Työttömän arki
Työttömät, mitä te teette arkipäivisin?
Olen ollut kaksi viikkoa työttömänä. Ensimmäinen viikko oli aika rentouttavaa, sillä en ole pitkään aikaan pitänyt lomapäiviä, sillä sain edellisen työni lomapäivät rahana, mutta nyt kolmannen työttömyysviikon alkaessa alkaa jo kyllästyttää.
Kaikki ystäväni ovat töissä, mies on töissä. Olen siivoillut, pessyt pyykkiä, käynyt kaupassa yms, mutta mitäs muuta? Olen myös lähettänyt hakemuksia, mutta ei ole vielä ainakaan tärpännyt. Nyt tajusin, että olen aina mennyt nukkumaan mieheni kanssa samaan aikaan illalla n. 10-11, mutta nousenkin myös sängystä vasta päivällä 11 ajoissa... Miten ihmeessä saan unirytmini takaisin normaaliin, kun saan töitä. Voisin yrittää herätä samaan aikaan kuin mieheni, mutta miten ihmeessä saan sitten ajan kulumaan?
Työttömät, mitä siis teette päivisin palstailun lisäksi? Toivottavasti me kaikki saamme töitä mahdollisimman pikaisesti.
Kommentit (45)
Ei täällä ainakaan rauhassa voi olla koska lapset. Kyllähän tämä työttömyys lamauttaa, en ole jaksanut viedä eskarilaista päiväkotiin viimeiseen kolmee arkipäivään ----> pitäisi kävellä 4 x 1,5km,"Turhaan" koska pienemmät tulevat kotiin kuitenkin. Ja onhan 6-vuotiaasta hoitoapua.
Onneksi maaliskuussa kaikki pääsevät hoitoon niin on joku syy lähteä ovesta ulos. voi ensin viikon löhötä ja katsoa netflixiä ja sitten seuraavalla viikolla ehkä jopa hakea töitä ja ilmoittautua vuokrafirmoihin.
-Perus av mamma-
Nukut päivät..kun mies tulee niin levänneenä nussit siltä aivot pellolle.
Hommaa netflix , valvo klo 5 aamulla..repeat
Minulla on asenne, että työttömän päivärytmin ei tarvitse olla sama kuin työssäkäyvän. Tämä kommentti ei tietysti auta sinua, kun itse et halua niin elää, mutta kerroinpa kuitenkin, koska kysyit, mitä päivisin teen. Eli nukun, jos nukuttaa, oli aika mikä tahansa. Minua ei oikeastaan koskaan kyllästytä. Töissä kyllä, vapaalla ei.
Et maininnut mitään lukemisesta tai harrastuksista. Nyt olisi hyvä hetki hankkia sellaisia, jos aiemmin elämäsi on koostunut pelkästä työnteosta.
Tsemppiä! Toivottavasti saat töitä pian.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asenne, että työttömän päivärytmin ei tarvitse olla sama kuin työssäkäyvän. Tämä kommentti ei tietysti auta sinua, kun itse et halua niin elää, mutta kerroinpa kuitenkin, koska kysyit, mitä päivisin teen. Eli nukun, jos nukuttaa, oli aika mikä tahansa. Minua ei oikeastaan koskaan kyllästytä. Töissä kyllä, vapaalla ei.
Et maininnut mitään lukemisesta tai harrastuksista. Nyt olisi hyvä hetki hankkia sellaisia, jos aiemmin elämäsi on koostunut pelkästä työnteosta.
Tsemppiä! Toivottavasti saat töitä pian.
Juuri niin, halusin kysyä, miten muiden päivät kuluvat ja kerroin vain omasta tilanteestani.
Jotain harrastuksia olisi kyllä kiva aloittaa. Mietimme joskus koiran ottamista ja nyt olisi ollut todella otollinen aika ottaa se, sillä pystyisin olemaan sen kanssa kotona ja kouluttaa sitä. Nyt ollaan kuitenkin jo auttamatta myöhässä... riippuen tietty tämän työttömyyteni kestossa. Voi kunpa näkisi tulevaisuuteen.
Asutko kaupungissa vai maalla? Kannattaa käydä päivällä torilla ja kaupungilla. Se näyttää ihan erilaiselta kuin arki-iltaisin tai viikonloppuisin.
Itse käyn päivisin aina 12 aikoissa torilla, ihan vain vilkuilemassa maailman menoa. Samalla saa arkiliikuntaa, mitä välttämättä kotona ei saisi, jos olisi koko päivän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on työ, kello 8-16 teet hakemuksia ja lähetät niitä. Muista pitää lounastauko 30 min ja kaksi kahvitaukoa (yhteensä 20 min).
jaa, miksi muka 8-16? minä oon ollu 9 vuotta yövuoroissa, todennäköisesti yötöitä joihin tulen taas joskus pääsemään, turhaa sekottaa omaa rytmiä mihin elimistö on tottunut, ei niitä työpaikkoja tule kuin tietty määrä viikossa lisää, turhaa uhota että pitäisi olla tapittamassa kokoajan, neon äkkiä läpi käyty jos tietää jo selkeästi minkälaista työtä pystyisi tekemään, on muitakin tapoja edistää työllistymistä ja tämä on itsenäinen opiskelu
minä harjoittelen koodaamista jotta olisi joskus laajemmat taidot, koodailujen harjoittelu on ilmaista jos omistaa tietokoneen ja internetti liittymän, löytyy paljon ilmais ohjelmistoja jos vähänkään on kiinnostusta
Käyn kävelyllä ja muutenki liikkumassa, mutta suurimman osan ajasta möllötän kotona. Katon sarjoja netistä tms. Ihan hirveetähän tämä on. Varsinkin kun usko on mennyt siihen, että töitä vielä joskus saisin.
Mun arkipäivä:
- Herään klo 9-11.
- Katson Ylen kaikki alueelliset uutiset (11-12)
- Mies käy kotona ruokatauolla 12-13, olen yleensä tehnyt ruokaa siihen mennessä.
- Palstailen / Katselen telkkaa / Hakemuksia, mikäli on tullut uusia työpaikkoja. Ei niitä uusia paikkoja muuten kovinkaan usein tule, joten en pystyisi käyttämään koko 8-16 hakemuksien tekoon. Yleltä tulee yleensä muuten mielenkiintoisia ohjelmia, joita ei normaalisti tulisi nähtyä, kuten nyt valtiopäivien avajaiset.
- Mies tulee neljältä kotiin ja sitten teemme jotain yhdessä, ellei jommalla kummalla ole omia menoja.
- Nukkumaan myös miehen kanssa samaan aikaan.
Jos ajan kulumaan saaminen on sinulle ongelma, niin laadi itsellesi rutiineja, joita teet aina aamulla tiettyyn kellonaikaan, jota varten sinun on herättävä ajoissa. Rutiinina oleva tehtävä voisi olla jotain mielekästä ja hyödyllistä, joka esim. pitää yllä luovuuttasi tai kuntoasi, sivistää, parantaa arkea kotona. Ihan varmasti keksit jotain, jos todella haluat.
Minäkin nukun pitkään, miksi nousta kuudelta aamulla kun ei ole siihen tarve? Teen kotitöitä, luen, katson netflixiä, suunnittelen halpoja ruokareseptejä ja välillä vaan puhtaasti laiskottelen. Välillä tulee myös tissuteltua, jos rehellisiä ollaan, lapsia ei ole.
Pelaan pelejä, esimerkiksi yatzya, monopolia, unoa tai muita korttipelejä yksin.
Tosi monia pelejä pystyy pelaamaan yksin. Valitsee vaikka kolme pelaajaa, nimeää ne, ja vuorotellen käy kaikkien vuorot läpi ja yrittää saada sen "henkilön" voittoon.
En tee mitään. Iltaisin käyn liikkumassa ja kaupassa. Muun ajan nukun, selaan nettiä luen ja ehkä korjailen jotakin. Näin on menty viimeiset 15 vuotta.
työttömien ruokajonoon spugejen luokse 3 kertaa viikossa, siinä on harrastukseni, ihan kiv a oli tänäänkin jutella spugen kanssa, ei edes hävetä vaikka on 2 akateemista tutkintoa
Runkkaan päivät ja käyn kaljalla, sitten kun vaimo tulee kotiin oon jo nukkumassa. Yöllä herään ja juopottelen lisää.
Herään siinä 12 jälkeen. Teen pitkän lenkin ulkona. Sen jälkeen laitan ruokaa ja katson paljon elokuvia ja sarjoja netistä, myös telkkaria tulee katsottua aika paljon. Luen ja maalaan. Elämä on tosi rentoa, ei ole kiire minnekkään. Otan paiväunet.
Minä käyn kävelyillä, hiihdän, kokkailen, siivoan, luen, vietän viikoittain aikaa eläkeläisvanhempieni kanssa, haen työpaikkoja, opiskelen muutamalla verkkokurssilla. Aamuisin nousen klo 8 maissa.
Kuka työtön edes kehtaa poistua asunnostaan normaalien ihmisten työssäoloaikana? En minä ainakaan. Siksi nukunkin joka päivä vähintään kello 12 asti.
Osta huonokuntoinen auto ja korjaa se toimivaksi. Sitten myyt pienellä voitolla eteenpäin. Sama juttu pyörien kanssa. Osta korjausta vaativia pyöriä ja myy ne korjattuina eteenpäin pienellä voitolla.
Jos korjaushommat ei kiinnosta niin opettele vaikkapa kutomaan sukkia. Kudot erikokoisia sukkia ja laitat nettiin myyntiin.
Ota selvää rahastosijoittamisesta ja osta osuus jostain rahastosta. Sitten käytät kaiken vapaa-ajan markkinoiden seuraamiseen ja ostoihin ja myynteihin.
Sulla on työ, kello 8-16 teet hakemuksia ja lähetät niitä. Muista pitää lounastauko 30 min ja kaksi kahvitaukoa (yhteensä 20 min).