Opiskelu vs. vauva?
Haluaisin kuulla teiltä ajatuksia aiheesta. Eli siis olen 27 vuotias ja pähkäilen tätä. Olen aika matalapalkkaisella alalla ehtinyt olemaan nyt 5 vuotta vakituisessa työssä ja todella kyllästynyt työhön; sen rutiinomaisuuteen ja yksipuolisuuteen sekä jatkuvaan kiireeseen ja minuuttiaikatauluun. Tästä syystä alanvaihto houkuttelisi ja nyt olenkin keksinyt ensimmäistä kertaa lukion jälkeen alan (amk-tutkinto, 4vuotta), jonka uskoisin kiinnostavan minua.
Ongelma onkin se, että samalla haaveilen lapsesta ja olen aina ajatellut, että hankkisin lapset alle kolmekymppisenä. Olen naimisissa ja takana jo pitkä parisuhde. Kuitenkin jos nyt alkaisin opiskelemaan olisin jo yli kolmekymmentä valmistuessani ja työkokemustakin olisi kai hyvä olla kerättynä ennen äitiyslomalle jäämistä. Toisaalta taas miehenikin opiskelee tällä hetkellä ja valmistuu 3 vuoden päästä, jolloin taas olisi rahallisesti järkevintä jäädä äitiyslomalle. Ajatuksia?
Kommentit (23)
Olin samankaltaisessa tilanteessa kuin sinäkin, kun mies ei vielä halunnut lapsia olessani 29-vuotias. Nyt olen sitten valmistumassa tutkintoon ja töihin pitäisi mennä. Lasten hankkimista pitäisi siis lykätä lisää siihen asti että varmistan paikkani työmarkkinoilla uuden tutkinoon kanssa.
Jos asia olisi ollut omassa vallassani, olisin ensin hankkinut lapset ja sitten opiskellut paremman tutkinnon ja mennyt siitä suoraan töihin. Suurin osa opiskelukavereistanikin olivat perheellisiä. Nyt heillä on sekä perhe, tutkinto että työpaikat tiedossa. Minulla vain työ edessä.. :(
Samoja ajatuksia pyörittelin mielessäni kesällä. Olen myös 27 ja pääsin viime yhteishaussa kouluun.
Itse tulin siihen tulokseen, että lapsi nyt ja hidasta opiskelua taaperon kanssa. Mies oli samaa mieltä. Tulin heti raskaaksi ja tulevana kesänä syntyy meidän ensimmäinen.
Mieli koulun kanssa on muuttunut jo nyt ja aionkin keväällä hakea taas ihan uuteen kouluun. Tunnen itseni ja tiesin että saatan vaihtaa mielipidettä alasta ajan kanssa. Ja niin kävi. Siksi lapsi eka, siitä olin jo haaveillut vuosia, eikä mieli ollut muuttunut.
Sitähän sanotaan usein, ettei koskaan ole oikea/hyvä aika hankkia lapsia. Ne tulee kun on tullakseen.
Ensin kannattaa kuitenkin hankkia opiskelupaikka. Se ei ole ihan helppoa. Opiskeluista voi jäädä äitiyslomalle.