Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä oikein? Työvuoroista...

Vierailija
05.02.2018 |

Meillä suunnilleen säännöllinen työvuorokierto mutta heti jos on juhlapyhiä tai lomia niin vuorot muuttuu. Mutta se että ne vuorot muuttuu yleensä aina vain minulta niin sitä ihmettelen.
Vuoden vaihteen juhlapyhät, siis itsenäisyyspäivä, joulu, uusivuosi ja loppiainen, kaikki oli mulla iltoja. Samoin nyt kun yksi on talvilomalla niin yllättäen kaikki minun aamuvuorot on muuttunut iltavuoroiksi. Eikä tietenkään vapaa-tai vuorotoiveta oteta huomioon vaikka kuinka aikaisin ne esität.

Asiasta olen kysellyt mutta vastaus on vain että vuorot ei ole kiveen kirjoitettu, eli ettei välttämättä mene aina saman kierron mukaan.

Mutta onko teistä oikein että yksi joutuu tekemään pelkkää iltaa kaksi viikkoa, sitten pari aamua ja taas iltaa kun toiset tekee iltaa viikon ja aamua toisen viikon.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys ovatko muut paremmissa väleissä esimiehesi kanssa tai oletko sinä niin kiltti, että harvoin pyydät mitään?

E tuo tietenkään ole reilua. Mutta onko esimiehesi tai se joka työvuorot laatii, oikeasti sokea. Jos muut ovat pistäneet hanttiin, mutta sinä vähemmän, niin sinulle on ollut helppo aina laittaa noita vuoroja, kun harvoit valitat.

Vierailija
2/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ole tasapuolista kohtelua. Jos esimies ei tätä ymmärrä, juttelen työpaikan luottamushenkilön kanssa ja jos sekään ei auta, sitten yhteys ammattiliittoon. Jos sekään ei tuota tulosta, sitten yhteys AVI:in. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteys luottamusmieheen, koska puhuminen esimiehen kanssa ei ole tuottanut tulosta.

Vierailija
4/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet vuorojen jaon epäoikeudenmukaisena, olisi varmaan syytä ottaa asia puheeksi siellä työpaikalla? Keskustele henkilön kanssa, joka vuorot jakaa. Kerro tuo yllä oleva hänelle ja sano, ettet halua tehdä iltavuoroja niin usein. Kysy, miksi vain sinun vuorojasi siirretään.

Vierailija
5/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko niitä yes yes "miehiä"? Kun kysytään, keskustellaan, jne sanot kyllä, mutta heti kun esimies kääntää selkänsä kirjoitat aihe vapaalle?

Vierailija
6/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä jatkunut jo vuosia?

Vierailija
7/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mahdollisesti ainoa lapseton porukassa, tai löytyykö joku muu seikka, jonka perusteella huonoimmat vuorot aina sysätään sinulle? Ehdottomasti kannattaa aiheesta sanoa.

Onko sinulla pelkästään omat työvuorolistat vai näetkö kaikkien vuorot? Voisi olla hyvä kerätä hieman pidemmältä aikaa konkreettista tietoa, eli esimerkiksi että viimeisen puolen vuoden aikana minulla on ollut X ja kolmella muulla työntekijällä Y.

Vierailija
8/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat usein helposti sotkee kiertoa, varsinkin jos kaikki työntekijät eivät osaa kaikkia samoja työtehtäviä. Mutta tällaisessa tilanteessa työvuorosuunnittelijan olisi tietty suotavaa kysyä, sopiiko tällaiset muutokset sinulle. Pystytkö kääntämään tuota mielessäsi ollenkaan positiiviseksi? Oletkohan iltavuorossa jollain tapaa vahvuuksissasi ja siksi pyhäaikoina (jolloin kovempi kiire jne) saat enemmän kyseistä vuoroa?

Vierailija
9/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen tästä puhunut sekä lähiesimiehelle ja työvuorojen tekijälle mutta kumpikaan ei osaa sanoa että miksi vain minun vuorot muuttuu... Selitys on vain tuo että vuorot ei ole kiveen kirjoitettu.

Enkä todellakaan ole mikään hiljainen myöntelijä hissukka vaan viimeksi tuolloin joulun alla protestoin listaa kun selvisi että juhlapyhät teen pelkkää iltaa. Samoin kysyin näistä tulevista vuoroista mutta taas vaan sama vastaus.

Työvuorotoiveita ei oteta edes silloin huomioon vaikka olisi esim. lapsen käyttö lääkärissä, joko hommaat itse tuuraajan tai siirrät lääkäri aikaa.

Ei ole jatkunut vuosia, pari vuotta olen vasta tässä paikassa ollut ja vasta viimeisen puolen vuoden aikana on minun vuoroja alettu noin muuttelemaan, ihan tulee sellainen tunne että listojen tekijä piilo***tuilee.

Vierailija
10/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan perheellisillä tai muillakaan ole erityisvapauksia. Ainoastaan sellaisilla, joilta lääkäri on kieltänyt tiettyjen vuorojen tekemisen.

Vierailija
11/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat usein helposti sotkee kiertoa, varsinkin jos kaikki työntekijät eivät osaa kaikkia samoja työtehtäviä. Mutta tällaisessa tilanteessa työvuorosuunnittelijan olisi tietty suotavaa kysyä, sopiiko tällaiset muutokset sinulle. Pystytkö kääntämään tuota mielessäsi ollenkaan positiiviseksi? Oletkohan iltavuorossa jollain tapaa vahvuuksissasi ja siksi pyhäaikoina (jolloin kovempi kiire jne) saat enemmän kyseistä vuoroa?

Kaikki osaa kyllä kaikkea, ja molemmissa vuoroissa melkein samat hommat. Ja en pysty kääntämään mitenkään positiiviseksi, inhoan muutenkin iltavuoroja.

Lopputilin ottaisin heti jos vaan jostain muualta töitä saisin, täällä vaan ei ole kokoaikatyötä meidän alalta juurikaan koskaan tarjolla.

Vierailija
12/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olen tästä puhunut sekä lähiesimiehelle ja työvuorojen tekijälle mutta kumpikaan ei osaa sanoa että miksi vain minun vuorot muuttuu... Selitys on vain tuo että vuorot ei ole kiveen kirjoitettu.

Enkä todellakaan ole mikään hiljainen myöntelijä hissukka vaan viimeksi tuolloin joulun alla protestoin listaa kun selvisi että juhlapyhät teen pelkkää iltaa. Samoin kysyin näistä tulevista vuoroista mutta taas vaan sama vastaus.

Työvuorotoiveita ei oteta edes silloin huomioon vaikka olisi esim. lapsen käyttö lääkärissä, joko hommaat itse tuuraajan tai siirrät lääkäri aikaa.

Ei ole jatkunut vuosia, pari vuotta olen vasta tässä paikassa ollut ja vasta viimeisen puolen vuoden aikana on minun vuoroja alettu noin muuttelemaan, ihan tulee sellainen tunne että listojen tekijä piilo***tuilee.

Mitä luottamusmies on sanonut?

Vierailija
13/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahdollisesti ainoa lapseton porukassa, tai löytyykö joku muu seikka, jonka perusteella huonoimmat vuorot aina sysätään sinulle? Ehdottomasti kannattaa aiheesta sanoa.

Onko sinulla pelkästään omat työvuorolistat vai näetkö kaikkien vuorot? Voisi olla hyvä kerätä hieman pidemmältä aikaa konkreettista tietoa, eli esimerkiksi että viimeisen puolen vuoden aikana minulla on ollut X ja kolmella muulla työntekijällä Y.

En ole lapseton, meillä on vsin kahdella alaikäisiä lapsia, muut on joko lapsettomia tai lapset on jo aikuisia.

Kaikkien työvuorot on kyllä työpaikalla näkyvillä, pitää varmaan vaivihkaa ottaa siitä kopio. Tosin viime vuoden listat taitaa olla jo roskissa.

Vierailija
14/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene ainakaan työkavereilta kysymään. Mä tein sen virheen ja sitten olikin kiusaaja. Kun kukaan ei halunnut niitä vuoroja tehdä ja jokainen pelkäsi joutuvansa pelkkään ilta- ja vkonloppuputkeen.

Soitin luottarille ja sovittiin hänen kanssaan työpaikalle käynti. Sitä ennen otin puolen vuoden työvuorolistoista kopiot ja olin laskenut omat ilta, pyhä- ja vkonloppuvuorit joita verrattiin sitten kaikkien kesken. Omat olivat kolminkertaiset muihin verrattuna.

Esimiehen kanssa olin jutellut useaan otteeseen mutta sai vain noita ympäripyöreitä vastauksia.

Vierailija
15/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luottamusmies on sanonut?

Sehän tässä onkin kun meillä on niin pieni työyhteisö ettei paikan päällä ole luottamusmiestä ja ketjun luottamusmiestä ei yleensä saa kiinni. Mutta taidanpa hänelle kuitenkin viestiä laittaa.

Vierailija
16/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistat pitää olla työnantajalla tallessa. Onko kaupan ala?

Vierailija
17/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sama homma! Oli puhetta, että tehdään yksi lista aamua ja yksi iltaa. Kolmas iltavuorolista menossa minulla, kaikilla muilla aamua tai vähintään välivuoroa. Olen vaihtamassa työpaikkaa jossa teen vaan aamuvuoroa, koska koen tämän epäreiluksi.

Vierailija
18/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaupan ala.

Vierailija
19/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kaupan ala.

Eipä yllätä. Soita sille pääluottarille ja jossei vastaa niin jätä viesti. Laita myös sähköpostia ja tekstiviesti johon pyydät yhteydenottoa ja jätä puhelinnumerosi. Ottaa kyllä yhteyttä.

Tällä välin kirjaa ylös omat ilta, pyhä ja vkonloppuvuorot. Esimieheltä pyydät näytille vuorot puolen vuoden ajalta ja hänen on ne näytettävä. Kysyy tietenkin miksi niin pyydät keskusteluajan johon sanot kysyneesi myös luottamusmiestä mukaan ja keskustelun aiheena on työvuorojen tasapuolisuus.

Sanot vielä että koet tulleesi kohdellun epätasa-arvoisesti ja kun olet häneltä kysynyt et ole saanut kunnollista vastausta.

Ja käyttäydy rauhallisesti ja järkevästi mutta muista että on sinulle tärkeästä asiasta kyse etkä taistele muiden taisteluja tai heitä vastaan vaan vaadit tasa-arvoa ja joustoa jota työnantajakin aina vaatii.

Nokkiintumista tulet havaitsemaan ja jotain pikapalavereja jossa yritetään sopia vuoroista mutta pidät päätöksesi ja kokoustatte kolmistaan esimiehen ja luottarin kanssa. Silloin menee paperille kaikki. Tsemppiä!

Vierailija
20/28 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on mahdollista, ettei työvuorolistoja tekevä henkilö osaa sanoa, miksi muuttaa vain sinun vuorojasi? Ota seuraavaan keskusteluun mukaan vuorolistat pidemmältä ajalta. Laske etukäteen, kuinka iltavuorot ovat jakautuneet eri henkilöiden kesken. Älä enää jatkossa hyväksy ympäripyöreitä vastauksia, vaan vaadi kunnon perusteluja vuorojen laatijalta. Jos meininki ei muutu, kerro lähiesimiehellesi ja jos sekään ei auta, ilmoita asiasta hänen esimiehelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän