Vierailija

Ne jotka pilaavat näiden ryhmien maineen valtaväestön silmissä. On tosi vaikeaa ja epämiellyttävää kellekään kertoa että en juo alkoholia tai etten syö lihaa (en siis ole edes vegaani vaan vegetaristi) ja tosi usein saan osakseni sitä ennakkoluuloa ja jopa halveksuntaa, joka tosiasiassa kohdistuu siihen rajattuun ryhmään absulutisteja ja vegaaneja, jotka kovaan ääneen halveksuvat heidän kanssaan toisella tavalla toimivia ja kaupittelevat jokaiselle vastaantulijalle omaa elämäntapavalintaansa parhaana ja eettisesti oikeimpana vaihtoehtona, korostaen vähintään epäsuorasti samalla kuinka toisella tavalla valinneet ovat heitä huonompia ihmisiä. Ällöttää tällainen kyseinen ihmistyyppi itseänikin. Vielä enemmän ällöttää se, että heidän toimintansa vuoksi tulen useinkin yhdistetyksi ihmisten silmissä automaattisesti heidän kaltaisekseen.

• ylös 41
  • alas 11

Sivut

Kommentit (34)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ja absolutisti. Ärsyttääkö?

Luitko aloitusviestiä? Tai edes otsikkoa kunnolla: ”osa”.

ap

• ylös 45
  • alas 2
Suvaitsevainen

Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ja absolutisti. Ärsyttääkö?

Minä hyväksyn sinun vegaaniutesi ja absolutismini aivan kuin sinäkin hyväksyt minun lihansyöntini ja alkoholinkäyttöni.

• ylös 30
  • alas 8
Vierailija

Siis sinä kovaan ääneen kerrot kaikille olevasi vegetaristi ja absolutisti ja sitten sinua luullaan ihmiseksi, joka kovaan ääneen julistaa muille valintojaan?

Miksi sinun pitää toitottaa muille absolutismiasi tai ruokavaliotasi? Itse olin aikoinaan vuosikausia straight edge eivätkä edes työkaverini sitä silti tienneet. Veganismini he tietävät siksi, että syömme paljon ulkona sekä työn puolesta että lounastauolla ja ovat siinä yhteydessä nähneet ja kuulleet, mitä syön, mutta yhtä lailla itse tiedän yhden kollegoistani olevan keliaakikko. Ei meistä kumpikaan ole omaa ruokavaliotaan muille silti julistanut.

• ylös 13
  • alas 19
Vierailija

Ai tää olikin tällainen aloitus. Ehkäpä vika ei ole vegaaneissa vaan niissä ihmisissä, jotka tekevät ikäviä yleistyksiä vegaaneista ja kasvissyöjistä. 

• ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Samaa ajatellut! En juo koskaan alkoholia, heti kysellää virnuillen et oletkos joku absolutisti...!? En ole, saatan vetää sitten kauheat kännit, JOS haluaisin. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis sinä kovaan ääneen kerrot kaikille olevasi vegetaristi ja absolutisti ja sitten sinua luullaan ihmiseksi, joka kovaan ääneen julistaa muille valintojaan?

Miksi sinun pitää toitottaa muille absolutismiasi tai ruokavaliotasi? Itse olin aikoinaan vuosikausia straight edge eivätkä edes työkaverini sitä silti tienneet. Veganismini he tietävät siksi, että syömme paljon ulkona sekä työn puolesta että lounastauolla ja ovat siinä yhteydessä nähneet ja kuulleet, mitä syön, mutta yhtä lailla itse tiedän yhden kollegoistani olevan keliaakikko. Ei meistä kumpikaan ole omaa ruokavaliotaan muille silti julistanut.

No jopas teit omia johtopäätöksiäsi aloitusviestistäni. Tarkoitin tietenkin tilanteita joissa asia on järjellistä tuoda ilmi. Siksihän sanoinkin että musta tuntuu epämiellyttävältä se että ikäänkuin joudun tietyissä tilanteissa kertomaan näistä omista elämäntapavalinnoistani, kun niin monilla ihmisillä herää niistä sellaiset ennakkoluulot. Esimerkiksi jos olen vaikka kylässä tai juhlissa tai missä tahansa jossa tarjotaan ruokaa ja juomaa. Onhan näitä vastaavia tilanteita vaikka kuinka paljon.

ap

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa ajatellut! En juo koskaan alkoholia, heti kysellää virnuillen et oletkos joku absolutisti...!? En ole, saatan vetää sitten kauheat kännit, JOS haluaisin. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.

Tai sitten kysellään, oletko raskaana öhö-öhö. Pitäisikö siinä sitten kertoa puolitutulle, että en halua juoda koska olen lääkekuurilla ja lisäksi ripulissa ja vielä sen päälle menkkojen takia huonovointinen ja jos joisin vähänkin, alkaisin oksennella hirveästi. 

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai tää olikin tällainen aloitus. Ehkäpä vika ei ole vegaaneissa vaan niissä ihmisissä, jotka tekevät ikäviä yleistyksiä vegaaneista ja kasvissyöjistä. 

Ei vika tietenkään ole vegaaneissa ja absolutisteissa, vaan ainoastaan NIISSÄ vegaaneissa ja absolutisteissa jotka käyttäytyvät tökerösti ja epäkunnioittavasti heidän kanssaan toisin toimiville.
Tietenkin voi ajatella ”vikaa” olevan myös ihmisissä jotka kehittävät ihmisryhmistä stereotypioita, mutta se liittyy ihmisen tiedonkäsittelyyn väistämättä. Jos jollakulla ei ole ollut mitään kokemusta kuin vain tietynlaisista vegaaneista, ei hän vältämättä tule toisen vegaanin tavatessaan järkeilleeksi ettei se toinen vegaani ajattelekaan välttämättä samalla tavalla. Todennäköisesti tämä muita arvosteleva joukko vegaaneja ja absolutisteja ovat koko ryhmistä tosi pieni osuus, mutta valitettavasti samalla myös se äänekkäin. Vähemmän äänekkäistä vegaaneista ja absolutisteista ei tutun tutut todennäköisesti edes tiedä että ovat vegaaneja tai absolutisteja.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei vika tietenkään ole vegaaneissa ja absolutisteissa, vaan ainoastaan NIISSÄ vegaaneissa ja absolutisteissa jotka käyttäytyvät tökerösti ja epäkunnioittavasti heidän kanssaan toisin toimiville.
Tietenkin voi ajatella ”vikaa” olevan myös ihmisissä jotka kehittävät ihmisryhmistä stereotypioita, mutta se liittyy ihmisen tiedonkäsittelyyn väistämättä. Jos jollakulla ei ole ollut mitään kokemusta kuin vain tietynlaisista vegaaneista, ei hän vältämättä tule toisen vegaanin tavatessaan järkeilleeksi ettei se toinen vegaani ajattelekaan välttämättä samalla tavalla. Todennäköisesti tämä muita arvosteleva joukko vegaaneja ja absolutisteja ovat koko ryhmistä tosi pieni osuus, mutta valitettavasti samalla myös se äänekkäin. Vähemmän äänekkäistä vegaaneista ja absolutisteista ei tutun tutut todennäköisesti edes tiedä että ovat vegaaneja tai absolutisteja.

Ap

Minä en ole tavannut tosielämässä ainoatakaan saarnaavaa vegaania. Havaintojeni mukaan vegaanit pyrkivät pitämään pikemminkin matalaa profiilia ja suoraan kysyttäessä perustelevat oman näkemyksensä maltillisesti. Uskallan väittää, että suurin osa vegaanivastaisista öyhöttäjistä ei ole koskaan edes tavannut vegaania ja jos onkin, ei tiedä tämän olevan vegaani. Koska aika harvalla lukee otsassa tatuoituna "VEGAANI".

• ylös 20
  • alas 5
Vierailija

Enemmän mä oon kohdannut sekasyöjiä, jotka alkaa mesoamaan vegaaneille siitä miten veganismi milloin mistäkin syystä on turhaa ja tyhmää. Parhaimmassa tapauksessa nää samat ihmiset on just niitä jotka syyttää kaikkia vegaaneja tuputtamisesta...

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Olen hyvin vähän alkoholia käyttävä vegetaristi. Harvoin tulee paasattua eikä alkoholin kohtuukäytössä ole mielestäni ongelmaa, mutta örveltämisestä en tykkää. Lähipiiriin kuuluu eräs tuurijuoppo, jota olen kritisoinut kovin sanoin. Minulle on turha tulla valittamaan, jos taas on tavarat hukassa, rahat juotu ja haastettu riitaa ties kenen kanssa.

Vierailija

Mun sukulainen on vegaani ja kielsi oman isänsä kyläilyn. Tämä isä on sekasyöjä ja olisi tuonut omat ruuat. Tämä ei käynyt, koska jääkaappiin ei saanut tuoda eläinperäisiä ruokia. Isä ei sitten mennyt kylään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ne jotka pilaavat näiden ryhmien maineen valtaväestön silmissä. On tosi vaikeaa ja epämiellyttävää kellekään kertoa että en juo alkoholia tai etten syö lihaa (en siis ole edes vegaani vaan vegetaristi) ja tosi usein saan osakseni sitä ennakkoluuloa ja jopa halveksuntaa, joka tosiasiassa kohdistuu siihen rajattuun ryhmään absulutisteja ja vegaaneja, jotka kovaan ääneen halveksuvat heidän kanssaan toisella tavalla toimivia ja kaupittelevat jokaiselle vastaantulijalle omaa elämäntapavalintaansa parhaana ja eettisesti oikeimpana vaihtoehtona, korostaen vähintään epäsuorasti samalla kuinka toisella tavalla valinneet ovat heitä huonompia ihmisiä. Ällöttää tällainen kyseinen ihmistyyppi itseänikin. Vielä enemmän ällöttää se, että heidän toimintansa vuoksi tulen useinkin yhdistetyksi ihmisten silmissä automaattisesti heidän kaltaisekseen.

Taas joku tekemässä itsestään numeroa millä hyvänsä tekosyyllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä en ole tavannut tosielämässä ainoatakaan saarnaavaa vegaania. Havaintojeni mukaan vegaanit pyrkivät pitämään pikemminkin matalaa profiilia ja suoraan kysyttäessä perustelevat oman näkemyksensä maltillisesti. Uskallan väittää, että suurin osa vegaanivastaisista öyhöttäjistä ei ole koskaan edes tavannut vegaania ja jos onkin, ei tiedä tämän olevan vegaani. Koska aika harvalla lukee otsassa tatuoituna "VEGAANI".

Jep mutta juuri siinähän se ongelma piileekin. Ihmiset joilla ei ole mitään kokemusta keskivertovegaanista, luulevat helposti keskivertovegaanin olevan sellainen kuin joillain internetin kskustelupalstoilla saarnaavat ja mesoavat vegaanit.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Taas joku tekemässä itsestään numeroa millä hyvänsä tekosyyllä.

Niinhän se menee, itseään ei saisi koskaa puolustaa kun silloin on vain kauhea huomionhakija. Aikoinaanhan naistenkin olisi pitänyt pitää monen mielestä vain turvat kiinni ja hiljaa hyväksyä kurja asemansa, koska epäkohdista puhuminen ja niihin puuttuminenhan kerää huomiota!

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos ei juo viinaa eikä syö lihaa, menee kyllä kahta kokemusta vaille hautaan.

Jos ei nai myöhemmin tappamaansa ja syömäänsä sikaa ja käytä lsd:tä, menee kyllä kahta kokemusta vaille hautaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.