Miksi naiset puuttuvat toisten naisten sektiovalintaan?
Kommentit (87)
On se kumma miten tää sektio närkästyttää ihmisiä. Unohdatte ilmeisesti kaikki muut leikkaukset? Maksatte verorahoilla myös ne ja niissä on täysin samat riskit. Ja valtaosa leikkauksista on sellaisia, joissa perimmäinen syy esim. Omat elämäntavat, ylipaino, alkoholi, tupakointi jne.
Mutta ei, vain sektio on se kamala leikkaus kamaline riskeineen, LOL 😂😂😂
Syntyvyys on nykyään niin laskussa, että sektiosta pitäisi tehdä entistä helpommin saatavilla oleva synnytysmuoto. Todella paljon on synnytyspelkoisia naisia, jotka eivät tee lapsia juuri tästä syystä. Olisi hyvä tarjota synnytyspelkoisille helposti saatava sektio, niin hekin saattaisivat lisääntyä.
Naiset pitää ite yllä näitä ongelmia. Naiset ITSE sanovat, että synnytyksen kuuluu sattua yms. Ihan itse pitävät yllä näitä p*skoja juttuja.
Tarpeettomasti tehdyssä isossa leikkauksessa kaikkine komplikaatioriskeineen ei ole mitään hyötyä, kuormittaa vain turhaan sairaaloita ja maksaa. Jos maksat sen alusta loppuun itse, se on oma asiasi, ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeettomasti tehdyssä isossa leikkauksessa kaikkine komplikaatioriskeineen ei ole mitään hyötyä, kuormittaa vain turhaan sairaaloita ja maksaa. Jos maksat sen alusta loppuun itse, se on oma asiasi, ei muuten.
Mites esim lihavuusleikkaukset tai leikkaukset esim syöpä, joiden taustalla hyvin todennäköisesti omat elämäntavat?
Niin siis äiti ei päätä synnyttää sektiolla, mutta voi toki toivoa sektiota.
Päätöksen sektiosta tekee hoitava lääkäri, ei odottava äiti. Siinä mielessä siis sektiota ei nainen valitse.
Sivullisille ei kuulu tippaakaan se miten synnytät tai vaikka mitä kivunlievitystä käytät (tai olet käyttämättä).
Tärkeintä on saada maailmaan terve vauva ja terve äiti.
Minua taas ärsytti ennen ensimmäistä synnytystä hysteeriset urpot, jotka jankuttivat että synnytyksestä EI VOI selvitä ilman epiduraalipuudutusta. Hirveä päteminen alkoi heti kun menit sanomaan että ei ihan ensimmäiseksi aio ottaa puudutusta...
Synnytys jostain syystä on aihe, josta jokaisella on oma "ainoa oikea!" mielipide. Jostakin syystä helposti koetaan oman synnytyksen arvosteluksi se jos joku muu haluaa tehdä eri tavalla kuin itse. (Koskee niin alatiesynnyttäneitä- kuin sektioäitejä).
Synnytykseen ja sektioon liittyy myös paljon sitkeitä harhaluuloja, jotka värittävät keskustelua (esim. sektio on kivuton synnytys -ei pidä paikkaansa, alatiesynnyttäjä repeää aina napaan saakka - ei pidä paikkaansa).
Vastauksena siis otaikon kysymykseen; sektioäitejä arvostellaan samasta syystä kuin alatiesynnyttäneitä äitejä. Ei haluta ymmärtää että kaikkien tilanne ja voimavarat eivät ole samat kuin itsellä.
Mukavuusektiot pitäisi maksattaa sitä haluavalla. Veikkaan että sektioiden määrä vähenisi kun saisi 2000€ laskun. En halua veron maksaja maksaa tarpeettomia sektioita ja niistä aiheutuvia kuluja.
Ongelmaton alatiesynnytys maksaa reilut 2 000 euroa ja komplisoitunut sektio reilut 4 500 e.
En ymmärrä tuota ihmeen korttia minkä sektioäidit vetää että alapää pilalla ja katkeria kaikki alateitse synnyttäneet. Itse synnytin alakautta ja alapää näyttää ja tuntuu lähes samalta kun ennen. Tosin huomattavasti herkempi mikä on vain hyväksi makkarin puolella. Kipuja en pahemmin synnytyksessä tuntenut koska sain epiduraalin heti kun pyysin. Minulle myös jäi ponnistamisen tarve. Sain lepäiltyä ja rentouduttua avautumisvaiheessa helposti. Ponnistaminen oli todella kovaa työtä mutta se oli kokemuksena silti mahtava ja lapsi sai siinä hyvät bakteerit itseensä. Kiitos sen että synnytin alakautta olin hyvissä voimissa heti ja sain hoitaa itse lapseni ja nostella miten halusin. Enkä myöskään tarttenut kipulääkkeitä leikkaushaavaan. Palauduin myös nopeasti eikä tarvitse pelätä tulevien raskauksien takia kun kohdussa ei ole valtavaa arpea sektion jäljiltä. Sanoisin että synnytys oli yksi mahtavimpia kokemuksia elämässäni.
Huomattavasti katkerammalta sektioäidit kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa ihan niiden turhaan sektiolla syntyvien lasten puolesta, jos äiti on idiootti.
Lääketieteellisestä syystä sektio on toki välttämätön ja ymmärrettävä.
Lapselle on ihan yks ja hailee kuinka se maailmaan putkahtaa.
Äläkä rupea jauhamaan terveydestä ja vastustuskyvystä.t. Kahden sektiolapsen äiti, ovat jo 16 ja 17 v. Kumpikaan syönyt koskaan antibiotteja ja korvatulehduksia nolla. Enkä edes imettänyt. Tukehdu ylemmyydentuntoosi.
Vielä kun ymmärtäisit eron yksittäisen kokemuksen ja suurten tilastojen välillä. Taitaa olla liikaa vaadittu :)
Sanotko tämän saman niille äideille, jotka ovat olleet alatiesynnytyksen suhteen joku tilastopoikkeama esimerkiksi pahanlaatuisen repeämisen suhteen? Kun on pidätyskyky mennyt ja korjausleikkaus ei ihan onnistunut, niin en usko yksilöä lämmittävän tieto siitä, että onneksi itse on vain se tilastopoikkeama ja meneehän se elämä näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuusektiot pitäisi maksattaa sitä haluavalla. Veikkaan että sektioiden määrä vähenisi kun saisi 2000€ laskun. En halua veron maksaja maksaa tarpeettomia sektioita ja niistä aiheutuvia kuluja.
Ongelmaton alatiesynnytys maksaa reilut 2 000 euroa ja komplisoitunut sektio reilut 4 500 e.
Monesti niihin sektioihin päädytään, kun alatiesynnytyksessä ilmenee ongelmia. Sektioita tilastoidessa ei oteta huomioon suunniteltujen ja hätäsektioiden komplikaatioita, vaan ne niputetaan samaan.
Olisi vaihteekai mukavaa nähdä tilastoja suunnitellun sektion komplikaatioiden määrästä ja siitä kuinka moni alatiesynnytys päätyy hätäsektioon. Vasta sillon meillä olisi luotettavaa tietoa.
Miksi näitä tutkimuksia ei tehdä?
T. Ei synnyttänyt nainen
Koska alatiesynnytyksestä tulee niin karmeat seuraukset, että he haluavat muidenkin naisten kärsivän niistä vahinko kiertämään- ajattelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa ihan niiden turhaan sektiolla syntyvien lasten puolesta, jos äiti on idiootti.
Lääketieteellisestä syystä sektio on toki välttämätön ja ymmärrettävä.
Lapselle on ihan yks ja hailee kuinka se maailmaan putkahtaa.
Äläkä rupea jauhamaan terveydestä ja vastustuskyvystä.t. Kahden sektiolapsen äiti, ovat jo 16 ja 17 v. Kumpikaan syönyt koskaan antibiotteja ja korvatulehduksia nolla. Enkä edes imettänyt. Tukehdu ylemmyydentuntoosi.
Vielä kun ymmärtäisit eron yksittäisen kokemuksen ja suurten tilastojen välillä. Taitaa olla liikaa vaadittu :)
Sanotko tämän saman niille äideille, jotka ovat olleet alatiesynnytyksen suhteen joku tilastopoikkeama esimerkiksi pahanlaatuisen repeämisen suhteen? Kun on pidätyskyky mennyt ja korjausleikkaus ei ihan onnistunut, niin en usko yksilöä lämmittävän tieto siitä, että onneksi itse on vain se tilastopoikkeama ja meneehän se elämä näinkin.
Ihan samalla tavalla sektorissa voi käydä tilastopoikkeama ja kohtu joudutaan poistamaan verenvuodon takia tai leikkauksesta johtuen saa veritulpan jne. Isompi riski siihen on kun vakaviin repeämiin. Pitää vaan kuunnella kätilön ohjeistusta millon ponnistaa ja kuunnella myös omaa kehoaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota ihmeen korttia minkä sektioäidit vetää että alapää pilalla ja katkeria kaikki alateitse synnyttäneet. Itse synnytin alakautta ja alapää näyttää ja tuntuu lähes samalta kun ennen. Tosin huomattavasti herkempi mikä on vain hyväksi makkarin puolella. Kipuja en pahemmin synnytyksessä tuntenut koska sain epiduraalin heti kun pyysin. Minulle myös jäi ponnistamisen tarve. Sain lepäiltyä ja rentouduttua avautumisvaiheessa helposti. Ponnistaminen oli todella kovaa työtä mutta se oli kokemuksena silti mahtava ja lapsi sai siinä hyvät bakteerit itseensä. Kiitos sen että synnytin alakautta olin hyvissä voimissa heti ja sain hoitaa itse lapseni ja nostella miten halusin. Enkä myöskään tarttenut kipulääkkeitä leikkaushaavaan. Palauduin myös nopeasti eikä tarvitse pelätä tulevien raskauksien takia kun kohdussa ei ole valtavaa arpea sektion jäljiltä. Sanoisin että synnytys oli yksi mahtavimpia kokemuksia elämässäni.
Huomattavasti katkerammalta sektioäidit kuulostaa.
Jos synnyttäminen on näin helppoa ja luonnollista ja mukavaa, niin miten ihmeessä niin moni osaa termin hätäsektio. Eihän sellaisia pitäisi ollenkaan olla olemassakaan, kun synnyttäminen on niin helppoa ja auvoisaa.
Alatiesynnytyksissä ei tapahdu mitään tilastoitavia kamaluuksia, koska ne menee hätäsektioiden tuloksiin.
Ja sitten voidaan yhdessä tuomita sektiot näitä tilastoja tutkiessa. Järkevää.
Huhhuh kirjoitti:
Alatiesynnytyksestä tutkitusti paranee nopeammin, turha selitellä, miten helppoa kun ei revennyt. Ja pieni repeämäkin on muutama tikki pintaan, sektiossa avataan vatsa ja kaikki vatsan peitteet sekä kohtu.
Sektio vaikuttaa negatiivisesti seuraaviin raskauksiin/synnytyksiin.
Alatiesynnytyksestä tutkitusti hyötyä vauvalle, hyödylliset bakteerit synnytyskanavasta.
Jos et ole valmis edes yrittämään alatiesynnytystä, joka on paras vaihtoehto, miten voit ruveta vanhemmaksi ja uhrata loppuelämäsi lapsesi kasvattamiseen.
Näistä tietysti poislukien ne, jotka äidin ja lapsen turvallisuuden vuoksi sektioon joutuvat.
Elektiivinen sektio eli se etukäteen päätetty, suunniteltu ja aikataulutettu on turvallisempi sekä äidille että lapselle. Sektiotilastoja rumentavat hätäsektiot, vaikka kyse onkin pieleen menneestä alatiesynnytyksestä. Hätäsektio on se vaarallisin tapa syntyä.
Repeämien ja nimenomaan niiden vakavien määrä on nousussa. Repeämiä ja muita alatiesynnytysten komplikaatioita ei osata Suomessa kunnolla hoitaa, puhumattakaan siitä että ne otettaisiin edes tosissaan.
Kolme sektiota läpikäyneenä (oma valinta, täällä saa valita kummalla tavalla synnyttää) minua kauhistuttaa tietämättömyytesi lisäksi asenteesi:
"Jos et ole valmis edes yrittämään alatiesynnytystä, joka on paras vaihtoehto, miten voit ruveta vanhemmaksi ja uhrata loppuelämäsi lapsesi kasvattamiseen."
Kai olet tietoinen, että esimerkiksi tällä asenteella varustettu kätilö on vammauttanut vakavasti Suomessakin useamman kuin yhden lapsen, kun ei ole suostunut kutsumaan lääkäriä paikalle riittävän ajoissa? Lapsen kasvattaminen ei muutenkaan ole loppuelämän uhraamista, paitsi suomalaisille marttyyriäideille. Älä nyt vaan tuota asennevammaa lapsellesi siirrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti niihin sektioihin päädytään, kun alatiesynnytyksessä ilmenee ongelmia. Sektioita tilastoidessa ei oteta huomioon suunniteltujen ja hätäsektioiden komplikaatioita, vaan ne niputetaan samaan.
Olisi vaihteekai mukavaa nähdä tilastoja suunnitellun sektion komplikaatioiden määrästä ja siitä kuinka moni alatiesynnytys päätyy hätäsektioon. Vasta sillon meillä olisi luotettavaa tietoa.
Miksi näitä tutkimuksia ei tehdä?
T. Ei synnyttänyt nainen
Tilastojen löytyminen on kiinni omasta google käytöstä.
Keisarileikkausten osuus synnytyksistä on pitkään ollut 16–17 prosenttia. Vuonna 2016 se oli 16,4 prosenttia. Ensisynnyt- täjistä 21 prosentille ja uudelleensynnyttäjistä 13 prosentille tehtiin keisarileikkaus. Kaikista keisarileikkauksista hätä- keisarileikkauksia oli 5,8 prosenttia. Kaikista synnytyksistä hätäkeisarileikkauksia oli yksi prosentti.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte, mutta minusta on aivan sairasta että joku täysin normaaliin elämään kuuluva asia sattuu vielä vuonna 2018 niin paljon että sitä joutuu itkemään ja huutamaan. Ei ole normaalia eikä hyväksyttävää, ettei synnytykseen ole keksitty nykyistä tehokkaampia kivunlievityskeinoja. En ota kantaa sektio vs. alatie-väittelyyn, tämä vain välihuomiona. Eikä tarvi nyt tulla pätemään kivuttomilla luomusynnytyksillä, se nyt on ihan fakta että _suurimmalla osalla_ synnytys on elämän kovimpia kipukokemuksia.
En ole synnyttänyt mutta minulta on puhjennut suuri kasvain vatsaonteloon ja se tuska oli jotain tajunnanräjäyttävää. Itkin, huusin, oksensin ja hikoilin. Lääkäri sanoi että kivut olivat tavanomaisia synnytyskipuja vastaavia. Sain kunnon tykkilääkkeet suoneen, ei tuntunut pian enää mitään, mutta synnytyksessä vastaavia ei voida antaa.
Ei ole oikein, että tällaista joutuu nykyaikana rutiinilla kokemaan, ilman että tiede edes yrittää kehittää parempia kivunlievityskeinoja.
Tiedätkö, ettei tiede edes yritä kehittää niitä? Mistä?
Vierailija kirjoitti:
Koska alatiesynnytyksestä tulee niin karmeat seuraukset, että he haluavat muidenkin naisten kärsivän niistä vahinko kiertämään- ajattelulla.
mitkä karmeat seuraukset?
Normaalista alatiesynnytyksestä ei tule mitään karmeita seurauksia. Virtsankarkailut sun muut tulee ajan kanssa jokaiselle, joka on ollut raskaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites esim lihavuusleikkaukset tai leikkaukset esim syöpä, joiden taustalla hyvin todennäköisesti omat elämäntavat?
Näissä molemmissa on hengenlähtö lähellä, jos tilaa ei hoideta. Synnytyspelkoa voidaan hoitaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitkä karmeat seuraukset?
Normaalista alatiesynnytyksestä ei tule mitään karmeita seurauksia. Virtsankarkailut sun muut tulee ajan kanssa jokaiselle, joka on ollut raskaana
Suomessa syntyy n. 65 000 lasta vuosittain. Näiden äideistä noin 3500:lle joka vuosi tulee PAHA repeämä pelkästään emättimeen. Kolmannen ja neljännen asteen repeämästä kärsivä ei pysty pidättämään ulostetta. Välttämättä koskaan. Ihan normaaleja alatiesynnytysten karmeita seurauksia, joita sektiossa ei tule.
Äidit arvostelevat toisiansa ja hyökkäävät toistensa kimppuun. Ei isät tee samanlaista.