Työttömän arki
Työttömät, mitä te teette arkipäivisin?
Olen ollut kaksi viikkoa työttömänä. Ensimmäinen viikko oli aika rentouttavaa, sillä en ole pitkään aikaan pitänyt lomapäiviä, sillä sain edellisen työni lomapäivät rahana, mutta nyt kolmannen työttömyysviikon alkaessa alkaa jo kyllästyttää.
Kaikki ystäväni ovat töissä, mies on töissä. Olen siivoillut, pessyt pyykkiä, käynyt kaupassa yms, mutta mitäs muuta? Olen myös lähettänyt hakemuksia, mutta ei ole vielä ainakaan tärpännyt. Nyt tajusin, että olen aina mennyt nukkumaan mieheni kanssa samaan aikaan illalla n. 10-11, mutta nousenkin myös sängystä vasta päivällä 11 ajoissa... Miten ihmeessä saan unirytmini takaisin normaaliin, kun saan töitä. Voisin yrittää herätä samaan aikaan kuin mieheni, mutta miten ihmeessä saan sitten ajan kulumaan?
Työttömät, mitä siis teette päivisin palstailun lisäksi? Toivottavasti me kaikki saamme töitä mahdollisimman pikaisesti.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin kanssa vuoden alusta työttömäksi, olen myös raskaana ja kyseessä riskiraskaus, joten toiminta todella rajoitettua. Pakko sanoa että tylsää ja passivoivaa on, mutta olen myös tehnyt pari huomiota elämästäni. Työttömyys ja toimettomuus ovat saaneet minut tajuamaan kuinka työkeskeistä elämäni on. Minulla ei muka ole ollut aikaa harrastuksille ja ystäville ja ne ovat jääneet moneksi vuodeksi, vaikka olen sentään nuori ihminen!
Aika ja päivät humahtavat nopeasti ohitse jos jää vain nettiä ja sarjoja katselemaan ja sekös passivoi vielä entisestään.
Olen alkanut soittaa vanhaa instrumenttiani, luen, opiskelen netissä kaikenlaista, käyn kävelyillä (raskaampaa liikuntaa en saa tehdä, muuten olisin varmaan aloittanut kunnon treenauksen). Yksi projekti olisi myös käydä läpi digitaaliset kuvat ja järjestellä ja teettää parhaimmista kuvakirjat tms.
Omistan myös asunnon jota vuokraan airbnb:n kautta ja sen pyörittäminen vie joskus hieman aikaa. Minusta on mukava jutella uusille ihmisille ja kertoa turisteille kaupunkini parhaat paikat.
Kaiken kaikkiaan työttömyys kannattaa nähdä mahdollisuutena, viimeinkin aikaa tehdä jotain muuta kuin töitä!
Ainiin ja ilmaisia ja laadukkaita kursseja (mm. Harvardin ja MIT:n online-kursseja) löytyy edx.org.
Mulla ei koskaan ollut ongelmia saada aikaa kulumaan. Olen kyllä luonnostani aamuvirkku ja herään viimeistään kuuden maissa, loma tai ei. Hakemusten lisäksi lenkkeilin, kävin kansailasiopiston kursseja, tein käsitöitä lähipiirille ja hyväntekeväisyyteen, kävin myös jotain omaehtoisia kursseja, luin paljon, täyttelin sanaristikoita, niistä sain palon alkaa myös laatia niitä ja sain niitä lehtiinkin. Teen vieläkin silloin tällöin. Toki mulla sitten oli myös lapset, joiden kanssa riitti puuhaa. Kirjastossa kävin lukemassa aika paljon sanoma- ja muitakin lehtiä. Kävin hiihtämässä, kesällä poimin marjoja, autoin sukulaisvanhusta..en taida edes muistaa kaikkea. Toki liikun ja luen nytkin, mutta en niin paljon.
Nyt hyvä aika kehittää itseäs. Mitä oot halunnut oppia? Kieliä, taidehistoriaa, kitaran soittoa? Lue helvetisti, ala joogaamaan ja meditoimaan. Tee jänniä ja erikoisia ruokia. Kirjoittele päiväkirjaa. Nauti luonnosta. Mieti minkälainen on ihannesinä ja ala tekemään muutoksia sitä kohti. Ja hae niitä töitä ahkerasti myös.
Tänään olen pessyt kolme koneellista pyykkiä, siivoillut vähän jotain pientä, selannut nettiä, miettinyt ruokaostoksia ja lukenut uutisia. Heräämisessä ja aamukahvin juonnissa kesti 2 tuntia. En ole työtön vaan opiskelija. Puristan hommat mielettömissä ryppäissä (aamusta yöhön, useamman päivän työt kerralla) ja lopun aikaa lorvailen.
Minä ilmoittauduin työttömäksi vain siksi että saan 2,5v päiväkotiin. Ja 5 vuotiaan. En jaksanut viedä eskarilaista kun ei ollut autoa käytössä, matka 1,5km. Yöpaidoissa oltiin vielä klo 15 kun nuorin heräsi päiväunilta (paitsi tietty koululainen) haettiin kävellen postipaketti ja äidille kaljaa jotta ilta menisi nopeampaa. Tää on niin paskaa. Ei töitä, ei ystäviä, ei sosiaalista elämää.