Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada psykoosissa oleva hoitoon

Vierailija
06.02.2018 |

Ystäväni lapsi on tällä hetkellä psykoosissa ja sekoilee tuolla mitä sattuu. Ei ole vaaraksi muille, mutta aiva pihalla kuin lumiukko. Esim. Liian vähissä vaatteissa ja puhuu mitä sattuu. Ei todellakaan ole täysissä sielun voimissaan. Psykoosissa ollut ennenkin ja hoidossa suljetulla sen vuoksi. Nyt kuitenkin itse luulee olevansa ok vaikka todellisuus on kaikkea muuta. Kyseessä täysi-ikäinen joten asiaan ei pysty oikein puuttumaan ennekuin on vaaralsi itselleen tai muille? Miten tälläisen ihmisen saisi hoitoon kun luulee olevansa järjissään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti psykoosisssa olevaa ei saa hoitoon ennen kuin on vaaraksi itselleen tai muille. Jos on vaikkapa paleltumassa kun ei tajua vaatettaa itseäsi, niin soita ambulanssi, voivat ehkä viedä hoitoon.

Monen mielenterveysongelmaperheen ongelma on juuri tämä, että kaikki joutuvat kärsimään psykoottisen vanhemman tai perheenjäsenen käytöksestä, mutta mitään viranomaishoitoa ei tapahdu, ennen kuin tilanne on läheisille kestämätön (väkivallan tai itsemurhan uhka täyttyy). 

Miten niin valitettavasti? Tahdonvastaisen hoidon kriteerit ovat Suomessa erittäin järkevät. Jos ihminen ei ole vaaraksi itselleen tai muille, niin on hyvin vaikea löytää mitään perustetta sille, että hänen ihmisoikeuksiaan saisi rajoittaa. Tahdonvastainen hoito kun on vankeutta vastaava tilanne, ja psykiatriset sairaalat monesti vankiloita karumpiakin paikkoja. Outo tai törkeäkään käytös ei ole rikos eikä peruste rajoittaa kenenkään vapautta.

Vierailija
22/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt kaikki varttihullut vastustaa omaisten pyrkimyksiä saada heidät hoitoon, mutta olisittepa itse se sydän syrjällään teidän puolesta pelkäävä, niin ette mylkyttäisi yhtään vastaan. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psykoosissa olevan henkilön voi itse helposti kuljettaa jonnekin, minne hänet tulisi viedä? Sairaalaan vai johonkin erilliseen "laitokseen"?

Mitä jos psykoosissa oleva henkilö on poissa kotikaupungistaan, voiko hänet viedä lähimpään sairaalaan tai "johonkin laitokseen"?

Vierailija
24/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos psykoosissa olevan henkilön voi itse helposti kuljettaa jonnekin, minne hänet tulisi viedä? Sairaalaan vai johonkin erilliseen "laitokseen"?

Mitä jos psykoosissa oleva henkilö on poissa kotikaupungistaan, voiko hänet viedä lähimpään sairaalaan tai "johonkin laitokseen"?

Ei voi. Vain lähimpään päivystykseen, jonka jälkeen jatko on heidän päätettävissään.

Vierailija
25/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Vain lähimpään päivystykseen, jonka jälkeen jatko on heidän päätettävissään.

Lähimmän sairaalan päivystykseen? Vaikka olisi samassa kaupungissa? Kiitos.

Vierailija
26/31 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaava ja ennalta arvaamaton ovat aina hyviä tekosyitä saada joku pakkohoitoon.

Vierailija
27/31 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tai ainakaan satakunnassa ei saa psykoosipotilasta hoitoon vaikka on soitettu ampulanssi. On soitettu kaikki mahdolliset lääkärit, mutta mistään ei saa apua. Kerran ollut pakkohoidossa, mikä oli aivan turhaa koska ei suostu lääkitykseen. Potilas selittää lääkärille ihan mitä sattuu ja lääkäri uskoo, kuuntelematta omaisia.

Toivon sydämestäni voimia kaikille jotka näiden asioiden kanssa joutuu elämään.

Vierailija
28/31 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on takanaan useita psykooseja ja sairaalajaksoja. Mm. naapurit parikin kertaa soittaneet poliisin, kun sekoili rivitaloalueella.

Ehkä tämä auttoi saamaan hoitoon, kun tiesivät hänen taustansa. Minulle nimittäin neuvoi psykiatrinen sairaanhoitaja, että lähettäisin heille jotain todisteita psykoosista, niin pystyvät paremmin toimimaan.

No, tallensin käymämme whatsapp-keskustelun, joka selitti aika paljon, ja lähetin sen akuuttipsykiatrian vastaanotolle ja selitin tilanteen.  Ystävältäni tullut lukuisia viestejä vainoamisesta yms. läpi yön.  Ottivat sen jälkeen yhteyttä ystävääni ja painostivat hänet vastaanotolle. 

Vierailija
29/31 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen lienee vaaraksi, jos hilluu ilman päällysvaatteita. Soitto 112, tarvittaessa ambulanssille virka-apupyyntönä poliisit mukaan.

Psykiatrian resurssit ovat aivan käsittämättömän huonot nykyään, etenkin osastohoitojen suhteen. Myös nuorilla. Siinä missä ennen olisi tarjottu pitkiä, kuukausien tai vuoden yhteisöllisiä osastohoitoja, nyt käydään kääntymässä osastolla 2 päivää ja kotiin.

Miettikää asiaa, kun seuraavan kerran äänestätte.

Psykologi psykiatrialla

Vierailija
30/31 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä talutin kaverin ihan kädestä pitäen päivystykseen. Se tosin oli jo niin ahdistunut harhoistaan, että suostui lähtemään kun minä ja äitinsä taivuteltiin aikamme. Siellä sai akuutisti jutteluapua, lääkkeet ja lähetettiin kotiin yöksi.

Vierailija
31/31 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa vietyä millään, jos karkaa ambulanssilta eikä itse halua. Väkivaltaan ei riitä pelkkä sen uhka, poliisi vaatii että on joku pesismaila tms konkreettinen uhkailu.

Aikuinen ihminen saa Suomessa olla ja elää niin sekaisin kun lystää, huomattu on.