ovat yksittäispakattuja hiukan sulatejuuston tyyppisiä?Näitä on ainakin Valion Aamupala juusto ja Pirkalla omansa.Pirkan juustopaketissa ei lukenut,onko pästoroidusta maidosta vai ei,vaikka luulisi olevan.Vältin kuitenkin vaikka mieli tekikin..

Vierailija
33/33 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi cocis light on makeutettu tuolla sukraloosilla joka on valmistettu oikeasta sokerista jollakin menetelmällä.

Raja-arvoja en löytänyt tuolle makeutusaineelle, Suomessahan se sai elintarvikeluvan vasta vähän aikaa sitten, eli tuo s-alkuisten makeutusaineiden sääntö on ennen sukraloosia annettu...

Maistuu vaan tuo kylmä cola niiiin hyvältä.... :))