Työttömän arki
Työttömät, mitä te teette arkipäivisin?
Olen ollut kaksi viikkoa työttömänä. Ensimmäinen viikko oli aika rentouttavaa, sillä en ole pitkään aikaan pitänyt lomapäiviä, sillä sain edellisen työni lomapäivät rahana, mutta nyt kolmannen työttömyysviikon alkaessa alkaa jo kyllästyttää.
Kaikki ystäväni ovat töissä, mies on töissä. Olen siivoillut, pessyt pyykkiä, käynyt kaupassa yms, mutta mitäs muuta? Olen myös lähettänyt hakemuksia, mutta ei ole vielä ainakaan tärpännyt. Nyt tajusin, että olen aina mennyt nukkumaan mieheni kanssa samaan aikaan illalla n. 10-11, mutta nousenkin myös sängystä vasta päivällä 11 ajoissa... Miten ihmeessä saan unirytmini takaisin normaaliin, kun saan töitä. Voisin yrittää herätä samaan aikaan kuin mieheni, mutta miten ihmeessä saan sitten ajan kulumaan?
Työttömät, mitä siis teette päivisin palstailun lisäksi? Toivottavasti me kaikki saamme töitä mahdollisimman pikaisesti.
Kommentit (45)
Hyvin aika kuluu. Koululaisten rytmissä elelen. Kukaan harrastuksiin niktä, teen ruokaa jne.
Herään noin kello 8. Teen omia projekteja, lähetän työhakemuksia, käyn verkostoitumassa lounaalla työtä tekevien kanssa, opiskelen, teen luottamustehtäviin liittyviä asioita, suoritan varainhankintaa, mietin mistä muut tuntemani työttömät voisivat saada töitä ja edistän asiaa. Eipä ole käynyt aika pitkäksi.
Opiskelen, urheilen ja touhuan lemmikkien kanssa. Hyvin saa ajan kulumaan. Varsinkin opiskelu (ja lukeminen) pitää aivot ja mielen virkeinä sekä toimintakykyisinä.
Herään arkisin 6.30 ja juon aamukahvin, teen aamiaisen miehelle ja lapsille. Laitan lapset lähtökuntoon eskariin ja alakouluun, 3v kanssa viemme kävellen eskarilaisen ysiksi ja takaisin kotipihalla olemme vähän ennen kymmentä. Ulkoilemme hetken, sitten valmistan lounaan ja siivoilen. Syömme. Laitan pyykkiä, leikitään, yhdeksi haen 3v kanssa eskarilaisen esikoulusta.
Keitän iltapäiväkahvit kahden maissa, sitten laitan lapsille välipalaa ja autan tokaluokkalaista läksyissä. Tarkistan uudet työpaikat ja työkkärin omat sivuni. Laadin työhakemuksen, katson onko vastauksia tullut aiempiin. Vien lapset ulos n. tunniksi, sitten palataan sisälle. Teen päivällisen miehelle ja lapsille. Alkuillasta on lasten harrastuksia tai käydään uimahallissa, kirjastossa, pulkkamäessä tai kyläilemässä. Sitten lasten iltapalat, iltapesut ja iltasatu.
Kun lapset nukkuu lueskelen hetken tai jumppaan, ehkä kuuntelen musiikkia tai katson jotain ohjelmaa miehen kanssa. Siinähän ne päivät menee, mutta kaipaisin enemmän aikuista juttuseuraa ja työtä kodin ulkopuolella. Olen ollut kotona 4v,josta 6kk työttömänä työnhakijana kun loppui kotihoidontuki. Puoliso on päivät töissä arkena.
Voimia ja tsemppiä työnhaluun ap!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen, urheilen ja touhuan lemmikkien kanssa. Hyvin saa ajan kulumaan. Varsinkin opiskelu (ja lukeminen) pitää aivot ja mielen virkeinä sekä toimintakykyisinä.
Te ketkä opiskelette, niin missä opiskelette? Onko netissä joitain kursseja vai oletteko kenties avoimessa yliopistossa? Itselläni ei työttömänä ole varaa avoimeen, mutta opiskelu kiinnostaisi.
Ompelin tilkkupeittoja ja kudoin villasukkia, tein myös kaikki pikkurempat ja maalaukset kotona. Mökillä tein isompia rästihommia.
Tein enemmän mun kahta vapaaehtoistyötä, luin kirjoja, ostin museokortin.
Eniten tykkäsin pitkistä aamuista pyjamassa kun teinit olivat lähteneet kouluun. 5kk tuota ihanuutta kesti, viimeisenä kuukautena alkoi jo olla tylsää.
Heräilen siinä 8-11 väliin riippuen onko arki vai viikonloppu.
8-11: Syön aamiaisen.
11-12: Siivoan + pesen pyykit ja tiskit joa tarvitsee
12-13: Syön ruuan
13-15: Lähden lenkille, hiihtämään, pyöräilemään tai kuntosalille.
16-18: Käyn kaupassa jos tarvitsee
18-19:Syön
19-20: Käyn saunassa tai suihkussa
20- 22:Illasta sitten rauhoitun kotiin sohvalle kattomaan telkkaa.
22-00: nukkumaan
Välillä toki tapaan perhettä ja kavereita tai käyn kirpparilla tai tapahtumissa näitä n.2 krt viikossa.
Vaikkei saisi myöntää niin nautin tästä elämästä tällä hetkellä.
Miksiköhän ap on saanut noin paljon alapeukkuja?
Eikö sinulla ole mitään mielenkiinnon kohteita joille sinulla ei normaalisti olisi aikaa tai jaksamista?
Mitä sitten tavallisesti teet silloin kun et juuri ole töissä tai tee jotain peruspakolliseksi nähtävää?
Eikö ole askareita joille ei normaalisti aikaa tai jaksamista?
Eikö ole harrastukseksi tai ajanvietteeksi millään tavoin laskettavia puuhia?
Minulla ei ole koskaan ollut "tylsää" ja ikää on yli 50. Sikäli ihmetyttää miten toisilla on tylsää niin helposti heti kun on loma, sairausloma tai työttömyys, enkä voi olla ihmettelemättä, mistä se ero johtuu.
Eikö voi joskus vain olla ja miettiä, pohdiskella? Unelmoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä opiskelette, niin missä opiskelette? Onko netissä joitain kursseja vai oletteko kenties avoimessa yliopistossa? Itselläni ei työttömänä ole varaa avoimeen, mutta opiskelu kiinnostaisi.
Netistä löytyy mitä vain ja kirjastosta saa kaiken ilmaiseksi.
Mitähän sitä ...
No minä luen. Jollen lue, käyn ulkona koiran kanssa. Sometan ja auttelen omissa kahdessa harrastuspiirissä muita pienimuotoisesti eri tavoin. Luen netistä lehtiä. Käyn palstoilla. Teen netissä palapelejä kuunnellen musaa. Katson sarjoja. Käyn kaupassa, laitan ruokaa, leivon, siivoan. Autan pyydettäessä tuote- ja ostopaikkavertailuissa.
Tällä hetkellä en nyt enempää. Joskus olen tehnyt paljon muutakin omassa live-ympäristössä.
Lenkkeilen ja käyn uimassa, siivoan ja järjestelen paikkoja (tarkoitus päästä eroon kaikesta turhasta roinasta yksi kaappi kerrallaan), teen käsitöitä, luen, ulkoilutan naapurin mummon koiraa joka ei muuten pääsisi koskaan kunnon lenkille, hoidan parin kaverin lasta välillä pientä korvausta vastaan, käyn siskon lasten kanssa luistelemassa, kokkaan ja leivon sellaisten vähän monimutkaisempien reseptien mukaan mitä ei raskaan työpäivän jälkeen jaksaisi.... nautin kovasti, tosin tiedän että mulle on töitä luvassa alkukesästä joten tätä ikuisesti kestä...
Uin, käyn kävelyllä koiran kanssa, laitan ruokaa, leivon, käyn kirjastossa, luen, luen oppikirjoja ym.
Projekti työttömälle: opiskele jotain vierasta kieltä! Tai verestä sellaista, mitä koulussa olet jo opiskellut. Kirjastosta/netistä oppikirjoja, lukea sen kielisiä nettilehtiä, katsella tv:tä kieltä kuunnellen. Tästähän voi olla hyötyä sitten taas työelämässä, jos vähänkin alalla on tarvetta. Tai ihan omaksi iloksi vain. Samalla voi haaveilla matkasta maahan, jossa kieltä voi käyttää. Sitten kun rahatilanne on parempi, niin tekee matkan.
Herään 7-8.30 riippuen moneen lapset menee kouluun. Syön aamupalan ja sitten salille/ lenkille tai teen hakemuksia. Jos menen salille saatan samalla käydä lounaalla tai kahvilla kamujen tai miehen kanssa. Kotona pesen pyykkiä, siivoilen, teen hakemuksia, soitan paikkoihin, käyn haastatteluissa ym. Tylsistyttää jo kovasti :( opiskella ei uskalla jos työkkäri saa selville..
nyt ei ole mitään tekemistä 2 päivään kun tänänä oli ruoka apu ja perjantaina vasta uudestaan, keskiviikkona olisi helalrissa mutta se on tarkoiettu lapsiperheille, jaa no olisi ilmainen ruoka korson kirkolla klo 11 huomenna vaan ei jaksa mennä
pakko 2 päivää taas istua kotona ja perjantaian taas liikkeelle, sitten on taas maanantaihin tekemättömänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen istunut koulun penkillä jo ihan riittävästi. Itseopiskelu riittää minulle. Perehdyn omien mieltymysten mukaan järjestelmällisesti johonkin aihealueeseen.
Näin 2v työttömänä olleena...olen siivonnut kaikki eron jälkeiset kamat , hyllyt , heittännyt pois paljon kamaa, alkanut opiskelee päiväkursseilla kieliä, käynyt auttamassa kamuja , jotka on ihan burnout, hoitannu niiden lapsia kun kipeinä, ollut lapsenvahtina että parit pääsee hemmottelee toisiaan tai vkon reissuille, tehnyt pikkuremppoja harmaana ..vaikka mitä.
Ei ole aika tullut pitkäksi . Liiton päiväraha vielä 100pv..pärjää kummasti.
Olen muuten 57v mies
Mä jäin kanssa vuoden alusta työttömäksi, olen myös raskaana ja kyseessä riskiraskaus, joten toiminta todella rajoitettua. Pakko sanoa että tylsää ja passivoivaa on, mutta olen myös tehnyt pari huomiota elämästäni. Työttömyys ja toimettomuus ovat saaneet minut tajuamaan kuinka työkeskeistä elämäni on. Minulla ei muka ole ollut aikaa harrastuksille ja ystäville ja ne ovat jääneet moneksi vuodeksi, vaikka olen sentään nuori ihminen!
Aika ja päivät humahtavat nopeasti ohitse jos jää vain nettiä ja sarjoja katselemaan ja sekös passivoi vielä entisestään.
Olen alkanut soittaa vanhaa instrumenttiani, luen, opiskelen netissä kaikenlaista, käyn kävelyillä (raskaampaa liikuntaa en saa tehdä, muuten olisin varmaan aloittanut kunnon treenauksen). Yksi projekti olisi myös käydä läpi digitaaliset kuvat ja järjestellä ja teettää parhaimmista kuvakirjat tms.
Omistan myös asunnon jota vuokraan airbnb:n kautta ja sen pyörittäminen vie joskus hieman aikaa. Minusta on mukava jutella uusille ihmisille ja kertoa turisteille kaupunkini parhaat paikat.
Kaiken kaikkiaan työttömyys kannattaa nähdä mahdollisuutena, viimeinkin aikaa tehdä jotain muuta kuin töitä!
Nyt sinulla on aikaa tehdä kaikki rästityöt.
Kun kaapit on siivottu ja järjestetty voit pestä ja silittää verhot, viedä tekstiilit pakkaseen raikastumaan, lyhentää housujen lahkeet ja hoitaa maalaus- ja tapetointihommat.
Ehdit lukea mielenkiintoiset kirjat, opiskella salaa Kelalta ja treenata itsesi huippukuntoon.
Pihasi lumityöt ehdit tehdä ennen naapureita.
Lepää kuitenkin vähän ja mieti mikä sinua oikeasti kiinnostaa ja tee suunnitelma sen saavuttamiseksi.