Mitäs kaikki ruokia/ruokaaineita tuleekaan välttää raskaana ollessa?
Tuossahan se kysymys oikeastaan olikin.... :)
Tietämätön odottelee innolla vastauksianne.
Kommentit (33)
Hyvä muistisääntö tähän asti oli, että a:lla alkavia makeutusaineita saa syödä (aspartaami, asesulfaami) ja s:llä alkavia ei (sakariini, sakkaroosi etc.).
Tämä sukraloosi on poikkeus sääntöön. Sitä saa syödä. = )
Mielestäni olisi hyvä yrittää ajatella muutenkin kaikissa syömisissä, että sen sijaan että ajattelee syövänsä normaalia ruokaa tai välipaloja, ajattelisikin syövänsä ravintoa ja opettelisi näkemään ruuan nimenomaan ravintona, jolla on muitakin tehtäviä kuin nälän taltuttaminen. Jos jollain ei juuri ravintoarvoa ole, voisi pohtia olisiko parempia ravintorikkaampia ja luonnollisempia vaihtoehtoja vai pistetäänkö herkuttelun piikkiin.
Aspartaamikeskusteluun vielä, itse vältän aspartaamia jo sen takia että minussa se saa esiin älyttömän makean ja mussuttamisen himon. Kai aivoille menee viesti, että sokeria tulossa, mutta kun ei tulekkaan niin tuntuu että joku elimistössä huutaa sen jälkeen vielä pitkään: syö paljon, mussuta, etsi karkkikätköt :). Ja tämä päättely on sitten täysin epätieteellistä, mutta useaan otteeseen omalla kohdalla koettu. Minuun tuntuu siis moni light-tuote vaikuttavan ainoastaan lihottavasti :/ .
Ja raskaushan vaan varmasti lisää ummetusta. Saan varmaan vielä jonkun kakkahalvauksen:-)
Esim. Tanskassa on aika lailla erilaiset suosituksen kuin meillä.
Vähän asia vierestä mutta " nice to know" : Tanskassa saunominen on kielletty raskauden aikana. Ja Suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten synnytettiinkin saunassa:-)
pakastevihanneksia syön vain keitettynä.
Oisko pellavansiemenetkin ollu yks ja sit kalat joissa raskasmetalleja esim. hauki.
Vai tehdaankö ne pastöroimattomasta maidosta?
Juustojen pakkauksesta tuo tieto ei ainakaan kay ilmi.
ja tietääkseni myös muut kotimaiset.
Näitä löytyy ryynimakkarasta; naudan ja sian munuainen, naudan ja sian sydän, naudan ja sian veriproteiini. Saako siis ryynimakkaraa syödä? Tuli mieleen tuo a-vitamiini.
Esim. Patros-fetan paketissa kyllä lukee. Mutta tosiaan kaikki suomalaiset juustot ovat tehty pastöroidusta maidosta.
en tiä saako syödä vai ei, mutta olen 2 kertaa koko raskauden aikana syönyt ja ainakin hengissä ollaan..
39+0
itse tosin söin edellisessä raskaudessa usein merilevää (keitossa, salaatissa ja sushissa), eivät naiset Japanissakaan jätä sitä raskauden ajaksi ruokavaliosta pois :) Graavikalaakin söin, en kylläkään vakuumipakattua vaan tuoreesta kalasta tehtyä. Riski koskee nimenomaan vakuumipakattuja kalatuotteita, niissä listeriabakteeri pääsee helposti lisääntymään! Söin myös kaikkia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja.
Tarkka kannattaa toki olla syömisissään. Itse lisäisin tuohon vältettävien listaan myös keinomakeutteet, etenkin [u]aspartaamin[/u].
Niitä kun saa syödä. VARSINKIN aspartaamia. Jokainen voi itse päättää kuinka neuroottinen on syömisiensä kanssa raskauden aikana. Minä ainakin luotan siihen jos suomalaiset lääkärit sanovat, että makeutusaineet ovat ok, niin sitten ne ovat ok. Aina on olemassa tutkimuksia joka asiasta puolesta ja vastaan. Järki sanoo mitkä niistä ovat luotettavia.
Edellisen kanssa samaa mieltä, että parempi on, ettei kukaan mene lisäilemään noihin virallisiin listoihin mitään. Ne kun on tutkimusten pohjalta koottuja. Turhaan vaan lisäätte järjetöntä hysteriaa ja paniikkia sellaisille odottaville äideille, joilla ei ole parempaa tietoa asioista.
eivätkä terveydenhuollon suositukset ole aina ajan hermoilla. Tarkoitus ei missään nimessä ole lietsoa hysteriaa, vaan herättää keskustelua ja kenties ajatuksia :)
Aspartaamin käyttöturvallisuutta arvioidaan parasta aikaa EU:ssa uudelleen lääketieteellisen tutkimuksen tulosten osoitettua, että vain hieman nykyistä suuremmilla enimmäismäärillä aspartaami aiheutti koe-eläimille (rotille) syöpäkasvaimia. Turvallisuusarviointi on tehty aspartaamin osalta viimeksi vuonna 2002.
Tässä viime vuonna valmistuneen tutkimuksen abstrakti:
http://www.ehponline.org/docs/2005/8711/abstract.pdf
Mitenkäs sulatejuustot? Hampurillaisissahan usein on juuri noita juustoja. Onkohan ihan suomalaisia vai jostain muualta ostettuja?
Tinuri:
eivätkä terveydenhuollon suositukset ole aina ajan hermoilla. Tarkoitus ei missään nimessä ole lietsoa hysteriaa, vaan herättää keskustelua ja kenties ajatuksia :)Aspartaamin käyttöturvallisuutta arvioidaan parasta aikaa EU:ssa uudelleen lääketieteellisen tutkimuksen tulosten osoitettua, että vain hieman nykyistä suuremmilla enimmäismäärillä aspartaami aiheutti koe-eläimille (rotille) syöpäkasvaimia. Turvallisuusarviointi on tehty aspartaamin osalta viimeksi vuonna 2002.
Tässä viime vuonna valmistuneen tutkimuksen abstrakti:
http://www.ehponline.org/docs/2005/8711/abstract.pdf
Siis nykysuositusten mukaan enimmäismäärän saa juomalla neljä litraa, siis NELJÄ LITRAA light-limsaa. Eli kyllä sitä saa aika paljon syödä jugurtteja, käyttää canderellia tms. että tuon määrän saisi ylitetttyä. Itselläni on kaksi tervettä lasta, ja kaksi tervettä aivolohkoa. Ja käytän aspartaamia lähes joka päivä. Ihan perussairauteni vuoksi en käytä sokerillisia tuotteita juuri ollenkaan. Makeutan kahvini keinotekoisesti jne. Turha on herättää mitään keskustelua tästä ja hysterisoida. Kielletty lista on ja on, ei sinne maallikot mitään lisäile. Onhan sitä jos mitä jotkut ei syö. On hullunlehmän lihaa ja flunssaista kanaa........
Mua kanssa kiinnostaisi tuo sukraloosi.