Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada kohta täysi-ikäistyvä lapsi muuttamaan pois ?

Vierailija
06.02.2018 |

Vanhin poikani täysi -ikäistyy reilun kuukauden päästä, eikä hän ole vieläkään tehnyt elettäkään etsiäkseen itselleen omaa asuntoa. Olen tehnyt hänelle selväksi, että 18-vuotis syntymäpäivälahjansa tulee olemaan lähtö pois kotoa. Hän kyllä pärjäisi omillaan koska käy ammattikoulun ohella osa aikaisesti töissä. Mutta silti ei ole tehnyt elettäkään muuttaakseen pois vaikka olemme hänet kasvattaneet pärjäämään omillaan !

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman kuuluu elättää lapsi siihen asti, kun hän valmistuu toisen asteen oppilaitoksesta.

Salli mun nauraa:D:D

Äitini peri minulta vuokraa ollessani 15v ja ekassa kesätyöpaikassani hotelli Palacen pesulassa. Markkaakaan en saanut apua/tukea muutettuani kotoa 17v iässä, opiskelin. Erään kerran tilanne oli niin tiukka, että pyysin 200mk avuksi, vaati tekemään velkakirjan siitä!! Oksettaa se nöyryytyksen tunne vieläkin, 25v myöhemmin.

Kotoa muuttaessani sain päiväkirjani mukaani plus lastulevyhyllykön, en muuta.

Oma esikoiseni on 16v ja opiskelee lukiossa, maksan kaiken, kuten kuuluukin. Kesätyöhön en pakota, luulen että kesäloman koittaessa tulee tarpeeseen kunnon pitkä loma. Ajokorttiin voisi jotakin säästää vaikkapa v.2019 kesätyöstä jos sellaisen saa, mutta silloinkaan en halua, että koko kesää työskentelee, lukio on nyt hänen työtään.

Kotoa kun muuttaa niin saa kaiken mitä huoneessaan on mukaansa plus vaikkapa pyykinpesukoneen ostan ja astioita, pyyhkeitä yms.

Raha ei kasva puissa, sen tietää ja esim.viikko/kk-rahasysteemiä ei kuulema ymmärrä, ei välttis haluaisi kys rahaa itsellensä.

Aion todellakin tukea parhaani mukaan. Mutta laki ei velvoita elättämään kuin 18v ikään saakka!!

Kannattaisi käskeä kesätöihin, että oppisi hyvissä ajoin tienaamaan rahaa. Tulee yllätyksenä kun 18veenä pitääkin maksaa kaikki itse.

Vierailija
22/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä niitä lapsia jos ne pitää heti tietyssä iässä potkia pellolle? Suomalaista kulttuuria vahvimmillaan, sitten ihmetellään kun kukaan ei auta sairaita vanhempia kauppareissuissa jne. Varsinkin jos lapsi käy töissä ja on koulussa eikä täten ole mikään peräkammarin poika.

Jos nyt jonkun ehdotuksen haluat niin ala perimään pikkuisen vuokraa. Ei nyt mitään järkyttävää, mutta sen verran että tuntuu niin eiköhän pikkuhiljaa lapselle tule ajatus että parisataa lisää niin saan oman asunnon.

Kyllä minut kasvatettiin aikanaan ihan samalla tavalla, minut pistettiin pihalle kotoa jo 17 vuotiaana. Ja kyllä minä silti olen aina rakastaunut ja auttanut vanhempiani heidän viime päiviin asti ! 

Minä perin jo pojaltani vuokraa ja velvoitan häntä ostamaan itse omat ruokansa ja kaikki muutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman kuuluu elättää lapsi siihen asti, kun hän valmistuu toisen asteen oppilaitoksesta.

Salli mun nauraa:D:D

Äitini peri minulta vuokraa ollessani 15v ja ekassa kesätyöpaikassani hotelli Palacen pesulassa. Markkaakaan en saanut apua/tukea muutettuani kotoa 17v iässä, opiskelin. Erään kerran tilanne oli niin tiukka, että pyysin 200mk avuksi, vaati tekemään velkakirjan siitä!! Oksettaa se nöyryytyksen tunne vieläkin, 25v myöhemmin.

Kotoa muuttaessani sain päiväkirjani mukaani plus lastulevyhyllykön, en muuta.

Oma esikoiseni on 16v ja opiskelee lukiossa, maksan kaiken, kuten kuuluukin. Kesätyöhön en pakota, luulen että kesäloman koittaessa tulee tarpeeseen kunnon pitkä loma. Ajokorttiin voisi jotakin säästää vaikkapa v.2019 kesätyöstä jos sellaisen saa, mutta silloinkaan en halua, että koko kesää työskentelee, lukio on nyt hänen työtään.

Kotoa kun muuttaa niin saa kaiken mitä huoneessaan on mukaansa plus vaikkapa pyykinpesukoneen ostan ja astioita, pyyhkeitä yms.

Raha ei kasva puissa, sen tietää ja esim.viikko/kk-rahasysteemiä ei kuulema ymmärrä, ei välttis haluaisi kys rahaa itsellensä.

Aion todellakin tukea parhaani mukaan. Mutta laki ei velvoita elättämään kuin 18v ikään saakka!!

Hyvä että äitisi opetti hyvissä ajoin, että mikään elämässä ei ole ilmaista ja rahansa pitää tienata itse.

Vierailija
24/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä niitä lapsia jos ne pitää heti tietyssä iässä potkia pellolle? Suomalaista kulttuuria vahvimmillaan, sitten ihmetellään kun kukaan ei auta sairaita vanhempia kauppareissuissa jne. Varsinkin jos lapsi käy töissä ja on koulussa eikä täten ole mikään peräkammarin poika.

Jos nyt jonkun ehdotuksen haluat niin ala perimään pikkuisen vuokraa. Ei nyt mitään järkyttävää, mutta sen verran että tuntuu niin eiköhän pikkuhiljaa lapselle tule ajatus että parisataa lisää niin saan oman asunnon.

Kyllä minut kasvatettiin aikanaan ihan samalla tavalla, minut pistettiin pihalle kotoa jo 17 vuotiaana. Ja kyllä minä silti olen aina rakastaunut ja auttanut vanhempiani heidän viime päiviin asti ! 

Minä perin jo pojaltani vuokraa ja velvoitan häntä ostamaan itse omat ruokansa ja kaikki muutkin.

Mä kans, hyvä me👍

Vierailija
25/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.Mulla on 20v ja 18v vieläkin kotona,opiskelee ja käy töissä.Lähtevät kun haluavat.

Vierailija
26/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.Mulla on 20v ja 18v vieläkin kotona,opiskelee ja käy töissä.Lähtevät kun haluavat.

Eli eivät lähde koskaan. Kuka täysi-hoidosta haluaisi koskaan lähteä?

Vierailija
27/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori haluaa omilleen mahdollisimman pian 18v täytettyään, mutta se voi olla taloudellisesti hankalaa. Näistä asioista on hyvä nuoren kanssa jutella, pohtia voiko vanhempi rahallisesti tukea muuttoa vai onko parempi asua vielä vuosi-pari kotona.

Vierailija
28/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos äiti on kuntoutustuella sekä työttömänä, ei siinä kahta aikuista elätetä (poikani täyttää huhtikuussa 21 vuotta). Poika ei käy koulua, töissä tai ole kuntoutustuella, pelaa lähinnä. Ei maksa mitään ruuasta tai juomasta. Pössyäkin vetelee välillä. Alkaa olla äidin aika lähettää poika maailmalle, vaikka sydäntä raastaa. Oppii kantapään kautta.

Vierailija
29/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin poika muutti pois kun täytti 18 ja oli päässyt amiksesta. Hyvin pärjää, sai alansa töitä ja tienaa enemmän kuin minä. Hyvät mammat, ei ne lapset mene itsenäistymisestä rikki!

Ehtii sitä itsenäistymään pari vuotta myöhemminkin. Onneksi minulla oli ihanat ja välittävät vanhemmat, jotka tukivat opiskeluajan. Nyt olen erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja hyvin itsenäinen. 

Vierailija
30/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sarjassa paskin mutsi voittajana.

Vierailija
31/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos äiti on kuntoutustuella sekä työttömänä, ei siinä kahta aikuista elätetä (poikani täyttää huhtikuussa 21 vuotta). Poika ei käy koulua, töissä tai ole kuntoutustuella, pelaa lähinnä. Ei maksa mitään ruuasta tai juomasta. Pössyäkin vetelee välillä. Alkaa olla äidin aika lähettää poika maailmalle, vaikka sydäntä raastaa. Oppii kantapään kautta.

Joutaa jo omilleen hankkimaan elantoaan.

Vierailija
32/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä poliisi sen tarvittaessa ulos kantaa kunhan se 18 tulee täyteen.

Vierailija
33/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni "asui" virallisesti kotona 27-vuotiaaksi eli asui opiskelija-asunnoissa - ja asuntolassa mutta koti oli kuitenkin mun luona. Opiskeluiden välillä kävi töissä vuoden verran ja silloin maksoi vuokraa ja ruokakuluja. En nähnyt mitään syytä että olisi pitänyt tälläisissä tilapäisyystilanteissa muuttaa pois. Kyllä hän aivan omasta halustaan lähti kun miehen löyti 😊 ja olisi varmaan lähtenyt muutenkin.

Vierailija
34/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot sarjassa paskin mutsi voittajana.

Millä tavalla olen muka huono äiti jos kasvatan lapseni pärjäämään itsenäisesti ? Kyllä jokaikisen ihmisen pitää osata pärjätä omillaan, ei voi vaan olla kokoajan riippuvaisia vanhemmistaan !

Vierailija
35/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kasvatettu ja rakastettu lapsi kyllä saa siivet, joilla pärjää maailmalla. Ajankohta vaihtelee kovinkin paljon. Useimmiten pojat haluavat olla kotonaan pitempään ja minusta se on jopa hienoa. Tulee halvemmaksi yhteiskunnallekin, kun ei tarvitse maksaa asumitukia tms. ja kotoa saa paremmat ruoat yms.

Eräs psykologi sanoi, että ihminen saa sen, mistä luopuu. Jos lasta rakastetaan ja hän saa riittävästi hoivaa ja rakkautta ja vanhempien aikaa, hän pystyy vastaamaan elämästään myöhemmin eikä roiku vanhempiensa helmoissa koko ikäänsä, kuten monet alkoholistien ja heikkojen vanhempien lapset tekevät. Heillä kun on heikko itsetunto, "rakkausvajetta" eivätkä ehkä usko vanhempiensakaan pärjäävän yksin. Erityisesti yksinhuoltajien pojat ovat mammanpoikia, jotka haluavat asua äitinsä kanssa tai vähintään viereisessä talossa :D

Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos eivät rakasta lapsiaan, vaan haluavat heti eroon....

Vierailija
36/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nyt vaatimaan pojaltasi aktiivista osallistumista kotitöihin. Hänen on es. pari kertaa viikossa tehtävä ruokaa koko perheelle, siivottava kunnolla kerran viikossa, silitettävä koko pyykki pestyään sen ensin ym . Syyksi sanot, että haluat valmentaa häntä itsenäiseen elämään. Pojan onkin sitten helpompi muuttaa omilleen, kun sen aika on. Laittakaa yhdessä anomus kaunpungin asuntoihin, nuorisosäätiön asuntoihin, Lumolle ym. Älä annan hänen muuttaa kimppakämpään tai koulun asuntolaan, minulla on niistä huonoja kokemuksia, voihan toki toisinkin olla. Muuttamisajankohtaakin voi siirtää, es. armeijan jälkeen. Minä ostin pojalleni vatsalihaspenkin ennen armeijaan menoa, kerroin, että armeija on "miesten koulu" ja haluan hänen käyvän sen läpi kunnolla. Se onnistuikin. Sen jälökeen hän pääsi roiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja muutti kotoa. Kotityöt onnistuivat häneltä.

Vierailija
37/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eivät lähde koskaan. Kuka täysi-hoidosta haluaisi koskaan lähteä?[/quote]

Hehe,ei meillä ole täys-tai mitään muutakaan hoitoa.Auttavat kaikissa kotitöissä,nuorempien sisarusten kanssa,ja osallistuvat kustannuksiin.Helpommallahan nuo pääsisi jos omilleen muuttaisivat.

Vierailija
38/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla katselen sukulaispojan meininkiä. Ikää 20 v, viettää välivuotta kun armeija ei maistunutkaan. Kouluunhaku ei kiinnosta, äitinsä mieliksi kai johonkin hakee mutta tuskinpa onnistuu kun yo-paperit ihan surkeat. Nyt sitten asuu ja syö ilmaiseksi kotona, vanhemmat maksaa bensat autoon, salikortit ym. ja kaveri aukoo päätää kuin pahainen teini. Lumityöt saattaa tehdä, jos riittävän monta kertaa pyytää ja jos ei satu muutakaan tekemistä olemaan. Äitinsä on sitä mieltä, että tottakai saa olla kotona, eihän hän nyt vielä yksin pärjää. Paskahommat ei kiinnosta, pitäisi saada hyväpalkkainen duuni että innostuisi. Eipä ole kyllä töitä edes etsinyt. Tätä kaveria ei pelasta edes aktiivimalli, koska ei ole työtön. Miksipä olisi, kun rahaa saa kotoa helpommallakin. Pahasti pelkään, että äitinsä häntä elättää vielä vanhuksenakin.

Vierailija
39/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se isku vasten kasvoja oli kun 16v äitipuoli ilmotti että lapsuudenkodista saan luvan painua hlvettiin kun 18 tulee mittariin. Rupes vatuttaa niin paljon etten jääny siihen asti odottelemaan vaan muutin 16v pois ja hyvin pärjäsinkin siihen asti kunnes seurustelusuhde oli sen verran vakaa että uskallettiin muuttaa yhteen ja nyt vasta pärjääkin. 

Vierailija
40/57 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kasvatettu ja rakastettu lapsi kyllä saa siivet, joilla pärjää maailmalla. Ajankohta vaihtelee kovinkin paljon. Useimmiten pojat haluavat olla kotonaan pitempään ja minusta se on jopa hienoa. Tulee halvemmaksi yhteiskunnallekin, kun ei tarvitse maksaa asumitukia tms. ja kotoa saa paremmat ruoat yms.

Eräs psykologi sanoi, että ihminen saa sen, mistä luopuu. Jos lasta rakastetaan ja hän saa riittävästi hoivaa ja rakkautta ja vanhempien aikaa, hän pystyy vastaamaan elämästään myöhemmin eikä roiku vanhempiensa helmoissa koko ikäänsä, kuten monet alkoholistien ja heikkojen vanhempien lapset tekevät. Heillä kun on heikko itsetunto, "rakkausvajetta" eivätkä ehkä usko vanhempiensakaan pärjäävän yksin. Erityisesti yksinhuoltajien pojat ovat mammanpoikia, jotka haluavat asua äitinsä kanssa tai vähintään viereisessä talossa :D

Miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos eivät rakasta lapsiaan, vaan haluavat heti eroon....

Minä rakastan kyllä lapsiani yli kaiken, mutta en minä jaksa paapoa heitä loputtomiinkaan... Haluan vain opettaa heidät selviytymään maailmassa.