Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisruokavaliot häissämme, avautuminen

Vierailija
06.02.2018 |

Tuli tuosta yhdestä vegaanikitisijästä mieleeni...

Erehdyimme taannoin kysymään erityisruokavalioista hääpäiväämme varten.

Tässä lista siitä, mitä koottiin vastauksista:

5 x vegaani
2 x lakto-ovo-vegetaristi
2 x meriruuaton (= ei kalaa, äyriäisiä, levää jne)
18 x gluteeniton
3 x maidoton
7 x pähkinätön
2 x vähähiilarinen (diabeetikoita)
4 x alkoholiton
1 x ei sisäelimiä
1 x ei lammasta
4 x ei kananmunaa
3 x ei sitrushedelmiä
2 x ei raakoja kasviksia
1 x ei veriruokia
2 x soijaton
12 x laktoositon
2 x viljaton (eri asia kuin gluteeniton)
4 x vähärasvainen
3 x suolaton
42 x sekasyöjä (=kaikki ok)

Arvatkaas ihan prosentteina, paljonko nousi ruokakustannukset erityisruokavaliojen vuoksi?

Meidän pitopalvelu väänsi jokaisen annoksen viereen lapun, jossa lueteltiin annoksen allergeenit ja SILTI joku valitti, että oli tarjolla ruokaa, joka ei heille käynyt. Onneksi ei ollut sukua.

Arvatkaas, paljonko nousi v**utuskäyrä, kun näin "laktoosittomat" kermakakun ääressä, "gluteenittomat" mättämässä leipää ja kakkua naamaansa ja juomassa vodkadrinkkejä, (juomalistassa oli erikseen maininta, että ei sovi gluteenittomille ja viljattomille), vaikka tarjolla oli muutakin "kirkasta", suolattoman sipsikiposta rohmuamassa sen jälkeen, kun oli nauttinut häntä varteen erikseen valmistetun suolattoman annoksen - ja kolme viidestä vegaanista, jotka nitisivät ensinnäkin siitä, kuinka heidät oli laitettu vierekkäin (=helpompi tarjoilla erityisruuat), kuinka heille tehty ruoka oli pahaa (sen valmisti ihan ammattikokki ja kyllä se ihan ruualle maistui), kuinka heitä ei oltu otettu huomioon jälkiruuassa (hedelmäsalaattia, vielä ihan oikeista hedelmistä tehtyä, vegaanijäätelöä - ja raakakakkua.) Yksi valittajavegaaneista loukkaantui siitä, kun hän ei voinut syödä hääkakkua, vaan hän JOUTUI syömään raakakakkua ja kuinka törkeää oli, että heitä varten ei oltu varattu vegaanista hääkakkua. Luulin aina, että omiin hiton häihini saan ottaa kermakakun jos haluan, kun siitä kerran tykkään. Onneksi tuokaan öyhöttäjä ei kuulunut sukuun eikä omaan kaveripiiriin, vaan oli avec.

Jokaiselle oli varattu pääruoka ja erityisruokavalioisille omansa. Tarjolla oli 12 eri kasviksen ja kuuden eri proteiinin salaattipöytä, josta sai koota itse niistä, mitkä kelpasivat. Montaa eri sorttia leipää (eri viljoja, gluteenitonta ja viljatonta, pullaa vanhuksille, keksilajitelma, karkkeja (myös vegaaneille), viittä erilaista kakkua, neljää eri jäätelöä (vegaani, laktoositon, maidoton, tavallinen kermajäätelö), neljää eri kirkasta viinaa, kahdeksaa eri olutta (myös gluteenittomille sopiva), kahta siideriä, neljää punaviiniä, kahta valkoviiniä ja yksi roséviini varmuuden vuoksi. Niin ja limuviinoja nuoremmille.. Neljää eri limsaa, kolmea mehua, vichyvettä, pelkkää vettä kuplilla ja ilman, maitoa, laktoositonta maitoa, kaurajuomaa, soijajuomaa, kahta vihreää teetä, kahta eri paahdon kahvia..

ja silti oli päänaukojia.

Ei enää kannata järjestää mitään juhlia, kun vähintään puolet keksii itselleen allergian. Keksitty tai ei, se on otettava vakavasti. Toinen puoli sitten keksii ruokavaliorajoitukset, jotka unohtuvat viimeistään siinä vaiheessa, kun "se näytti niin hyvältä, että oli pakko.." ja "en mä siitä saa muuta kuin vähän ilmavaivoja"..

Tai sitten järjestän juhlat, joihin ei kutsuta vieraiksi kuin miehiä ja ne naiset, jotka kuuluivat "kaikki ok"-sakkiin. Ruokavalioöyhöttäjät ovat meinaa meidän kahden suvun ja kaveripiirin otannalla 17-38 -vuotiaita naisia ja sitten se kiintiömies, joka valitti ihan kaikesta.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen nirsoilu on aikuisissa ihmisissä todella vastenmielinen piirre. Aidot allergiat tietty on ymmärrettäviä, mutta se että joku vegaani ei pelkkään ajatusmaailmaansa vedoten voi syödä hääkakkua koska siinä on kermaa ja kananmunia niin voi jumalauta, mene kotiin häpeämään! Ei se että sinä yhtenä sadasta vieraasta et maista kakkua, enää pelasta niitä elukoita joiden maitoa/munia siihen on käytetty, saatika tee minkäänlaista vaikutusta maailmanmenoon - kakku on jo tehty.

Lihan välttämisen vielä jotenkin tajuan, koska pitkään lihattomalla ruokavaliolla ollut voi saada vaivoja yhtäkkisestä lihapommista, mutta se että jonkun helvetin typerän PERIAATTEEN takia ei voi jotain syödänon ihan käsittämätöntä ja idioottimaista.

Vierailija
2/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... Oma sukulaiseni paasasi minulle, miten ei enää syö lihaa ja voi niiiin hyvin - samalla, kun söi kinkkusämpylää. Sitä noloutta, kun kysyin, että mikäs siivu se tuo sitten on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olis järjestänyt erillistarjoilua muuten kuin allergeenit huomioden. Vain ne, ei ideologisia tai "en tykkää"-ruokavalioita. Ja senkin niin, että esim. Salaatti olis ollut mahdollista itse kasata tarjolla ollesta vaihtoehdoista.

Vierailija
4/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa korkeintaan tarjota salaattia, kasvisruokaa ja sekaruokaa. Gluteenittomille joku marenkitorttu. Vegaanit puputtakoot rehuja kun mikään ei kerran kelpaa.

On mennyt älyttömäksi koko touhu, veikkaan että ruokailun kustannukset nousi 80%, mikä on oikea luku?

Vierailija
5/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olis järjestänyt erillistarjoilua muuten kuin allergeenit huomioden. Vain ne, ei ideologisia tai "en tykkää"-ruokavalioita. Ja senkin niin, että esim. Salaatti olis ollut mahdollista itse kasata tarjolla ollesta vaihtoehdoista.

Vierailija
6/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon yksityiskohtainen provo porvoolaismorsiammelta.

Noutopöytä muutamalla kasvisvaihtoedolla kyllä kelvannee ihmisille.

Pähkinää ei nykyään kannata laittaa mihinkään pitoruokaan.

Vierailija
7/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 x vegaani

18 x gluteeniton

7 x pähkinätön

2 x vähähiilarinen (diabeetikoita)

4 x alkoholiton

3 x ei sitrushedelmiä

2 x ei raakoja kasviksia

2 x soijaton

2 x viljaton (eri asia kuin gluteeniton)

4 x vähärasvainen

3 x suolaton

Listaa karsittu.

Näiden mukaan vegaaniruokaa; Jää vielä valtavasti vaihtoehtoja! Ei edes paha.

Rinnalle tarjolle joku ihan perus lihaleikkele tmv. josta saa nuo, jotka lihaa syövät.

Vierailija
8/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, vegaanisilla ruuilla noista moni kuittaantuu. Ja olitteko ajatelleet tarjota lampaanmaksaa ruuaksi, jos lampaan / sisäelinten rajoitus hiottaa? Gluteenittomia kakkuja voivat syödä myös sellaiset, jotka eivät ole keliaakikkoja. Diabeetikot, jotka vaativat vähähiilarista, ovat hifistelijöitä, yksi kerta vähän enemmän hiilareita ei kaada ketään. Syökööt vähemmän =D Pähkinää ei ole pakko tunkea mihinkään (pähkinäallegia on tappava tauti, jos niikseen tulee) Raakoja kasviksiakaan ei ole pakko syödä eikä juoda viinaa.

Minä ymmärrän taas ihan hyvin, että joku ei syö jotain periaatteen vuoksi ja allergiat varsinkin. MUTTA silloin voi tosiaan olla syömättä itselleen sopimatonta ruokaa. Joka alkaa mussuttaa, antaa sen mussuttaa. Itse olen järjestänyt paritkin täysin vegaaniset juhlat, ne ruuat sopivat hyvin monelle ruoka-allergisellekin - itse asiassa päädyttiin juuri näiden maito- ja muna-allergioiden takia vegaanisiin ruokiin, ja  gluteenittomilla jauhoilla saa okein hyviä leivonnaisia aikaan. Näyttäähän tuo lista aika hurjalta, ja jos kaikki vieraasi ovat olleet sitä mieltä, että kaiken syötävän pitää sopia juuri heille, niin aikamoista porukkaa olet häihisi kutsunut =D

Vierailija
9/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keksin näihin aina jonkun ihan oman ongelmani tyyliin gluteeniton vegaani, ei soijaa, pähkinää tai suklaata. Ja sitten syön, mitä haluan.

Vierailija
10/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne erikoisruokavaliot sen kalliimmiksi tule. Nykyään pitopalvelut tekevät kermakakunkin automaattisesti gluteenittomana ja vähälaktoosisena.

Vodka on tislattua alkoholia. Siinä ei ole vähääkään viljaa eikä gluteenia jäljellä, joten keliaakikko voi aivan hyvin juoda vodkaa ja viskiä.

Vierailija
11/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paljon erilaisia juomia. vähempikin olisi riittänyt.

Vierailija
12/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "ei raakoja kasviksia" naurattaa. Vai olenko vain tietämätön, voiko tällä olla joku allergia/terveydellinen tausta?

Itse olen ollut 15 vuotta vegaani, ja tottunut siihen, että minulle sopivaa jälkiruokaa ei aina ole tarjolla, joten jälkiruoka on aina ekstraa. Mutta jos mut kutsuttaisiin häihin, niin osallistumisen minimivaatimus olisi kyllä se, että jotain vegaanista ruokaa olisi tarjolla. Olen ollut juhlissa joissa ainoa, mitä pystyin syömään, olivat keitetyt perunat. Selittelin siinä sitten vanhuksille, että siinä salaatissakin on tonnikalaa, jota vegaani ei syö.

Vierailija
13/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa lähinnä, ettei teillä ollut kovin ammattitaitoinen pitopalvelu. Tuossa tuo karsittu lista oli huomattavasti järkevämpi, jota varmasti voi vieläkin karsia.

Näitte ihan liian yksityiskohtaista vaivaa. Ja aina riittää valittajia, sisäänulos.

Vierailija
14/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella yllättynyt, että noin monet juhlavieraat valittivat tarjoiluista. Voiko tuo edes pitää paikkaansa? Vähän kyllä kuulostaa keksityltä jutulta, sori vaan. Jotenkin vaikea uskoa, että noin monet ihmiset noinkin pienestä ryhmästä olisivat niin epäkohteliaita moukkia.

Itse olen ollut kasvissyöjä lähes koko ikäni. Ikinä en kertaakaan ole itse oma-aloitteisesti vaatinut erikoisruokia missään tilanteessa, tai ilmoittanut olevani kasvissyöjä. Ainoastaan jos minulta on kysytty, niin olen kertonut erikoisruokavaliostani. Minulla on aina ollut asenne, että kyseessä on nimenomaan minun erikoisruokavalioni, joten minä itse sopeudun, eikä muiden ihmisten tarvitse sopeutua. Aina sitä kylässä on pöydästä jotain minullekin sopivaa ruokaa löytynyt. Esim. salaattia tai leipää tai kahvin kanssa tarjottavia herkkuja.

Vierailija
15/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onneksi en omista tuollaista kaveripiiriä. Vähän kyllä taitaa sun juttusi mennä yli kun kaikki erikoisruokavalitota halunneet muka mätti sitten tavis ruokaa—>

Suolaton veti sipsejä, laktoositon kermakakkua, gluteiiniton syömässä leipää.. Melko paksua, sori vaan.. mutta saitpa haukuttua kaikki allergikot sehän oli vissiin tarkoituksesi

Vierailija
16/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "ei raakoja kasviksia" naurattaa. Vai olenko vain tietämätön, voiko tällä olla joku allergia/terveydellinen tausta?

Itse olen ollut 15 vuotta vegaani, ja tottunut siihen, että minulle sopivaa jälkiruokaa ei aina ole tarjolla, joten jälkiruoka on aina ekstraa. Mutta jos mut kutsuttaisiin häihin, niin osallistumisen minimivaatimus olisi kyllä se, että jotain vegaanista ruokaa olisi tarjolla. Olen ollut juhlissa joissa ainoa, mitä pystyin syömään, olivat keitetyt perunat. Selittelin siinä sitten vanhuksille, että siinä salaatissakin on tonnikalaa, jota vegaani ei syö.

Monet IBS:stä tai muista epämääräisistä vatsavaivoista kärsivät eivät kestä raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Eli juu, olit tietämätön.

Vierailija
17/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen olisit saanut selville että kuka näistä oli oikeasti allerginen,eikä vaan periaatteen puolesta syömätön ,tai hiilarittomalla.. kaikki ko. varmaanolivat omasta mielestään allergisia ko.tuotteille mitä listasivat

Vierailija
18/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän kyllä haiskahtaa tämä juttu.. Meillä oli 70 vierasta, joista kaksi oli kasvissyöjiä, kolme laktoositonta ja yksi kananmuna-allerginen. Eikä pitopalvelu velottanut ylimääräisiä.

Vierailija
19/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on todella yleistä että ollaan jollekin raa'alle kasvikselle allerginen mutta ei kypsälle, kypsentäminen muuttaa proteiinirakennetta.

Vierailija
20/106 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän kyllä haiskahtaa tämä juttu.. Meillä oli 70 vierasta, joista kaksi oli kasvissyöjiä, kolme laktoositonta ja yksi kananmuna-allerginen. Eikä pitopalvelu velottanut ylimääräisiä.

Jep me ollaan järjestetty monia juhlia ja ikinä ei ole noin paljon ollut rajoitteita. Saatikka sitten vielä niin että eivät edes noudata kys. Ruokavaliota. Tässä nyt oli joku muu juttu takana kirjoitaa tälläinen satu..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän